Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427232 gånger)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #195 skrivet: lördag 22, december 2012, 13:54:59 »
Är nog inne lite på SoulCrew:s linje.
Varför "fördärva" redan präglade mynt om man kan gå in med en tacka.

Vi får se hur det fortlöper framledes

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #196 skrivet: lördag 22, december 2012, 14:53:59 »
kanske är det en god idé att beställa 20st 1-kilos mynttackor från LS.ee? Eller hittar man billigare .999 silver någonstans?
Iofs kanske jag vet ett sätt, ska försöka kolla upp det.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #197 skrivet: lördag 22, december 2012, 16:04:29 »
kanske är det en god idé att beställa 20st 1-kilos mynttackor från LS.ee?

Soul Crews förslag är alldeles utmärkt och det vore mycket enklare att hantera ett fåtal tackor än högvis med mynt. Om det skulle gå att använda enkilostackor (vilket teoretiskt ger 32,154 st. Sweor, d.v.s. en liten förlust på 4,8g silver/tacka) kan möjligen Räven svara på. I annat fall får vi kolla upp detta. F.n. är det dock jämna oz som gäller.

Iofs kanske jag vet ett sätt, ska försöka kolla upp det.

Alla varianter är intressanta. Den som har förslag och idéer får gärna skicka ett PM till mig eller Silverräven. Det kan kanske vara onödigt att röra till tråden med allt för mycket detaljer. Visar sig idéerna vara genomförbara, så presenteras dessa omgående i tråden.

Varför "fördärva" redan präglade mynt om man kan gå in med en tacka.

Huruvida en Philharmoniker känslomässigt är att betrakta som en tacka eller mynt är nog lite individuellt, och som du själv skrev "Tyvärr är det nog så att den mentala biten kan man inte bortse ifrån hur mycket man än försöker" ;)
De flestas mål är nog trots allt att komma så "billigt" undan som möjligt. Medlemmarna har nog lite olika förutsättningar för inköp, och vi lämnar därför fältet uppe för alla möjliga varianter. Om någon medlem nu vill casha in den där tråkiga tackan som inhandlades 1975, så är det här givetvis ett ypperligt tillfälle.

Som redan nämnts så presenterade vi upplägget lite snabbare än planerat för att ge folk möjligheten att köpa metall nu när priset är lågt. Det värsta vore ju om någon avstod billigt silverinköp för ett planerat inköp av Sweor. Det hade inte känts bra.

Så fort alla detaljer är klara kommer priser o.d. att presenteras här. Vi kommer då även att hålla omröstningen om Sweas design samt en "prelimenär" bokning av mynt. Därefter blir det en skarp bokning med insamlande av silver för vidartransport till England.

Den som redan nu vet med sig att köp kommer att genomföras under nuvarande premisser (d.v.s. eget silver och ca 100 kr i premie), får gärna skicka ett PM om önskad inköpsvolym. Det är givetvis inte bindande men skulle vara en intressant indikator.

Personligen tycker jag att det finns flera sköna nyanser i hela upplägget. Vi genomför faktiskt ett relativt stort projekt, till större delen finansierat med fysiskt silver, vilket verkar framkalla såväl kreativitet, glädje som samarbete. Så fortsätt gärna att komma med bra idéer så kommer vi att ro detta i land.   ;D

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #198 skrivet: lördag 22, december 2012, 16:13:56 »
Hej 2-8-18-18-1 vet inte vilket av dina skal jag talar till nu men för upplysningsskull så har jag inga Philharmoniker över huvud taget, tycker det är ett mynt som inte tilltalat mig.
Ett sådant hade jag gärna "offrat".
Men smaken e ju som baken

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #199 skrivet: lördag 22, december 2012, 16:34:04 »
Hej 2-8-18-18-1 vet inte vilket av dina skal jag talar till nu men för upplysningsskull så har jag inga Philharmoniker över huvud taget, tycker det är ett mynt som inte tilltalat mig.
Ett sådant hade jag gärna "offrat".
Men smaken e ju som baken
Jag förstår hur du menar och jag offrar gärna mina egna Philharmoniker till det här :)
Men det är ju lite det som är det fina med Soul Crews initiativ. Du skulle kunna erbjuda honom lite papperspengar för 20 oz av hans tacka, så slipper du offra dina egna "telingar". Nu vet jag inte hur många Sweor du är intresserad av, men om du vill så har jag troligen ett rör med Kanadensare eller Österrikare som jag kan tänkas avvara.

Utloggad walkingliberty

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 311
  • Affärsomdömen: 24
« Svar #200 skrivet: måndag 24, december 2012, 01:15:16 »
Ser ut som om myntet kommer att bli riktigt snyggt :)
Hur får man tag på ett då?

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #201 skrivet: måndag 24, december 2012, 02:50:56 »
Om du läser Silverrävens inlägg #177 och framåt i tråden, så tror jag att du kommer att förstå upplägget. Mer info. kommer att presenteras löpande. Skicka gärna PM om du har några fragor samt berätta om hur många Sweor du är intresserad av.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #202 skrivet: torsdag 27, december 2012, 00:34:35 »
Det kan eventuellt vara svårt att föreställa sig hur Swea kommer att se ut IRL. med hjälp av enbart en Sv/V bild. Därför kommer här en variant med lite skuggningar och dylikt, vilken möjligen kan hjälpa fantasin lite på traven.

Som jag tidigare nämnt är det värdefullt om ni som redan nu vet med er att ni kommer att beställa Sweor, kunde skicka ett PM med ungefärligt antal. Vi har redan fått in ett antal svar, men det kanske finns fler där ute?
Det är givetvis inget bindande, men underlättar vårt arbete med t.ex. prissättning och kontakter med Pobjoy.
I samband med omröstningen tänker vi visa de olika designförslagen, och en mer "formell" preliminär beställning kommer då att behövas. Det blir då läge för den som tvekar att bestämma sig :)

Utloggad Guldkatten

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #203 skrivet: torsdag 27, december 2012, 19:51:03 »
Jag har läst igenom tråden och det här verkar ju bli ett jätteroligt projekt! Det ser ju ut som mynten skulle kunna bli riktigt snygga :) Jag har 50 Österrikiska philharmoniker som jag gärna skulle vilja byta in till Sweor. Finns det några regler för hur många man får boka?

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #204 skrivet: torsdag 27, december 2012, 20:12:20 »
Jag är intresserad av ett mindre antal mynt och SoulCrew's idé hade varit bra för mig då jag i stort sätt bara har mynt med hög premium. Annars får man väl skaffa fram några oz att smälta ner, för mynten verkar bli grymt bra (baserat på alla bilder och idéer)  ;)

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #205 skrivet: torsdag 27, december 2012, 21:02:47 »
Den senaste bilden ser ju helt sjukt bra ut.

Har föranmält mitt intresse detta vill man bara inte vara utan.
Speciellt inte som man följt hur Ostindiefararen Göteborg växte fram på Lindholmen.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #206 skrivet: torsdag 27, december 2012, 21:20:44 »
Den senaste bilden ser ju helt sjukt bra ut.

Har föranmält mitt intresse detta vill man bara inte vara utan.
Speciellt inte som man följt hur Ostindiefararen Göteborg växte fram på Lindholmen.

Silverräven ser den ibland på sina promenader, eftersom jag bor ett stenkast ifrån där den är belägen när den ligger i hamn :) Men det är offtopic.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #207 skrivet: fredag 28, december 2012, 21:24:30 »
Det är roligt att höra att alla verkar nöjda med det nuvarande utseendet. Det är ju i mångt och mycket ett resultat av de heta diskussionerna här på forumet.
Det verkar dessutom som att årets motiv redan fyller en plats i flera forummedlemmars hjärtan.
Vi har fått in en mängd intresseanmälningar vilket känns väldigt bra, men är det några fler som vet med sig att det kommer att ligga några Sweor i kistan,
så tar vi tacksamt emot fler PM.

-Oj då Guldkatten! Med 50 st. nypräglade silverpenningar, så blir du därmed ägare till en av världens största Sweasamlingar. Det skall vi givetvis uppmuntra!
M.a.o. så har vi hittills inte sett något behov av några begränsningar. Vi har dock satt en preliminär maxupplaga på 1500 Sweor.
Om trycket skulle bli oväntat högt kan eventuellt någon form av begränsning behöva införas, alternativt en höjning av taket till max. 2000.
Vi tror att det gynnar alla med en initialt stor spridning med tanke på framtida utgåvor.
Det kommer däremot inte att efterpräglas några ytterligare 2013 ála Perth Mint. Kom gärna med tankar kring detta.

SoulCrew´s idé är mycket bra, den kommer troligen att fylla en viktig funktion och vi får utforska den ytterligare.

Moderatorerna får ursäkta om jag går OT, men jag vill dessutom meddela att "Isle of Juras" 16 åriga DIURACHS´OWN, passar alldeles utmärkt ihop med Ädelmetallforum på fredagskvällen. Väl värt att pröva ;D

Utloggad walter

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 39
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #208 skrivet: fredag 28, december 2012, 21:51:00 »
Vil gjerna ha noen av disse,rundt 25 tenker jeg.
Må bare få tak i offermynter først.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #209 skrivet: fredag 28, december 2012, 22:22:03 »
Gillar Islay of Jura mycket så självklart dubblar jag min intresseanmälan, man vill ju inte stå utanför denna första upplaga som hyllar SOIC, och som dessutom verkar bli ett så utomordentligt vackert mynt

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by Au
Igår kl. 22:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal