Författare Ämne: Billig olja.  (läst 15451 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
Billig olja.
« skrivet: tisdag 21, april 2020, 15:32:09 »
Vore det inte en bra affär att fylla våra bergrum som är byggda för ändamålet nu när man får betalt för att ta hand om oljan ? Dels så kan vi återta beredskap för energiförsörjning och dessutom få betalt för det. Vad jag vet så är bergrummen tomma.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
SV: Billig olja.
« Svar #1 skrivet: tisdag 21, april 2020, 20:12:48 »
WTI eller WCS som är drabbat av detta fenomen har lång sträcka att färdas till Sverige och är dessutom inte lämpligt till alla ändamål.

Brent är en bättre indikator för värdet på oljepriset om man inte råkar vara intresserad av eländet som råder på andra sidan pölen

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #2 skrivet: tisdag 21, april 2020, 22:24:56 »
Vore det inte en bra affär att fylla våra bergrum som är byggda för ändamålet nu när man får betalt för att ta hand om oljan ? Dels så kan vi återta beredskap för energiförsörjning och dessutom få betalt för det. Vad jag vet så är bergrummen tomma.

Tyvärr är de allra flesta bergrummen för oljelagring avvecklade och miljösanerade för dyra pengar.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #3 skrivet: tisdag 21, april 2020, 22:32:19 »
Oljan ska ner på den nivån vi historiskt "alltid" har varit på, 16-18USD fatet.
Att oljan har kostat skyhöga priser beror på en massa olika faktorer som inte helt stämmer överrens med verkligen som jag har förstått det. En hög med konspirationer som i framtiden vill kallas för ekonomisk historia för intresserade.
Vad kostade ett fat med olja mellan år 1950 och år 2000?
Precis som guldpriset som också ska tillbaka till de nivåer guldpriset "alltid" har legat på.
Vad fick man för 8gram med guld mellan år 1500 och år 1900?
Så jag tror på att historien kommer ikapp och oljan ska inte kosta mer än 16dollar fatet.
150dollar fatet igen eller 300dollar per ounce med guld igen?
Därför glider medel-inkomstagare globalt sett i snabb takt mot en medel-inkomst på 2 ounce med silver i månaden, igen, inom kort, historiskt sett.
Samma dilemma, något som inte stämmer.
Vi som stackar och är förberedda med sanningen i handen står väl rustade inför framtiden och kommer att ha större valmöjligheter nu när stora förändringar händer.
Dem som satsar på luft och löften förtjänar luft och lögner.

Nothing new under the sky, som kung Salomon sade :)

Tack igen till ädelmetallforumet för hjälp med rätt vägvisning i livet.

haberdasher

• Gäst
« Svar #4 skrivet: tisdag 21, april 2020, 22:45:31 »

Jag tror att du har missat den enorma omkostnad som modern oljeproduktion har. För hundra år sedan var allt som behövdes skrapa ytan och oljan brast ut. Tiden för låghängande frukt är över. Den enda relativt billiga oljeproduktionen äger rum på den arabiska halvön, resten måste pumpas upp från under havets botten, under permafrosten eller brytas från jordskorpan med dyra kostnader.

« Senast ändrad: tisdag 21, april 2020, 23:12:27 av haberdasher »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #5 skrivet: onsdag 22, april 2020, 06:42:25 »
Lägg därtill inflation också, historien kan inte alltid användas rakt av.

Sen är tex Saudi som har billig olja beroende av ett högt oljepris för att dra runt sin ekonomi så även om det är billigt för dom att utvinna så behöver dom ett oljepris på ca 50USD för att klara sig.

Många andra oljeländer är även dom nästan uteslutande beroende av sin oljeproduktion och mår minst sagt dåligt just nu.

Det enda som talar för detta låga pris är efterfrågeminskningen som är ett resultat av politiska beslut i samband med Corona. Så fort det tar fart igen så kommer vi fortsätta att se ökad efterfrågan år efter år

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #6 skrivet: onsdag 22, april 2020, 09:29:29 »
För hundra år sedan var allt som behövdes skrapa ytan och oljan brast ut. Tiden för låghängande frukt är över.
Det stämmer precis.
Med oljan ökar cap-ital costs något fruktansvärt.
Svart-Arabien(Saud=svart) hade inga oljeplattformar förr.
Nu har dem fått ta dem i användning ute i haven eftersom oljan på fastlandet har eller håller på att ta slut.
Dem har också upplevt en befolknings explotion som måste matas och husas utan att dem jobbar med något speciellt.
En befolkning som inte gör så mycket behöver underhållas. Ge dem pengar, bilar och klockor fungerar en stund så länge pengarna rinner in.
Även i Norge och Venezuela så har dem kaptial-kostnader som aldrig hade kunnat betalas om det inte hade varit för oljan.

Som jag har förstått det så kommer oljan att ta slut cirka år 2050, om 30år.
De sista 20årens oljeproduktion, 2030-2050, skal inte komma jordens befolkningen till godo utan det skal sparas till militär industrin och dess maskineri, läs USA, NATO, Israel, UK.
Många har skrikit och gapat för full hals rätt i örat på mig med argument om att det finns olja i många hundra år till.
Precis som om den låghängande frukten aldrig tar slut.
Var det inte något om detta i FN:s Agenda 2030 måntro?
Å andra sidan så står det i gamla texter att man inte skal röra jordens svarta blod och pumpa moder jords vener tomma på oljan.
Å det tredje så kan det väl knappast vara miljövänlig industri utan bara vara destruktivt för mänskligheten att hålla på med den där oljan.
Verkar som att det inte kommer så mycket positivit ur oljan, överhuvudtaget, i det långa loppet för vare sig mänsklighten, miljön eller djurlivet.
Champagnen har slutat bubbla borta i Norge, festens skrålande och skratt ekar tomt och förr eller senare tar cirkusen slut.
Det var en fin tid att få uppleva ett land i exstas och glädje med hybris och skål med att vi har det så bra och ja vi elsker dette land.
Jag vet inte helt vad oljan har gett den norska befolkningen i det långa loppet som dem kommer att ha med sig i generationer framöver.
`Vinninga gick opp i spinninga' som norrmannen så fint myntar det.
Det dyker alltid upp något nytt för de vaksamma och pålästa människorna.
Intelligence is about to adapt to change.
Voltaire?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #7 skrivet: onsdag 22, april 2020, 11:29:50 »
Jag tror att du har missat den enorma omkostnad som modern oljeproduktion har.
...
Jag undrar hur det kan komma sig att UK har dubbelt så hög kostadnad som Norge enligt ditt stapeldiagram. Det enda ja kan tänka mig som skulle kunna skilja markant är skatter, men de är ju av någon anledning noll för båda dessa.

haberdasher

• Gäst
« Svar #8 skrivet: onsdag 22, april 2020, 11:47:24 »
Svart-Arabien(Saud=svart)
Google Translate tycker något annat.

haberdasher

• Gäst
« Svar #9 skrivet: onsdag 22, april 2020, 11:54:21 »
Jag undrar hur det kan komma sig att UK har dubbelt så hög kostadnad som Norge enligt ditt stapeldiagram. Det enda ja kan tänka mig som skulle kunna skilja markant är skatter, men de är ju av någon anledning noll för båda dessa.
Stapeldiagrammet är taget härifrån: https://knoema.com/rqaebad/cost-of-producing-a-barrel-of-crude-oil-by-country

Kanske det också finns en landsspecifik förklaring när det gäller de höga kostnaderna för oljeproduktion i Storbritannien.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #10 skrivet: onsdag 22, april 2020, 12:22:16 »
Stapeldiagrammet är taget härifrån: https://knoema.com/rqaebad/cost-of-producing-a-barrel-of-crude-oil-by-country

Kanske det också finns en landsspecifik förklaring när det gäller de höga kostnaderna för oljeproduktion i Storbritannien.

Grafen är för att producera ett fat oljeekvivalent, dvs drygt 11,6 MWh energi, så det behöver inte ens vara olja.

Jag vet inte vad för fossila bränslen man hittar i marken i UK? Fracking/shale gas? Vad det än är så måste det vara sjukt ineffektivt :)

Norgegrafen måste vara fel eller i alla fall fel kostnadsuppdelning.
« Senast ändrad: onsdag 22, april 2020, 12:24:58 av cyber »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #11 skrivet: onsdag 22, april 2020, 12:28:56 »

Grafen är för att producera ett fat oljeekvivalent, dvs drygt 11,6 MWh energi, så det behöver inte ens vara olja.

Jag vet inte vad för fossila bränslen man hittar i marken i UK? Fracking/shale gas? Vad det än är så måste det vara sjukt ineffektivt :)

UK har ju stora fält i Nordsjön(*), mer eller mindre kant-i-kant med vissa norska fält. Det var därför jag reagerade på att kostnaderna var så totalt olika.

(*) åtminstone så länge de skotska nationalisterna inte lyckats bryta sig loss :-)
« Senast ändrad: onsdag 22, april 2020, 12:30:54 av august »

haberdasher

• Gäst
« Svar #12 skrivet: onsdag 22, april 2020, 12:49:30 »
Vad det än är så måste det vara sjukt ineffektivt :)

Eller mindre volum med samma eller större overhead.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: onsdag 22, april 2020, 16:57:29 »

UK har ju stora fält i Nordsjön(*), mer eller mindre kant-i-kant med vissa norska fält. Det var därför jag reagerade på att kostnaderna var så totalt olika.

(*) åtminstone så länge de skotska nationalisterna inte lyckats bryta sig loss :-)

Det beror nog helt på vad man har för fält och infrastruktur.
En anledning till att jag valde att investera i numera Lundin Energy under denna kris var just deras låga kostnad på ca 17USD per fat i just Norge och det kändes stabilt

Utloggad pezon

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 135
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #14 skrivet: onsdag 22, april 2020, 20:12:04 »
Oljepris är intressant, jobbar mest med "Down stream" men det skadar inte att hålla ett öga på "Upstream"
Här kan man se lite hur oljepriset har varierat sen när "Adam var länsman"

Finns även andra intressanta bilder som visar på hur vissa kriser och händelser har påverkat eller inte påverkat priset.

Oljepriset toppade på drygt 147 USD juli 2008, för att sen falla som en sten när finnanskrisen löste ut.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
tisdag 28, april 2026, 22:01:44

Goldsilver.be by Lassiter
måndag 27, april 2026, 23:05:34

Irankriget by fåtöljpanda
söndag 26, april 2026, 17:22:45

Säljes Libertads- 1 oz silver Spotpris by AndrewJackson72