Författare Ämne: Hur investerar ni efter corona?  (läst 70764 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Hur investerar ni efter corona?
« Svar #90 skrivet: torsdag 16, april 2020, 11:41:07 »
Jag lever efter Teori 1,5: Betala av lånen till kanske 50% belåningsgrad och kom ihåg att tillgången/förmögenheten som huset består av i viss mån är låtsaspengar. Men jag hetsar inte upp mig över att realräntan skulle kunna sticka iväg till 3-4 procent (eftersom det skulle sätta typ 10% av sveriges befolkning på obestånd, och trigga en katastrofal lågkonjunktur och deflation).

JL har helt rätt i att man måste ta in worst case (det är därför jag inte kör Teori 2). Men blir man av med jobbet så finns ju alternativet att sälja huset och byta till något mindre eller t o m hyra. Ska man leva som om worst case vore det sannolika utfallet, eller att man måste klara av worst case utan att behöva dra åt svångremmen lite så blir det överdrivet defensivt.

En kompis som nyligen snackade om HR vs BR tänkte t ex hela tiden 4-5 % ränta, vilket ju är ett möjligt worst case, men knappast rimligt som base case.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #91 skrivet: torsdag 16, april 2020, 11:49:31 »
En viktig fråga man ska ställa sig är :
- Hur säker är jag på att jag kan behålla min/vår nuvarande inkomst i framtiden ?

Bara för att det företag du är anställd på aldrig tidigare har sagt upp personal, behöver inte betyda att de aldrig kommer att behöva göra det.
Och om du är egenkonsult, bara för att du alltid tidigare har haft nära 100% beläggning, så är det inte säkert att det kommer vara så även framåt i tiden.

Något slags worst-case-scenario måste ingå i kalkylen.
Och hur man skulle klara av att hantera en situation som hamnar i närheten av worst-case.

Mycket bra tankar från er alla!

Vad gäller belåningsgrad och skuldkvot så kommer jag behöva amortera 3% på mina 85%.
Här är ju reglerna ganska bra och man uppnår efter ett tag en lägre "lagom skuldsättning"

Problemet är ju som JL skriver att i ett worst case scenario så blir en av oss eller båda av med jobbet.

I mitt fall som jobbar inom flyget där det är snabba puckar så är det en verklig risk och arbetsmarknaden är död just nu. Jag råkar också stå för den stora delen av vår inkomst.

till det positiva så spar vi idag mer än dubbelt av vad huset kommer ge i utflöde inklusive amorteringar och då har vi idag en hyra i paritet med driftskostnaden på huset. Skulle då jag bli av med jobbet så blir det nog tufft att amortera när inkomstförsäkringen löper ut (100 dagar) och får då titta på att hyra ut ett rum i huset till någon student utöver lägenheten, ansöka om amorteringsfritt eller börja flippa burgare på donken

Utloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 549
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #92 skrivet: torsdag 16, april 2020, 13:09:15 »
En kompis som nyligen snackade om HR vs BR tänkte t ex hela tiden 4-5 % ränta, vilket ju är ett möjligt worst case, men knappast rimligt som base case.

På lång sikt kan väl 4% vara ett rimligt base case? Tittar man historiskt så är 4% inte extremt på något sätt.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #93 skrivet: torsdag 16, april 2020, 14:18:41 »

På lång sikt kan väl 4% vara ett rimligt base case? Tittar man historiskt så är 4% inte extremt på något sätt.

Verkligen inte men så länge centralbanker ökar sina obligationsköp som även nu inefattar bostadsobligationer så måste det nog till en tillräckligt stor ekonomisk krasch för att skapa någon form av kredit-resett.

Nu blev det inte detta hus för någon hade större muskler än mig men det dyker nog upp något annat

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #94 skrivet: torsdag 16, april 2020, 14:46:21 »

Mja, historiskt så har vi ibland haft 4+% realränta men då hade vi också (bland annat) mycket högre tillväxt. Det var rätt länge sen vi var där och det är väldigt få som tror att vi ska tillbaka dit. T ex kan man läsa här:
https://is.gd/Bojvfs

Bifogar den tydligaste grafen (som visserligen visar statslåneränta (dvs lite lägre än bolåneräntan) med 10 års bindningstid (dvs lite högre än en kort/obunden ränta))

Min personliga framtidsgissning är att vi absolut kan få se 4-5% nominell bolåneränta, och därmed 2-3% real, men att det är taket och att det över tid kommer pendla mellan 0-3% realt. Själv har jag oförskämt bra lånevillkor så jag har haft negativ realränta i säkert fem år nu (och det redan innan ränteavdraget). Världen är en konstig plats :)
« Senast ändrad: torsdag 16, april 2020, 17:05:39 av cyber »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #95 skrivet: torsdag 16, april 2020, 16:52:13 »
Cybers långa länk i posten ovan fick "layouten" i den här tråden att bli "något bred". När man har långa länkar som man skall publicera på ett forum så gör man då som så att man förkortar dem med hjälp av verktyget på
den här sajten!

Här är Cybers länk med det verktyget.
https://is.gd/Bojvfs

P.S. Nu undrar jag bara ifall cybern vill prova det angivna verktyget, och med det få bukt med trådens desorganisation.
« Senast ändrad: torsdag 16, april 2020, 16:57:58 av Tyr »

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #96 skrivet: torsdag 16, april 2020, 17:15:11 »
Tack cyber!

Nu känns det bra igen att surfa på Ädelmetallforumet.

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #97 skrivet: måndag 20, april 2020, 20:07:22 »
Det ser ut som om vi är minuter ifrån att May-2020 WTI futures går under noll. Helt otroligt.
« Senast ändrad: måndag 20, april 2020, 20:30:02 av august »

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #98 skrivet: måndag 20, april 2020, 20:14:00 »
Japp, där kom det. För första gången i världshistorien har den som vill sälja olja erbjudit sig att betala köparen för att ta leverans.

Nu kan jag inte så mycket om olja, men det känns ju som att USAs shale oil industri strax kan hälsa hem. Den har en mycket högre produktionskostnad än Mellanöstern och Ryssland. Dessutom har den ständiga kostnader eftersom gamla borrhål klingar av så snabbt.
« Senast ändrad: måndag 20, april 2020, 20:21:35 av august »

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #99 skrivet: måndag 20, april 2020, 20:20:35 »
Där rök bottenpluggen i båten två sjömil från land :o

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #100 skrivet: måndag 20, april 2020, 20:21:06 »
Det ser ut som om vi är minuter ifrån att May-2020 WTI futures går under noll. Helt otroligt.

Galna tider. Nu är dippen förvisso av något teknisk karaktär pga akut brist på lagringsutrymme (en "long squeeze" kan vi kanske kalla det) snarare än någon fundamentalt riktig prissättning av råvaran.

När vi summerar den här våren kommer det var rätt många ekonomiska rekord som slagits...

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #101 skrivet: måndag 20, april 2020, 20:25:37 »

Galna tider. Nu är dippen förvisso av något teknisk karaktär pga akut brist på lagringsutrymme (en "long squeeze" kan vi kanske kalla det) snarare än någon fundamentalt riktig prissättning av råvaran.

När vi summerar den här våren kommer det var rätt många ekonomiska rekord som slagits...
Förvisso men tekniskt roligt ändå :D

Utloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #102 skrivet: måndag 20, april 2020, 20:35:15 »

Givetvis är det så, och May futures förfaller om jag förstått det rätt redan i morgon, så det är ju liksom handel tre sekunder innan baren stänger för kvällen. Men om vi inte ser en påtaglig uppgång i förbrukningen så kommer ju lagringsproblemet inte att bli ett dugg bättre bara för att vi rullar till juni futures.

haberdasher

• Gäst
« Svar #103 skrivet: måndag 20, april 2020, 21:03:29 »
Nu är det dags att fylla sin tomma supertanker.

Utloggad Jukka

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #104 skrivet: måndag 20, april 2020, 21:18:06 »
Jag var på Jula för ca 3 veckor sen och redan då var alla dunkar slut. :/

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser