Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 444076 gånger)

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #90 skrivet: lördag 06, oktober 2012, 22:39:36 »
Jag är inte ute efter att du ändra tema eller något sådant jag blev bara inspirerad av ditt arbete och försöker bara realisera lite hur jag tänker. Detta jag gjorde känns väl mer som en baksida av en medalj men kan inte göra så snygga bilder, som jag tycker det borde vara för en "framsida":) Så det blev mest text efter en stund av pulande:)
Klippte ihop lite av jag kunde finna av runtexter och texten ska betyda "Lät göra runor och minnesmärke efter moder landet".

Är inte direkt någon expert på photoshop så ha överseende om det är snett och jävligt:)

/e

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #91 skrivet: söndag 07, oktober 2012, 01:03:46 »
Jag tycker vikingatema/runskrift är väldigt lockande. Jag tror att andra länder förknippar Sverige med vikingar mer än lejon.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #92 skrivet: söndag 07, oktober 2012, 13:41:04 »
Jag ber er vara lite återhållsamma med alltför mycket utsvävningar om alternativa motiv och teman tills vidare (även om kreativiteten är en stark drivkraft). Vi skall ha ett möte i början på veckan och kommer därefter att presentera hela konceptet. Då kommer även ges utrymme för diskussioner om allt möjligt.
Ge oss därför möjlighet att konkretisera projektet tydligare innan vi svävar iväg för mycket.
Vi är inte Perth Mint utan har begränsade personala resurser, och vore därför tacksamma om ni kunde vara lite tålmodiga.
Era åsikter är f.ö. ovärderliga, och jag tar tacksamt emot E-post (bilder) eller PM.
Särskilt intressant är exempel på vackra, redan existerande mynt (helheten eller enskilda detaljer) tillsammans med en kort beskrivning av vad ni gillar med dessa.

Målet är inte att illustrera det Svenska favorituttrycket - "koncensus". Då riskerar vi en bild på "Kalles kaviar" som en symbol för Sverige.
Det är bara att inse att vi inte kan göra alla till lags med vår design. Det "perfekta myntet" finns inte, och vi vill ju dessutom lämna lite möjligheter åt övriga präglare att sälja sina verk.  ;)

Vi hoppas på er förståelse och stöd för projektet. Det är många pusselbitar som måste falla på plats

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #93 skrivet: söndag 07, oktober 2012, 15:03:57 »
Jag tror att andra länder förknippar Sverige med vikingar mer än lejon.

Vem har påstått att lejon är en symbol för Sverige?
Om du bara läser några inlägg tillbaka så skrev jag "Lejonet står för övrigt inte för Sverige som land (det gör Swea) utan symboliserar styrka och värdighet" vidare så står det "så skulle inte jag bli förvånad om runor dyker upp i någon form". Och om du dessutom läser tråden från början, så förstår du varför Swea är valt som motiv.

Vad "andra länder" tycker och tänker är, om inte irrelevant, så i vart fall sekundärt. Även om det vore roligt med internationellt intresse, så kommer troligen de flesta Sweor att ligga i "svenska fickor".
Begreppet "Vikingar" är snarare motsatsen till nationalsymbol.
Trots att många svenskar vill att det skall stå för Sverige så är det ett samlingsnamn på ett antal nordeuropeiska stammar/riken från Järnåldens senare hälft. Man avser tex. Daner, Gother, Nordmän eller Gutar. Den dominerande grupperingen var f.ö. Daner vilket snarare är Danskar. Ursprungligen verkar begreppet ha stått för någon form av sjörövare.
Att "gå i Viking" verkar till och med ha används om nordafrikanska pirater. Som vanligt är det Nationalromantikerna som förvränger historieskrivningen och Vikingar passade utmärkt som enande symbol för Skandinavismen på 1800-talet.
Vi har alltså att göra med en benämning på större delen av norra Europas befolkning, en mängd mindre riken med krigare, bönder, stormrika stormän och en stor andel trälar.
Jag vet inte om det verkligen är en relevant nationalsymbol? Däremot är det en viktig del i de historiska skeenden som slutligen leder fram till riken som tex. Sverige, Norge, Danmark och England.

F.ö. är det troligen många svenskar som inte känner till vare sig Marianne, Columbia, Britannia eller Helvetia. Det verkar dock inte som att resp. länder tar så stor hänsyn till detta faktum.

Utloggad GH

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #94 skrivet: söndag 07, oktober 2012, 17:06:37 »
Okej mr nationalencyklopedi  ::) I get it!

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #95 skrivet: måndag 08, oktober 2012, 19:14:23 »
Att avbilda moder svea med lejon som på de riktigt gamla 100-lapparna kan strida mot upphovsmannarätten.
Så här skriver riksbanken på sin hemsida om efterbildning av sedlar/mynt.

OBS - Riksbanken avgör inte vad som är lagligt, det avgör Svensk domstol.

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Efterbildning-reklam-pa-sedlar-och-mynt/Efterbildning-av-sedlar-och-mynt/

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #96 skrivet: måndag 08, oktober 2012, 20:24:38 »
Jag saxar från Riksbankens artikel om ”Efterbildning av sedlar och mynt”

"Det finns inga svenska regler som anger hur en sedel eller ett mynt kan efterbildas utan att efterbildningen riskerar att vara brottslig."

Sedan ges exempel på  ”risk för allmänheten att förväxla efterbildningar med äkta sedlar (mynt) utgivna av Riksbanken”.

Som vi vet så finns inte Moder Svea på några av våra mynt och därmed går motivet fritt ur den synpunkten.

Återstår då upphovsmannarätten. Som Kristensson länkade till Wikipedia tidigare i tråden så anses Anders Leijonstedt ha skapat Moder Svea 1672. Och med tanke på tidsavståndet så är väl frågan om upphovsmannarätt därmed också ur världen.

Gör man dessutom så att man modifierar henne som i första bilden, som jag tycker bäst om, och kanske också struntar i lejonet så är det definitivt inga problem.

Jag passar samtidigt på och ger min syn på myntdesignen och säger att det ser bäst ut om man använder första bilden på Swea och kompletterar med delar ur den sista versionen.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #97 skrivet: måndag 08, oktober 2012, 21:02:57 »
Att avbilda moder svea med lejon som på de riktigt gamla 100-lapparna kan strida mot upphovsmannarätten.
Så här skriver riksbanken på sin hemsida om efterbildning av sedlar/mynt.

OBS - Riksbanken avgör inte vad som är lagligt, det avgör Svensk domstol.

http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Efterbildning-reklam-pa-sedlar-och-mynt/Efterbildning-av-sedlar-och-mynt/

Jag tror inte det är någon större risk med designen som den ser ut nu men det är ju såklart onödigt att lägga sig i en gråzon och riskera rättsliga följder.

Har funderat vidare lite över myntets utformning och jag tror verkligen det kommer bli grymt oavsett vilket/vilka motiv det blir på det. Det spelar ju oxå roll vad som är tänkt att bli som baksida så även om kanske inte framsidan blir som man själv helst hade hoppats på så kanske baksidan blir det  :)

Keep up the good work!

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #98 skrivet: tisdag 09, oktober 2012, 00:20:23 »
Det spelar ju oxå roll vad som är tänkt att bli som baksida så även om kanske inte framsidan blir som man själv helst hade hoppats på så kanske baksidan blir det  :)
Jag skulle vilja säga att du är inne på rätt spår där.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #99 skrivet: tisdag 09, oktober 2012, 00:37:47 »
Läs gärna svar #11 och dela med er av era åsikter. Särskilt avseende Eu-kopplingen. Svårtolkat enl. min mening.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #100 skrivet: tisdag 09, oktober 2012, 00:44:46 »
Som jag läser det kan lagen endast tolkas på två sätt, antingen är det olagligt att tillverka mynt som kan förväxlas med mynt som idag cirkulerar, eller så är det olagligt att tillverka alla myntliknande föremål, inkl polletter och kundvagnsmynt och annat. Det senare är förståss helt befängt så jag tolkar det som att det tidigare gäller.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #101 skrivet: tisdag 09, oktober 2012, 06:57:03 »
Fundering: När man vet ungefär hur myntet kommer att bli, kan man då någonstans begära ett "förhandsbesked". För att i vart fall känna lite hur vinden blåser,

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
« Svar #102 skrivet: onsdag 10, oktober 2012, 01:41:28 »
Så var det dags att presentera vår vision av medaljen

Minnesmedaljen är tänkt som en påminnelse om vilken säregen ekonomisk utveckling vi beskådat det senaste århundradet.
En utveckling där vi gått från en handfast och reell verklighet till ett abstrakt finansiellt gungfly, där orsak och verkan blir allt mer svårbegripligt.
vi vill peka på vilken oerhört vital historisk roll Silver har fyllt i alla tider för både riken och den enskilda individen.
Metallens inneboende värde har varit en garant för begripliga ekonomiska ramar vilka kungar såväl som bönder tvingats underkasta sig.
Historiens långa tidsperspektiv avslöjar obönhörligt hur genvägar och misskötsel av finanser straffar den som söker enkla vägar.
Att vi inte lär av historien är nog uppenbart på många plan, men det skadar ändå inte att påminnas om hur vi hamnat där vi nu står.
Om dagens finansiella avarter är en försmak av framtidens ekonomi eller enbart ett historiskt felsteg lär väl visa sig.

Genom ett urval av motiv från Svensk historia hoppas vi att tankar skall väckas. Motiven är på ett eller annat sätt knutna till silvers betydelse för landet och tänkt att
stimulera utforskandet av de historiska och ekonomiska sambanden.

Intresset har varit stort här på forumet och vi har läst många inlägg med behållning.
Det finns fortfarande några frågetecken av juridisk och ekonomisk karaktär att räta ut, men om allt går som önskat så siktar vi på följande:

1. En serie med medaljer på fem alt. sju stycken olika motiv. Vikt: 1 troy uns, Material: .999 silver.

2. Framsidan med Swea kommer att likna dagens skiss, men med ett något tuffare lejon. Detta motiv kommer att vara lika för alla årgångar.

3. Baksidan kommer att visa nya motiv varje år.

4. Första upplagan (2013) kommer troligen att tillverkas i 500 ex.

5. Medaljen har ännu inget officiellt namn, men om någon behagar kalla den för Swea så kan ju vi inte hindra det.
Det finns en möjlighet att namnet Swea kan uppfattas som en omskrivning för nationen Sverige, vilket kan vara juridiskt knepigt, även om det är långsökt.
Då en medalj inte har någon valör så tyckte vi det kunde vara roligt att samtidigt hylla den gamla klassiska Riksdalen med en plats på baksidan.
Möjligen kunde man döpa medaljerna årsvis till En Riksdaler 2013, En Riksdaler 2014 etc.

6.Förslag till baksidor:

6.1 Svenska Ostindiska Companiet (SOIC). Omsatte enorma mängder Silver genom sin handel med Kina. Det befarades att europa skulle tömmas på silver vilket, i ofantliga mängder, forslades till Kina i utbyte mot konsumtionsvaror. Känns det bekant på något sätt? SOIC bidrog starkt till Sveriges roll som stormakt.

6.2 Vikingar. I nuvarande Sverige bodde och verkade flera folk och riken i slutet av järnåldern. Genom sin handel och sina plundringståg satte dessa stor prägel på hela Europa och delar av Asien. Silver fyllde en viktig funktion bland dessa folk. Världens största silverskatt från tiden finns i Visby. 67 kg silver inkluderande över 14 000 mynt!!!

6.3 Sala silvergruva. Har varit oerhört viktig för Sverige. Har producerat över 400 ton silver sen 1500-talet.

6.4 Penning. "Sveriges" första silvermynt präglat år 995 av Olaf Skötkonung

6.5 Silverbibeln. Ovärderligt "krigsbyte" från Tjeckien. Skrevs med Silverbläck på 500-talet. Delvis stulen men återfunnen i förvaringsbox 198 på Stockholms centralstation.

6.6 Sverige inför silvermyntfot 1777.

6.7 Älvsborgs lösen. 1613 tvingades tex. Sverige att betala 1 miljon riksdaler silvermynt (ca. 25 ton) till dansken för att få tillbaka Älvsborgs fästning m.m.
Det motsvarade 4 årsskördar och Kungen fick t.o.m. slänga med sitt bordssilver.

6.8 Svenskt Silversmide. Har i alla tider kompletterat mynt som en värdebevarare.

6.9 Föreslå ett annat motiv. Det finns givetvis mängder med ytterligare motiv. Skicka PM, mail eller skriv på forumet.

Som avslutning bifogar jag ett utkast till baksida med en Ostindiefarare som motiv.
« Senast ändrad: onsdag 10, oktober 2012, 01:50:20 av 2818181 »

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #103 skrivet: onsdag 10, oktober 2012, 08:30:35 »
Verkligen spännande. Tycker det låter vettigt det du skriver. De olika elementen som behålls skulle knyta ihop serien väldigt bra. Samtidigt bra idéer för att göra varje medalj unik. Återkommer om jag kommer på någon bra idé med silverhistoriskt intresse :)
Skriv upp mig på ett eller två mynt med, så länge :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2103
  • Affärsomdömen: 233
« Svar #104 skrivet: onsdag 10, oktober 2012, 10:42:43 »
Oj. En serie med 5 eller 7 st! Det var ambitiöst. Men börja med att få ut ett ;-)
Jag ser fram emot att köpa åtminstone det...

Kommer ni spara stampar och efterprägla eller kommer det bli en begränsad serie?

Lycka till!

/H

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Au
Idag kl. 22:53

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka