Författare Ämne: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen  (läst 148603 gånger)

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 38
SV: Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen
« Svar #195 skrivet: fredag 22, november 2024, 11:06:36 »
Tänkte det kunde vara kul att liva upp denna gamla tråden om investering i gruvbolag.
Samt passa på att informera om ett i mitt tycke väldigt intressant bolag.
Som vanligt gäller det att göra sin egen bedömning, och inte lita på någon annan än sig själv.

Med det sagt, gruvbolaget jag tänkter 'tipsa' om heter First Nordic Metals.
Som namnet antyder så är det fokus på Norden, främst i Sverige men även till viss del i Finland.

Bolaget går i nuläget att handla på Kanadabörsen, under symbolen FNM.V.
Men, och här kommer det intressanta, bolaget kommer inom kort att även parallellnoteras på svenska börsen !

För den som är intresserad kan jag rekommendera en 15 minuters presentation av bolaget från Precious Metals summit i Zurich :

https://www.gowebcasting.com/events/precious-metals-summit-conferences-llc/2024/11/12/first-nordic-metals-corp/play/stream/39399

En annan kort och bra intervju med CEO Taj Singh :

https://www.youtube.com/watch?v=mOljdf0kKeQ

Här är även en intressant 17 minuter lång intervju med CEO Taj Singh :

https://www.youtube.com/watch?v=IhLptoH7xa4

Alltid kul att lyssna på icke-svensktalande personer försöka uttala namn som Storjuktan, Paubäcken och Oijärvi  ;)

Key Take-Aways :

- man har redan hittat guld i Barsele, frågan är hur mycket mer som finns inom de hittills outforskade områden som kontrolleras av First Nordic
- finansiering på drygt 100 miljoner kr klar, dags att borra upp stora hittills otestade områden.
- samarbete med Agnico Eagle, Agnico äger redan 13 % av bolaget och kanske blir det så att Agnico senare köper upp hela bolaget.
- notering på Stockholmsbörsen inom kort
- finns i nuläget ingen jättehype kring bolaget, flyger lite under radarn vilket innebär låg värdering och bra köpläge.
- låg politisk risk, Sverige och Finland betraktas som säkra jurisdictions.
- med tanke på att Northvolt snart går i konken (?), kommer säkert myndigheterna vara positvit inställda till nya arbetstillfällen i området.

Själv har jag gått in relativt tungt i detta spännande bolag.
Jag upplever värderingen som låg, och hela upplägget känns mycket seriöst.
Jag är nyfiken på om någon annan här inne har investerat i bolaget eller har någon nyttig information om bolaget ?
« Senast ändrad: fredag 22, november 2024, 12:33:43 av JL_GBG »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #196 skrivet: onsdag 18, december 2024, 18:00:20 »
Angående bolaget First Nordic Metals som jag skrev om i mitt förra inlägg i denna tråd, här är en länk till en otroligt detaljerad analys av bolaget :

https://www.thehedgelesshorseman.com/first-nordic-metals/first-nordic-metals-fnm-v-swedens-largest-gold-deposit-agnico-eagle-backed-huge-gold-targets-funded-for-30000-m-of-drilling-in-2025/

Den korta varianten för den som inte orkar läsa allt :
Bolaget är extremt undervärderat enbart med nuvarande fyndigheter.
Lägger man till potentialen för vad som kan hittas i de mycket lovande strukturer som ska borras under 2025, så finns utrymme för en mångdubbling av aktiekursen.

Kursen låg kring 0,30 CAD när jag skrev mitt förra inlägg, idag 0,36 CAD.

Inloggad gbz

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #197 skrivet: lördag 21, december 2024, 13:56:20 »
Kollar man de stora (jättarna med mindre risk) t.ex Newmont mfl så har de gått ner en hel del från toppen men guld ligger ändå starkt över $2600 eller runt 28% upp YTD.
Åker de ner ännu mer vid en eventuell nedgång av hela börsen efter Trump kommit till makten kan det bli ett bra köpläge tror jag för förr eller senare kommer gruvorna gå med vinst om inflationen fortsätter och guld fortsätter upp.

I dagsläget är det ren skit som gäller, fartcoin nvidia och netflix mm men när det vänder eller strax innan tänker jag iallafall hoppa in i några gruvaktier om jag hinner.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #198 skrivet: onsdag 08, januari 2025, 18:03:36 »
Sorry, ännu ett inlägg om First Nordic Metals, känns som att det börjar röra på sig en del nu inför den kommande noteringen på Stockholmsbörsen.
För den som vill in före Stockholmsnoteringen, så är det alltså möjligt via Kanadabörsen, funkar att handla från t.ex. Nordnet & Avanza.
Skulle gissa att kursen går upp i samband med Stockholmsnoteringen, många svenskar som tycker det känns läskigt att köpa i Kanada.
En annan orsak till att jag gissar på ökad kurs är att bolagets börsvärde nu plötsligt kan jämföras rakt av med Botnia Exploration.
Då kommer det bli uppenbart hur sinnessjukt lågt värderat First Nordic Metals är.
Botnia har idag ett marknadsvärde på nästan 500 MSEK
First Nordic's marknadsvärde är 90 M CAD, vilket motsvarar ca 700 MSEK.
Inte mycket som skiljer alltså, borde vara en mycket större skillnad.

Här är en färsk analys, tyvärr krävs abonnemang för att läsa hela, men bara det som syns i vinjetten indikerar åt vilket håll analysen pekar :

https://thegoldadvisor.com/paydirt-prospector/newsletters/the-company-with-the-largest-gold-deposit-in-sweden-is-swimming-in-cash-and-prepped-to-drill-up-to-30000-meters-this-year-is-backed-by-agnico-eagle-and-about-to-list-on-the-swedish-stock-exchange/

"The Company with the Largest Gold Deposit in Sweden is Swimming in Cash and Prepped to Drill Up to 30,000 Meters This Year, is Backed by Agnico Eagle and About to List on the Swedish Stock Exchange"

"This company is sitting on Sweden’s largest gold deposit and has a very aggressive 2025 planned.
There will be an abundance of news, much of which we expect to move the stock, so I suggest taking a first tranche now."

Kursen i Kanada tickar stadigt uppåt, just nu 0.385 CAD.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #199 skrivet: torsdag 09, januari 2025, 14:04:04 »
På tal om jämförelsen mellan First Nordic Metals och Botnia, bifogad fil visar antalet personer på Avanza som äger aktier i dessa båda bolag.
Botnia har alltså mer än 10 ggr så många aktieägare än First Nordic !

Tänk vilket köptryck det kommer bli på aktien när svenskar vill köpa aktier i bolaget, om man tittar på Botnia's antal aktieägare tyder väl mycket på att många kommer vilja äga aktier i First Nordic.

På tal om köptryck, förresten.... kursen drog iväg rejält i den sena aktiehandeln i Kanada och slutade på 0.42 CAD.
Ska bli mycket intressant att se vad kursen står i efter några veckor på Sockholmsbörsen.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #200 skrivet: torsdag 09, januari 2025, 16:11:39 »
FNM skall alltså någon gång under början av 2025 börja noteras på ”Nasdaq First North” i Sverige.

Så här står det i pressmedelandet:
First Nordic Metals Corp. (FNM)  har inlett processen med att ansöka om en sekundärnotering av svenska depåbevis (”SDB”), ett finansiellt instrument utgivet av en svensk bank som representerar aktier i ett icke-svenskt företag, på Nasdaq First North, i Sverige. FNM:s målsättning är att slutföra noteringen och påbörja handeln på Nasdaq First North under första kvartalet 2025.

Som en förberedelse inför ”sekundärnoteringen” på Nasdaq First North avser bolaget att underlätta omvandlingen av stamaktier i First Nordic till depåbevis i Sverige, där ett meddelande till aktieägare som önskar omvandla aktier kommer att offentliggöras i ett separat pressmeddelande närmare den första handelsdagen.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #201 skrivet: torsdag 09, januari 2025, 19:57:59 »
Är du också aktieägare i FNM, Sarek ?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2191
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #202 skrivet: torsdag 09, januari 2025, 21:19:32 »
Jag har inga positioner i FNM. Om jag skall gå in där så väntar jag i så fall till nästa lågpunkt jag ser i cykelmönster för guld, GDX alt. GDXJ.

Då får jag se hur det ser ut den dagen. Det kan ju hända att man redan då har blivit kraftigt akterseglad.

Utloggad Krippa

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 152
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #203 skrivet: torsdag 09, januari 2025, 22:45:17 »
Kollar man de stora (jättarna med mindre risk) t.ex Newmont mfl så har de gått ner en hel del från toppen men guld ligger ändå starkt över $2600 eller runt 28% upp YTD.
Åker de ner ännu mer vid en eventuell nedgång av hela börsen efter Trump kommit till makten kan det bli ett bra köpläge tror jag för förr eller senare kommer gruvorna gå med vinst om inflationen fortsätter och guld fortsätter upp.

I dagsläget är det ren skit som gäller, fartcoin nvidia och netflix mm men när det vänder eller strax innan tänker jag iallafall hoppa in i några gruvaktier om jag hinner.

Doppade tårna lite i Newmont innan årsskiftet. Tyvärr har väl många gruvbolag dåligt rykte då kostnadsökningar varit höga och vinstutveckling uteblivit trots högre guldpris. Men när aktien dök väldigt mycket sedan Q3 rapporten från 80 CAD till 53 CAD hoppades jag på vändning då jag tycker guldet verkar hålla emot bra och hoppas att nästa rapport visar att de inte är så kassa som de visade i Q3 eller kan komma men vettigare kostnadsprognos.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 174
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #204 skrivet: måndag 03, februari 2025, 09:13:37 »
Hur tror ni kanadensiska bolag med projekt i USA kommer påverkas nu? Finns det en risk att Trump sätter in åtgärder mot dem eller helt enkelt tar över deras projekt?

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 264
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #205 skrivet: lördag 08, februari 2025, 22:07:18 »
Själv begriper jag inte mycket om pengar och värdepapper men tänker att Warren Buffet ändå måste sägas ha viss koll på investeringar. Stärkt av hans visdomar (eller eventuellt bara helt galen) laddar jag därför upp med ännu fler miners inför 2025, ett år som jag hoppas vi kommer att minnas länge, på ett bra sätt!

Citera
“If you aren’t willing to own a stock for 10 years, don’t even think about owning it for 10 minutes.”

Citera
“Our favourite holding period is forever.”

Citera
“Opportunities come infrequently. When it rains gold, put out the bucket, not the thimble (fingerborgen)”

Citera
"Diversification may preserve wealth, but concentration builds wealth.”

Citera
“Our advantage, rather, was attitude: we had learned from Ben Graham that the key to successful investing was the purchase of shares in good businesses when market prices were at a large discount from underlying business values.”

Citera
“Keep all your eggs in one basket, but watch that basket closely.”

Här känner jag att Warren talar direkt till mig:

Citera
“An idiot with a plan can beat a genius without a plan.”

Och sist men viktigast för oss saktfärdiga:

Citera
“The stock market is a device for transferring money from the impatient to the patient.”

Jag lade till några nya innehav enligt tips från Don Durretts lista som finns i tweeten längst ner. Han menar att de gröna på 3,5 eller mer kan bli 5-10 baggers under denna bull run:

Allied Gold
Aris Mining
Calibre Mining
Heliostar Metals
Jaguar Mining
Pan American Silver
Steppe Gold
Integra Resources

Historiken på flera av dem är riktig trevlig läsning. Man hoppas det fortsätter i samma stil. Men don't take my word for it. Detta är inte investeringsråd etc etc usual disclaimer.

https://x.com/DonDurrett/status/1888059043606114809

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #206 skrivet: torsdag 13, februari 2025, 09:27:14 »
Lite kursuppdatering på det bolag, First Nordic Metals, som jag tipsade om i ett tidigare inlägg från slutet av november.
Då låg kursen kring 0.30 CAD ( markerat med röd pil i den bifogade bilden )
Sedan dess har kursen stadigt tickat uppåt, igår tog den ett rejält kliv och landade på 0.58 CAD.
Och det sjuka är att aktien förmodligen fortfarande är tokbillig...

Vi ska veta att bolagets koncessioner ligger i ett s.k Greenstone Belt.
Detta är en speciell geologi som förekommer på en del andra platser i världen.
Och samtliga dessa platser har ett stort antal guldgruvor som producerar mängder med guld.
Som FNM's VD brukar påpeka i intervjuer : Sverige ligger ca 80 år efter vad gäller guldexploatering i detta område
Och det är precis detta som FNM avser att åtgärda nu.
Ett gigantiskt redan finansierat borrprogram ska köra igång i år, på ett flertal av deras lovande områden.
Man har redan hittat guld i området som kallas Barsele, som man äger tillsammans med Agnico Eagle.
Övriga områden äger man helt själva.
Dessutom förekommer diskussioner att lösa ut Agnico Eagle från Barsele, så att även detta blir 100% ägt av FNM.

Som sagt, bolaget är fortfarande lågt värderat, och den kommande listningen på Stockholmsbörsen kommer med stor sannolikhet sätta ytterligare fart på kursen.
För att inte tala om vad som skulle hända om det blir träff i någon/några av de kommande provborrningarna.

Mer info om Greenstone Belts för den som är intrsserad:

https://www.geologyforinvestors.com/gold-archean-greenstone-belts/

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #207 skrivet: torsdag 13, februari 2025, 12:14:29 »
På bifogade bild kan man se en jämförelse mellan storleken på de licenser som ägs av FNM jämfört med det område i Kanada som kallas Abitibi.
Abitibi är också det ett s.k. Greenstone Belt.
Som ni ser finns ett flertal producerande guldgruvor i Abitibi och sammanlagt har mer än 200 miljoner oz guld producerats !

Lek med tanken att FNM hittar guld i ytterligare några licenser utöver Barsele.
Tänk om hela detta område blir ett mini-Abitibi.
Med ett flertal producerande guldgruvor, och ett stort antal arbetstillfällen till en region i Sverige som inte direkt kryllar av jobb.
Och med ett guldpris vi bara kan drömma om.

Som sagt, det är inte alls för sent att hoppa på detta tåget.
2025 blir otroligt spännande.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guldström söker investerare, processa krossad malm från 1800'tals guld gruva. by Tyr
Idag kl. 18:42

silvermynt köpes by Spade
Idag kl. 15:15

Varför så stora priskskillnad mellan köp o sälj? by Au
Idag kl. 14:20

Nygammal medlem by 9darter
torsdag 13, februari 2025, 23:30:38

[Säljes/byte] 23/22karat bladguld by lalle
torsdag 13, februari 2025, 21:01:25

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
torsdag 13, februari 2025, 12:14:29

Vilse i universum? by mega_n
onsdag 12, februari 2025, 15:00:43

Bytes: silver mot platina by Coltrane
tisdag 11, februari 2025, 17:53:38

PAUS : Säljes 1 oz Krugerrand BU guldmynt i fint skick. (bilder) by mega_n
tisdag 11, februari 2025, 10:51:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by toblov
måndag 10, februari 2025, 18:22:32

SilverWars.org Kampen om det fysiska silvret! by gbz
måndag 10, februari 2025, 09:33:58

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by RemusTh
söndag 09, februari 2025, 14:50:48

Säljes Silver Somalia Elefanter, kilotacka Johnson Matthey + blandat by Coltrane
söndag 09, februari 2025, 06:27:51

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
fredag 07, februari 2025, 09:29:12

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
fredag 07, februari 2025, 07:28:09