Författare Ämne: Bullionvault  (läst 5964 gånger)

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
Bullionvault
« skrivet: måndag 06, april 2020, 12:50:37 »
Hur funkar Bullionvault nu när det är så svårt att få leverans ?
Om man skulle putta in lite valuta där, hur kan man vara säker på att dom har tillgång till PM så att
dom kan tilldela guld/silver till alla som sätter sin valuta där ?
All PM skall ju vara segregerat enligt dem.
Någon här som har koll på detta ?

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Bullionvault
« Svar #1 skrivet: måndag 06, april 2020, 13:59:54 »
Hur funkar Bullionvault nu när det är så svårt att få leverans ?
Om man skulle putta in lite valuta där, hur kan man vara säker på att dom har tillgång till PM så att
dom kan tilldela guld/silver till alla som sätter sin valuta där ?
All PM skall ju vara segregerat enligt dem.
Någon här som har koll på detta ?
Det funkar inte riktigt så. Det är ingen ”tilldelning” när du överför pengar dit, BV är en marknadsplats. Om du överför en slant till BV så kommer den fram som GBP på ditt konto hos dem. Sedan kan du lägga en köporder där du erbjuder dig att köpa en viss mängd guld för ett viss pris (givetvis kan du istället lägga en säljorder om du vill sälja). BV agerar market maker, dvs de ställer alltid en köpkurs respektive en säljkurs.

Om din köporder kan matchas mot någon annans säljorder så sker en transaktion och GBP dras från ditt BV konto samt guld förs till kontot.

I det fall BV inte kan få tag på faktiskt guld så kan de inte längre fungera som maket maker eftersom deinte kan ge en säljkurs på något de inte har. Skulle det ske så går ju marknaden tekniskt sönder och då kommer du inte att kunna köpa guld för dina GBP.

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Bullionvault
« Svar #2 skrivet: måndag 06, april 2020, 14:20:50 »
Låter ju helt livsfarligt.

Inloggad august

  • Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2262
  • Affärsomdömen: 50
SV: Bullionvault
« Svar #3 skrivet: måndag 06, april 2020, 15:39:27 »
Låter ju helt livsfarligt.
Nu vet jag att du är överstepräst i "If You Don't Hold It Y Don't Own It"-kyrkan, och det är ju helt ok. Men jag förstår ärligt talat inte din invändning.

På vilket sätt är det fel att om BV rent teoretiskt inte skulle kunna få tag på guld i den utsträckning som deras kunder vill köpa så slutar de att sälja? Det är ju det enda sätt man kan agera om man driver en ansvarfull verksamhet. Det skiljer sig ju inte från vilken handlare som helst. Skillnaden ligger istället i att premierna inte gått upp på samma sätt.

Menar du att de kunde agerat på något annat sätt för att det skulle vara mindre livsfarligt?
« Senast ändrad: måndag 06, april 2020, 15:42:42 av august »

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Bullionvault
« Svar #4 skrivet: måndag 06, april 2020, 19:25:07 »
Nja, jag är troende men inte speciellt religiös. Jag tror på Guds pengar men vad som är rätt eller mer tveksamt lär väl visa sig i längden.
"Livsfarligt" var väl mer en spontan reaktion på något som bara verkar krångligt.

Inloggad hasse_A

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 6
SV: Bullionvault
« Svar #5 skrivet: måndag 06, april 2020, 21:52:31 »
Om man nu sålt en fastighet och har 10 miljoner man vill säkra i denna turbulenta tid är det även krångligt att köpa fysiskt guld (ca 20 Kg) för att inte tala om silver (2 ton).
Om man bestämmer sig för att ha kvar kapitalet på banken blir det ganska många banker man måste sprida kapitalet på om man vill se till att allt hamnar inom bankgarantin. Inte ens då känner jag att man kan vara säker. Bankgarantin gäller ju så
länge det inte händer något.

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Bullionvault
« Svar #6 skrivet: måndag 06, april 2020, 22:11:57 »
Som jag skrivit någon gång innan så borde väl ett bra sätt vara att övervintra och inflationsskydda sina 10 miljoner att köpa aktier i stora gamla Svenska företag (Som innan överlevt i typ hundra år) och få tillbaks sitt kapital med tiden.

Utloggad JL_GBG

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 559
  • Affärsomdömen: 44
SV: Bullionvault
« Svar #7 skrivet: måndag 06, april 2020, 22:37:54 »
Som jag skrivit någon gång innan så borde väl ett bra sätt vara att övervintra och inflationsskydda sina 10 miljoner att köpa aktier i stora gamla Svenska företag (Som innan överlevt i typ hundra år) och få tillbaks sitt kapital med tiden.

Aaaah, du tänker på företag som Facit !?
Eller den gamla svenska biltillverkaren, SAAB ?

 :-\

Inloggad Birka

  • Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3355
  • Affärsomdömen: 146
SV: Bullionvault
« Svar #8 skrivet: måndag 06, april 2020, 22:44:27 »
Nu tippar du över lite tycker jag  :)
Finns ju annat att välja på.
ABB
Alfa Laval
Assa Abloy
Atlas Copco
Husqvarna
Swedish Match
m fl

Alla kanske inte är över 100 men hyfsat stabila och kommer säkert att överleva krisen.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
torsdag 25, juni 2026, 15:21:37

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
tisdag 23, juni 2026, 23:56:11

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23