Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 427407 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #120 skrivet: fredag 02, november 2012, 11:40:37 »

På den senaste versionen så är Svea riktigt fin. Bättre än på bilden till höger.

Däremot så kompositionen på den högra bilden bättre, och där är också lejonet inte lika stort och framträdande.

Enkelt uttryckt byt ut Svea på den högra bilden med den senaste snyggare versionen och ha kvar allt övrigt.

T.ex. så är 1 RD onödigt att ha med på framsidan. Brukar f.ö. inte valören finnas på baksidan av ett mynt?

Smaken är ju olika, men detta är vad jag tycker.

Jag håller med Sarek. Jag får en känsla av att myntet till vänster är högertungt. Jag gillar dispositionen i det högra myntet bättre.

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #121 skrivet: fredag 02, november 2012, 12:02:09 »
Nu vet jag inte vilket program du använder eller ens om du använder lager men om du GÖR det. Jag skulle vilja se "Moderna" Svea flyttad någon mm till vänster, kanske med någon procent minskad text för att de två inte skall flyta ihop. Samtidigt skulle jag vilja se lejonet minskat några procent där nuvarande högra "kant" behålls, det skulle se till att mer av skölden syns vilket visuellt får till följd att Svea och lejonet separeras mer som du redan varit inne på. Egentligen räcker det väl med en synlig kant av skölden för att få fram den effekten. Efter att ha gnällt färdigt så menar jag ändå att du i min mening är på rätt väg. Fantastiskt jobb så här långt.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
« Svar #122 skrivet: fredag 02, november 2012, 19:30:13 »
Efter att ha gnällt färdigt...

Konstruktiv kritik och väl underbyggda argument bör aldrig avfärdas som gnäll. ;) Det är av diskussionens hetta som idéerna får sin färg, och vill man inte ha en diskussion så skall man sannerligen inte lägga ut något på ett nätforum. De flesta förslag/idéer som kommer upp här har jag själv brottats med i någon form under arbetets gång och är i högsta grad relevanta. Det är nyttigt att höra andras åsikter i frågorna.  Att människor sedan har olika tycke och smak är en annan femma.
Vad jag dock fortfarande efterlyser är goda exempel på vacker, tilltalande och gärna innovativ myntdesign. Antingen hela mynt eller enskilda detaljer. Det vore väldigt intressant att ta del av.
Som ett exempel kan jag själv nämna denna: http://www.monnaiedeparis.fr/Europe/Jacques-Cartier-pcuLVdvKztS9EAAAEuWs8BfOwnKbtdvKzt58EAAAEvwBorTPhS.html?JumpTo=OfferList&JumpFrom=SearchResult&PageableID=jX6sE6zmI64AAAE65ZYK3L6S&PageNumber=10 Förstora upp och kolla in design och detaljer på tex skeppet. -Tres bien! Som fransmännen själva skulle sagt. Gillar även även hur Monnaie de Paris lite kaxigt struntar i att skriva ut vikter och halter och låter motiven tala för sig själva.

Det är f.ö. PS5 och Wacom som är står för tekniken och många lager, masker, nivåer och filter blir det.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #123 skrivet: fredag 02, november 2012, 22:01:00 »
Sådär, nu har Swea plockat fram sin sköld något och målat dit ett kors.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #124 skrivet: fredag 02, november 2012, 22:07:42 »
I think we have a winner!  *gör två tummar upp*  ;D

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #125 skrivet: fredag 02, november 2012, 23:03:36 »
Håller med, ser grymt ut.  :)

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #126 skrivet: lördag 03, november 2012, 00:03:38 »
Efter att ha gnällt färdigt...
Konstruktiv kritik och väl underbyggda argument bör aldrig avfärdas som gnäll. ;)

Jag kände mig rätt petig och gnällig.. Men efter att ha sett den nya varianten är i varje fall jag nöjd.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #127 skrivet: lördag 03, november 2012, 00:35:56 »
vill ha ett något mindre lejon och inte manen långt fram mellan tassarna för sådan man hatr inget lejon

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #128 skrivet: lördag 03, november 2012, 10:15:14 »
Det blir bara bättre och bättre, precis som förut tycker jag dock, precis som kristensson att manen kan kortas ned en bit, tycker det ser lite för mycket ut som hår då det är så långt, annars toppen!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #129 skrivet: lördag 03, november 2012, 10:16:21 »
Ser riktigt bra ut, nu "flyter" inte motivet ihop på samma sätt. Det kluriga är dock att föreställa sig hur det gör sig på ett mynt, men förutsatt att detaljerna blir skarpa i präglingen tror jag inte det är några problem :)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #130 skrivet: lördag 03, november 2012, 10:28:09 »
Hur bra som helst! Tycker inte lejonet skall vara mindre.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #131 skrivet: lördag 03, november 2012, 10:40:39 »
för sådan man hatr inget lejon
Tja, det är nog mer än manen som är orimligt med det här motivet. Varken Swea eller lejon är anatomiskt korrekta avbildningar av verkligheten. Det är stiliserade tolkningar av densamma.
Storleken på lejnonet är dock ganska korrekt för en Swea på 170-180 cm. En mankhöjd -10 cm innebär då en Swea på över 2 m. -En riktig Amazon :D
Om man nu eftersträvar fotorealism d.v.s. ;)

Utloggad Silver

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 953
  • Affärsomdömen: 208
« Svar #132 skrivet: lördag 03, november 2012, 11:08:27 »
Ett mindre lejon skulle göra det oproportionerligt. Även om det inte måste vara en exakt avbildning så blir det knasigt om proportionerna är för felaktiga. Swea befinner sig längre bakom lejonet än vad mannen på bilden nedan gör med lejonet till höger.
« Senast ändrad: lördag 03, november 2012, 11:16:31 av Silver »

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #133 skrivet: lördag 03, november 2012, 17:35:02 »
Tack för all feedback. Rolig läsning! Nu gäller det "bara" att få in våra hjältar bland siffror och bokstäver i en rund ram. När vi är hemma på den punkten så kommer en sista finputsning att ske av motiven.
Skön och illustrativ bild du hittat Silver. Lejon är verkligen muskliga katter. Vi kanske skall ha med en Swen på myntet också? :D
Se fö. på tekniken att gravera man på Azurs Britannialejon anno 2007 på sid 3. Annan vinkel men samma längd. Men som sagt. Finputsing återstår.
Vill även passa på att lyfta Kristenssons fråga ang. placering av valör.
Nu är det dock hög tid för en dos av malt.
- Butelj på er alla!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #134 skrivet: tisdag 13, november 2012, 22:20:45 »
Jag har ikväll träffat mannen med det krångliga användarnamnet och diskuterat Sweas framtid. Det blev ett mycket givande möte, och det går åt rätt håll!

Jag har kollat upp präglingskostnader hos ett antal myntverk över Europa, och fick konstaterat att det var absolut dyrast att hålla tillverkningen inom Sverige. De som varit mest tillmötesgående, prisvärda och med hög kvalité är Pobjoy Mint i England, så allt pekar på att vi kommer använda oss av dem.

Vi har även hittat ett upplägg om hur vi enklast skall kunna finansiera hela projektet, så att mynten kommer ligga på en vettig prisnivå. Mer info kommer framöver, men vi siktar på att förhoppningsvis ro i land myntprojektet någon gång under våren 2013. Notera "förhoppningsvis", än är det mycket kvar att göra och det finns några frågetecken som skall rätas ut.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Irankriget by fåtöljpanda
Idag kl. 12:58

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 17, april 2026, 16:41:27

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n
söndag 12, april 2026, 17:46:16

Finanskrisen är redan här, en bank redan räddad. by Lofeal