Författare Ämne: Eget silvermynt/medalj  (läst 447096 gånger)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
SV: Eget silvermynt/medalj
« Svar #45 skrivet: tisdag 18, september 2012, 16:12:20 »
Jag tycker också .999 ser bättre ut. Och jag hade inte blandat så många språk.
Edit: Det heter Götar eller Göter, inte Göther.  ;)

Citera
För Christ’ndomen ha de Swenske ok Göther haft sine bokstäfr, dem Iohannes ok Olaus Magnus ha satt i den wahnlige abbecede-ordningen. Däd kalla de Alphabetum Gothicum, men mig tyckes rättare alphabetum Sveo-Gothicum.
(ur "En svensk ordeskötsel" av Samuel Columbus utgiven 1678)  ;)

Kan dock hålla med om att "Göter" kanske känns mindre krystat. Denna benämning och stavning användes dock ända fram till 1973 (med beaktande på ev. falskmynteri).
Har du möjlighet att precisera "så många språk" lite närmare? Om du menar Troy-uns så förespråkar ju språkrådet detta som "Svenska". Syftar du på romerska siffror så används detta allmänt på svenska mynt om tex kungar. Det kanske inte passar lika bra för silverhalt dock.  :)

Uppskattar att ni kommer med konstruktiv kritik. Det är värdefullt.

Jag menar bara att jag tycker man bör hålla sig till "modern" svenska i så stor utsträckning som möjligt. Jag syftar mest på "Göther" och de romerska siffrorna. Troy Uns Finsilver tycker jag låter bra  :) Alternativt bara Uns Finsilver.

Utloggad 2818181

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 624
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #46 skrivet: tisdag 18, september 2012, 17:50:22 »
Jag menar bara att jag tycker man bör hålla sig till "modern" svenska i så stor utsträckning som möjligt.
Ok! -Jag håller med dig i vad du säger. Det finns dock en viss svårighet med gränsdragningar när begreppen (Svear, Göter, Vender, Riksdaler etc.) är ålderdomliga i sig. Poängen med att skriva detta var trots allt, att (av juridiska skäl) fjärma sig något från det "Moderna" och därmed undvika sammanblandning med Riksbankens mynt.
Samtidigt eftersträvar jag en viss identifiering med våra fina gamla "riktiga" silvermynt och en tid då metallen verkligen var vital för Sverige. Det blir en balansgång där åsikterna nog kan gå isär även om jag nog ändå tycker vi är ganska överrens.

Vad det gäller måtten så behöver man inte skriva .999 om det står Finsilver (jmfr. Silvereagles), och det verkar som det på Britannerna endast står ounce (utan det irriterande franska prefixet Troy). För övrigt är det mestadels rena bullionsmynt som tydligt skyltar med silverhalter, vikter etc. (österrikare, afrikaner, Kanadensare och möjligen mexicanare) Övriga prioriterar inte innehållsförteckningen s.a.s. utan skyltar med sina vackra motiv.
Det är liksom inte poängen med mynten. På vissa Kookaburror går det knappt att läsa vare sig årtal eller vikter utan förstoringsglas.

Jag menar att en svenk Riksdaler Sp. är så långt bort från bullion som det går att komma, och följdaktligen är det på utseendet och det historiska arvet som fokus måste läggas. Det är där habegäret måste väckas. Att det är 999 är viktigt, och det måste givetvis gå att utläsa, men inte nödvändigtsvis stort och tydligt.

Det var en liten sammanfattning av mina tankar kring utseendet och underlag för diskussion. Kriticera gärna, eller håll med.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #47 skrivet: tisdag 18, september 2012, 18:22:27 »
Det var en liten sammanfattning av mina tankar kring utseendet och underlag för diskussion. Kriticera gärna, eller håll med.

Jag håller med dig, myntet i sig är väl tänkt att spegla en gången tid varför då inte låta även språket göra det?
.999 bör finnas med och gärna årtal men det kan som du säger vara i mycket liten stil.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #48 skrivet: tisdag 18, september 2012, 21:10:19 »
Lite tråkigt att vara den som håller med i allt, men jag instämmer i inlägget ovan från 2818181. Jag tycker vi ska undvika romerska tecken, det blir alltför krångligt för gemene man att tolka. Samma sak med med skrivstil, blir för plottrigt. Enkelt och stilrent är min melodi :)

Vem vet, om detta blir verklighet kanske vi får en ny myntserie i form av "Svea" ;)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #49 skrivet: torsdag 27, september 2012, 15:36:05 »
Jag har nu börjat kolla upp lite olika präglare runt i Europa och be om offerter, för att kunna bilda mig en uppfattning om prisbilden och därmed vad det framtida styckpriset skulle kunna landa på. Kvantiteten jag utgår ifrån är 500 mynt, motsvarande en monsterbox. Detta kommer troligen leda till att ett eget mynt får betraktas som ett premiummynt, då priset per styck bör bli relativt högt.

Utloggad mithril_hunter

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 375
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #50 skrivet: torsdag 27, september 2012, 16:44:38 »
Såg denna tråd nu. Gillar myntet skarpt!  :D

Blev dock lite fundersam över att det står 1 riksdaler. Är det inte bara riksbanken som får prägla mynt med valörer. Alltså 1kr osv..

Så om ni ska göra ett eget mynt får det i såf all stå 1 oz. Stor etta som ni skrivit och sedan typ oz i mycket mindre skrift efter.

hursomhelst jag vill köpa ett mynt om det blir av  :)

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #51 skrivet: torsdag 27, september 2012, 16:50:16 »
Såg denna tråd nu. Gillar myntet skarpt!  :D

Blev dock lite fundersam över att det står 1 riksdaler. Är det inte bara riksbanken som får prägla mynt med valörer. Alltså 1kr osv..

Så om ni ska göra ett eget mynt får det i såf all stå 1 oz. Stor etta som ni skrivit och sedan typ oz i mycket mindre skrift efter.

hursomhelst jag vill köpa ett mynt om det blir av  :)

Nu har jag visserligen inte grävt djupare i valörsfrågan, men eftersom riksdaler inte är en giltig valuta i Sverige (och har inte varit det sedan kronan infördes), så tror inte jag det finns några juridiska hinder. Det är ju knappast så att man förväxlar riksdaler med kronor, om man inte bott under en sten de senaste 140 åren förstås :)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
  • Affärsomdömen: 75
« Svar #52 skrivet: torsdag 27, september 2012, 18:22:49 »
Silverräven, hur mycket 'högpremie'? snackar vi spot +50%, +100% eller +200%?  Har du några siffror som kan ge en indikation om vad det skulle hamna på?

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #53 skrivet: torsdag 27, september 2012, 19:18:20 »
Silverräven, hur mycket 'högpremie'? snackar vi spot +50%, +100% eller +200%?  Har du några siffror som kan ge en indikation om vad det skulle hamna på?

Jag återkommer med svar när jag fått offert från ett antal myntpräglare. Sedan ska även frakt, försäkring osv beräknas.

Utloggad Azure

• Guldmedlem
« Svar #54 skrivet: torsdag 27, september 2012, 20:11:44 »
Låter bra, hoppas att det går att få till ett någorlunda rimligt pris, hade varit riktigt roligt.

Utloggad erland82

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 242
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #55 skrivet: fredag 28, september 2012, 09:29:33 »
Häftig och roligt med ett egetdesignat "mynt". Får alla pitcha lite idéer? eller hur långt gånget är designen än så länge?

/e

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #56 skrivet: fredag 28, september 2012, 10:40:29 »
Häftig och roligt med ett egetdesignat "mynt". Får alla pitcha lite idéer? eller hur långt gånget är designen än så länge?

/e

Vår käre medlem 2818181 håller på och utformar en design utifrån det som diskuterats tidigare i tråden. Idéer kan man självklart bidra med, men vi försöker hålla oss till den vision han har. Ju fler kockar desto sämre soppa :)

Utloggad Azure

• Guldmedlem
« Svar #57 skrivet: fredag 28, september 2012, 10:58:34 »
Låter bra, gillar vad jag sett hittills!

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #58 skrivet: onsdag 03, oktober 2012, 01:13:56 »
Ämnet flyttat till mer passande kategori samt klistrat för enkel navigering.

För övrigt har jag hittat ett myntverk som verkar lovande både i prisbild och i kvalité. Som det ser ut nu kommer mynten få en premie över silverpriset, men ingen hutlös sådan. Det jag forskar i nu är finansieringsalternativ, samt totalkostnader för prägling, frakt, försäkring och administration för att beräkna slutpris till er medlemmar. Jag vågar inte lova något än, men förhoppningsvis får Ädelmetallforums egna silvermynt "Svea" se dagens ljus under nästa år!
« Senast ändrad: onsdag 03, oktober 2012, 01:15:48 av Silverräven »

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
    • Ädelmetallforum
« Svar #59 skrivet: onsdag 03, oktober 2012, 01:44:25 »

Som det verkar luta åt, och som troligen är den prisnivå för denna kvantitet och kvalitet, spot + ca 50%. Myntet kommer således bli premium snarare än bullion, men utan hutlös prissättning. Beroende på om jag löser frågan med svensk moms kommer myntet bli prisvärt för alla intresserade.
« Senast ändrad: onsdag 03, oktober 2012, 01:47:01 av Silverräven »

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

meddelande delen på forumet? by MrNook
Idag kl. 09:43

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Igår kl. 19:33

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
Igår kl. 17:20

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane