Författare Ämne: Spread  (läst 2936 gånger)

Utloggad Coltrane

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 4
SV: Spread
« Svar #15 skrivet: söndag 22, mars 2020, 22:23:26 »
1 kilo Koala 2013 gick precis för 8350kr på tradera... nästan dubbelt mot spot om jag räknat rätt.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1071
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #16 skrivet: måndag 23, mars 2020, 09:18:30 »
Fick höra att en handlare tog 108.- över spot, 275.- SEK för en Ozt med silver.
Det är indikationer på att silver kommer att vara helt slut på lagren hos de stora handlarna i slutet på denna veckan.
Att lagren kommer att fyllas på inom de närmaste veckorna har jag liten tro på.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1547
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #17 skrivet: måndag 23, mars 2020, 13:05:28 »
Fick höra att en handlare tog 108.- över spot, 275.- SEK för en Ozt med silver.
Det är indikationer på att silver kommer att vara helt slut på lagren hos de stora handlarna i slutet på denna veckan.
Att lagren kommer att fyllas på inom de närmaste veckorna har jag liten tro på.
Jag är också skeptisk till det. Tvärtom så har jag börjat se notiser om gruvor som läggs i malpåse eftersom man inte vill riskera personalens hälsa (jag har förståelse för att ”gruvarbetare” inte hör till en yrkeskategori som enkelt kan jobba hemifrån). Stängda gruvor kommer bara ytterligare att spä på metallbristen, även om det finns en fördröjning i systemet på ett antal veckor.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #18 skrivet: måndag 23, mars 2020, 19:40:40 »
Prispremie på 35% på moderna guld bullions hos Liberty Silver

Inloggad Boko

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
« Svar #19 skrivet: måndag 23, mars 2020, 20:08:15 »
Håller med Snus i det här, tycker premien är orimligt hög nu. Min känsla är att det beror på bristande konkurens, vi har ju i princip en oligiopol här då det finns så få säljare. Tittar man i europa så fungerar konkurensen bättre, förut låg dom svenska handlarna kanske 1-2% över europas premie, nu 27% över (kollar 1oz guld).

Sen om det nu är så svårt o få tag i guld, varför stiger inte spot priset mer?, borde inte bristen på guld reflekteras i höjt spot pris?

Inloggad Micromax

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 408
  • Affärsomdömen: 209
« Svar #20 skrivet: måndag 23, mars 2020, 20:39:21 »
Håller med Snus i det här, tycker premien är orimligt hög nu. Min känsla är att det beror på bristande konkurens, vi har ju i princip en oligiopol här då det finns så få säljare. Tittar man i europa så fungerar konkurensen bättre, förut låg dom svenska handlarna kanske 1-2% över europas premie, nu 27% över (kollar 1oz guld).

Sen om det nu är så svårt o få tag i guld, varför stiger inte spot priset mer?, borde inte bristen på guld reflekteras i höjt spot pris?

Nej, det beror inte på bristande konkurrens, det beror på att det är näst intill omöjligt att få tag i fysiskt guld just nu.
Stängda gränser, Valcambis produktion ligger helt nere för tillfället, UBS har dragit ner kraftigt på produktionen, handlare som beställer vanliga bullionmynt som tex krugerrands hos distributör möts av "leveranstid okänd". Allt detta och mer därtill driver priserna uppåt.

Det är helt enkelt en "squeeze i marknaden" alla vill köpa men få vill sälja, handlare (kollegor) som jag diskuterat detta med idag vill ogärna sälja från sitt lager utan avvaktar att tillgången ska öka igen. INGEN vill sälja av sitt lager och riskera att bli sittande med fiat i ett läge där inflation eller spotpriset drar iväg, precis som det gjorde efter finanskrisen 2008.

Att spotpriset inte följt med priserna på fysiskt guld beror helt enkelt på "pappers- investerare" som måste sälja guld för att täcka förluster de gjort på aktiemarknaden. Ingen konspiration, ingen regering som ligger bakom, utan helt enkelt marknadens villkor. Dubbelt hårt för dom som tvingas sälja när spotpriset väl börjar röra på sig uppåt igen.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 544
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #21 skrivet: måndag 23, mars 2020, 20:49:39 »
Det intressanta vore möjligen om handlarnas köp-pris också drar iväg ifrån spot. Så länge vi inte ser det hända så är det bara en tillfällig brist.

Det är i och för sig inte omöjligt att de väljer att göra så, om det fortsätter på samma sätt... det vore ju en chansning ifrån deras sida, men står lagren tomma så varför inte liksom... plötsligt skulle vi då ha vi lokala icke-sammankopplade guldmarknader med olika prissättning...

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #22 skrivet: tisdag 24, mars 2020, 00:34:18 »
Det finns moderna bullion att få tag på hos några få handlare.
Dem sitter på lager och vet mycket väl om att dem är nästan ensamma med lager(till salu ) på marknaden.
Samma inköps-pris som är strax under spot och säljer för hårresande spot +4500.-/Ozt.
Jag tror att fler och nya medlemmar kommer att lockas till andra marknader som t.ex här på forumet för att göra affärer.
Och ja, med tiden så kommer handlare att erbjuda över spot för inköp eftersom det alltid finns dem som vill sälja.
Och det är bara att höja priset så jämnar det ut sig pojken som bajsade i byxan och satte sig på cykel sadeln.

I Sverige så verkar det ganska lugnt med efterfrågan på moderna bullion.
Det låg en maple här på forumet för under spot och den blev såld ganska fort.
Så jag misstänker att fler är villiga att sälja moderna bullion under spot här.
Vad jag vet så har jag inte sett det förut på andra marknader runt omkring i norra europa.
Så grattis till en bra affär till den lycklige :)

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 141
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #23 skrivet: tisdag 24, mars 2020, 08:48:39 »
Ett ytterligare bidrag till den Squeeze vi nu upplever, är att även gruvbolagen tvekar på att sälja sin metall till dagens löjliga spotpriser.
Lyssnade på en intervju med Keith Neumayer, First Majestic CEO, och han sa att de inte säljer något alls av sin produktion i nuläget.
De har pengar i kassan och tänker vänta in ett högre spotpris innan de börjar leverera igen.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: tisdag 24, mars 2020, 12:07:59 »
Ett ytterligare bidrag till den Squeeze vi nu upplever, är att även gruvbolagen tvekar på att sälja sin metall till dagens löjliga spotpriser.
Lyssnade på en intervju med Keith Neumayer, First Majestic CEO, och han sa att de inte säljer något alls av sin produktion i nuläget.
De har pengar i kassan och tänker vänta in ett högre spotpris innan de börjar leverera igen.
Jösses.....Läste detta efter mitt inlägg i tråden om guldspot.
Det stämmer och det är egentligen inget nytt att gruvbolagen håller igen.
Det har dem gjort flera gånger förut de sista 5-6åren som jag har lyssnat på tuben ang. just detta med ädelmetaller och hur det här fungerar.
Då så.....First Majestic m.fl håller igen och inga blanks blir tillverkade och därav får inte US-Mint in silverför att kunna producera Silver Eagles.
Sunshine Mint gör antagligen detsamma som First Majestic.
Bla därav en squeeze och en större spread.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 353
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #25 skrivet: onsdag 25, mars 2020, 21:48:05 »
Jag förstår att dom höjer premien men nån måtta borde det ju vara eller så kan dom ju även öka priset dom köper för.
LS köper in 250 grams tacka för 128000 och säljer samma för 168000 är väl definitionen på ocker? 40000kronor i prispåslag :-[
Såg en ICA butik som nu tar 29,90 för EN toarulle, vad händer om viss mat börjar sina?
Vore det ok om toyota höjer priset 80-100 tusen tillfälligt på en populär bilmodell för att dom inte kan producera tillräckligt många? Ja kanske men det är fult gjort kan man tycka.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1547
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #26 skrivet: torsdag 26, mars 2020, 00:27:48 »
Jag förstår att dom höjer premien men nån måtta borde det ju vara eller så kan dom ju även öka priset dom köper för.
LS köper in 250 grams tacka för 128000 och säljer samma för 168000 är väl definitionen på ocker? 40000kronor i prispåslag :-[
Eftersom det var jag som argumenterade emot klagomålen om ocker förra gången får jag väl dra en lans även denna gång. Men sedan kommer jag nog att ge upp.

Låt mig försöka förklara min syn på detta från en annan utgångspunkt än förra gången:

Vi lever i tron att vi har en fri marknad för fysiskt PM. Här på forumet blir det affär bara om köpare och säljare blir överrens, samma sak gäller vid affärer utanför forumet (åtminstone verkar det vara så). I fallet med LS guldtacka ovan är det givetvis så att de tar chansen när den yppar sig.

Begrunda nu alternativet.

Säljare får inte bestämma priset själva. Det bestäms av någon annan. Detta kallas priskontroll. Sånt har man i kommunistländer (och, ahem, på vissa andra ställen). Priskontroll har nästan alltid samma konsekvens: säljarna försvinner. Allmän tillgång till varan upphör. I bästa fall kan man fortfarande komma åt varan på en svart marknad, till ett helt annat pris (och med helt andra risker).

Priskontroll för PM skulle säkert kunna tillhandahållas av Riksbanken, t ex i samarbete med andra centralbanker i ett globalt kontrollnät. Jag är övertygad om att centralbankerna skulle bli nästan saliga av lycka om världens PM-entusiaster kom och bad om detta. Bakom stängda dörrar skulle de dessutom skratta sig fördärvade.

Kan nu alla som tycker att det vore bättre om det infördes priskontroll vid affärer i fysiskt PM räcka upp en hand. Ok, ni var inte så många, det var ju en himla tur.

Jag tror inte att ni riktigt förstår vad det är ni ber om här. Jag har svårt att tänka mig någonting dummare än att år 2020 samtidigt som världen förlorat förståndet och fullständigt släppt alla hämningar i pengatryckandet klaga på att priset på en metallbit är för högt. Ni borde vara överlyckliga.

I åratal har det i PM-kretsar talats om hur ”guldpriset är manipulerat” och ”priset på fysiskt hålls nere av papperspriset, men vänta bara, en dag separerar det fysiska priset från papperspriset och då...”. Just nu händer exakt detta (även om vi ännu inte vet om det är permanent eller temporärt) och vad gör ni då? Ni klagar!
  • Jo, jag hör att ni inte uttryckligen säger ”säljarens pris är för högt över spot (dvs papperspriset)”, utan ni formulerar det som ”spreaden är för stor”. Check. Men det har i alla tider funnits gulduppköpare som betalat uselt (dvs stor spread), men så länge ni har kunnat köpa rimligt nära papperspriset har det inte bekymrat så mycket (eftersom vi PM-nördar hellre köper än säljer). Det är först nu, när denna spread har flyttat uppåt, dvs så försäljningspriset märkbart överstiger papperspriset, som ni klagar.
  • ”...kan dom ju även öka priset dom köper för...” Varför det? Är det en marknad så är det. Det är upp till dig om du vill köpa och det är även upp till dig om du vill sälja. Om ingen sålde till LS för vad de erbjuder (vilket råkar vara ATH i SEK) så tror jag säkert att LS skulle förbättra sitt erbjudande. Men tydligen vill folk sälja. Vad kan jag säga? ”Marknaden är ett instrument som är optimerat för att skilja dumbommar från sina pengar”. Det absolut sista vi vill ha vore priskontroll.
Förr eller senare så är coronakrisen över men alla skulderna från det aktuella vansinnet finns kvar. Över hela världen köps det guld och silver hand-over-fist av fler och fler som inser vad som väntar. Fler och fler analytiker och t.o.m. banker börjar rekommendera guld.

Oddsen för att framtiden skall vara riktigt bra för PM har stigit radikalt de senaste månaderna. Priset ni betalar (bortsett från corona och en kraschad börs) är högre premier på fysiskt PM (vilket ni kallar för ”orimlig spread”). Det är ett trivialt pris att betala.

Inloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #27 skrivet: torsdag 26, mars 2020, 01:33:32 »

Hörde på nån podcast kan vart Kitco att ett gäng Canadensiska bolag stänger ner gruvdriften helt på grund av att de anser de får för dåligt betalt för sitt guld men att även silver. Nu känner jag inte till geologin så bra för Canada om deras guld gruvor är komplexa sulfider som vi har i Svergie eller om är av renare mineral kompositer.

« Senast ändrad: torsdag 26, mars 2020, 02:06:10 av RuttenFisk »

Inloggad Boko

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 44
« Svar #28 skrivet: torsdag 26, mars 2020, 04:05:23 »
I fallet med LS guldtacka ovan är det givetvis så att de tar chansen när den yppar sig.

Det är ju det folk reagerar på o försöker uppmärksamma andra på hur skevt det ser ut (att spreaden/premien gått från några enstaka % till 30+%, just i sverige). Det är väl inget vi ska vara glada för, detta tillstånd gynnar ju bara handlarna.

Begrunda nu alternativet.

Tror inte någon menar att dom vill ha planekonomi för det, Är för fri marknad också, men för att det ska fungera bra så behövs flera faktorer, bl.a konkurens. Min bild av situationen är att den bristande konkurensen, att vi i princip har 2 handlare och en tillfällig ökning av efterfrågan gjorde att möjligheten uppenbarade sig och dom tog den.

Jag har svårt att tycka 30+% premie är ok, just för jag ser premien som en avgift. Tror man att premien kommer vara kvar på denna nivån för evigt så kan man ju se det som en del i guldets pris och då spelar det ingen roll. Tror dock denna situation är tillfällig så iaf jag kommer stå över dessa köp tills marknaden återgått mer till det normala..

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 111
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #29 skrivet: torsdag 26, mars 2020, 07:26:38 »
För mig är det en väldigt stor risk man tar att köpa till en hög spread.
Jag skulle aldrig köpa en aktie med samma spread.

Vi är nog överens om att silver är undervärderat, men hur är det med guld?
Som jag skrev tidigare har vi en marknad som inte fungerar.
Vad detta kommer resultera i vet vi inte.

Därför tycker jag dels att handlarna verkar att se det som en chans att tjäna en extra hacka, dels som en potentiell risk för oss "hobbyinvesterare".

Sedan handlar det inte om att vi gillar planekonomi. Tvärt om!
I en fungerande marknadsekonomi hade vi sluppit dessa höga spreadar.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[KÖPES] Porto, postfriska frimärken. by Tyr
Idag kl. 20:03

GLAD PÅSK! by Guldräven
Idag kl. 19:31

Mike Maloney by Smaug
Idag kl. 15:07

Oseriösa säljare på Tradera. by JL_GBG
Idag kl. 10:05

Ny by Condor2ooo
Idag kl. 09:03