Författare Ämne: Första samalarföremålet  (läst 1179 gånger)

Utloggad Raphis

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Affärsomdömen: 0
Första samalarföremålet
« skrivet: tisdag 21, juli 2020, 12:07:45 »
Tjenare!

Har precis börjat intressera mig för Guldtackor med motiv på. och köpte min första nu via blocket, pippi 75år 5G för halvapriset.
Men är osäker på att den är äkte och den försluten i en APOPAXX. Hur ser man det i samlarvärde om man skulle öppna upp denna för att se så att allt är som det ska? Sjunker den något? Är ju bra att veta så att den är äkte?

Som sagt är helt ny och vill lära mig för detta va häftigt att få hem och visa, så fler kommer det bli.

Mvh Raphis

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1692
  • Affärsomdömen: 48
SV: Första samalarföremålet
« Svar #1 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 12:56:31 »
Tjenare!

Har precis börjat intressera mig för Guldtackor med motiv på. och köpte min första nu via blocket, pippi 75år 5G för halvapriset.
Men är osäker på att den är äkte och den försluten i en APOPAXX. Hur ser man det i samlarvärde om man skulle öppna upp denna för att se så att allt är som det ska? Sjunker den något? Är ju bra att veta så att den är äkte?
Välkommen hit och grattis till att ha börjat investera i någonting hårt.

Jag vill inte vara negativ här men när du skrev "...för halva priset" så är det en fullständigt gigantisk varning. Om någonting är för bra för att vara sant så är det normalt just det, dvs för bra och därmed inte sant. Guld kostar vad det kostar, att tro att någon säljer det för halva priset är att lura sig själv.

Men jag kollade på blocket och hittade en annons för en Pippi-tacka på 5 gram för 4000kr där säljaren påstår sig ha betalat 7995:- (dvs halva priset). Om det är en av dessa du har köpt så är den sannolikt äkta. Mynthuset Sverige är kända för extrem överprissättning (8000 för 5g är ju drygt 200% över spot vilket är, umm, ett genuint uselt pris). Mynthuset borde skämmas för att lura på folk guldbitar för ett sånt pris.

Om du har betalat 4000kr så blir det ju "bara" drygt 50% över spot, vilket fortfarande inte är någon lysande investering (om det varit en ren "bulliontacka" så borde den ha kostat ca spot+5%, dvs 2750kr. Du har i såfall betalat 1250kr extra i för att få just det motiv du ville).

Men som första köp i guldbranchen för ett föremål du ville ha är det ju bara att gratulera.

Om du som vissa av oss andra drabbas av guldfeber (och därmed köper mer guld) så kommer du att behöva titta mer och mer noga på vilken premie över spot du betalar eftersom man annars kan bli ruinerad på premierna.

Utloggad Raphis

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 13:29:21 »
Hej och tack :D

Ja precis det är den jag har köpt, jag va väl sugen på en guld men även en investering i själva motivet i sig med. Detta är en investering under många år så jag hoppas motivet triggar priset lite, jag kommer ändå ta den till någon som får öppna och kolla tror jag.
Är så jag har tänkt med, det är lite för bra för att vara sant just nu. Men är det så att jag blivit lurad så har man lärt sig en läxa, och det är bara ta tag i det och köpa något äkta nästa gång.

Och det är en bra början att kolla premie, det ska jag absolut kolla på och som du säger hade ju varit sjukt om jag köpt den för 7999kr och motivet kostar typ 5000 bara, känns väldigt överprisat. Detta fick jag absolut en tankeställare gällande den jag köpte med.

Rek ni att endast köpa via företag eller isf vilka finns det? Har själv funderat på det och känns väldigt svårt att köpa via privatperson men, finns cert och allt med så borde det väl vara okej?

Tack för svaret uppskattas verkligen! :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1692
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #3 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 14:02:47 »
Detta är en investering under många år så jag hoppas motivet triggar priset lite, jag kommer ändå ta den till någon som får öppna och kolla tror jag.
Rek ni att endast köpa via företag eller isf vilka finns det? Har själv funderat på det och känns väldigt svårt att köpa via privatperson men, finns cert och allt med så borde det väl vara okej?
Öppna du den och gulla med guldet. Det är omöjligt att få en känsla för guld genom plast, man måste hålla i det direkt.

Jag tror ärligt talat inte att du skall räkna med att den har ett värde nämnvärt över spot, och då gör plasten inte mycket till enligt min uppfattning. Man köper guldet, inte plasten och pappersbiten. Det sagt så finns det absolut andra som till varje pris anser att plasten och certet är viktiga, så tag inte min uppfattning som någon sorts sanning.

Vad gäller köp från företag eller från privatpersoner så tycker jag att det är en ganska ointressant uppdelning. Det viktiga är att endast handla med en motpart som du har förtroende för.

De stora guldfirmorna (Tavex, Libertysilver, etc) tycker jag att man kan ha förtroende för och likaså många mynthandlare (även om jag varit med om mynthandlare som försökt köra upp mig på vanliga standardmynt med premier på 20-30-40% när det bör vara ca 5%).

Likaså tycker jag att det finns skäl att se medlemmar på detta forum som varit med i några år och gärna har ett antal affärer, där båda parter varit nöjda, i ryggen. Inget ont om nya medlemmar, men det är svårt att se skäl att ha mer förtroende för någon som blev medlem i förra veckan än en okänd person på Tradera eller Blocket.

Efter ett tag får man känsla för hur man skall avgöra om någonting är äkta. Då går det att handla av vem som helst, så länge det är öga mot öga så att man kan hålla i objektet. Men tills dess rekommenderar jag försiktighet. Undvik Tradera och Blocket helt. Satsa på Tavex och LS och kända forummedlemmar är min rekommendation.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 436
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 14:57:53 »
Har precis börjat intressera mig för Guldtackor med motiv på. och köpte min första nu via blocket, pippi 75år 5G för halva priset.
Hej och välkommen till Ädelmetallforumet!

Jag tittade också på Guldtackan - "Pippi Långstrump 75år" på blocket och som august redan konstaterat så är det nära 100% säkert en äkta guldtacka som du har köpt.

Sällan, för att inte säga aldrig, ser man 5 grams guldtackor som är förfalskade. Och ytterliga samma sak för svenska objekt, och därtill ett sådant här med en påkostad inramning. Du behöver därför knappast öppna förseglingen för att kolla äktheten. Då ser dessutom hela ditt paket bättre ut.
Inom parentes så finns det numera "Sigma Metalytics Precious Metal Verifier (PMV)" som kan kontrollera äktheten på guld utan att behöva öppna plastförseglingar.

Utloggad Raphis

• Medlem
  • *
« Svar #5 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 15:43:54 »
Har precis börjat intressera mig för Guldtackor med motiv på. och köpte min första nu via blocket, pippi 75år 5G för halva priset.
Hej och välkommen till Ädelmetallforumet!

Jag tittade också på Guldtackan - "Pippi Långstrump 75år" på blocket och som august redan konstaterat så är det nära 100% säkert en äkta guldtacka som du har köpt.

Sällan, för att inte säga aldrig, ser man 5 grams guldtackor som är förfalskade. Och ytterliga samma sak för svenska objekt, och därtill ett sådant här med en påkostad inramning. Du behöver därför knappast öppna förseglingen för att kolla äktheten. Då ser dessutom hela ditt paket bättre ut.
Inom parentes så finns det numera "Sigma Metalytics Precious Metal Verifier (PMV)" som kan kontrollera äktheten på guld utan att behöva öppna plastförseglingar.

Hej och tackar :)

ah okej, det är ju bra att veta.
Jag va tvungen att godkänna betalningen idag så jag bröt den och bad en guldsmed kolla på den ,och den va äkta. Men jag kunde snyggt stänga förpackningen igen, då det bara är att dra ut den, va ändå skönt att få den verifierade när man ändå investerat i sin första :)

Åh det kan ju vara av intresse, det ska jag kolla vad det är för något, super tack för åsikter och tips :)

Utloggad Raphis

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 15:48:36 »
Detta är en investering under många år så jag hoppas motivet triggar priset lite, jag kommer ändå ta den till någon som får öppna och kolla tror jag.
Öppna du den och gulla med guldet. Det är omöjligt att få en känsla för guld genom plast, man måste hålla i det direkt.

Jag tror ärligt talat inte att du skall räkna med att den har ett värde nämnvärt över spot, och då gör plasten inte mycket till enligt min uppfattning. Man köper guldet, inte plasten och pappersbiten. Det sagt så finns det absolut andra som till varje pris anser att plasten och certet är viktiga, så tag inte min uppfattning som någon sorts sanning.

Vad gäller köp från företag eller från privatpersoner så tycker jag att det är en ganska ointressant uppdelning. Det viktiga är att endast handla med en motpart som du har förtroende för.

De stora guldfirmorna (Tavex, Libertysilver, etc) tycker jag att man kan ha förtroende för och likaså många mynthandlare (även om jag varit med om mynthandlare som försökt köra upp mig på vanliga standardmynt med premier på 20-30-40% när det bör vara ca 5%).

Likaså tycker jag att det finns skäl att se medlemmar på detta forum som varit med i några år och gärna har ett antal affärer, där båda parter varit nöjda, i ryggen. Inget ont om nya medlemmar, men det är svårt att se skäl att ha mer förtroende för någon som blev medlem i förra veckan än en okänd person på Tradera eller Blocket.

Efter ett tag får man känsla för hur man skall avgöra om någonting är äkta. Då går det att handla av vem som helst, så länge det är öga mot öga så att man kan hålla i objektet. Men tills dess rekommenderar jag försiktighet. Undvik Tradera och Blocket helt. Satsa på Tavex och LS och kända forummedlemmar är min rekommendation.

Jag öppnade och gullade lite med den, så fick jag den kontrollerad också och allt stämde. Kändes riktigt trevligt att få hålla i den verkligen :)
Alla har sina åsikter och jag tänker väl lite lika att varför köpa något om man inte kan få känna på det. Men förstår den andra sidan med.

Förstår vad du säger om gamla och nya här på sidan, klart dom rutinerade och dom som fått omdömen är säkra kort än en som jag som är ny.

Super då ska jag börja kolla på dom stora bolagen och sen när jag fått känslan testa att köpa av privatpersoner, super tack för svaren du gett, väldigt givande.!

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Avslutad] [Säljes] Oöppnad tub (25 st) silver maples 2020 billigt by M-Ädel
Igår kl. 23:39

37,5 rubel by haberdasher
Igår kl. 20:51

Herr Klocka Raymond Weil - Swiss - model 5599 - bytes mot silvermynt by sputnik
Igår kl. 18:26

George Gammon by hasse_A
Igår kl. 09:37

Mega Silver Auktion Kookaburra 1 oz(välj själv bland de tillgängliga årtalen). by Kalle4001
Igår kl. 09:26

Mega Gold by mega_n
torsdag 22, oktober 2020, 15:14:50

Mega Palladium by mega_n
torsdag 22, oktober 2020, 15:05:17

Mega Rhodium by mega_n
torsdag 22, oktober 2020, 14:58:36

paypals nya giv by haberdasher
onsdag 21, oktober 2020, 15:13:11

[Säljes] Slut för tillfället. Banköverföring & Swish. by Cyberdyne
onsdag 21, oktober 2020, 14:07:49

David Hunter by snus