Författare Ämne: Frågor till er med lång erfarenhet  (läst 2905 gånger)

Utloggad Svensk Ädelmetall

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
Frågor till er med lång erfarenhet
« skrivet: söndag 03, maj 2020, 14:00:56 »
Hej. Jag är ny här på forumet.

Jag tänkte sammanställa lite information och vill ställa några frågor till er om Silver. Jag har gått igenom några trådar här och viss info har jag hittat.

Av ett stort antal utländska sidor som säljer silver uppfattar jag att sdbullion.com och suissegold.ch (com) är billigast. (2015 fanns det en tråd här om att man inte kunde lita på suissegold).
- Vilka sidor köper ni ert silver från på de utländska sidorna ? - Världen, - Europa, - Inom europeiska unionen.
Målet är självklart att hitta flera online sidor som man kan lita på till bra pris och bra frakt kostnad, skatter, moms.
- Vad är det ni vill ha Mynt eller tackor ?
- Vad anser ni är ett bra försäljningspris för mynt och tackor ? (Jag har bra koll på överpriserna på tradera och har bra koll på priserna i usa som jag tycker är realistiska).

Detta är de frågor som jag har haft i några månader och försökte att få svar på. Jag har en uppfattning men är väldigt intresserad vad ni säger.
Tack på förhand

Inloggad Nils

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 241
  • Affärsomdömen: 33
SV: Frågor till er med lång erfarenhet
« Svar #1 skrivet: söndag 03, maj 2020, 14:52:37 »
Välkommen hit till oss!

Inloggad Blåkrona

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 262
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #2 skrivet: söndag 03, maj 2020, 16:03:07 »
Välkommen till gänget!
Jag brukar köpa från goldsilver.be och jag har aldrig haft problem hittills.
Mvh Blåkrona

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: söndag 03, maj 2020, 16:20:30 »
Jag har bra koll på överpriserna på tradera och har bra koll på priserna i usa som jag tycker är realistiska.
Du vet väl att silver som importeras från länder utanför EU beläggs med 25% moms när det tas in till Sverige.

Så priserna som visas i USA:s online butiker skall multipliceras med 1.25 för att du skall få det rätt.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2629
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #4 skrivet: söndag 03, maj 2020, 16:21:34 »

Jag tänkte sammanställa lite information och vill ställa några frågor till er om Silver. Jag har gått igenom några trådar här och viss info har jag hittat.

Av ett stort antal utländska sidor som säljer silver uppfattar jag att sdbullion.com och suissegold.ch (com) är billigast. (2015 fanns det en tråd här om att man inte kunde lita på suissegold).
- Vilka sidor köper ni ert silver från på de utländska sidorna ? - Världen, - Europa, - Inom europeiska unionen.
Målet är självklart att hitta flera online sidor som man kan lita på till bra pris och bra frakt kostnad, skatter, moms.
- Vad anser ni är ett bra försäljningspris för mynt och tackor ? (Jag har bra koll på överpriserna på tradera och har bra koll på priserna i usa som jag tycker är realistiska).

Detta är de frågor som jag har haft i några månader och försökte att få svar på. Jag har en uppfattning men är väldigt intresserad vad ni säger.
Tack på förhand

Håll dina silverinköp inom EU så slipper du tullavgifter och undvik att handla av svenska webshopar så slipper du den dyra momsen på 25%.

Välkommen i gänget!

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #5 skrivet: söndag 03, maj 2020, 16:25:35 »
Välkommen till forumet.
Jag tycker mest om mynt av olika orsaker.
Tackor har inget numismatiskt värde och ofta dyrare per Oz än mynt(för mig ).
Kan dock vara enklare att lagra 10kilo tackor än 320 st 1 Ozt mynt.
Smak och behag.
Personligen köper jag heller inte på websidor utan handlar hellre privat t.ex här på forumet.
Köp så billigt som möjligt och sälj så dyrt som möjligt.
Ni kan nog lita på alla websidor på nätet skulle jag tro.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1389
  • Affärsomdömen: 54
« Svar #6 skrivet: söndag 03, maj 2020, 16:49:43 »
Välkommen :)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 153
« Svar #7 skrivet: söndag 03, maj 2020, 17:06:15 »
Ni kan nog lita på alla websidor på nätet skulle jag tro.

Gold.de Fakeshop Blacklist

Inloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Guldmedlem
  • *
  • Antal inlägg: 987
  • Affärsomdömen: 93
« Svar #8 skrivet: söndag 03, maj 2020, 17:10:07 »
Varmt välkommen hit

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 422
  • Affärsomdömen: 223
« Svar #9 skrivet: söndag 03, maj 2020, 19:15:17 »

Tack på förhand

Håll dina silverinköp inom EU så slipper du tullavgifter och undvik att handla av svenska webshopar så slipper du den dyra momsen på 25%.

Välkommen i gänget!

Tycker det börjar bli dags att variera bilden av att det blir så mycket billigare moms inom EU, ex från tex Tyskland, där momsen är 19% istället för vår som är 25%.

Tyvärr är det största problemet istället att företag som Tavex och Liberty silver valt att ha höga marginaler på sina tackor och silvermynt.

Det är faktiskt fullt möjligt att köpa nytt silver till konkurrenskraftiga priser från Sverige med den svenska momsen än från annat EU land med frakten inbakad för den som letar lite men utbudet är tyvärr minst sagt tunt.
Vad sjutton hette firman som försökte men som la ner på grund av bristande lönsamhet, gjorde egna tackor tom. Lite synd att det inte gick vägen för dem.

Just det ja, passar väl på att önska välkommen hit också... :)
« Senast ändrad: söndag 03, maj 2020, 23:20:07 av Micromax »

Utloggad antoper

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 19
« Svar #10 skrivet: söndag 03, maj 2020, 19:44:29 »
Välkommen.

Har mest handlat 1kg tackor tidigare år, men blivit en del mynt oxå denna vinter/vår. Gillar Queens Beasts visade det sig tydligen 😀

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2629
  • Affärsomdömen: 89
« Svar #11 skrivet: söndag 03, maj 2020, 21:19:17 »
"Tyvärr är det största problemet istället att företag som Tavex och Liberty silver valt att ha höga marginaler på sina tackor och silvermynt samtidigt som tyskarna fuskar med momsen på silvermynt och tom vissa "mynttackor" (låter dem mellanlanda i annat land så de blir "begagnade" och kör därefter VMB beskattning, nåt som tyvärr skv inte godkänner). "

Det är första gången jag hör här på forumet att någon klagar på att man kan köpa silver med nominellt värde och 7% moms inom EU. Måste vara någon som retar sig på konkurrensen.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #12 skrivet: söndag 03, maj 2020, 21:43:03 »
Det kan också vara så att det handlar om att det borde vara samma spelregler för silverhandel i Sverige som i Tyskland. Ytterst så är det svenska politiker som står ivägen. De skall ju ha skatt på så mycket de bara kan...

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #13 skrivet: söndag 03, maj 2020, 22:10:35 »
"Tyvärr är det största problemet istället att företag som Tavex och Liberty silver valt att ha höga marginaler på sina tackor och silvermynt samtidigt som tyskarna fuskar med momsen på silvermynt och tom vissa "mynttackor" (låter dem mellanlanda i annat land så de blir "begagnade" och kör därefter VMB beskattning, nåt som tyvärr skv inte godkänner). "

Det är första gången jag hör här på forumet att någon klagar på att man kan köpa silver med nominellt värde och 7% moms inom EU. Måste vara någon som retar sig på konkurrensen.

Onödigt spydigt svar, om än inte oväntat från dig Birka. Är det inte snarare så att det är du som stör dig på konkurrens?

Upplysningsvis så har Tyskland som jag skrev om 19% moms även om du väljer att tro nåt annat, VMB ändrar INTE momssatsen.

Ok, 7% moms skriver du, med normalt påslag för tillverkningskostnad och säljarens marginal så blir priset då ca 6100:- för en 1kg tacka, var hittar du det priset då, mer trovärdigt om du länkar också.
« Senast ändrad: söndag 03, maj 2020, 22:15:28 av Micromax »

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
« Svar #14 skrivet: söndag 03, maj 2020, 23:19:16 »
Innan Birka levererar ännu ett fyndigt svar så är det på sin plats att skriva att det är bra att kolla upp saker och ting innan man skriver och kanske inte föra historier om mellanlandande silvermynt vidare (nu raderat) innan man kollat upp fakta ordentligt. Ja, ja, så är det när man är djupt inne i svenska skatteregler och lyssnar på fel folk.

Tydligen, efter att ha gjort det jag borde innan jag skrev första inlägget i tråden, nämligen kollat upp lite noggrannare, så finns ett undantag / kryphål som gör det möjligt för Tyska handlare  att trixa med momsen vid import, 7% tullavgift (?) som läggs på deras inköpspris och gör det möjligt att använda vinstmarginalbeskattning där 19% skattesats används på marginalen.

Bara att konstatera än en gång att reglerna inom EU:s länder är jämställda och rättvisa. Obs ironi...

Tillägg: har nu försökt traggla igenom ännu en gång om hur det hela är konstruerat med marginalbeskattningen...i alla fall så verkar det som det jag skrev tidigare tidigare med nåt klurigt upplägg inte saknar grund men nu struntar jag i att trassla in mig i det än en gång.

https://www.goldsilbershop.de/silbermuenzen-differenzbesteuerung.html
« Senast ändrad: måndag 04, maj 2020, 00:33:55 av Micromax »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by JL_GBG
Igår kl. 21:53

Säljes: 1kg Kookaburra mynt, 20st Philharmonics tub, 24st Maple Leafs i tub etc by Arte_2
Igår kl. 14:23

JP Morgan by EuSouPrata
Igår kl. 13:18

Köper några tuber silver bullion mynt 1oz. by Guldsilver74
Igår kl. 12:06

Canadian Maple Leaf silver mynt by Guldsilver74
Igår kl. 11:55

Säljes 4 tuber philharmoniker silver by Guldsilver74
Igår kl. 11:52

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Cash Is King
torsdag 24, september 2020, 23:15:28

Lunar serie II silver 10 oz by Saamo
torsdag 24, september 2020, 20:56:52

Goldsilver.be by Birka
torsdag 24, september 2020, 17:09:08

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Ritva
torsdag 24, september 2020, 12:32:46

Säljes 30st Gustav VI silvermynt jubileum från 1972, 10 Kronor Sänkt pris by Salbazios
torsdag 24, september 2020, 01:06:19

Belåning vid aktieköp by Birka
onsdag 23, september 2020, 20:31:46

Köpes silver Kookaburra 1oz 1991,1994,1995 och 2004 by Saiifo
onsdag 23, september 2020, 20:20:20

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Ritva
onsdag 23, september 2020, 10:28:42

Svenska silvermynt LOT by Tsilver
tisdag 22, september 2020, 20:39:07