Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427066 gånger)

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #315 skrivet: torsdag 11, juli 2013, 12:03:33 »
Tänk då på att det måste vara tackor som är LBMA godkännda, det funkar inte med vad som helst
Helt riktigt! LBMA är ett krav för att slippa kontrollavgifter. Det spelar dock ingen större roll om det är tackor eller mynt. Det väsentliga är att betala så lite som möjligt för silvret. Tackor är givetvis lättare att räkna och frakta.
Tanken på ett gruppinköp av silver nu är givetvis smart, och skulle det vara genomförbart så vore det självklart trevligt. Jag har dock full förståelse för om folk vill se det färdiga resultatet innan man satsar ytterligare pengar.

En variant vore möjligen att lagra ett inköpt parti silver i avvaktan på att 2013 finns för påseende. Då kan man bestämma om man vill ta hem sitt silver eller förädla det till Sweor. Det kräver lite. samordning och förtroende, men borde gå att genomföra. Det vore intressant att höra tankar kring detta.

Jag kan dock säga att jag personligen är inställd på att ta fram en 2014, och att vi då inte skall behöva vänta till juli innan leverans. Nu kan vi processen och all fokus kan läggas på att ta fram ett snyggt och relevant motiv.

Vad det gäller 2013 så kan vi tyvärr inte göra annat än att vänta. Swea är inne i tillverkningsprocessen och är därmed utanför vår påverkan. Så fort det kommer något nytt besked meddelas detta omgående.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #316 skrivet: torsdag 11, juli 2013, 17:18:13 »
Jag kan tänka mej att vara med på en omgång till. Philarmonikerna är billiga nu.

Utloggad Destecado

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #317 skrivet: torsdag 11, juli 2013, 17:22:11 »
Om vi skulle gå ihop och köpa en Monster Box från Guldcentralen så är även det ett hyfsat alternativ.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 344
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #318 skrivet: torsdag 11, juli 2013, 20:11:53 »
Om vi skulle gå ihop och köpa en Monster Box från Guldcentralen så är även det ett hyfsat alternativ.

men ändå en rätt stor skillnad mot libertysilver

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #319 skrivet: torsdag 11, juli 2013, 21:40:56 »
Ett teoretiskt upplägg för att minimera fraktkostnader, samt erbjuda högsta graden av säkerhet, vore om leverantören skickade en monsterbox direkt till Pobjoys kassaskåp.
Om vi kunde bestämma ett upplägg där vi bara hade att trycka på köpknappen om silvret började stiga, så skulle vi i bästa fall kunna invänta årets Sweor. Då skulle nog fler känna sig säkra till att hoppa på tåget.
Skulle vi få ihop 80 000 SEK (monsterbox) ändå, så är det ju ännu bättre då detta skulle säkra en 2014 utgåva (min 500 st mynt).
Jag vill även påpeka att det givetvis även går att köpa "blanks" från Pobjoy direkt. Dock med 20 % engelsk VAT. Skillnaden/oz blir vid ett snabbt överslag inte många kronor vid ett lågt silverpris, då frakter och 5,5% smältavgift annars tillkommer. Den stora fördelen med inskickat silver är om man vill använda redan inköpt silver.
Detta kan jag givetvis kolla upp med Pobjoy. Det väsentliga är dock att komma över 500 st. så att projektet är säkrat vilket borde innebära runt 80 000 SEK.

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
« Svar #320 skrivet: torsdag 11, juli 2013, 21:44:29 »
Ett teoretiskt upplägg för att minimera fraktkostnader, samt erbjuda högsta graden av säkerhet, vore om leverantören skickade en monsterbox direkt till Pobjoys kassaskåp.
Om vi kunde bestämma ett upplägg där vi bara hade att trycka på köpknappen om silvret började stiga, så skulle vi i bästa fall kunna invänta årets Sweor. Då skulle nog fler känna sig säkra till att hoppa på tåget.
Skulle vi få ihop 80 000 SEK (monsterbox) ändå, så är det ju ännu bättre då detta skulle säkra en 2014 utgåva (min 500 st mynt).
Jag vill även påpeka att det givetvis även går att köpa "blanks" från Pobjoy direkt. Dock med 20 % engelsk VAT. Skillnaden/oz blir vid ett snabbt överslag inte många kronor vid ett lågt silverpris, då frakter och 5,5% smältavgift annars tillkommer. Den stora fördelen med inskickat silver är om man vill använda redan inköpt silver.
Detta kan jag givetvis kolla upp med Pobjoy. Det väsentliga är dock att komma över 500 st. så att projektet är säkrat vilket borde innebära runt 80 000 SEK.

Det skulle ju vara en grym lösning, det som behövs är ju bara ett konto att sätta in pengarna på och så slipper man en massa frakt och jobb och dessutom bättre priser. Jag är med på det utan problem

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
« Svar #321 skrivet: fredag 12, juli 2013, 11:58:00 »
Citera
Nu kan vi processen och all fokus kan läggas på att ta fram ett snyggt och relevant motiv.

Svea är ju i stilen lite fornnordiskt utformad så vad sägs om att fortsätta i samma anda? Motiv i den här stilen gör sig bra i dessa sammanhang. Jag har aldrig sett några mynt med dylika motiv och i den fornnordiska mytologin har vi dessutom motiv så det räcker ett tag :) 

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
« Svar #322 skrivet: fredag 12, juli 2013, 20:31:01 »
Citera
Nu kan vi processen och all fokus kan läggas på att ta fram ett snyggt och relevant motiv.

Svea är ju i stilen lite fornnordiskt utformad så vad sägs om att fortsätta i samma anda? Motiv i den här stilen gör sig bra i dessa sammanhang. Jag har aldrig sett några mynt med dylika motiv och i den fornnordiska mytologin har vi dessutom motiv så det räcker ett tag :)

Har för mig att det diskuterats om lite olika kommande motiv men vet inte om man måste låsa sig till fornnordiska motiv, räcker det inte med att det handlar om svensk historia?

Guld_500

• Gäst
« Svar #323 skrivet: fredag 12, juli 2013, 20:45:47 »
Jag är nöjd om jag får se ett mynt (edit. SWEA) innan några andra framtida mynt-beslut fattas.
« Senast ändrad: fredag 12, juli 2013, 20:49:13 av Guld_500 »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #324 skrivet: fredag 12, juli 2013, 23:21:30 »
Jag är nöjd om jag får se ett mynt (edit. SWEA) innan några andra framtida mynt-beslut fattas.
Även om vi givetvis strävar efter att göra alla som har beställt mynt nöjda, så kan vi tyvärr inte ta någon hänsyn till just denna önskan. Sorry :)
Vi kommer därför att fortsätta skissa på motiv, besluta och diskutera med Pobjoy även innan du har sett något mynt. Om sedan kreativa skribenter dessutom kommer med intressanta idéer kring framtida Sweor, så ser jag det som enbart positivt.

Att uppmana till tystnad och motarbeta kreativitet när den tänds anser jag personligen vara föga konstruktivt. Hade vi anammat ett sådant tankesättet från första början, så hade vi inte haft något myntprojekt överhuvudtaget. Den entusiasm och det engagemang som visats prov på bland forumets medlemmar är beundransvärd och har de facto resulterat i ett unikt projekt. Swea kommer att fortsätta att att skina i 1 oz silver så länge det finns intresse för minst 500 mynt.  Jag uppmanar därför till fortsatt brainstorming i tråden bland alla som känner sig manade. Det går givetvis även bra att höra av sig via PM.

Då jag anat en viss skepsis till projektet i dina senaste inlägg, så erbjuder jag mig därför att personligen lösa in dina andelar om så önskas. Det är inte menat att Swea skall vara en börda utan något positivt. Skicka PM om du är intresserad av erbjudandet.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #325 skrivet: lördag 13, juli 2013, 00:16:35 »
Har för mig att det diskuterats om lite olika kommande motiv men vet inte om man måste låsa sig till fornnordiska motiv, räcker det inte med att det handlar om svensk historia?
Tanken är precis som du säger, att visa på svensk historia med silveranknytning. Där ingår givetvis en fornnordisk period, även om begreppet Sverige (enligt vår nuvarande definition) då ännu inte myntats ;)

Crassus idé är däremot inte dum den heller. Faktum är att vi diskuterade just detta när vi var i England med silvret. Vi har dessutom uppslag till ytterligare en handfull serier vilka vore kul att prägla.
Om vi bara hade haft ett eget litet Pert Mint I källaren, så hade världen fått se på svenskt silver 8)
Det kanske är dags att ta tag i detta? Frederyck! Sa inte du att du vart sugen på mynttillverkning? Har du måhända plats över i ditt garage?

Utloggad hundringen

• Palladiummedlem
« Svar #326 skrivet: lördag 13, juli 2013, 10:09:31 »
Hittade vilka baksidor som det varit förslag på.

6.Förslag till baksidor:

6.1 Svenska Ostindiska Companiet (SOIC). Omsatte enorma mängder Silver genom sin handel med Kina. Det befarades att europa skulle tömmas på silver vilket, i ofantliga mängder, forslades till Kina i utbyte mot konsumtionsvaror. Känns det bekant på något sätt? SOIC bidrog starkt till Sveriges roll som stormakt.

6.2 Vikingar. I nuvarande Sverige bodde och verkade flera folk och riken i slutet av järnåldern. Genom sin handel och sina plundringståg satte dessa stor prägel på hela Europa och delar av Asien. Silver fyllde en viktig funktion bland dessa folk. Världens största silverskatt från tiden finns i Visby. 67 kg silver inkluderande över 14 000 mynt!!!

6.3 Sala silvergruva. Har varit oerhört viktig för Sverige. Har producerat över 400 ton silver sen 1500-talet.

6.4 Penning. "Sveriges" första silvermynt präglat år 995 av Olaf Skötkonung

6.5 Silverbibeln. Ovärderligt "krigsbyte" från Tjeckien. Skrevs med Silverbläck på 500-talet. Delvis stulen men återfunnen i förvaringsbox 198 på Stockholms centralstation.

6.6 Sverige inför silvermyntfot 1777.

6.7 Älvsborgs lösen. 1613 tvingades tex. Sverige att betala 1 miljon riksdaler silvermynt (ca. 25 ton) till dansken för att få tillbaka Älvsborgs fästning m.m.
Det motsvarade 4 årsskördar och Kungen fick t.o.m. slänga med sitt bordssilver.

6.8 Svenskt Silversmide. Har i alla tider kompletterat mynt som en värdebevarare.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #327 skrivet: lördag 13, juli 2013, 17:09:24 »

Tycker det är intressant att ta fram en alternativ kostnad för köp av blanks direkt från Pobjoy.
Idag är det någon/några som gör ett stort ideellt arbete (vilket ni ska jättemycket tack för) för att få ihop våra "offermynt", så visst vore det intressant att se alternativkostnaden från Pobjoy, silvret känns ju "billigt" idag så på något sätt känns det helt rätt att ta fram Silver för nästa mynt nu.
Även en direktlevererad box till Pobjoy är ju ett ok alternativ.

Skulle man lite få lyfta på täcket och få se vad det kan tänkas bli för motiv på nästa mynt.

Tycker Ostindiefararen ser sjukt fin ut så om vi ska teckna oss för nästa mynt så smyger jag in ett intresse på 10 mynt.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #328 skrivet: söndag 14, juli 2013, 02:05:45 »
Även om detta är mina personliga funderingar så tror jag nog även att övriga inblandade i projektet är av liknande åsikter.
Det viktiga är att vi fortsätter i en anda där alla kan känna att Swea är allas vårt mynt. Därför känns det inte helt bekvämt att vi (Sweateamet) bara bestämmer nästa motiv. Kanske kan vi ha en omröstning om hur lång serien (Svenskt silver) skall vara och vilka motiv som är lämpliga?

Hundringen har tagit fram de kandidater som vi kom på tidigare i tråden men det kan mycket väl finnas ytterligare aspiranter. Kom gärna med förslag.

Jag har fått lite priser på blanks från Pobjoy men ställde några kompletterande frågor vilka jag  :Dhoppas på svar om nästa vecka. Silverpriset verkar OK, men det är 20% VAT som ställer till det. Vi får göra en kalkyl där.

Som nämnts så är ju silverpriset attraktivt nu, och om det behövs silver så är det ett utmärkt köpläge.Dock finns ingen skarp Swea att åtnjuta ännu vilket skapar ett litet dilemma. Jag har tyvärr inga egna möjligheter att avvara 80 000 till en monsterbox. Kom gärna med förslag till lösningar. Vi kan ju alltid använda TA för att se om priset ligger kvar till hösten :D

Det finns lite skisser på framtida Sweor, men jag vill nog skissa lite till innan de visas. Särskilt om vi skall bestämma motiv gemensamt.

Utloggad SWEA

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
  • Affärsomdömen: 0
  • Myntmodell
« Svar #329 skrivet: tisdag 16, juli 2013, 21:10:47 »
I'd like to present our beloved SWEA in .999 pure silver!

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal