Författare Ämne: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt  (läst 5222 gånger)

Inloggad flubbe

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 13
[Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« skrivet: onsdag 17, juni 2020, 14:14:09 »
Uppdaterat pris:

Kungabröllopet 19-6-1976, 23mm Vikt 8,96g
Guld 900/1000, Finguld 8.064g
OBS, bara myntet, inget etui

Säljes för SPOT, REK frakt tillkommer
Betalning: Swish
« Senast ändrad: måndag 06, juli 2020, 23:13:24 av flubbe »

Inloggad flubbe

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 13
SV: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« Svar #1 skrivet: måndag 06, juli 2020, 23:14:13 »
uppdaterat pris  8)

Utloggad Blåkrona

  • Palladiummedlem
  • ****
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 23
SV: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« Svar #2 skrivet: tisdag 07, juli 2020, 12:12:52 »
Hej!
En liten undran bara...står det inte stämplat 20 karat på myntet?
Isåfall är det ju ca 83% guld och inte 90%.
Mvh Blåkrona
Ps. Jag har googlat det på nätet och det ska vara 90% guld.
Vad står 20K för?
« Senast ändrad: tisdag 07, juli 2020, 12:18:41 av Blåkrona »

Inloggad flubbe

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 13
SV: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« Svar #3 skrivet: tisdag 07, juli 2020, 12:45:50 »
Nu vart jag osäker, men helt rätt står det ju 20k
Problemet att bilden som jag hitta om detta mynt säger på intyget att det är 900/1000, tyvärr köptes det av mig utan etui och intyg
Om någon här vet mer om detta så uppskattar jag det så det blir rätt pris vid försäljning

Inloggad Sverre

  • Silvermedlem
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Affärsomdömen: 6
SV: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« Svar #4 skrivet: tisdag 07, juli 2020, 13:23:57 »
Jag blev lite nyfiken och googlade själv.
Det verkar inte som så många uppmärksammat diskrepansen.
Det enda jag hittar är en mynthandlare som tror att det beror på att utgivaren vill antyda ett nominellt värde 20 kr.
http://www.mynthandeln.com/auktionen/it-auk9.pdf

Utloggad Tyr

  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1100
  • Affärsomdömen: 4
SV: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« Svar #5 skrivet: tisdag 07, juli 2020, 14:06:12 »
Nu vart jag osäker, men helt rätt står det ju 20k
Problemet att bilden som jag hitta om detta mynt säger på intyget att det är 900/1000

Det är nog den "mänskliga faktorn" som spelat in, och den som stämplade de första guldmynten fick det hela om bak"foten" och stämplade en kattfot och 20 K i stället för 22 K.

Då blir det kanske  med felstämplingen som med "gul tre skilling banco" som fick fel färg och blev världens mest berömda och näst dyrast sålda frimärke...

Räkna med något liknande i budgivningen om ditt guldmynt ;-)

Inloggad flubbe

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 26
  • Affärsomdömen: 13
SV: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 11:52:49 »
Bump !

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: [Säljes] Kungabröllopet 1976, Minnesmynt
« Svar #7 skrivet: tisdag 21, juli 2020, 13:01:31 »
Nu vart jag osäker, men helt rätt står det ju 20k
Problemet att bilden som jag hitta om detta mynt säger på intyget att det är 900/1000
Det är nog den "mänskliga faktorn" som spelat in, och den som stämplade de första guldmynten fick det hela om bak"foten" och stämplade en kattfot och 20 K i stället för 22 K.
Såvitt jag förstår så betyder karatstämplar "minst NN karat", inte "exakt NN karat". Dessutom är inte alla stämplar vanliga. Jag har t ex låtit tillverka ett smycke av några 900/1000-mynt. Detta är alltså 22K, men eftersom guldsmeden inte hade någon 22K-stämpel så stämplade hon det "20K" på min anvisning efter att vi diskuterat vad stämpeln betyder.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23