Författare Ämne: Spread  (läst 3887 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1592
  • Affärsomdömen: 48
SV: Spread
« Svar #30 skrivet: torsdag 26, mars 2020, 10:21:53 »
Detta tillstånd gynnar ju bara handlarna.
Detta är ett ”vi-och-dom”-argument. Du utmålar ”handlarna” som de där andra, otäcka, som tjänar för mycket på dessa höga premier. Usch!

Men guld är för evigt. En dag kommer du själv att sälja. Jag har själv både köpt och sålt vid massor av tillfällen. Vi är alla aktörer på samma marknad, både som köpare och som säljare (om du inte är fast besluten att krama dina mynt ända in i döden). Men även om du inte själv någonsin tänker sälja så kan du vara förvissad om att dina mynt (eller guldet i dem) en dag kommer att säljas vidare. Guld cirkulerar för evigt. Det finns inget ”vi och dom”. Det finns bara ett ”vi”.
Citera
Tror inte någon menar att dom vill ha planekonomi för det, Är för fri marknad också, men för att det ska fungera bra så behövs flera faktorer, bl.a konkurens. Min bild av situationen är att den bristande konkurensen, att vi i princip har 2 handlare och en tillfällig ökning av efterfrågan gjorde att möjligheten uppenbarade sig och dom tog den.
Det jag tycker att du verkar säga är: ”Nu när köparna driver upp premierna genom att köparna är mycket fler än säljarna (pga leveransproblem, mm) så vill jag att det skall komma fler säljare som hjälper till att driva ner premierna.”

Det jag har väldigt svårt för med detta argument är att om du tycker att priset på varan är för högt (dvs vad du egentligen säger är att priset kommer att gå ner i framtiden) så borde du själv sälja snarare än köpa. Att klaga på priset utan att välja att sälja är väldigt mycket ”surt sade räven om rönnbären”.

”Jag vill inte sälja själv till dessa höga premier, men jag vill att någon annan skall sälja till ett lägre pris än detta.” Ok...

Det finns köparens marknad, säljarens marknad och den perfekta marknaden. Du vill ta dig från säljarens marknad till den perfekta marknaden genom att trolla fram fler säljare. Problemet är att den perfekta marknaden främst präglas av likviditet. Och just nu är det brist på metall (över hela världen, även om du talar om två elaka säljare i Sverige så är ju detta ett globalt fenomen).

Detta kommer att lösa sig på ett av följande sätt:
  • Likviditeten återkommer. Med gott om metall i lager hos alla handlare och fungerande leveranser kommer det att bli lägre premier eftersom handlarna åter kommer att acceptera en lägre riskpremie.
  • Likviditeten återkommer inte. Om nuvarande situation består (mer eller mindre desperat jagande efter metall gör att köpare accepterar allt högre premier) så kommer handlarna att byta strategi från att leva på spread mellan köp och sälj till att istället leva på diff i metall de köper in minus metall de säljer av (dvs de kommer att se till att alltid köpa mer än de säljer). Händer detta så kommer det att säga ”squeeze” och sedan finns det inte fysisk metall att köpa längre (eftersom ”handlarna” bara kommer att köpa men sluta sälja).
Jag hoppas på det förstnämnda, men jag utesluter inte det sistnämnda. Det har talats i åratal om att den fysiska marknaden för guld en dag kommer att säga ”tjong” och sedan kommer det inte längre att gå att köpa fysiskt guld, marknaden går ”no bid” (sedan öppnar marknaden några veckor senare på en astronomisk prisnivå). Hela ”Freegold”-teorin och allting FOFOA skriver handlar om detta. Jag har ingen aning om det stämmer, men som världen ser ut just nu verkar det ju dumt att utesluta något alternativ.
Citera
Tror dock denna situation är tillfällig så iaf jag kommer stå över dessa köp tills marknaden återgått mer till det normala..
Jag gör likadant. Jag tror också att detta kommer att normaliseras (såsom i att premierna kommer att gå ner). Men det är en gissning, ingen vet.

Utloggad norpan

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 92
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #31 skrivet: fredag 27, mars 2020, 17:33:18 »
Är det inte så enkelt som att handlarna i tider av volatilitet inte vill sitta med ett alltför stort innehav och medföljande kapitalrisk och därför hellre säljer än köper?

Utloggad Cezzna

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #32 skrivet: fredag 27, mars 2020, 21:53:41 »
August, mycket bra förklarat. Tog ett par läsningar, men sedan gick det upp ett Liljeholmen. Jag har också funderat på spreaden hos LS.

Jag fattar det som en handlare tänker: "Allt är galen pannkaka just nu, så ska du köpa så får du fanimej betala också, men du får inte ett öre mer än så här om du vill sälja till mig."

Jag har tidigare tänk att vinsten för min del består i att i sälja till LS för mer än jag köpte för av dem. Med spreaden så ska det givetvis till mycket för att det ska ge nåt, även i vanliga fall.

Men nu såg jag på deras säljpris enbart, och jämförde med vad jag köpte för på Tradera. 20 st Silver Eagle för 205:-/st i mitten av Nov 2018. Nu säljer LS för 305:-/st. I sanning fina siffror.

På samma sätt så köpte jag 10 st guldpandor, 1gram för 560:-/st här på forumet strax innan jul. Nu säljer de en 10 gram Heraeus för 7158:-, eller 716 kr/gram. Och då är det ju dyrare med enstaka 1gram guldpandor.

Ska man skilja handlare från oss vanliga stackers som säljer och köper av varandra på Tradera tex?

Vilken roll har alltså handlarna? Att förse marknaden med PM och alltid (förutom nu då) kunna sälja större mängder PM, och teoretiskt kunna köpa in för i vart fall papperspris (ett mycket pedagogiskt ord för spotpris, aldrig tänkt på det), och även här i större mängder?

Men nu trillade pengen (hö hö) ner. Egentligen borde alltså alla försök att sälja dyrt vara någon slags signal, en microsignal om inte annat, om jag som köpt borde vara på bra humör?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krugerangel
Idag kl. 07:29

Guld och silver på youtube by glimbert
Igår kl. 05:02

Lunar 2 year of the snake 1 oz 310:- st + 10 kr porto by dmannen74
torsdag 04, juni 2020, 21:53:48

Falsk silvertacka? by Coltrane
torsdag 04, juni 2020, 18:46:15

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
torsdag 04, juni 2020, 17:59:34