Författare Ämne: Varför faller börsen stegvis?  (läst 5961 gånger)

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
Varför faller börsen stegvis?
« skrivet: onsdag 11, mars 2020, 08:53:02 »
Alltså det här med börsmarknaden... När man pratar om värdet på en aktie, fond eller OMX så pratar man om förtroende och framtidsutsikter. Jag har lite svårt att förstå hur värdet går ner stegvis när nu Coronaviruset sprider sig. Jag förstår verkligen att börsen går ned, men jag förstår inte att den gör det stegvis även om läget försämras bit för bit.

När man märkte att viruset började spridas i världen så borde man redan då förstått ungefär hur illa det skulle bli. Borde då inte börsen ha rasat direkt? Nu är det som att man upptäcker varje dag att det blev sämre än man trodde dagen innan. Är folk så optimistiska/naiva att när man går och lägger sig varje kväll så tror man att "värre än så här blir det nog inte"? Eller är det framtidsutsikterna som inte sträcker sig mer än några dagar framåt? Det verkar märkligt i en börsinvesterares ögon att bara blicka några dagar framåt.

När viruset nu breder ut sig över Europa och Sverige, är det verkligen självklart att börsen kommer fortsätta att falla dag för dag? Vore det inte mer rimligt att den redan hade fallit som en sten till botten och nu skulle ligga still där medan viruset sprider sig... ända tills vi börjar se en ljusning vid horisonten?

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 240
  • Affärsomdömen: 41
SV: Varför faller börsen stegvis?
« Svar #1 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 09:00:09 »
Alltså det här med börsmarknaden... När man pratar om värdet på en aktie, fond eller OMX så pratar man om förtroende och framtidsutsikter. Jag har lite svårt att förstå hur värdet går ner stegvis när nu Coronaviruset sprider sig. Jag förstår verkligen att börsen går ned, men jag förstår inte att den gör det stegvis även om läget försämras bit för bit.

När man märkte att viruset började spridas i världen så borde man redan då förstått ungefär hur illa det skulle bli. Borde då inte börsen ha rasat direkt? Nu är det som att man upptäcker varje dag att det blev sämre än man trodde dagen innan. Är folk så optimistiska/naiva att när man går och lägger sig varje kväll så tror man att "värre än så här blir det nog inte"? Eller är det framtidsutsikterna som inte sträcker sig mer än några dagar framåt? Det verkar märkligt i en börsinvesterares ögon att bara blicka några dagar framåt.

När viruset nu breder ut sig över Europa och Sverige, är det verkligen självklart att börsen kommer fortsätta att falla dag för dag? Vore det inte mer rimligt att den redan hade fallit som en sten till botten och nu skulle ligga still där medan viruset sprider sig... ända tills vi börjar se en ljusning vid horisonten?

Det finns andra krafter på marknaden också. Titta bara när S&P och Dow var ner 7%, då stoppades all handel. Vem vet hur illa fallet hade blivit med alla trendföljande algoritmer och stop lossar där ute.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #2 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 10:18:38 »
Är folk så optimistiska/naiva att när man går och lägger sig varje kväll så tror man att "värre än så här blir det nog inte"?

Ja i princip. Jag själv var ganska tidigt ute och fattade att det skulle bli global spridning och kina-lika scenarion med nedstängning överallt. Men samtidigt har man ju lärt sig (både av vissa förståsigpåare och delvis av egen erfarenhet) att det kan vara väldigt lönsamt att ligga kvar i marknaden när risknivån är förhöjd, så jag började kliva av lite för sent.

Varje dag är en möjlig botten. Skulle det t ex komma lovande besked om ett vaccin eller anti-virals som funkar så kan det lätt gå 5% upp på en dag. Ekonomiska stimulanser kan när som helst komma in och få samma effekt (på bekostnad av penningvärdet, och då är det ju ännu viktigare att inte ha sålt av aktierna och ligga i fiat-valuta...)

Det stora raset i måndags var inte ens pga corona utan pga sammanbrottet i OPEC+ förhandlingar om begränsningar i oljeproduktionen som ledde till fallande oljepriser, och det visste ju ingen skulle komma (sen hade förstås fallet inte blivit så stort om det inte vore för att det *samtidigt* var corona)

Varje aktör på marknaden kan vara hyggligt irrationell & oinsatt (särskilt småspararna), marknaden som helhet är en sammanvägning av individuella aktörer och tenderar att vara hyggligt "smart" och väga risker mot möjligheter. Även om idag tenderar att vara rätt lik gårdagen så kan våra sammanvägda förväntningar om framtiden svänga rätt ordentligt på bara några minuter...
« Senast ändrad: onsdag 11, mars 2020, 11:37:29 av cyber »

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 12:16:06 »
Bra förklarat. Tack!

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #4 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 12:59:42 »
Det har nästan blivit en religiös sekt det senaste decenniet att sitta still i båten och månadsspara eftersom många gurus upprepar mantrat "Time in the market beats timing the market"

Så till en början låg folk kvar på börsen och upprepade detta i alla möjliga forum, sen började en sälja, sen en annan och sen en tredje sen började paniken sprida sig bland de som är hyfsat nytillkomna och inte klarade hålla sig till sin strategi.

Under hela den tiden så finns det folk som ser köplägen på goda nyheter eller stora prisfall och då stannar nedgången av litegrann och går eventuellt upp till och med.

Sen fortsätter oron eftersom läget inte förbättras.

Snart kommer Q1 rapporterna och jag förväntar mig många vinstvarningar med ytterligare nedgångar som följd om inte corona visar på avtagande spridning

Utloggad SoulCrew

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 793
  • Affärsomdömen: 30
« Svar #5 skrivet: söndag 15, mars 2020, 20:09:38 »
Glöm inte blankare som tvingas stänga positioner och alla som belånat sina portföljer. Ska också bli intressant att se om någon lyckas på fram siffror på hur hft-handlare påverkat rasen.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by gbz
Igår kl. 23:56

Mormors Guld by sputnik
söndag 21, juni 2026, 06:22:54

meddelande delen på forumet? by Au
lördag 20, juni 2026, 08:35:18

Bad jokes. by Tyr
fredag 19, juni 2026, 19:36:53

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
torsdag 18, juni 2026, 19:33:32

(Såld)[Säljes]: Lot om 5 st 1oz silvermynt (3 Kookaburror, 1 koala & 1 Panda) by Mange
torsdag 18, juni 2026, 17:20:42

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:33:24

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
tisdag 16, juni 2026, 23:30:32

Köpes: Guldtacka 50gram, eller Guldmynt till samma värde. by Berlusconi
måndag 15, juni 2026, 19:30:50

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

***Pausad***Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane