Författare Ämne: En fråga för att säkerställa sin personliga hushålls eknomi emot världen & SWE  (läst 6247 gånger)

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 300
  • Affärsomdömen: 4

Säkerställa ekonomin - Corona

En öppen fråga, är det någon som funderat över att det kan bli som i Grekland där bankerna begränsa uttag av pengar, kan vi få ett sådant scenario här i Sverige, att bankerna av någon anledning skulle begränsa uttag.

Även om man har Guld i dessa tider, så funderar jag på att ta ut kontanter, tänker att det kan vara bra att ha om tiderna försämras och blir långvarigt.

Någon som delar dessa funderingar?

MVH

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 50
En öppen fråga, är det någon som funderat över att det kan bli som i Grekland där bankerna begränsa uttag av pengar, kan vi få ett sådant scenario här i Sverige, att bankerna av någon anledning skulle begränsa uttag.

Även om man har Guld i dessa tider, så funderar jag på att ta ut kontanter, tänker att det kan vara bra att ha om tiderna försämras och blir långvarigt.
Jag tror ärligt talat inte på att man i Sverige skulle övergå till att föredra kontanter pga coronakrisen. Här är detta med plastkort så invant att det aldrig kommer att ske en återgång till SEK-på-papperbit istället för SEK-i-plastkort.

Grekland är i ett annat läge, eftersom kontantanvändningen där är mycket större än i Sverige. Dessutom är de svenska bankerna inte direkt på ruinens brant, så det enda direkta hotet mot dem som jag ser vore just en bank-run (vilket ju är alla bankers mardröm), men den har jag svårt att tro på.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 128
  • Affärsomdömen: 19
Sedan har Sverige oproportionerligt lite kontakter i omlopp i jämförelse med andra länder. Inräknat både sedlar och mynt finns ca 6150kr per person i Sverige.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 265
  • Affärsomdömen: 2

Ja. Allt är väldigt osäkert kring framtiden nu. Många drar nog likt mig slutsatsen att det finns en risk att bankerna drabbas hårt av den ekonomiska kollapsen vi nu ser på de flesta områden. Jag tror inte det behövs mycket för att det ska bli en snabb och ohejdbar kedjereaktion. Media kanske snart börjar prata om riskerna för en bank run eller så kommer nåt rykte om någon enskild banks insolvens igång varpå många går och tar ut sina sparpengar överallt "för säkerhets skull".

Andra ser köerna vid bankkontoren och bankomater och sedan är lavinen igång på bara några timmar. Det handlar inte om rationalitet, huruvida man bedömer att bankerna är säkra eller inte, utan överlevnadsinstinkten slår igång: "jag måste vara säker på att jag får ha mina besparingar kvar." Bankerna eller staten svarar kanske då med dagliga/veckovisa uttagsbegränsningar vilket snabbt gör problemet värre. Eller så börjar det i andra änden, med uttagsbegränsningar, vilket snabbt raserar förtroendet för bankerna överlag och vi får en snabb bank run.

Visst, vi har insättningsgaranti men hur blir det med den då om de svenska storbankerna kraschar? Hur lång tid tar det innan staten har ersatt våra försvunna pengar, ett halvår, ett år?  Får vi tillbaka allt eller blir det en haircut på 10-20-30 proc med hänvisning till det ansträngda läget?

Totalt har vi svenskar en bit över 1700 miljarder på bankkonton. Vet inte exakt hur mycket av detta som omfattas av bankgaranti men det mesta gör nog det. Det blir en hel del deg att skaka fram för staten om insättningsgaranti ska aktiveras. Den har ju lite andra oförutsedda utgifter också nuförtiden så att säga....blir våra spar- och lönekonton prioriterade tro? 

Jag gråter inte för storbankerna om de kraschar. De gör ca 4 miljarder/kvartal i vinst, var. De skulle sparat en del för dåliga tider istf för att dela ut allt till ägarna!

« Senast ändrad: lördag 21, mars 2020, 20:08:08 av Stacker »

Utloggad sputnik

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 300
  • Affärsomdömen: 4

Stacker, det är precis så jag resonera och tänkte, att dom begränsar genom viss summa månadsvis eller veckovis, men vet inte vad som skulle kunna orsaka något sådant.
Men när dom talar om att vi inte sett toppen ännu av corona och att det kanske lägger sig till sommaren för att sedan blomma upp igen.
Så fattar jag inte hur det ekonomiska ska fungera utan ofrivilliga överraskningar som man bara kan spekulera i vad dom är och innebär.

Min instinkt säger att ta det osäkra för det säkra.

MVH

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
En bank run i Sverige skulle se väldigt annorlunda ut än den gjorde under t ex depressionen (innan införande av statliga insättningsgarantier) eller under greklandskrisen (då staten inte själv kunde ge ut den egna valutan i obegränsad mängd).

Det är extremt osannolikt och kan i princip bara ske om staten aktivt väljer att kringgå insättningsgarantin. Varför skulle staten göra det? Jag har inte hört något rimligt scenario för det. Det är hundra gånger mer sannolikt att man som vanligt finansierar sig via sedelpressen och du får ut dina pengar nominellt och utan större fördröjning (är det t ex en ekonomisk kris finns alla incitament för staten att betala ut omedelbart för att inte förvärra situationen).

Tittar man mer på det privata planet finns möjligen några risker som kan få staten att vilja svika insättningsgarantin: Om ditt tillgodohavande på banken kan ha anses tillkommit på otillbörligt/konstigt sätt (grovt kriminell verksamhet i banken som du på något sätt var/borde ha varit medveten om, svarta pengar)

Vad som däremot *kan* hända är att man inför kapitalkontroller - att du inte får växla dina pengar som du vill (t ex om vi får hög inflation och staten dragit på sig skulder i utländsk valuta, tänk 90-talskrisen, eller Venezuela/Argentina/etc). Men det är inte en bank run. Problemet är då inte att du inte får ut pengarna från banken, problemet är att valutan blir värdelös.

Det finns massor att oroa sig för, men bank runs får (så länge Sverige ger ut sin egen valuta) inte ens plats på top 10.

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
Nu är vi ju ioförsig redan där. Vi har redan begränsning av hur mycket man får ta ut vad jag vet. Min bank säger 8000 på en dag och 10000 på en vecka sen är det stopp. Visst, de skulle kunna sänka gränsen ytterligare men vi är inte fria att plocka hur mycket vi vill redan som det är nu

Utloggad cyber

• Guldmedlem
Nu är vi ju ioförsig redan där. Vi har redan begränsning av hur mycket man får ta ut vad jag vet. Min bank säger 8000 på en dag och 10000 på en vecka sen är det stopp. Visst, de skulle kunna sänka gränsen ytterligare men vi är inte fria att plocka hur mycket vi vill redan som det är nu

Det gäller ju bara bankomaterna, och per kort. På ett bankkontor kan du få ut mer (eventuellt måste man kanske svara på lite frågor om man plockar ut alltför mycket på en gång, vet inte om "jag ska ha dem i madrassen" är ett ok svar enligt just din banks tolkning av lagen). Och du kan fortfarande föra över pengarna vart du vill.

Men visst, det är ytterligare en fördel med att ha fler än en bank, om inte annat...

Utloggad Guldräven

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Affärsomdömen: 1
10000 i veckan på bankomat. Hoppas de inte sänker uttagssumman som de gjorde under greklandskrisen, så det gäller att passa på.

Utloggad Karlsson766

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106

Det gäller ju bara bankomaterna, och per kort. På ett bankkontor kan du få ut mer (eventuellt måste man kanske svara på lite frågor om man plockar ut alltför mycket på en gång, vet inte om "jag ska ha dem i madrassen" är ett ok svar enligt just din banks tolkning av lagen). Och du kan fortfarande föra över pengarna vart du vill.

Men visst, det är ytterligare en fördel med att ha fler än en bank, om inte annat...

Ja om man har turen att ha ett bankkontor i närheten som fortfarande vet vad kontanter är. Inte helt säkert tyvärr :D

Utloggad Olli

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
  • Affärsomdömen: 11

Säkerställa ekonomin - Corona

MVH

Min syn på saken; Vi kommer att få en riktigt ordentlig inflation. Jag tror att man bör använda sina kontanter nu, så länge man kan få något för dem. Vi kommer att gå mot kärvare tider. Massarbetslöshet, hyperinflation och stater som får svårt att få sina budgetar att gå ihop. Vad kommer att behövas i framtiden, förutom ädelmetaller? Tja, mark är alltid bra att ha, i olika former. Det beror väldigt mycket på var och ens livssituation vad som bedöms nödvändigt och användbart. Visst, lite kontanter i kakburken är bra att ha, men inflationen kommer att sätta käppar i hjulet.
Jag tror inte bankerna kommer att begränsa kontantuttagen väsentligt mera än vad de redan gjort. Helt enkelt för att det pumpas ut så mycket pengar i de flesta länder.
Så mitt svar blir både ja och nej, jag både delar och delar inte din fundering. Lite kontanter behövs i kakburken. Men de kommer att smälta bort om de blir liggande alltför länge.
Personligen lägger jag en del investeringar i att öka självförsörjningsgraden på olika sätt för mitt hushåll. Jag säkerställer alltså ekonomin genom att kunna leva med mindre utgifter i framtiden.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
Personligen lägger jag en del investeringar i att öka självförsörjningsgraden på olika sätt för mitt hushåll. Jag säkerställer alltså ekonomin genom att kunna leva med mindre utgifter i framtiden.

Det var förbanne mig det finaste jag har hört sedan jag konfirmerades.

Den bästa framtidsförsäkringen är inte att sitta på en massa kontanter eller ens en massa PM, utan att ha värdegenererande tillgångar. Och där ingår både dina egna kompetenser, din hälsa, ditt sociala kapital och saker du äger som genererar inkomst/sänker dina kostnader.

Jag tänker t ex omedelbart flytta upp luftvärmepumpen till sommarstugan i prioordningen nu...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 50
Min syn på saken; Vi kommer att få en riktigt ordentlig inflation. Jag tror att man bör använda sina kontanter nu, så länge man kan få något för dem. Vi kommer att gå mot kärvare tider. Massarbetslöshet, hyperinflation och stater som får svårt att få sina budgetar att gå ihop. Vad kommer att behövas i framtiden, förutom ädelmetaller? Tja, mark är alltid bra att ha, i olika former. Det beror väldigt mycket på var och ens livssituation vad som bedöms nödvändigt och användbart. Visst, lite kontanter i kakburken är bra att ha, men inflationen kommer att sätta käppar i hjulet.
...
Jag håller med om att det finns en överhängande risk för stigande inflation när coronakrisen är över och att det givetvis kommer att erodera värdet (såsom i köpkraften) på de kontanta medel man har.

Men i detta med att transformera sin ekonomi så att man kan leva med mindre utgifter i framtiden måste jag säga att jag, med en dåres envishet, fortsätter att tjata om vikten av att amortera. Bolånen är för de flesta en oerhört stor utgiftspost och den lär inte bli mindre av sig själv. Jag förlorar regelbundet diskussioner med arbetskamrater och andra om detta med att amortera. De menar (ofta) att det är meningslöst eftersom lånet är så stort att det aldrig kommer att bli helt avbetalat medan jag menar att man skall se på den ränta man betalar under resten av sitt liv snarare än hur mycket lån som finns kvar.

Varje tusenlapp extra som man amorterar är en tusenlapp som man då slipper betala X% i ränta på under varje år under resten av sin levnad. Och eftersom vi lite kollektivt tror att inflationen kommer att gå upp framöver är det ungefär det bästa sparande som finns just nu när räntorna fortfarande är extremt låga.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
Instämmer med August!
Detta säger experterna också gång på gång.
Kvitta er med era skulder allra först. Det absolut viktigaste i alla privat-personers ekonomi.
One man`s debt is another man`s asset.
Varför vill man att andra skal ha tillgångar i ens privata ekonomi?

Utloggad Stol81

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 100
Se till att ha kontanter hemma i kassaskåpet, ca 5000 SEK per person i hushållet, gärna i lägre valörer.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem : Stackollector by zodiac
Igår kl. 23:34

5 stycken 1/4 Guldmynt säljes - Australisk Guld Kangaroo by sputnik
Igår kl. 23:12

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
Igår kl. 22:55

Svårvärderat Bob Marley 1995 silvermynt by Nyberg
Igår kl. 20:03

1 oz Guld MS70 Libertad 2016 by Smaug
söndag 16, mars 2025, 10:15:08