Författare Ämne: Veckan som kommer blir spännande  (läst 22356 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2094
  • Affärsomdömen: 50
Veckan som kommer blir spännande
« skrivet: söndag 19, juli 2020, 22:08:34 »
Vi har breakouts i alla riktningar: guldet veckostängt över 1800, silvret över 18.50. Dessutom så börjar det hända saker med uran, för de som intresserar sig för mindre ädla metaller. Nickel likaså.

Tittar vi på den tekniska bilden för diverse index så är det också oerhört intressant. GDXJ/GDX (Dvs juniorer/majors i guld) bryter upp, SILJ/SIL likaså, för att inte tala om SILJ/GDXJ (dvs silverjuniorer drar mer än guldjuniorerna, och de senare har ju fullständigt exploderat på sistone). GSR är kraftigt på väg ner efter att ha tagit sig igenom motståndet vid 96.

Nu kan ju givetvis vad som helst hända när som helst, allt kan vända på en femöring och man bränner sig för sjuttielfte gången. Men det blir ju inte lika kul om man aldrig sticker ut nacken och gissar lite. Här är min gissning just nu för de närmaste veckorna:
  • GSR kommer att rasa till nästa motstånd (runt 88)
  • Guld går till åtminstone 1850, kanske rent av 1900
  • Silver går till 21 (1850/88 = 21) i första rycket, mer om guldet fortsätter förbi 1850
  • Guldjuniorerna fortsätter som tåget
  • Silverbolag kommer att vara fantastiska, och juniorerna mest av alla
Sådär, har jag stuckit ut nacken tillräckligt?

Nu skall det sägas att detta inte är unikt min gissning, utan detta är siffror och gissningar som bollas runt av allt fler sedan alla dessa grafer bröt ut, och många under förra veckan. Jag bara sällar mig till kören.

Nu vill jag inte ge rekommendationer till juniorer av någon sort. Riskerna är lite för höga, så det är bättre att den som är intresserad kollar själv. Men ett par intressanta aktier som är värda att nämna för vad de signalerar är Spanish Mountain (low grade gold) och Discovery Metals (low grade silver).

Båda dessa har gått som tåget. Mina Spanish Mountain steg 40% bara i fredags och är upp sådär 250% på en månad. Det intressanta med båda dessa är att de är low grade och därmed inte lönsamma förrän guld- och silverpriserna går upp ordentligt. För guld är detta redan på gång och för silver så tror jag att det händer den närmaste tiden.

Att low grade-projekt exploderar på detta sätt är för mig en oerhört stark signal om att marknaden nu snabbt håller på att ställa om till en framtid med väsentligt högre metallpriser och den närmaste tiden är det främst silver som skall stiga.

Den första signalen om hur det kommer att gå den närmaste tiden kommer i natt när ASX öppnar. PM-bolagen backade på ASX i fredags, men Sydney hade redan stängt när Toronto öppnade (och steg kraftigt). Så ASX har lite ”catching up” att göra.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
SV: Veckan som kommer blir spännande
« Svar #1 skrivet: söndag 19, juli 2020, 22:19:39 »
Jo, en sak till. Ett bolag som har diskuterats här vid flera tillfällen är den stora silverproducenten First Majestic. Jag rekommenderade den våren 2019 och sedan var den uppe igen tidigt i våras (och då var jag mer skeptisk, eftersom den hade stigit kraftigt under 9 månader). Just nu är läget att First Majestic laggar efter många andra bolag. Dessutom så finns det en väldigt stort short i FM (drygt 18% tror jag). Slutligen så bunkrar FM just nu silver i väntan på högre priser.

Allt detta sammantaget gör att om det går som jag tror och hoppas och silverpriset stiger rejält så kommer för eller senare proppen att gå ur vad gäller motståndet för att FM skall stiga. Det går inte att säga när, men så längre silvret fortsätter upp så är det bara en tidsfråga. Och ju längre det dröjer, desto större blir effekten när det lossnar (pga att silvret hunnit längre).

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 434
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #2 skrivet: söndag 19, juli 2020, 22:29:30 »
Inte bara närmaste veckan, skulle vilja förlänga det till de närmaste månaderna.
Min gissning är att det kan bli MYCKET turbulent på en eller flera fronter.

Har läst om flera oberoende experter som gissar att COMEX kan krackelera totalt inom kort.
Fram till nyligen var det ytterst sällsynt att någon begärde fysisk leverans på sitt pappersguld.
Senaste tiden har det dock ökat något enormt.
Så inom kort, om detta fortsätter, kommer det visa sig att COMEX inte har möjlighet att leverera det som kunder begär.
Vilket i sin tur påvisar att hela futuresmarknaden är att likna vid ett Ponzi Scheme.
Om allt för många begär leverans, visar det sig att kejsaren faktiskt var utan kläder.

Vad som skulle ske med guldpriset om detta skulle ske kan man bara gissa, men det lär inte sjunka..... ;)

Annars, som du säger, silverpriset kan vara på väg ur sin Törnrosasömn.
Skulle man bara veta att det kommer hända skulle man flytta över alla sina innehav till silverminers.
Finns flera kommande multibaggers att välja på.
Själv är jag förtjust i MAG Silver.
Produktionsstart planerad i år, perfekt timing vad gäller silverpriset.

Strålande tider, härliga tider !
« Senast ändrad: söndag 19, juli 2020, 23:14:49 av JL_GBG »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #3 skrivet: söndag 19, juli 2020, 23:03:35 »
Absolut inte bara den närmaste veckan. Men den närmaste veckan kommer att visa oss om vi accelererar uppåt eller om vi får en (isåfall sannolikt mild) korrektion här.

MAG Silver är intressant. Äger dem inte, men det beror mer på att jag hittade dem för sent än att jag inte gillar dem. Ffa gillar jag deras chefsgeolog, Peter Megaw. Men jag äger en liten skvätt med Reyna Silver, som är tänkt att bli ”MAG Silver II”. Peter Megaw är chefsgeolog för Reyna...

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #4 skrivet: söndag 19, juli 2020, 23:20:57 »
Reyna är väl någon slags spin-out från MAG, där MAG äger 20% av Reyna.
Så därmed hoppas jag också att det går bra för Reyna...

Trots att väldigt mycket ser positivt ut för guld/silver närmaste tiden finns ändå risken där för ett större börsfall.
Och som vi såg i mars så kommer detta drabba både det fysiska priset på guld/silver, men även gruvbolagen.

Med tanke på allt som sker i världen just nu, tror åtminstone jag att risken för en börskrasch modell större är mer än 50%.
Min tidsram är då fram till presidentvalet.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: måndag 20, juli 2020, 08:05:50 »
Väldigt höga nivåer på de flesta tillgångslagen nu. (Undantaget en differentierad råvarufond.)

Har hört flera(Eric Strand, Anna Svahn) som tror att vårt nuvarande finansiella system kommer att hålla i ca två år till.
Där efter kommer något stort att hända. Någon form av systemkollaps eller reset.

Tror ni att vid ett sådant tillfälle blir det möjligt att köpa in sig på lägre nivåer?
Att man nu skall samla på sig en krigskassa.

Utloggad Gripen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 296
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #6 skrivet: måndag 20, juli 2020, 08:10:12 »
Köpte First Majestic och Silvercorp Metals ungefär samtidigt och den senare har rusat extremt i förhållande till den förra.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 172
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #7 skrivet: måndag 20, juli 2020, 10:40:10 »
Väldigt höga nivåer på de flesta tillgångslagen nu. (Undantaget en differentierad råvarufond.)

Har hört flera(Eric Strand, Anna Svahn) som tror att vårt nuvarande finansiella system kommer att hålla i ca två år till.
Där efter kommer något stort att hända. Någon form av systemkollaps eller reset.

Tror ni att vid ett sådant tillfälle blir det möjligt att köpa in sig på lägre nivåer?

Om det nu blir en global systemkollaps och reset av valutor skulle jag säga hellre två år för tidig än en dag för sen....

Utloggad T

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #8 skrivet: måndag 20, juli 2020, 11:13:32 »

Jag tror att man kan hålla igång karusellen betydligt längre än två år till. Nuvarande coronakris är ett bra exempel på hur kraftfulla stimulanserna är, nu har vi inte facit än men trots en väldigt allvarlig kris så blev påverkan på diverse tillgångspriser väldigt liten.

Det ger perspektiv på vad som skulle krävas för att en total systemkollaps skulle inträffa.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #9 skrivet: måndag 20, juli 2020, 11:17:46 »
Man ska inte glömma växelkursen heller, ett utbrott i guld och silverpriser kan få liten till ingen effekt i SEK likt vi sett tidigare om/när Dollarn kollapsar igen

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #10 skrivet: måndag 20, juli 2020, 15:52:00 »
Jag tror att man kan hålla igång karusellen betydligt längre än två år till. Nuvarande coronakris är ett bra exempel på hur kraftfulla stimulanserna är, nu har vi inte facit än men trots en väldigt allvarlig kris så blev påverkan på diverse tillgångspriser väldigt liten.

Det ger perspektiv på vad som skulle krävas för att en total systemkollaps skulle inträffa.

Som du själv skriver, vi har inte facit ännu.

Hur sannolikt är det att en av de märkligaste händelser i vår livstid som innebär att hela världen går in i en lockdown, INTE skulle få någon negativ effekt på världsekonomin ?

Var börskraschen i mars verkligen allt ?
Den som alltså i princip redan återhämtats.

Om man studerar graferna på de riktigt stora börskrascherna som inträffat, så har de alltid startat med ett rejält ras som därefter återhämtats ( ett s.k. bear market rally eller varför inte dead cat bounce ).
När alla då tror att faran är över, då kommer det stora raset....

Min killgissning är att vi nu befinner oss i 'faran är över' läget, och att det stora raset ligger i närtid.
Det som behövs är åter igen något som triggar igång det hela.

Kanske fas 2 i Coronakrisen med nya lockdowns ?
Eller det högst osäkra presidentvalet i USA mellan pest och kolera ?
Nya Hong Kong protester ?
Bråk om räddningspaketen inom EU ?
Brexit ?

Eller så kommer det en svart svan flygande med något nytt och oväntat.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3328
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #11 skrivet: måndag 20, juli 2020, 16:22:39 »

Som du själv skriver, vi har inte facit ännu.

Hur sannolikt är det att en av de märkligaste händelser i vår livstid som innebär att hela världen går in i en lockdown, INTE skulle få någon negativ effekt på världsekonomin ?

Var börskraschen i mars verkligen allt ?
Den som alltså i princip redan återhämtats.

Om man studerar graferna på de riktigt stora börskrascherna som inträffat, så har de alltid startat med ett rejält ras som därefter återhämtats ( ett s.k. bear market rally eller varför inte dead cat bounce ).
När alla då tror att faran är över, då kommer det stora raset....

Min killgissning är att vi nu befinner oss i 'faran är över' läget, och att det stora raset ligger i närtid.
Det som behövs är åter igen något som triggar igång det hela.

Kanske fas 2 i Coronakrisen med nya lockdowns ?
Eller det högst osäkra presidentvalet i USA mellan pest och kolera ?
Nya Hong Kong protester ?
Bråk om räddningspaketen inom EU ?
Brexit ?

Eller så kommer det en svart svan flygande med något nytt och oväntat.

Lägg också till spänningarna i Sydkinesiska sjön. Där kan det nog smälla till rejält.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #12 skrivet: måndag 20, juli 2020, 16:42:19 »
Jag tror att man kan hålla igång karusellen betydligt längre än två år till.
Jag tror också på att karusellen kan fortsätta att snurra. Det är extremt farligt att basera sina investeringar på någonting man är helt säker på att det kommer att hända... och sedan får man fel (om så bara med timingen).

Ett för mig plågsamt exempel är längden på den PM-bear som vi nu äntligen verkar vara ur. Jag var med 2009-2011 och det var hur kul som helst... tills det slutade vara kul. Då trodde jag att det skulle ta högst ett par år innan PM skulle dra igen och att det var bäst att positionera sig direkt när det var som mest ute. Tyvärr fortsatte PM att bli än mer ute i ett antal år till och det enda som räddade mig från total katastrof var att jag har lite hum om riskhantering. Dvs jag var nästan hela tiden övertygad om att "snart vänder det" och därmed att "nu är det dags att öka PM-exponeringen". Jag hade fel i fler år än jag orkar räkna till, men min riskhantering gjorde att jag inte brände några nya pengar under dessa år.

Vad gäller Eric Strand så har han ju lite kultstatus i dessa kretsar och det är klart att det är trevligt med en person som syns i media och tycker som man själv. Confirmation bias är svårt att försvara sig mot. Men det som han är bra på är PM. Jag ser ingen anledning att gå till Eric Strand för att få den bästa prognosen för hur länge nuvarande system skall hålla ihop.

Slutligen detta med att spara krigskassa för att i framtiden kunna köpa in sig billigare. Detta är i mina ögon någonting som man kan ägna sig åt med en "tradingdel" av sin portfölj, men absolut inte med en mer långsiktig del. Om man (som jag) tror på en PM-bull under flera år framåt så skulle jag aldrig våga sitta helt vid sidan (tänk om det exploderar uppåt?). Men inte heller skulle det kännas bra att vara "all-in" (tänk om det kommer en krafig korrektion?).

Det enda man kan göra är att variera deltagandegraden lite efter vad man är mest orolig för just då. Om korrektionen känns mer sannolik så säljer man lite i hopp om att kunna köpa tillbaka billigare (vilket kanske inte sker). Om allt pekar uppåt så kanske man stoppar in en ytterligare slant. Men sitter man helt vid sidan i en bullmarket så köper man en startposition direkt. Man väntar inte, för då är risken stor att man aldrig hinner med.

Utloggad Olli

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #13 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 09:51:29 »

Det där fick mig att stanna upp och tänka efter. Mycket tänkvärt!

Jag misstänker att det stundar kärva tider, och att vi kommer att få en ordentlig ekonomisk kollaps, med allt vad det för med sig med fyra ryttare osv.
Den enkla meningen som T skrev får mig att tänka till ett extra varv. Tack för den!

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: onsdag 22, juli 2020, 10:45:39 »

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-07-20/wall-street-is-throwing-billions-at-once-shunned-gold-miners

Nu ser det äntligen ut att börja.
Det som man saknat i många år vad gäller mining stocks.

Nämligen att 'alla' ska in i marknaden samtidigt.
Kan alltså bli nästa Cannabis hysteri eller varför inte Bitcoin hysteri.
Guldmarknaden är tämligen liten, många av de bättre bolagen har stora institutionella ägare, så andelen fria aktier är relativt liten.
Så om detta händer på riktigt nu, om alla med RobinHood konton plötsligt ska kasta sig in i nästa stora grej, så kan dessa aktier explodera.
Frågan är bara hur man ska veta vilka bolag som kommer bli de eftertraktade.
Kommer dessa nybörjare att plocka in de stora kända bolagen eller leta 10 baggers bland juniorbolagen ?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Säljes Silver kilotacka Johnson Matthey by Coltrane
Igår kl. 21:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krippa
Igår kl. 18:27

[Sålt] 25st 5kr 1935 *pb* by JL_GBG
Igår kl. 09:29

Köpes : 40 francs guldmynt by zodiac
Igår kl. 08:55

[Säljes] 1kg silvertacka (modell chokladkaka*) pb by Grimi
Igår kl. 07:28

[SÄLJES] Vanliga och ovanliga silvermynt till salu, även Kina Pandor!+Lunar 2025 by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:57:18

Bilder på silver. by Fantom
torsdag 06, februari 2025, 00:52:11

Går guldpriset upp eller är det fiat som går ner? by august
onsdag 05, februari 2025, 11:16:40

Fysiskt guld har börjat tryta hos Bank of England. by JohanB
måndag 03, februari 2025, 14:47:34

Guldmynt köpes by TheHun
måndag 03, februari 2025, 12:45:51

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by Coltrane
måndag 03, februari 2025, 09:13:37

Historien om Oscar II guldmynten, samt en del personliga reflektioner by RemusTh
lördag 01, februari 2025, 17:34:47

Bad jokes. by Philip
lördag 01, februari 2025, 13:29:08

Oseriösa säljare på Tradera. by RemusTh
fredag 31, januari 2025, 21:21:49

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by JL_GBG
torsdag 30, januari 2025, 08:32:51