Författare Ämne: Icke nöjd köpare via Tradera (anklagar mig för falska mynt)  (läst 42569 gånger)

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 397
  • Affärsomdömen: 22
SV: Icke nöjd köpare via Tradera (anklagar mig för falska mynt)
« Svar #15 skrivet: fredag 08, maj 2020, 22:16:33 »
"Graviditets vikten".  Han försöker alltså övertala en områdesexpert att han fått ett mynt som är dräktigt och att det därför ska väga mer. Det värsta är att man inte blir ett dugg förvånad längre över vad Kreti och Pleti har för idéer.
« Senast ändrad: fredag 08, maj 2020, 22:19:46 av glimbert »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3330
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #16 skrivet: fredag 08, maj 2020, 22:44:19 »
Det är väl samma klientel som hotar butiksägare med att misshandla familj, butik och gammelmormor om de inte betalar en "försäkring" varje månad.

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
« Svar #17 skrivet: lördag 09, maj 2020, 00:42:35 »
Det är väl samma klientel som hotar butiksägare med att misshandla familj, butik och gammelmormor om de inte betalar en "försäkring" varje månad.
Jag tänker närmast på trenden med att hota småföretagare och restaurangägare med dåliga omdömen på Google Reviews, Yelp, Tripadvisor och allt vad det nu är om man inte får äta gratis. För jävligt.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1566
  • Affärsomdömen: 409
  • "Allting är relativt"
« Svar #18 skrivet: lördag 09, maj 2020, 05:46:51 »
Tack för ett bra pespons!
Fick även flera trevliga meddelande via Pm som värmer upp gammal Fantoms hjärta  :)
Fick inget svar från köparen fortfarande (får se om det kommer något svar alls).
Man får en del hot när det gäller omdöme på Tradera tyvärr, som regel från nyregistrerade användare (i detta fall killen är inte nyregistrerad, har redan en del omdöme och verkar både sälja och köpa saker på Tradera).
Vill inte riktigt gräva in så mycket (är rätt så trött på sådana köpare, det är cirka 8-10% köpare som ger problem på ett eller annat sätt); det räcker kanske att han fick flera mejl från andra medlemmar som stöttar till mig, får se vad händer under dagen.
Har rätt så bra historik på Tradera och inga negativa omdöme på 8 år så kommer Tradera förmodligen stå på min sida ifall det kommer negativa omdöme.

Det flesta problem man får på Tradera (när man säljer ganska mycket) är:

# fel adress som meddelas försent (folk tyckte att det räcker när de anmäller adresändring via Skatteverket...Skatteverket meddelar inte Tradera om adresändring, och tycker att ansvaret på att skicka varor till ett rätt adress ligger på säljare). En del mynt försvann pga det, alla försändelsen returneras inte tillbaka tyvärr, dyraste myntet hittils var ett 10 ozare som jag uttmanade köpare välja spårbart men han ville spara 30 kr på det, efter myntet var skickad och jag mejlade videon där man se att jag lämnar försändelsen i postlådan insåg köpare att det var felaktigt adress (hans gamla) men det var redan försent. Som tur så kommer cirka 50% försändelser med felaktiga adresser tillbaka, då skickar jag på nytt.
# vill inte betala köpt objekt pga priset blev för högt (inga kommentar, brukar blocka sådana på en gång och starta om annonsen).
# vill inte betala pga ändrade sig (typ tryckte köp på ett enligt de fel mynt eller fel säljare)
# slutför inte affären och är omöjligt att få kontakt med (har felaktiga uppgifter)
# slutför inte affären pga fick inte rabatt (av någon anledning en del tycker eller tror eller har läst någonstans på Tradera på att de skulle få 30% rabatt när de köper 10 eller fler mynt/objekt).
# betalar inte pga vill att säljare ska skicka objektet först (få varan/betala sen...kan vara att en del företag erbjuder det men inte jag).
# hot med att ge dåliga omdöme
# vill få pengarna tillbaka pga försenad leverans (myntet skulle vara en gåva på lördags fest men köps på torsdag kväll....eller nåt sånt...och inte tänker på att PostNord hanterar leveranser 2-3 arbetsdagar). Angående Postnord, förrut var faktiskt 1 arbetsdag levranstid för A-Post.
# vill inte slutföra köpet pga känner sig inte säkert att handla från mig som är inte svensk (man får uppgifter på mitt namn efter köpet) brukar hänvisa på att läsa många omdöme och historik men det hjälper inte alltid.  :D
# slutför inte affären pga fick inte avhämtning (påpekar att jag erbjuder inte avhämtning på Tradera). Fast två affärer på 8 år jag kunde fixa till peronligt träff, med det var extraordinär och med riktigt stora "volum".
# betalade via Swish (oftast) till ett fel nummer och tycker att det är säljarens fel. :)

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #19 skrivet: lördag 09, maj 2020, 05:59:54 »
Det är dock roligt och spännande med budgivning på Tradera tycker jag (i stort sätt). Det måste dock vara som en del av hobby och sälja kanske 5-10 annonser per månad. Annars krävs det för mycket tid och blir jobbigt.
Jag håller på att minska försäljning på Tradera speciellt med enstaka mynt och "köp nu" annonser, de kräver extremt mycket tid för hantering.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #20 skrivet: lördag 09, maj 2020, 06:01:28 »
Det jag hade varit mest orolig för om jag sålde så mycket är att folk hävdar att man glömt att skicka med en vara om köparen köpt flera mynt. Hur bevisar man vad man faktiskt lagt ner i paketet om man inte filmar det?
« Senast ändrad: lördag 09, maj 2020, 06:03:05 av Coltrane »

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
« Svar #21 skrivet: lördag 09, maj 2020, 06:06:52 »
Åh milda makter. Jag är genuint nyfiken på om detta är människor som gått ut grundskolan med godkänt resultat och hur det i så fall är möjligt.

Har inte ens tänkt på att det går att blockera budgivare på Tradera. Din "hall of shame"-lista med blockerade stjärnskott skulle säkert fler kunna ha nytta av för att slippa onödiga bekymmer.
« Senast ändrad: lördag 09, maj 2020, 08:58:57 av glimbert »

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2200
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #22 skrivet: lördag 09, maj 2020, 09:04:52 »
"Graviditets vikten".  Han försöker alltså övertala en områdesexpert att han fått ett mynt som är dräktigt och att det därför ska väga mer.
Ha, ha, ha... Mycket bra!

Har inte ens tänkt på att det går att blockera budgivare på Tradera.
Jodå, och jag har så i morse blockerat en till person på min egen "blockeringslista".

Som sff skrev så kommer Tradera säkert ta bort ett eventuellt negativt omdöme från denna person, efter "Panda affären",  om Fantom hänvisar dem till denne tråd, där allting finns dokumenterat.

haberdasher

• Gäst
« Svar #23 skrivet: lördag 09, maj 2020, 10:18:47 »
# vill inte slutföra köpet pga känner sig inte säkert att handla från mig som är inte svensk (man får uppgifter på mitt namn efter köpet) brukar hänvisa på att läsa många omdöme och historik men det hjälper inte alltid.  :D

Jag förstår att du har haft den här upplevelsen, men är förvånad över att någon faktiskt använder detta argument för att inte avsluta en affär.

Utloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 754
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #24 skrivet: lördag 09, maj 2020, 11:48:18 »
Efter att ha läst alla inläggen här hamnade han snabbt på min blocklista som redan är ganska välfylld. Hoppas att fler gör likadant.

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #25 skrivet: lördag 09, maj 2020, 18:11:06 »
Fick ett svar idag, kan notera med betydligt trevligare ton. :D

Timsannn

Hej! Skickar iväg dem på analys så återkommer jag på forumet du angivet! Härligt initiativ av dig att skapa forums trådar o diskutera o få bort kopior som skapas och säljs som äkta silver mynt!
mvh Tim

Idag, 17:55

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #26 skrivet: lördag 09, maj 2020, 18:22:04 »
Tack för bildjämförelse Sarek!
Bilder på mitt mynt var med vinkel och beror på hur solen/ljuset landar på myntet kan detaljer se annorlunda ut (speciellt spegelblanka och "frusna" kan ses missvisande ut rätt så ordentligt hos "oerfarna" ögon). Har dock fler mynt från samma monsterbox, så kan ta fler bilder om det behövs (blir dock inga bilder på samma mynt men från liknade mynt som var i samma box, men det är kanske överdrivet och kommer inte påverka nåt).
De som har Panda 2018 hemma kan enkelt se även på de där bilder att myntet är äkta. Samt ja, hela grejen, att jag som själv avslöjar falska Panda mynt och är Panda mynt samlare, ska sälja ett falsk mynt låter ju bedrövlig och oacceptabelt. 

Inloggad Fantom

• Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • "Allting är relativt"
« Svar #27 skrivet: lördag 09, maj 2020, 18:40:05 »
Det jag hade varit mest orolig för om jag sålde så mycket är att folk hävdar att man glömt att skicka med en vara om köparen köpt flera mynt. Hur bevisar man vad man faktiskt lagt ner i paketet om man inte filmar det?

Har faktiskt varit med sådan två gånger.
Skickade 6 mynt men köparen skrev att han fick 5. (jag brukar ta bilder på vikten samt när jag lämnar försändelsen till posten). Efter att jag svarade med att jag har bevis både från Postens kundtjänst att vikten var oförändrat hela vägen (fick spåra alla mellanställe som försändelsen passerat) samt att jag hade bilder på försändelsen när jag vägde den och när jag lämnade den då hittades det 6 mynt helt plötsligt under bordet och jag fick ursäkter (men tid som jag la på det istället för att spendera min tid för familjen och barnet var värd mycket mer än vinst för detta mynt på Tradera).

Andra gången (tror jag till och med det var via forumet men väldig länge sedan, typ 2013 eller 2014 år) försändelsen kom fram och var tomt, dock väl packad och väl skyddad med vadderad kuvert av bästa kvalitet, häftklammer och tejp (som jag brukar packa). Det var helt mystisk, först trodde jag att jag var trött och glömde lägga in myntet men min statistik visade sig att myntet skulle vara inpackad och skickad den dag/kväll. (då tider tog jag inga bilder) / som lösning skickade jag ett nytt mynt och började efter det ta bilder och filma varje försändelse (ett helvetes jobb men man vänjer sig, raderar bilder och videon efter 4 veckor dock).

Jag vet inte hur man ska bevisa annars / man kanske ska lita på varandra ändå (jag litar på mina kunder självklart, men jag är extra försiktigt med nya Traderas kunder, speciellt nyregistrerade kontot). 

Utloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #28 skrivet: söndag 10, maj 2020, 00:55:05 »
# vill inte slutföra köpet pga känner sig inte säkert att handla från mig som är inte svensk (man får uppgifter på mitt namn efter köpet) brukar hänvisa på att läsa många omdöme och historik men det hjälper inte alltid.

Detta skulle kunna vara jag. De extremt få gånger jag haft problem vid ädelmetallköp på Tradera har motparten varit icke-svensk. Tyvärr. Så går det inte att betala via PayPal, hämta personligen eller prata en stund på tele med bra vibbar skulle jag kunna tacka för mig. Inte värt huvudvärken.

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1839
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #29 skrivet: söndag 10, maj 2020, 10:36:25 »
# vill inte slutföra köpet pga känner sig inte säkert att handla från mig som är inte svensk (man får uppgifter på mitt namn efter köpet) brukar hänvisa på att läsa många omdöme och historik men det hjälper inte alltid.

Detta skulle kunna vara jag. De extremt få gånger jag haft problem vid ädelmetallköp på Tradera har motparten varit icke-svensk. Tyvärr. Så går det inte att betala via PayPal, hämta personligen eller prata en stund på tele med bra vibbar skulle jag kunna tacka för mig. Inte värt huvudvärken.
Skojare har ingen hudfärg eller etnicitet.
Mången goda affärer har jag gjort med personer av utländsk härkomst,
både här på forumet och annorstädes :)

Tror att det procentuellt är jämnt fördelat oavsett härstamning.
Majoriteten av människor med utländskt påbrå som jag kommit i kontakt med,
har varit hårt arbetande människor med hög moral.

Man kan alltid vifta med statistik som antingen gynnar eller missgynnar,
det beror uteslutande vilken agenda man har.

Merparten av skojare jag råkat ut för på t.ex Tredera och ffa FB där jag,
är medlem på olika myntsidor b.la har varit av Svensk härkomst.
Men givetvis är alla de sorter representerade jämnt fördelade över folkslag.

Dom bästa affärerna troligtvis av ren slump har gjorts med personer med,
invandrarbakgrund.

Betonas ska att jag är politiskt neutral och dömer ingen på förhand,
utan utsätter alla säljare för samma kontroll"Vilket inte är så svårt i dataåldern"

Ha en riktigt trevlig dag därute :)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sälja 250 g tacka smart? by Philip
Igår kl. 23:51

Hur mycket PM är tillräckligt? by gbz
Igår kl. 21:25

KINA by Cash Is King
måndag 28, april 2025, 22:20:13

2x Niue Island Ares 2017 - God of war 2 oz High Relief by Saiifo
lördag 26, april 2025, 18:16:00

32 stk postfriska frimärken by zodiac