Författare Ämne: Whisky som investering  (läst 11721 gånger)

haberdasher

• Gäst
Whisky som investering
« skrivet: lördag 25, april 2020, 00:23:11 »
Har börjat en liten ny skoj investering med två flaskor single malt scotch whisky - Talisker Dark Storm (1 liter).

De går inte at köpa på systemet, då de endast er avsett för taxfree på flygplan.

En flaska ska gömmas och bli gammal, den annan är för högtider och annat festligt lag.

Er single malt whisky nånting att satsa på som rolig investering?

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
SV: Whisky som investering
« Svar #1 skrivet: lördag 25, april 2020, 00:57:53 »
Vill inte grusa dina planer då jag samlar denna ädla dryck själv :)
Men om du köper en Single Malt 12yr och sparar den i 12 år så är det fortarande en 12 årig SM,
den åldras inte när den är tappad från fat till flaska :)
Däremot blir vissa årgångar och små upplagor mycket dyra med åren men tyvärr inte din Taxfree liter.

Utloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 127
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #2 skrivet: lördag 25, april 2020, 09:52:34 »
Jag säger kör! Värsta som kan hända är att den inte går upp i pris, då har du ändå kvar den och kan avnjuta en god whisky :)

Tänk på att du inte får sälja alkohol till annan privatperson i vinstintresse. Det lättaste är nog att sälja på Systembolagets auktioner, då tillkommer dock kostnad på 170kr + 15% av slutpriset.

Finns också en tjänst där man kan investera i skotsk whisky medan den ligger på fat, de ska ha haft ganska god värdeutveckling senaste åren. Kan tänka mig att efterfrågan stiger med Kinas, och världens, gentrifiering. Inte minst lyxaktier som LVMH, Ferrari, Hermès har stuckit iväg sista åren.

Lycka till!

https://lawline.se/answers/salja-alkohol-som-privatperson
https://www.systembolaget.se/lanseringar/dryckesauktioner/salja-pa-auktion/
https://www.whiskyinvestdirect.com/

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2083
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #3 skrivet: lördag 25, april 2020, 11:37:37 »
Jag säger kör! Värsta som kan hända är att den inte går upp i pris, då har du ändå kvar den och kan avnjuta en god whisky :)
Jag håller med Smaug, kör på. Går whiskyn inte upp i värde så går den säkert ner i strupen.

Det sagt så noterade jag med viss förundran när jag senast var i Skottland (förra hösten) att det t.o.m. där i whiskyns högborg numera fanns ett större sortiment av gin än av whisky på flygplatsen. Det var absolut så att en hel del hyllutrymme gick åt till för mig ointressanta produkter i form av en massa smaksatta varianter. Men det är ändå intressant och jag känner i ryggmärgen att ginindustrin försöker ladda för att kunna göra en liknande resa som whiskyn har gjort.

Detta till trots har jag svårt att tro att jag skall bli lika intresserad av gin som jag är av whisky. När guldpriset går under noll så får jag försörja familjen en månad eller två på att sälja whiskyn.
« Senast ändrad: onsdag 29, april 2020, 10:37:55 av august »

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #4 skrivet: lördag 25, april 2020, 11:59:57 »
Jag håller med Smaug, kör på. Går whiskyn inte upp i värde så går den säkert ner i strupen.

Det sagt så noterade jag med viss förundran när jag senast var i Skottland (förra hösten) att det t.o.m. där i whiskyns högborg numera fanns ett större sortiment av gin än av whisky på flygplatsen. Det var absolut så att en hel del hyllutrymme gick åt till för mig ointressanta produkter i form av en massa smaksatta varianter. Men det är ändå intressant och jag känner i ryggmärgen att ginindustrin försöker ladda för att kunna göra en liknande resa som whiskyn har gjort.

Detta till trots har jag svårt att tro att jag skall bli lika intresserad av gin som jag är av whisky. När guldpriset går under noll så får jag försörja familjen en månad eller två på att sälja whiskyn.
Ingen dålig samling inga dussinflaskor där riktigt trevligt att se 8)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #5 skrivet: lördag 25, april 2020, 13:28:55 »
Som jag har förstått detta med köp/sälj av viner, champagner, cognac och whisky så ska det vara hela kartonger med numrerade flaskor eller minst numrerade oöppnade kartonger som ger bäst klirr i kassan.
Polaren har handlat med vin och det kanske är lite annorlunda.
Idag är han vin-importör så det är bara stora kulor som gäller, inga kartonger eller enkla flaskor mer.
Det börjar som en hobby och kan leda till något större om man sätter sig in i den typen av industri, skaffar kontakter och lär sig marknaden.

En annan jag blev bekant med hade över 120st cognac XO-flaskor eller bättre, i famlijens samling.
Han kollade upp priser på ebay och ville som vilken som helst samlare få ut det maximala värdet i kronor och ören man kunde få för flaskorna.
Jag fick mig ett gott skratt och bara sa, drick upp det.
Opal, Louis XII osv....
Det är inte så lätt att bli av med sådana flaskorna som ligger på 30-40-50 och några enstaka på över 100.000.-/flaska.
Också något man borde lära sig utmed vägen till samlandet, köp och sälj.
Kontakter och know-how som man lär sig genom att göra det, köpa, samla och sälja av.

Mitt tips:
Kör på!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #6 skrivet: lördag 25, april 2020, 15:07:58 »
Som jag har förstått detta med köp/sälj av viner, champagner, cognac och whisky så ska det vara hela kartonger med numrerade flaskor eller minst numrerade oöppnade kartonger som ger bäst klirr i kassan.
...
Det är inte så lätt att bli av med sådana flaskorna som ligger på 30-40-50 och några enstaka på över 100.000.-/flaska.
Också något man borde lära sig utmed vägen till samlandet, köp och sälj.
Kontakter och know-how som man lär sig genom att göra det, köpa, samla och sälja av.
Vad gäller vin och champagne håller jag med dig, där skall det vara lådor. För whisky tror jag inte att det stämmer. Där är det helt enkelt bättre att sälja per flaska eftersom det gör kundbasen så mycket större och de som har råd med en låda köper hellre flera olika flaskor. Tittar man på auktioner så är det nästan uteslutande en flaska per nummer.

Nu kan jag inte mycket om cognac, armagnac och sånt, men gissar att eftersom man strävar efter en jämn produkt som inte förändrar sig från år till år (till skillnad från whisky) så hamnar det någonstans emellan: bra med en låda men inte nödvändigt. När jag själv har köpt druvdestillat (ffa armagnac) på auktion har det antingen varit singelflaskor eller två flaskor i par.

haberdasher

• Gäst
« Svar #7 skrivet: lördag 25, april 2020, 17:19:10 »
Men om du köper en Single Malt 12yr och sparar den i 12 år så är det fortarande en 12 årig SM,

Så klart. En 12 årig SM som kanske inte görs längre och var de flesta har njudits av.  ;)

Precis.  ;)

Tänk på att du inte får sälja alkohol till annan privatperson i vinstintresse.

Det går fint i Danmark och Tyskland.  ;)

När guldpriset går under noll så får jag försörja familjen en månad eller två på att sälja whiskyn.

Najs samling av whiskylådor...  ;D Ha ha... jätteskönt kort.

haberdasher

• Gäst
« Svar #8 skrivet: lördag 25, april 2020, 17:36:41 »
Finns också en tjänst där man kan investera i skotsk whisky medan den ligger på fat, de ska ha haft ganska god värdeutveckling senaste åren. Kan tänka mig att efterfrågan stiger med Kinas, och världens, gentrifiering. Inte minst lyxaktier som LVMH, Ferrari, Hermès har stuckit iväg sista åren.

https://www.whiskyinvestdirect.com/

Tack för länken.

Det finns också svensk single malt whisky för investering:
https://highcoastwhisky.se/aga-ett-whiskyfat/

haberdasher

• Gäst
« Svar #9 skrivet: lördag 25, april 2020, 22:09:01 »
Tittar man på auktioner så är det nästan uteslutande en flaska per nummer.

Det finns nog ett minstebelopp per lot som auktionshusen jobbar med. Som oftast är värdet på en butelj whisky eller champagne över detta beloppet.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: lördag 25, april 2020, 22:22:35 »
Det finns också svensk single malt whisky för investering:
https://highcoastwhisky.se/aga-ett-whiskyfat/
Det finns flera (Mackmyra och Boxr väl de mest kända). Men ur ett investeringsperspektiv måste jag säga att jag avråder både från fat och från svensk whisky. Jag har ingenting emot produkten men den är inte så bra att den slår världen med häpnad utan när mer kuriosa som främst intresserar svenskar. Fat avråder jag från eftersom det är för mycket av exakt samma produkt. Det är opraktiskt att inte kunna sälja mindre delar. Det är ungefär som att vara intresserad av guld och ha exakt en guldbit och det är en 1kg guldtacka.

haberdasher

• Gäst
« Svar #11 skrivet: lördag 25, april 2020, 22:50:16 »
Det finns flera (Mackmyra och Boxr väl de mest kända). Men ur ett investeringsperspektiv måste jag säga att jag avråder både från fat och från svensk whisky. Jag har ingenting emot produkten men den är inte så bra att den slår världen med häpnad utan när mer kuriosa som främst intresserar svenskar. Fat avråder jag från eftersom det är för mycket av exakt samma produkt. Det är opraktiskt att inte kunna sälja mindre delar. Det är ungefär som att vara intresserad av guld och ha exakt en guldbit och det är en 1kg guldtacka.

Inte precis en konventionel investering. Jag tror det användas mest som gimmick av någon företag. De buteljerar whiskyn som presenter till anställda och kunder.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Statusuppdatering för forumet by zodiac
torsdag 12, december 2024, 17:11:30

Avdelningen för byråkrati rapporterar by mega_n
onsdag 11, december 2024, 08:28:29

Säljes silver kilotacka, Johnson Matthey präglad. by Coltrane
måndag 09, december 2024, 19:26:59

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
måndag 09, december 2024, 14:00:56

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24