Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 191816 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 524
  • Affärsomdömen: 43
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #225 skrivet: lördag 12, april 2025, 15:36:57 »
Jag noterar att Guldgruvefonden BlackRock World Gold, igår steg med hela 9,17 %  :)

Innehaven i denna fond är ju mestadels de stora producerande bolagen som med dagens guldpriser går med ruggiga vinster.
Om detta är ett tecken på den sektorrotation som många talat om, så kan det bli många sådana här uppgångsdagar framöver.
Det finns enorma pengar investerade i t.ex. Magnificent 7 aktierna, där nog många funderar på att dra sig ur sina innehav och istället placera pengarna i en sektor som visar gröna siffror.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 516
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #226 skrivet: söndag 13, april 2025, 17:27:54 »
https://www.youtube.com/watch?v=8gcZ2YFy4LU&t=2s

Om någon mer än jag äger equinox så talar Ross om att en av VanEcks fonder som har runt 1% sätter sig emot uppköp av calibre och inte hela 8.69% som tidigare skrivits om i bloomberg.

Då är det ändå ganska troligt att detta köp går igenom och nya equinox kan gräva upp runt 1miljon oz per år vilket kan leda till att pensionsfonderna börjar köpa in sig med.
Efter hög vinst kommer man betala lån sedan börja med utdelning eller buybacks.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #227 skrivet: onsdag 16, april 2025, 17:03:34 »
Vi såg 3-5% uppgång vid NYSE öppningen men gick ner kanske snabbt till bara 1-3% ca.
Liknande mönster vi såg mellan 4-8 april.

Av någon anledning säljer wallstreet av dessa aktier så fort hela börsen går ner men i slutändan är dessa gruvor företag som kommer göra otroliga vinster om detta fortsätter och förr eller senare kommer gruvaktierna gå upp flera ggr dagens pris.

Allt över ca $1200-2000 är ren vinst om man kollar på vad gruvorna gör dvs gräver upp billigt guld och säljer det dyrare.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #228 skrivet: torsdag 08, maj 2025, 11:57:53 »
Guldfeber i finska Lappland!

Kanadiska Rupert Resources säger sig ha hittat 3,5 miljoner uns guld värt 10 miljarder euro utanför Sodankylä. Jag har ingen aning om hur det kommer att gå med det här projektet men köper såklart lite Rupert. Jag skulle ju sluta spela på miners och börja spela på Lotto istället men det går inget vidare.

https://www.dagensps.se/bors-finans/gruvfynd-i-lappland-110-ton-guld-i-berggrunden/

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #229 skrivet: torsdag 21, augusti 2025, 21:21:11 »
Igår tog vi en rejäl smäll för att it-aktier och läkemedelsbolag presterade dåligt….

Det mest logiska i en clownvärld är att gruvaktier flyger iväg en dag senare när guld är i det röda.

Imorgon är det fredag så alltid spännande att ha nästan allt man äger i gruvaktier från att ha 0kr investerat i början av året.

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #230 skrivet: tisdag 02, september 2025, 19:10:07 »
En intressant tanke…

Newmont är snart den aktie i S&P som presterat bäst 2025 , jag tror den kommer bli bäst om vi fortsätter.
Detta är ganska sjukt och finfluencerna och luffarna i fikarummen snackar som Nvidia och palentir mm.

Känns som gruvaktier är låg risk hög avkastning och ingen vet om det ännu!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2214
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #231 skrivet: tisdag 02, september 2025, 19:25:27 »
Så är det absolut.

En annan intressant aktie är Hecla. Ett uselt bolag förvisso (dålig respekt för aktieägarna, utspädning gång på gång, etc) men samtidigt nordamerikas största silverproducent och dessutom det bolag på NYSE som har högst andel silver i resultatet.

Bryter den stora silverfebern ut så är Hecla det självklara valet för institutionella placerare (trots att de inte ingår i S&P).

Inloggad gbz

• Guldmedlem
« Svar #232 skrivet: måndag 15, september 2025, 16:42:28 »
Köpte på mig ett gäng first majestic aktier idag.

Lika bra att iallafall ha lite exponering mot silver tänker jag.

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
« Svar #233 skrivet: måndag 15, september 2025, 21:14:33 »
GDX har en rebalancing 19/9. Innebär att man säljer av aktier för ett par miljarder och köper på sig andra för ett par miljarder dollar. Finns en rätt ny YT video av Clive Thompson som menar att priset på de aktierna kommer att påverkas. Jag är inte så säker på detta dock..

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #234 skrivet: måndag 15, september 2025, 22:22:10 »
XAGUSD upp drygt 1.5% (ATH för XAGSEK), silvergruvorna gick bananas (när ett stort bolag som CDE går upp 8.95% på en dag, då är det inte som vanligt). Guldet gick också bra (ATH FÖR XAUUSD), men guldgruvorna hade i många fall förlängd helg. Men både silver och guldgruvor bleknar faktiskt bredvid uranarna. Mina uranbolag gick upp nästan 8%, med Cameco 9.9% och Energy Fuels 14.75% i spetsen.

Givetvis är jag väl medveten om att det inte kan fortsätta så här utan att det kommer en rejäl korrektion förr eller senare (sannolikt förr, om man skall lyssna på förståsigpåarna).

Men det spelar liksom ingen roll just nu, nu gäller det att glädjas åt det som går att glädjas åt när precis allting i världen utom metallerna verkar gå åt fanders.

Min amatörgissning angående onsdagens räntebesked från FOMC är det kommer att bli en nothing burger för PM pga att det redan har prisats in. Om något så gissar jag på ”sell the fact” (efter några veckor av ”buy the rumour”). Men jag tror inte en sekund att ett besked om sänkta räntor kommer att vara det som triggar korrektionen.
« Senast ändrad: måndag 15, september 2025, 22:34:53 av august »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #235 skrivet: måndag 15, september 2025, 22:29:59 »
GDX har en rebalancing 19/9. Innebär att man säljer av aktier för ett par miljarder och köper på sig andra för ett par miljarder dollar. Finns en rätt ny YT video av Clive Thompson som menar att priset på de aktierna kommer att påverkas. Jag är inte så säker på detta dock..
Jag har sett denna video och dessvärre har den gode Clive virrat till det lite. Han blandar ihop market cap för bolagen med värdet på bolagets andel i GDX. Sedan säger han att bolag med ett börsvärde under 150 MUSD inte får vara med (vilket är korrekt) och drar slutsatsen att stora bolag som t ex Aris (börsvärde 2.75 BCAD) kommer att kastas ut (vilket är helt fel).

Konsekvensen blir att han hävdar att det kommer att bli hela havet stormar när i själva verket ändringarna i de flesta fall blir marginella. Givetvis finns det undantag där det blir en verklig ändring, men eftersom i princip inga bolag åker ur GDX så frigörs ju inte i närheten av så mycket kapital som han tror och då blir det heller inte så stora köp som han påstår.

Inloggad Maestro

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 40
« Svar #236 skrivet: tisdag 16, september 2025, 09:28:56 »
Jag har sett denna video och dessvärre har den gode Clive virrat till det lite. Han blandar ihop market cap för bolagen med värdet på bolagets andel i GDX. Sedan säger han att bolag med ett börsvärde under 150 MUSD inte får vara med (vilket är korrekt) och drar slutsatsen att stora bolag som t ex Aris (börsvärde 2.75 BCAD) kommer att kastas ut (vilket är helt fel).

Konsekvensen blir att han hävdar att det kommer att bli hela havet stormar när i själva verket ändringarna i de flesta fall blir marginella. Givetvis finns det undantag där det blir en verklig ändring, men eftersom i princip inga bolag åker ur GDX så frigörs ju inte i närheten av så mycket kapital som han tror och då blir det heller inte så stora köp som han påstår.

Bra iakttagelse, tack för den! Jag har gått igenom flera aktier som vi hade men som sålts av pga felen i hans video. Jag märker att det krävs att man tittar lite noggrannare även på experters utlåtanden..

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #237 skrivet: torsdag 18, september 2025, 08:39:00 »
I bifogad fil kan ni se hur hela rebalanseringen kommer gå till imorgon avseende GDX.
Låter som att vissa här inne tror att kurserna inte kommer påverkas speciellt mycket.
Det kan kanske vara sant för de bolag som har få aktier som ska köpas/säljas.
För andra bolag kan det få väldigt stora effekter på kurserna.
Detta är köp/säljordrar som plöjer rätt ner i orderdjupet och accepterar bästa möjliga pris.
Ofta sker köpen i samband med börsens stängning så helt plötsligt på slutet av börsdagen kan kurserna diffa 15% mot tidigare under dagen.
För den som är intresserad av att köpa in sig i något bolag, men känner att de missat tåget sista veckorna finna alltså imorgon chansen att komma in till ett bra pris.
Varför inte lägga in en köporder ca 20% under aktuellt pris, och se om det blir napp ?
T.ex. i silverbolagen Aya eller Endeavour Silver som tydligen helt ska bort ur GDX.

Alternativt om ni äger något av bolagen som ska läggas till eller få ökad vikt, lägg in en säljorder 15-20% över aktuellt pris och hoppas att transaktionen käkar upp hela orderdjupet upp till ditt säljpris.

För egen del äger jag tyvärr inget av de bolagen som ska köpas in så jag kan inte nyttja detta tillfälle att få ett bra pris vid försäljning.

Dock är jag lite osäker på hur rebalanseringen går till tidsmässigt.
Det är mycket möjligt att den pågått löpande under några veckors tid för att inte ge så stor kurspåverkan.
Möjligtvis är det endast återstående aktier som köps/säljs vid börsens stängning imorgon.
Om det är på det viset så borde ju bolag som Equinox, Aya m.fl. ha en del att vinna på att rebalanseringen snart är över.
Säljtrycket från GDX försäljningen är ju då över, så fr.om. nästa vecka kanske kurserna kan börja ticka uppåt igen.
« Senast ändrad: torsdag 18, september 2025, 09:02:53 av JL_GBG »

Utloggad JL_GBG

• Guldmedlem
« Svar #238 skrivet: torsdag 18, september 2025, 08:45:57 »

I listan kan man alltså se att Aris visst kommer kastas ur indexet, tillsammans med 22 andra bolag.
Så den gode Clive kanske inte hade fel i alla fall  8)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #239 skrivet: torsdag 18, september 2025, 09:09:27 »
Intressant. Du verkar ha rätt. Det som förvirrade det hela var att Clive refererade till börsvärde som orsak till att vissa bolag åkte ut. Men självklart står det förvaltaren fritt att kasta ut bolag av andra skäl också.

Men jag är fortfarande förvirrad, för det är ett antal stora bolag som åker ut och ersätts av mindre. Ett uppenbart exempel är DPM Metals (börsvärde 6.51BCAD) åker ut och Seabridge Gold (2.71BCAD) åker in. Det låter inte som ett ”index” för mig.

Har du en länk till där du hittade tabellen?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:34

(Avslutad)[Säljes]: Ett rör om 20 st 1 oz Somali Elephants 2014 silvermynt by Mange
tisdag 04, november 2025, 21:57:39

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
måndag 03, november 2025, 13:48:01

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
fredag 31, oktober 2025, 22:20:15

Såld Lot med 40 % Svenska silvermynt vikt 2158 gram ,rent 836,2gram fri frakt by cleztone
torsdag 30, oktober 2025, 17:16:14

Sprickor i silvermarknaden? by Sarek
onsdag 29, oktober 2025, 14:45:21

Såld : 1 oz Pamp Fortuna guldtacka by mega_n
onsdag 29, oktober 2025, 12:09:52

Libertad 2025 by mega_n
måndag 27, oktober 2025, 08:29:33

Bad jokes. by Tyr
fredag 24, oktober 2025, 14:21:56

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 23, oktober 2025, 10:18:55

Ny medlem by Maestro