Författare Ämne: Icke nöjd köpare via Tradera (anklagar mig för falska mynt)  (läst 41777 gånger)

haberdasher

• Gäst
SV: Icke nöjd köpare via Tradera (anklagar mig för falska mynt)
« Svar #30 skrivet: söndag 10, maj 2020, 12:51:58 »
Detta skulle kunna vara jag. De extremt få gånger jag haft problem vid ädelmetallköp på Tradera har motparten varit icke-svensk. Tyvärr. Så går det inte att betala via PayPal, hämta personligen eller prata en stund på tele med bra vibbar skulle jag kunna tacka för mig. Inte värt huvudvärken.

Tack för svaret. Jag förstår att problemställningen är känslig och är glad för ett ärligt svar.

Som jag förstår det är själva problemet att det inte erbjudas PayPal, personlig avhämtning eller en liten prat på telefon. I dessa tillfällen har personen varit icke-svensk.

Jag har varit aktiv som säljare på Tradera, men inte med försäljning av ädelmetall och kan konstatera att väldigt få kunder inte är vanliga Svensson, och väldigt få kunder har samma efterfrågan på service som ni, även när jag erbjuder PayPal, personlig avhämtning och lite prat om någon vill ha. Det finns bara inte mycket efterfrågan på dessa tjänster bland svenskar.

Jag är nyfiken och tänkte fråga om hur ni avgör att en person är icke-svensk?

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #31 skrivet: söndag 10, maj 2020, 13:23:30 »
Det är därför jag menar och fortsäẗter att påstå att det där lilla korta telefonsamtalet kan avgöra en handel på under 20sekunder.
Det har inget med hur man ser ut att göra utan hellre hur det ligger till med affärs-kulturen uppe i knoppen.
Och det hör man ganska fort om det är en så kallad svensk "lallare som lale lale" och pratar på hur världsmästare han är eller om det är en ödmjuk och lyssnande person som sakligt och med självförtroende samtalar i telefon.
Ett kort litet samtal kan avgöra känslan om det här är riktigt eller inte att göra affär med.
Är det ett trevligt samtal kan det fort gå en timme och en ny kontakt har knutits med fler framtida affärer.

Ring......

haberdasher

• Gäst
« Svar #32 skrivet: söndag 10, maj 2020, 13:38:15 »
Det är därför jag menar och fortsäẗter att påstå att det där lilla korta telefonsamtalet kan avgöra en handel på under 20sekunder.
...
Är det ett trevligt samtal kan det fort gå en timme och en ny kontakt har knutits med fler framtida affärer.

Föredrar 20 sekunder ... en timme kan gå om hela butiken ska avhändas.  :)

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1832
  • Affärsomdömen: 86
« Svar #33 skrivet: söndag 10, maj 2020, 14:12:37 »
Det har inget med hur man ser ut att göra utan hellre hur det ligger till med affärs-kulturen uppe i knoppen.
Och det hör man ganska fort om det är en så kallad svensk "lallare som lale lale" och pratar på hur världsmästare han är eller om det är en ödmjuk och lyssnande person som sakligt och med självförtroende samtalar i telefon.
Ett kort litet samtal kan avgöra känslan om det här är riktigt eller inte att göra affär med.

Ring......
Nu vill jag höja ett varningens finger den efterforskning du gör själv är den bästa!
Med den teknik som finns i dagens läge så är det ganska lätt att granska någon :)
Och är man inte så kunnig på databiten så finns många bra sidor därute dussintals,
https://mrkoll.se/ etc.etc finns grupper som listar lurifaxar b.la :)

Det krugern tog upp är nog en bra ide men fallerar ofta på hur duktig vederbörande är på att dupera folk ;)
Jag önskar att jag hade den förmågan han har att avgöra det på telefon men tyvärr dom fulaste är oftast dom mest trovärdiga :(

Dom gånger det har verkat vara guld och gröna skogar så har oftast tekniken hjälpt till att förhindra misstagen.
Men telefon är givetvis ett bra komplement till övrigt :)

Men jag har stött på några trovärdiga välsmorda käftar som bara varit tom luft i slutändan :D
En del vill ha svar på en gång annars ingen affär för då slösar du bort deras tid"Världsmästaren",
en person du ska känna tacksamhet mot för att han säljer sitt... till dig.

Skitsnackaren:Har inte sakerna för omedelbar leverans eller säljer åt någon annan på provision oftast,
och då kan det bli krångligt i slutändan.

Man lär sig sakta men säkert hur man gallrar ut dom Krugern och andra medlemmar här på forumet
brukar vara generösa med att dela med sig och hjälpa till med råd och tips så har vi vårat HÖKÖGA SAREK :)

Några här har stor erfarenhet på tradera och har ganska skarpa näsor för skojare.
Men oftast så brukar den första magkänslan vara den rätta

Med andra ord du är medlem i en ganska stor kunskapsbank du får nog svar i mån av tid :)
Jag har undvikit klavertramp ett par ggr tack vare ÄF :)

Utloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #34 skrivet: måndag 11, maj 2020, 12:09:50 »
Detta skulle kunna vara jag. De extremt få gånger jag haft problem vid ädelmetallköp på Tradera har motparten varit icke-svensk. Tyvärr. Så går det inte att betala via PayPal, hämta personligen eller prata en stund på tele med bra vibbar skulle jag kunna tacka för mig. Inte värt huvudvärken.
Som jag förstår det är själva problemet att det inte erbjudas PayPal, personlig avhämtning eller en liten prat på telefon. I dessa tillfällen har personen varit icke-svensk.

...

Jag är nyfiken och tänkte fråga om hur ni avgör att en person är icke-svensk?

Problemet är inte att det inte erbjuds de saker du räknar upp, utan det är ju faktorer som gör att man får större sannolikhet att genomföra en lyckad affär. Problemet är personer som inte kan bete sig som folk och försöker lura människor. Man kan kalla det fördomar eller erfarenhet, hur som helst är man ute efter att göra lyckade affärer med så lite huvudvärk som möjligt, så om man då ser ett mönster gör man bäst i att dra lärdom av detta.

Jag går på den enda information jag har tillgänglig i dessa fall, namnet. Sen ska man inte blanda in etnicitet i detta, för beroende på hur man definierar detta tillhör de jag haft dålig erfarenhet av samma etnicitet som majoritetsbefolkningen i Sverige. De jag haft krångel/problem med har haft namn som antyder att de är från sydöstra Europa, låg inkomst och har varit under 35 år gamla. Slump? Kanske, kanske inte. Men ska jag göra affärer med dessa vill jag göra det med en metod som kräver minsta möjliga tillit.

haberdasher

• Gäst
« Svar #35 skrivet: måndag 11, maj 2020, 16:02:06 »
Problemet är personer som inte kan bete sig som folk och försöker lura människor.

Med andra ord, et beteende problem. Inte färgen på skallen men va som rör sig i skallen.

Jag går på den enda information jag har tillgänglig i dessa fall, namnet. ... De jag haft krångel/problem med har haft namn som antyder att de är från sydöstra Europa, låg inkomst och har varit under 35 år gamla. Slump? Kanske, kanske inte. Men ska jag göra affärer med dessa vill jag göra det med en metod som kräver minsta möjliga tillit.

Okej, och då är det bara synd om personen har rätt attityd men fel namn, eller hur?

Utloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #36 skrivet: måndag 11, maj 2020, 17:52:08 »
Problemet är personer som inte kan bete sig som folk och försöker lura människor.

Med andra ord, et beteende problem. Inte färgen på skallen men va som rör sig i skallen.

Jag går på den enda information jag har tillgänglig i dessa fall, namnet. ... De jag haft krångel/problem med har haft namn som antyder att de är från sydöstra Europa, låg inkomst och har varit under 35 år gamla. Slump? Kanske, kanske inte. Men ska jag göra affärer med dessa vill jag göra det med en metod som kräver minsta möjliga tillit.

Okej, och då är det bara synd om personen har rätt attityd men fel namn, eller hur?

Kanske det, men det vore ännu mer synd om jag mot bättre vetande valde att ignorera mina tidigare erfarenheter och gick på en till mina.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #37 skrivet: måndag 11, maj 2020, 17:57:11 »
Det finns skillnader i olika kulturer för hur man gör affärer. Det kan bli kulturkrockar ibland.
Till exempel i Sverige är vi inte så vana att pruta som man är i många andra länder.  :)

Kan tillägga att när jag har handlat enstaka silver mynt på Tradera så har det gått jättebra och då har namnet har inte spelat någon roll.
« Senast ändrad: måndag 11, maj 2020, 18:28:59 av PennyLane »

haberdasher

• Gäst
« Svar #38 skrivet: måndag 11, maj 2020, 19:36:51 »
Det finns skillnader i olika kulturer för hur man gör affärer. Det kan bli kulturkrockar ibland.

Så sant. Kulturkrocken går åt båda håll. T.ex. tänker svensken generellt som anställda gör - arbetstagare. Det är ganska vanligt att en egenföretagare tänker på mig som arbetsgivaren och inte som en kund. T.ex. vem ringer vem etc. Det är verkligen svårt att hitta verkliga oberoende tänkande entreprenörer.

Till exempel i Sverige är vi inte så vana att pruta som man är i många andra länder.  :)

Också sant. Det kallas rabatt i Sverige och ges normalt när kunden börjar jämföra med andra erbjudanden - verkliga eller fantasifulla. Det anses dålig stil att pruta direkt.

Kan tillägga att när jag har handlat enstaka silver mynt på Tradera så har det gått jättebra och då har namnet har inte spelat någon roll.

Tack snälla, tänkte nog det. Spelar ingen roll för mig heller, man har dock handlat på webben i mer än 20 år. Man lär sig.  :)
« Senast ändrad: måndag 11, maj 2020, 20:22:55 av haberdasher »

haberdasher

• Gäst
« Svar #39 skrivet: tisdag 12, maj 2020, 12:26:28 »
Kanske det, men det vore ännu mer synd om jag mot bättre vetande valde att ignorera mina tidigare erfarenheter och gick på en till mina.

Kanske fantomens kund är ett bränt barn med samma livsfilosofi, på trots av fantomens omdömen på Tradera.

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 988
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #40 skrivet: tisdag 12, maj 2020, 15:41:25 »

Kanske fantomens kund är ett bränt barn med samma livsfilosofi, på trots av fantomens omdömen på Tradera.

Då skulle han i så fall aldrig ha betalat för något mynt. Men betalat Traderas provisionsavgift för auktionen, om det var en ärlig människa.

haberdasher

• Gäst
« Svar #41 skrivet: tisdag 12, maj 2020, 16:23:11 »

Då skulle han i så fall aldrig ha betalat för något mynt. Men betalat Traderas provisionsavgift för auktionen, om det var en ärlig människa.

Om jag förstår det rätt, då är fantomens kund i detta fall inte nöjd med kvaliten på mynten. Det är svårt att vara misnöjd med kvaliten innan man har mynten i hand.
Det går ju att tillämpa sin livsfilosofi på annat än ett namn. Kanske ett (osäkert) bränt barn på kvaliten.
« Senast ändrad: tisdag 12, maj 2020, 16:46:17 av haberdasher »

haberdasher

• Gäst
« Svar #42 skrivet: tisdag 12, maj 2020, 18:56:57 »
Kanske det är på sin plats att länka till vad lagen säger om distansavtal och avtal utanför affärslokal och ångerrätt.

"Ångerrätten gäller inte för avtal som ingås utanför affärslokaler om det totala priset är mindre än 400 kronor."

"Kravet är att du har handlat från ett organiserat system."

Det är ganska onödigt med alla sorters ursäkter och förklaringar varför man ångrar sig.

"Konsumentköplag (1990:932)

Tillämpningsområde

1 §   Denna lag gäller köp av lösa saker som en näringsidkare säljer till en konsument.

Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen."
« Senast ändrad: tisdag 12, maj 2020, 20:41:13 av haberdasher »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem : Stackollector by zodiac
Igår kl. 23:34

5 stycken 1/4 Guldmynt säljes - Australisk Guld Kangaroo by sputnik
Igår kl. 23:12

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
Igår kl. 22:55

Svårvärderat Bob Marley 1995 silvermynt by Nyberg
Igår kl. 20:03

1 oz Guld MS70 Libertad 2016 by Smaug