Författare Ämne: ny medlem 13 juli 2020 (GALENTO)  (läst 1654 gånger)

Utloggad GALENTO

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Affärsomdömen: 0
ny medlem 13 juli 2020 (GALENTO)
« skrivet: måndag 13, juli 2020, 18:52:44 »
Hej
jag är ute efter att trampa över från cash och värdepapper typ aktier till PM dvs precious metals.
särskilt intresserad av PM som utan stort besvär kan omsättas i kristider mot förnödenheter och annat grundläggande för att kunna leva. Här kommer vikter in på bullionen.
valet mellan silver och guld i bullions .svårt för en rookie... präglade nominella värden inte så aktuellt men jag kan gärna ta emot argument

« Senast ändrad: måndag 13, juli 2020, 19:28:24 av mega_n »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1391
  • Affärsomdömen: 54
SV: ny medlem 13 juli 2020
« Svar #1 skrivet: måndag 13, juli 2020, 19:10:58 »
Välkommen :)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2630
  • Affärsomdömen: 89
SV: ny medlem 13 juli 2020
« Svar #2 skrivet: måndag 13, juli 2020, 19:15:43 »
Hej
jag är ute efter att trampa över från cash och värdepapper typ aktier till PM dvs precious metals.
särskilt intresserad av PM som utan stort besvär kan omsättas i kristider mot förnödenheter och annat grundläggande för att kunna leva. Här kommer vikter in på bullionen.
valet mellan silver och guld i bullions .svårt för en rookie... präglade nominella värden inte så aktuellt men jag kan gärna ta emot argument

Guld är alltid gångbart.

Välkommen i gänget!

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 988
  • Affärsomdömen: 93
SV: ny medlem 13 juli 2020 (GALENTO)
« Svar #3 skrivet: måndag 13, juli 2020, 19:50:47 »
Välkommen till forumet

Inloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 262
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #4 skrivet: måndag 13, juli 2020, 20:27:13 »
Välkommen till gänget!

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: måndag 13, juli 2020, 21:25:07 »
valet mellan silver och guld i bullions .svårt för en rookie...

Att välja mellan Ag och Au i dagen läge är lika svårt för en nybörjare som för de som varit med länge. Om det inte är någon här som tvärsäkert vet vad som kommer att utveckla sig bäst framledes så diversifiera dig med lite av var sort, så känns det nog som bäst.

Och välkommen till Ädelmetallforumet!

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 33
« Svar #6 skrivet: måndag 13, juli 2020, 21:39:56 »
Välkommen hit!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #7 skrivet: måndag 13, juli 2020, 22:03:34 »
...
valet mellan silver och guld i bullions .svårt för en rookie...
Hej och välkommen.

Många bra frågor och inte alls givet att det alltid finns enkla svar.

En sak som dock åtminstone jag är skeptisk till är detta med att handla ”förnödenheter i kristider” för PM (ffa silver, eftersom guldmynt sannolikt är oprsktiskt värdefulla). Detta är en ganska spridd prepperteori som kanske men absolut inte självklart kan komma att besannas. Att PM är ett sätt att säkra köpkraft för framtiden i händelse av att fiatvalutor blir, umm, mindre värda är nog någonting som de flesta här skulle skriva under på. Men att det därför skulle bli enkelt att handla mat och annat för fysiskt PM är allt annat än givet.

Sedan är det även viktigt att begrunda en viktig baksida med att hala fram en bunt med tunga mynt på Coop eller motsvarande och det är risken att fel personer ser hur du betalar. I värsta fall kan du senare få påhälsning av ett gäng försedda med påkar som har för avsikt att separera dig från ditt PM.

Kanske är det så att det absolut bästa är att låta PM ligga fullständigt stilla och orört under ”kristid” och inte ta fram det förrän det är dags att växla mot annat på andra sidan ”krisen”? Detta kanske aldrig blir ett reellt problem, men det ör ändå värt att ha i bakhuvudet så att du inte helt styr dina köp av PM efter vad du tror är bäst för att köpa mjölk och ost för i framtiden.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2630
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #8 skrivet: måndag 13, juli 2020, 22:37:03 »
Tror nog att marknaden för guld och silver kommer att finnas kvar även i "kristider" och det kommer att finnas kanaler för handel. Guldsmeder, Tavex, LS m fl. Annars är det nog så illa att det lika gärna kan kvitta

Utloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 551
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #9 skrivet: tisdag 14, juli 2020, 12:57:41 »
Välkommen!

Inloggad Mange

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 691
  • Affärsomdömen: 58
« Svar #10 skrivet: tisdag 14, juli 2020, 21:21:32 »
Välkommen till forumet.  :)

Utloggad Rackham

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 155
  • Affärsomdömen: 15
« Svar #11 skrivet: onsdag 15, juli 2020, 07:13:49 »
Välkommen

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 382
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #12 skrivet: onsdag 22, juli 2020, 22:05:21 »
Välkommen hit.
Om du ska köpa guld eller silver och är osäker på vilken fördelning så blir mitt råd: köp lite av båda i början, det är aldrig fel att ha lite av varje då ingen vet hur priserna ser ut om några år...
Tänker du köpa för säg 50000kr så börja med att köpa för ca10000kr av varje och känn sen vilken av dom som känns bäst för dig, jag gjorde så och blev en silverbug ;D

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1680
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #13 skrivet: onsdag 22, juli 2020, 23:40:37 »
Jag såg inte detta inlägg men fick det påpekat för mig i en privat konversation.
Tror nog att marknaden för guld och silver kommer att finnas kvar även i "kristider" och det kommer att finnas kanaler för handel. Guldsmeder, Tavex, LS m fl. Annars är det nog så illa att det lika gärna kan kvitta
Det håller jag absolut med om, självklart kommer marknaden att finnas kvar, men det är en helt annan sak än att ”enkelt omsätta till förnödenheter”. Med det argumentet kan du ju enkelt köpa mat för en bil, det är bara att sälja bilen först. Och om man accepterar att gå via en växlingsoperation hos Tavex så blir det ju närmast irrelevant vilken typ av PM man väljer eftersom Tavex säkert kommer att växla in allting.

Men det finns en ytterligare aspekt på detta med att marknaden finns kvar och att man kan gå till Tavex med ett par guldmynt och växla till fiat och det är detta med att ett samhälle i kris funkar annorlunda, och inte på ett bra sätt, än vad vi är vana vid här.

Jag reste en del i Rumänien strax efter Ceaucescus fall (typ början av 90-talet). Man växlade bara västvaluta till lokal fiat för max två dagar i taget. Orsaken var inte bara inflationen (som iofs var hög nog att ha betydelse på en vecka) utan även att det var drösvis med skumma typer i skinnjackor som hängde i klasar runt alla ställen där det gick att växla pengar.

Om man växlade in nog med valuta för att räcka i två dagar så blev det en sedelbunt på ett antal centimeter (för stor för att ha i vare sig en byxficka eller innerficka på en jacka). Folk som kom ut från växlingskontoret med en väska blev fullständigt omringade av dussintals skinnjackor. Så man såg till att ha pösiga kläder när man gick och växlade och under inga omständigheter någon väska. Det begränsade starkt hur mycket man vågade växla. Och ”man” i detta fall var bokstavligt. Ingen kvinna gick i närheten av något växlingskontor. Punkt.

Men varför inte bara betala med kort? Fanns inte kort då på farbror augusts tid (stenåldern)? Jodå, det fanns kort, men i ett samhälle i kris på detta vis uppstår det snabbt en stor svart ekonomi. Den var givetvis helt kontantbaserad och det ledde till att det var närmast omöjligt att betala med kort (eftersom restaurangen eller vad det nu var i sin tur behövde kontanter för att använda svart, så kortmaskinen var alltid ”trasig”).

Min poäng är inte att det kommer att bli så i Sverige utan bara att det är dumt att anta att saker alltid kommer att vara som vi är vana vid. Om det går åt fanders och det blir verklig kris, med skyhög arbetslöshet och de sociala skyddsnäten går sönder (för att de inte kan finansieras) då uppstår dessa klungor med arbetslösa i skinnjackor närmast automatiskt. Jag har träffat på såna gäng i Rumänien, i Afrika, i Sydamerika och även i USA när man hamnar på fel ställe. Givetvis kan man dra slutsatsen att jag har en förmåga att uppehålla mig på fel ställe och det är säkert sant. Men en annan slutsats är att vi i Sverige lever en rätt skyddad tillvaro. Inga krig på hundratals år, staten tar hand om oss så att även de som är arbetslösa eller på andra sätt inte skall bli så där helt desperata utan hellre sitta hemma och titta på Netflix.

Så länge detta fortsätter att gälla så finns det inget problem att lösa. Men om de sociala skyddsnäten går sönder så kommer kanske Sverige att snabbt förändras i riktning mot vad man kan uppleva i andra länder. Och ingenting kan rasera de sociala skyddsnäten som om det ekonomiska systemet slutar att funka som man är van vid. Låt oss hoppas att det aldrig blir så. Men om det trots allt skulle bli så, ja då kvarstår min rekommendation att låta bli att växla PM, vare sig på Tavex eller på ICA, under den perioden utan istället hålla sig till samma fiat som alla andra.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by haberdasher
Idag kl. 13:30

Byte av 1 kg silvertackor till silvermynt by Birka
Idag kl. 13:12

Hjälp, Har jag blivit blåst? by Boko
Idag kl. 11:45

Säljes: Resterande guld till spotpris. Silverbullion för spot +moms by Arte_2
Idag kl. 10:21

JP Morgan by haberdasher
Igår kl. 18:06