Författare Ämne: Buying 'paper gold' ETFs could be 'huge failure'  (läst 2191 gånger)

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 418
  • Affärsomdömen: 216
Buying 'paper gold' ETFs could be 'huge failure'
« skrivet: torsdag 02, april 2020, 19:38:08 »
"The demand for the yellow metal in both physical and paper forms has been running high amid fears of a massive global economic slowdown due to the COVID-19 outbreak. Unprecedented monetary policy easing and fiscal stimulus are also boosting the case for owning gold.

Gundlach has advising against purchasing gold-backed ETFs at the moment, adding that he also exited his gold miner positions.

“What happens if physical gold is in short supply and everyone wants to take delivery of their paper gold?” Gundlach said. “They can’t squeeze blood out of a stone.”"

https://www.kitco.com/news/2020-04-02/Buying-paper-gold-ETFs-could-be-huge-failure-if-gold-is-in-short-supply-Bond-King-Gundlach.html
« Senast ändrad: torsdag 02, april 2020, 19:41:39 av Micromax »

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
  • Affärsomdömen: 8
SV: Buying 'paper gold' ETFs could be 'huge failure'
« Svar #1 skrivet: torsdag 02, april 2020, 22:05:54 »
Varför skulle det påverka miners?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1592
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #2 skrivet: torsdag 02, april 2020, 22:20:22 »
Varför skulle det påverka miners?
Om "everyone wants to take delivery of their paper gold" så får du en short squeeze för historieböckerna. Men om guldet stiger för  snabbt och högt samtidigt som världens stater har ruinerat sig på alla ekonomiska åtgärder för att hantera coronakrisen så kommer någonting att hända. De kan inte komma åt ditt guld (så länge du inte berättar om det). Men de kan komma åt gruvorna. En gruva är en sitting duck i ett sådant scenario. Att du som aktieägare kommer att tillåtas plocka hem 10-baggers över hela linjen ser jag som allt annat än säkert.

Vad jag däremot ser som i princip  helt säkert är att någonstans så kommer "staten" i något land att bestämma sig för att de måste nationalisera gruvorna "för folkets bästa". Det drabbar ju inte deras väljarbas, utan ett utländskt företag och dess aktieägare. Och när ett land har tagit detta steg så kommer fler att följa efter.

Det är av detta skäl som jag hela tiden hoppas på en långsam prisökning på guld, så att så många som möjligt hoppar på tåget. En allt för snabb prisökning riskerar leda till... oönskade konsekvenser.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #3 skrivet: torsdag 02, april 2020, 22:39:34 »
Intressant, då gäller det att vara snabb på säljknappen om ett sådant scenario skulle utspela sig! Jag har inte ens tänkt i de banorna då jag i princip bara är exponerad mot kanadensiska gruvbolag men det är nog naivt att  tro att det inte skulle kunna hända där.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: torsdag 02, april 2020, 23:03:18 »
Intressant, då gäller det att vara snabb på säljknappen om ett sådant scenario skulle utspela sig! Jag har inte ens tänkt i de banorna då jag i princip bara är exponerad mot kanadensiska gruvbolag men det är nog naivt att  tro att det inte skulle kunna hända där.
Även om bolaget är kanadensiskt så ligger gruvorna många gånger i helt andra länder. Jag tror inte att risken för nationalisering av gruvor i Kanada är särskilt stor eftersom just i Kanada så är gruvnäringen en så stor del av ekonomin att den är svår att slåss med.

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 117
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #5 skrivet: fredag 03, april 2020, 00:23:49 »
Låter inget vidare det här. Då kanske silver är säkrare? Det mesta silvret utvinns som biprodukt från zink-, bly- och koppargruvor. Kanske staterna lämnar dessa gruvor ifred? De servar ju mest industrin med olika råvaror. Har vi exempel i närtid på nationalisering av gruvor?

Jag har våndats över om jag köper rätt sorts metall, om man ska satsa på au eller ag. Kanske bäst att ha lika mycket av varje....

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #6 skrivet: fredag 03, april 2020, 01:24:31 »
Låter inget vidare det här. Då kanske silver är säkrare? Det mesta silvret utvinns som biprodukt från zink-, bly- och koppargruvor. Kanske staterna lämnar dessa gruvor ifred? De servar ju mest industrin med olika råvaror. Har vi exempel i närtid på nationalisering av gruvor?

Jag har våndats över om jag köper rätt sorts metall, om man ska satsa på au eller ag. Kanske bäst att ha lika mycket av varje....

En teori jag läste om var att när ekonomin saktar ned och efterfrågan på industriella metaller minskar så påverkas även silvret genom det och att det därför skulle vara bullish för silverpriset.

Jag lutar mot silver men har inget emot guld, om vi säger så.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #7 skrivet: fredag 03, april 2020, 07:34:52 »

Ja, det finns flera exempel på nationalisering av gruvor, men låt oss inte överdramatisera risken. Det som skulle trigga en sådan utveckling vore om förtroendet för fiat rämnar och guldet stiger väldigt kraftigt. Detta har vi absolut inte sett och skulle det ske så är kanske dina och mina gruvaktier inte det största problemet.

Men det är bra att vara medveten om att detta kan hända så att man kan hålla ögonen öppna och inte bara bli delirisk av lycka om det går upp som ett spjut.

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #8 skrivet: fredag 03, april 2020, 08:35:21 »
Om "everyone wants to take delivery of their paper gold" så får du en short squeeze för historieböckerna. Men om guldet stiger för  snabbt och högt samtidigt som världens stater har ruinerat sig på alla ekonomiska åtgärder för att hantera coronakrisen så kommer någonting att hända. De kan inte komma åt ditt guld (så länge du inte berättar om det). Men de kan komma åt gruvorna. En gruva är en sitting duck i ett sådant scenario. Att du som aktieägare kommer att tillåtas plocka hem 10-baggers över hela linjen ser jag som allt annat än säkert.

Vad jag däremot ser som i princip  helt säkert är att någonstans så kommer "staten" i något land att bestämma sig för att de måste nationalisera gruvorna "för folkets bästa". Det drabbar ju inte deras väljarbas, utan ett utländskt företag och dess aktieägare. Och när ett land har tagit detta steg så kommer fler att följa efter.

Det är av detta skäl som jag hela tiden hoppas på en långsam prisökning på guld, så att så många som möjligt hoppar på tåget. En allt för snabb prisökning riskerar leda till... oönskade konsekvenser.

Skrämmande tanke, som låter fullt möjlig när du säger det. Man kanske inte törs hänga kvar allt för länge vid en eventuell rusning.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 599
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #9 skrivet: fredag 03, april 2020, 11:22:07 »
Angående konfiskering så finns alltid den risken. Men den gäller egentligen allt, inte bara guldgruvor.

Förutsatt att inte vi som köpt aktier i gruvbolag blir mångmiljardärer och resten av samhället utfattigt så är det nog mer sannolikt att staten att roffar åt sig på ett lite bredare sätt (genom reavinstskatt, fastighetsskatt, förmögenhetsskatt, etc)

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #10 skrivet: torsdag 30, april 2020, 21:51:10 »
Cred till august! Och detta vid ett guldpris på cirka $1700... hur ser världen ut vid $3000?

"The dispute over Porgera comes as the price of gold has risen to its highest level in more than seven years as nervous investors look for havens during the coronavirus epidemic."

https://www.mining-technology.com/news/papua-new-guinea-take-control-porgera/
« Senast ändrad: torsdag 30, april 2020, 21:52:53 av Coltrane »

Inloggad antoper

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 18
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: fredag 01, maj 2020, 00:13:20 »
Intressant att läsa. Jag som föredrar fysiskt uppbackade guld ETF:er, framför guld certifikat och andra pappers produkter.

Kanske att fylla på kassaskåpet med mer bling bling istället  8)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 599
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #12 skrivet: fredag 01, maj 2020, 09:29:20 »
Cred till august! Och detta vid ett guldpris på cirka $1700... hur ser världen ut vid $3000?

"The dispute over Porgera comes as the price of gold has risen to its highest level in more than seven years as nervous investors look for havens during the coronavirus epidemic."

https://www.mining-technology.com/news/papua-new-guinea-take-control-porgera/

Intressant! Hoppas det reder ut sig.. Ja, driver man en gruva (eller drar upp andra råvaror ur marken, typ olja) i ett land där äganderätten är svag så finns ju alltid den risken. Det gäller att veta var bolaget har sina gruvor.

Jag tänkte mest på risken att staten skulle konfiskera dina aktier, och glömde den mycket större risken att staten där bolaget driver verksamhet skulle konfiskera bolagets tillgångar.

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #13 skrivet: fredag 01, maj 2020, 14:44:48 »
Jag skulle nog ändå hålla nere risken för att stater helt skulle konfiskera gruvor som är i utländsk ägo.

Man ska komma ihåg att orsaken till att dessa gruvor startats upp av utländska bolag är att det var där den tekniska kompetensen / riskkapitalet / management fanns.
I många av dess länder är gruvindustrin en betydande andel av landets BNP.
Man är med andra ord beroende av att den fortsätter att leverera, både i nutid men även i en framtid.

Om landet skulle konfiskera gruvorna, kan landet även räkna med att fortsättningsvis kommer NOLL pengar investeras i landet från utländskt kapital.
Man brännmärker sig alltså för all framtid, och blir helt beroende av sin inhemska kompetens och kapital för att driva befintliga gruvor samt hitta nya tillgångar.

Däremot tror jag, som redan nämnts i tråden, att vissa länder mycket väl kan försämra villkoren för de utländska bolagen.
T.ex. genom att införa nya typer av skatter, miljöavgifter o.s.v.

Jag har t.ex. svårt att se att Erdogan skulle nöja sig med att se på när Hod Maden startat upp och Sandstorm drar in pengar som banditer i royalties.

På något sätt kan man ju även tycka att det inte är mer än rätt att landets tillgångar berikar landets egen befolkning.
Så länge som pengarna verkligen hamnar hos folket och inte berikar någon fet president.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1333
« Svar #14 skrivet: fredag 01, maj 2020, 14:49:45 »
Vart tror ni att det kommer sluta konfiskeringseländet?
Jag funderar starkt på att dra ut mina guldplomber för vem fan vill ha staten i käften :o
Det räcker väl att man har dom upp i röven stup i kvarten ;)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krugerangel
Igår kl. 07:29

Guld och silver på youtube by glimbert
fredag 05, juni 2020, 05:02:38

Lunar 2 year of the snake 1 oz 310:- st + 10 kr porto ag by dmannen74
torsdag 04, juni 2020, 21:53:48

Falsk silvertacka? by Coltrane
torsdag 04, juni 2020, 18:46:15

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
torsdag 04, juni 2020, 17:59:34