Författare Ämne: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad  (läst 2980 gånger)

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 0
SV: Modernisera Guld & Silver för våran egen överlevnad
« Svar #45 skrivet: måndag 27, april 2020, 12:26:07 »
Jag sade ingenting om varje månad. Men du svarade inte på frågan.

Jag gav mit svar på frågan. Men jag gav inte en lång försäkran/deklaration om hur jag tillämpar mina tankar. Det är sannt.

Därför låter detta för mig som en fundamentalistisk ståndpunkt som lite saknar förankring i verkligheten, även om jag absolut håller med om det önskvärda i att ”spara först och konsumera sedan”. Det är bara det att det är inte där vi är idag.

Okej, en intressant synvinkel, som jag helt förstår är verkligheten för de flesta. En verklighet som människor har samtyckt till medvetet eller omedvetet. Du beskriver situationen som den är, inte som den kunde ha varit. Det är kanske den största skillnaden i vår inställning till ämnet.
« Senast ändrad: måndag 27, april 2020, 12:33:26 av haberdasher »

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #46 skrivet: måndag 27, april 2020, 12:32:48 »
Nej, det är ingen idé att som enskild försöka förklara, eller ännu sämre övertala, folk att äga silver och guld. Vill de göra det så får de komma till den insikten själva.

Precis. Silver/guld pushers måste förvänta sig ett visst motstånd.
« Senast ändrad: måndag 27, april 2020, 13:06:09 av haberdasher »

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2562
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #47 skrivet: måndag 27, april 2020, 12:38:30 »
Den där "Du" grejen har jag ofta undrat över. Verkar som någon står med en fot kvar i "Herrskap och tjänstefolk" eran. Eller så är det något Tyskt.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 396
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #48 skrivet: måndag 27, april 2020, 13:44:20 »
Den där "Du" grejen  -  Eller så är det något Tyskt.
Kan vara så...

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1150
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #49 skrivet: tisdag 28, april 2020, 00:39:13 »

Bra för dig.
Ändå inbefattas du under "vi" när du här på forummet skriver: "Här på forumet satsar vi på att guldet kan betala av lånet på sikt".
Lånta pengar är väl inte andra än långivarens egendom. När det är banken som lånar ut pengarna, då är det ju rejält banken som äger guldet tills lånet är betalt.
Men, som jag förstår det nu, då är det de andra på forummet som tycker så. Du nämner bara det som är populärt. På latin kallat populist.
[/quote]
Vilka lånade pengar?
Om jag förstår er rätt så menar ni att ett bostadslån skal amorteras av till 100% innan man reser på semester, köper en fin(are) bil, går på restaurant, dricker sig full, tar en kurs i bågskytte, köper båt/MC, märkeskläder eller investerar i obligationer/aktier osv osv.
Man skal alltså inte unna sig mer än löksoppa innan hela lånet är amorterat av?
Âr det så ni menar?
Glöm nu inte att (guld)mynt är det enda ni kan äga och ha som INTE är konfiskerbart.
Allt annat ni äger och har är konfiskerbart.
Alltså är det inte banken, staten eller andra fordrings ägare som har anspråk på våra (guld)mynt.
Jag förstår inte helt argumentet om att man inte ska köpa guld för lånade pengar. Igen..vilka lånade pengar?
Lönen som kommer varje månad på konto tillhör alltså banken till 100%, egentligen, menar ni, om man har bostadslån alltså?
Jag trodde faktiskt ni menade att man inte skulle ta upp förbrukslån eller kreditkortsån att köpa guld för.
Utan bostadslån så har de flesta inte mycket att välja på angående ett boende.
Och då kan man inte förslava sig själv till sista kronan är betald utan att köpa en liten svensk .400-silverkrona, för det är egentligen belånade pengar?
Jaja....det ordnar sig nog :)
« Senast ändrad: tisdag 28, april 2020, 10:49:21 av Krugerangel »

Inloggad HF

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #50 skrivet: tisdag 28, april 2020, 08:43:33 »
För att bringa tråden tillbaka till losecontrol's ursprungliga trådstart, så finns en förening i Danmark som i stora delar jobbar på det som beskrivs i trådstarten https://www.godepenge.dk/

Inloggad losecontrol

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
« Svar #51 skrivet: tisdag 28, april 2020, 09:48:07 »
För att bringa tråden tillbaka till losecontrol's ursprungliga trådstart, så finns en förening i Danmark som i stora delar jobbar på det som beskrivs i trådstarten https://www.godepenge.dk/

Häftigt! Tack för att du delade! :)

Kanske ska styra upp något liknande här i Sverige. Undrar om det finns intresse

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #52 skrivet: tisdag 28, april 2020, 14:44:08 »

Intressant. Vad är deras ståndpunkt för hur man moderniserar guld och silver? Kanske det bara är jag, men jag kan inte hitta ädelmetaller omnämnt på deras webbplats.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
« Svar #53 skrivet: tisdag 28, april 2020, 15:39:49 »
Vilka lånade pengar?

Inte mina pengar i alla fall.

Om jag förstår er rätt så menar ni att ...
Âr det så ni menar?

Nej, och det kunne Krugerangeln också förstå om inte minnet bara räckte så kort.
I alla fall, jag önsker inte att prata på om något ganska annat, för vi kommer väl bara att danse i ring här.

Glöm nu inte att (guld)mynt är det enda ni kan äga och ha som INTE är konfiskerbart.

Det enda Kronofogden inte kommer släpa bort är en säng, ett bord, en stol och ett teve. Om det finns ädelmetall, då kommer de att sälja det til spot.

Fortsatt trevlig dag.  :)

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 396
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #54 skrivet: tisdag 28, april 2020, 16:32:07 »
Intressant. Vad är deras ståndpunkt för hur man moderniserar guld och silver? Kanske det bara är jag, men jag kan inte hitta ädelmetaller omnämnt på deras webbplats.

Nä, i "Goda pengars" program finns ingen koppling till ädelmetaller, som denna tråds första post inriktar sig på.

Så här skriver den amerikanska motsvarigheten:

"Vårt mål är skapande av ett skuldfritt penningsystem av en offentlig institution i allmänhetens intresse."

Goda pengar skriver:
"Goda pengar har arbetat med en reform av penningsystemet som överför danskarnas transaktionskonton från de privata bankerna till Nationalbanken, och vill samtidigt uppdatera dennes monopol på penningskapande."

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
« Svar #55 skrivet: torsdag 30, april 2020, 22:50:15 »
Goda pengar skriver:
"Goda pengar har arbetat med en reform av penningsystemet som överför danskarnas transaktionskonton från de privata bankerna till Nationalbanken, och vill samtidigt uppdatera dennes monopol på penningskapande."
Mycket riktigt. Ett mål jag brukade tycka var eftersträvansvärt på den tiden jag trodde det var skillnad på att hålla en riksbanks skuldsedel och en affärsbanks dito. I dagens läge, när det är helt uppenbart att vem som helst som har oktroj i princip är en helägd filial till respektive riksbank spelar det egentligen ingen roll. Dina fordringar på SBAB, Marginalen bank eller Nordax är ur risksynpunkt omöjliga att särskilja från en fordran på RB i form av en svensk sedel, avsett den formella storleken på insättningsgarantifonden, eftersom det ju är solklart att om RB:erna kan trycka oändligt med pengar för att hålla frisörer och pizzabagare under armarna så kommer de göra exakt samma sak om någon bank skulle vara hotad.

Att få se en hel värld gå all in på MMT är onekligen fascinerade. På samma sätt som slow motion-inspelningar av bilolyckor är det. Det får en att längta efter ett system för värdebevarande som bygger på en bas som det inte går att generera oändliga mängder av genom att trycka på en knapp. Jag tror dessvärre inte att ädelmetaller är en sådan. Varje sådant försök skulle snabbt sluta med att antingen en regering eller något konsortium hämtade hem Psyche-16 med vänner.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

COMEX leveranser by kristensson
Idag kl. 10:39

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Idag kl. 08:12

AVSLUTAD SWEA 2013 bytes mot SWEA 2014 by Nils
Igår kl. 21:51

Coronapank guldbörs överges (Comex) by Krugerangel
Igår kl. 14:45

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Tyr
Igår kl. 12:36

Säljes PAMP Fortuna 1oz guldtacka by Coltrane
Igår kl. 08:39

USA - hur har dom det by cyber
lördag 30, maj 2020, 10:17:55

Sotkamo Silver by august
fredag 29, maj 2020, 21:04:59

End of WWII 75th anniversary coins by sff123
fredag 29, maj 2020, 17:14:24

Valcambi silvertackor by Nils
fredag 29, maj 2020, 15:09:36

Banken undrar vad jag håller på med by Birka
fredag 29, maj 2020, 12:22:26

USA anställer hel grupp åklagare för att åtala bankirer för guldfiffel by Krugerangel
torsdag 28, maj 2020, 22:58:48

Tavex och marknaden by Coltrane
torsdag 28, maj 2020, 21:52:55

AVSLUTAD.[Säljes] Guld. Samlarmynt Kookaburra 1/10 oz.SÄNKT PRIS! by Birka
torsdag 28, maj 2020, 11:06:46

Incrementum - IGWT rapporten 2020 by SilverHulken
torsdag 28, maj 2020, 09:19:33