Moms på silver är avdragsgill, under förutsättning att bolaget är aktivt och att du har mer utgående än ingående moms. Men ibland kan Skatteverket gör en bedömning att de inte "vill" betala ut moms om du har mer ingående än utgående moms. Den hamnar då på ditt(bolagets) skattekonto.
Själva silvervärdet (eller guld för den delen) hamnar i bolagets balansräkning som anläggningstillgång(om det inte är tänkt att du ska sälja inom ett år, då blir det en omsättningstillgång) Här låser du in värdet vid köptillfället och riktlinjen är att endast vid en bestående värdenedgång ska tillgången omvärderas nedåt. Så om priset går upp ska du inte omvärdera.
Först vid avyttring blir det en resultatpost, beroende på hur utvecklingen varit sedan köp.
Så har jag fått det förklarat för mig från en Ädelmetallhandlare och fått OK på från revisorn.
Klart det är idé att göra det om bolaget har överlikviditet.