Författare Ämne: Hur investerar ni efter corona?  (läst 6583 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2490
  • Affärsomdömen: 80
SV: Hur investerar ni efter corona?
« Svar #60 skrivet: fredag 27, mars 2020, 09:44:24 »
Hellre diversifiering än mantrafixering.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1556
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #61 skrivet: fredag 27, mars 2020, 10:52:43 »
Hellre diversifiering än mantrafixering.

Där fick du till det igen Birka.  ;- )

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 545
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #62 skrivet: fredag 27, mars 2020, 12:12:06 »
Jag har börjat köpa fonder som investerar i företagsobligationer. Jag tänker att centralbankerna kommer shoppa loss och staten hålla storbolagen under armarna så att de inte kånkar (men att vinsterna går åt helvete).

Kraschen i företagsobligationer (i alla fall investment grade) bara *måste* vara överdriven (om inte staten plötsligt börjar tycka det är OK att storbolagen knäcks, men det känns väldigt osannolikt)

En osäkerhetsfaktor är möjligen vad de för tillfället handelsstoppade räntefonderna gör just nu. Antagligen håller de ju på att sälja av, men kanske kommer ett ännu större tryck att sälja när de sedan öppnar upp.

Egentligen skulle jag vilja kunna köpa obligationerna själv istf att gå via fonder och betala avgifter, men de handlas ju i gigantiska poster... Eller finns det något annat sätt?

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1139
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #63 skrivet: fredag 27, mars 2020, 15:21:51 »
Jag har börjat köpa fonder som investerar i företagsobligationer. Jag tänker att centralbankerna kommer shoppa loss och staten hålla storbolagen under armarna så att de inte kånkar (men att vinsterna går åt helvete).

Kraschen i företagsobligationer (i alla fall investment grade) bara *måste* vara överdriven (om inte staten plötsligt börjar tycka det är OK att storbolagen knäcks, men det känns väldigt osannolikt)

En osäkerhetsfaktor är möjligen vad de för tillfället handelsstoppade räntefonderna gör just nu. Antagligen håller de ju på att sälja av, men kanske kommer ett ännu större tryck att sälja när de sedan öppnar upp.

Egentligen skulle jag vilja kunna köpa obligationerna själv istf att gå via fonder och betala avgifter, men de handlas ju i gigantiska poster... Eller finns det något annat sätt?

Anledningen till att man tycker det är så svårt att värdera dessa företagsobligationer är nog att delar av dom i princip är på konkursens rand, jag skulle inte riskera mitt kapital där.
Tänk typ Oscar properties och liknande bolag
Bolag som kommer räddas är tex SAS men vad kommer förtagsobligationen vara värd efter detta?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1547
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #64 skrivet: fredag 27, mars 2020, 16:35:01 »
Anledningen till att man tycker det är så svårt att värdera dessa företagsobligationer är nog att delar av dom i princip är på konkursens rand, jag skulle inte riskera mitt kapital där.
Bolag som kommer räddas är tex SAS men vad kommer förtagsobligationen vara värd efter detta?
Anekdot: jag rekommenderade en kamrat att köpa lite guld för att diversifiera sitt sparande. Han vet att jag är för ädelmetall och vi har pratat om sådant tidigare. Han skrattade även denna gång åt tanken. ”Nä, det är alldeles för riskfyllt för mig. När det gäller sparande är jag otroligt försiktig.” ”Jaha, då har du allt i madrassen då” svarade jag. ”Nej, då får man ju ingen avkastning. Idag har jag flyttat allting till räntebärande i olika företagsobligationer.”

Och när var detta kan man då fråga sig. Svar: runt den 20 februari i år.

Inloggad Olli

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 37
  • Affärsomdömen: 11
« Svar #65 skrivet: fredag 27, mars 2020, 17:13:57 »
Just nu har jag till en liten del gått ur marknaden (från att tidigare legat typ 50% bostad, 40% aktier/aktiefonder, 5% räntekonto, 5% PM har jag väl gått till 35% aktier och 10% cash/ränta. Wow, vilken förändring :) ), men jag är ändå sugen på att tänka på investeringsmöjligheter framåt.

Mina tankar: Corona kommer inte försvinna snabbt. Även vi som antingen lyckas undvika smittan eller överlever för vi är unga friska & krya från början kommer också påverkas för samhället blivit förändrat. Supply chains kommer behöva läggas upp annorlunda om man måste vara beredd på att världen inte alltid kommer vara fullt integrerad. Charterresor & dyl kommer vara big no-no länge framöver, kanske flera år.

Så rese/flygbolag etc går bort, men vad kommer vi lägga våra pengar på istället, när röken väl lagt sig? Vilka branscher gynnas, vilka missgynnas?

Det förutsätter förstås att det finns en ekonomi kvar och att kraschen inte blivit så total att vi behöver all vår fiat & PM till mat (eller så kanske det är så det blir, och man ska satsa allt på ICA?)

Anyways, hur tänker ni?

Det kommer att vara en lite annorlunda värld några år framöver. Kanske väldigt många år. Det kommer att flyta blod på gatorna om 1-2 år, och då kommer det att vara köpläge. Personligen är jag inte alls insatt i papper (aktier, fonder, obligationer osv), så det har jag ingen som helst sunpunkt om. Min strategi är att hålla fast vid PM, och likvidera det exakt på toppen (i all anspråkslöshet), därefter skifta över till fast egendom. Skog och mark tror jag på i långa loppet. De ekonomiska realiteterna för en stor del av befolkningen blir att realisera allt som realiseras kan. Bilar och båtar realiseras först, den fasta egendomen sist, varav den egna bostaden blir Svarte Petter, eftersom dess värde kommer att vara mindre än det lån som bostaden står som säkerhet för. Och hus/lägenheter är trots allt bara brädor o betong, spik o skruv. Inget varaktigt värde i det. Men marken som kåken står på, den tillverkas som bekant inte mer, enligt Mark Twain.

Jag är inte överdrivet intresserad av att göra "klipp", eller utnyttja "drömläge". I sådana lägen så kommer ändå våra pengaförvaltare att intressera sig i ännu högre grad än hittills. Och skicka en inbetalningsavi på x procent av vinsten. Och den offentliga skattkistan kommer att vara än mer bottenlös framöver, så x procent på eventuella vinster kommer att vara ett imponerande x.

Så, i all korthet. Håll låg profil, storebror är intresserad, men säkra din familjs ekonomiska stabilitet på ett längre tidsperspektiv. Investera i skog och mark. Och försök hålla nere de fasta kostnaderna.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #66 skrivet: fredag 27, mars 2020, 18:32:18 »
Just nu har jag till en liten del gått ur marknaden (från att tidigare legat typ 50% bostad, 40% aktier/aktiefonder, 5% räntekonto, 5% PM har jag väl gått till 35% aktier och 10% cash/ränta. Wow, vilken förändring :) ), men jag är ändå sugen på att tänka på investeringsmöjligheter framåt.

Mina tankar: Corona kommer inte försvinna snabbt. Även vi som antingen lyckas undvika smittan eller överlever för vi är unga friska & krya från början kommer också påverkas för samhället blivit förändrat. Supply chains kommer behöva läggas upp annorlunda om man måste vara beredd på att världen inte alltid kommer vara fullt integrerad. Charterresor & dyl kommer vara big no-no länge framöver, kanske flera år.

Så rese/flygbolag etc går bort, men vad kommer vi lägga våra pengar på istället, när röken väl lagt sig? Vilka branscher gynnas, vilka missgynnas?

Det förutsätter förstås att det finns en ekonomi kvar och att kraschen inte blivit så total att vi behöver all vår fiat & PM till mat (eller så kanske det är så det blir, och man ska satsa allt på ICA?)

Anyways, hur tänker ni?

Det kommer att vara en lite annorlunda värld några år framöver. Kanske väldigt många år. Det kommer att flyta blod på gatorna om 1-2 år, och då kommer det att vara köpläge. Personligen är jag inte alls insatt i papper (aktier, fonder, obligationer osv), så det har jag ingen som helst sunpunkt om. Min strategi är att hålla fast vid PM, och likvidera det exakt på toppen (i all anspråkslöshet), därefter skifta över till fast egendom. Skog och mark tror jag på i långa loppet. De ekonomiska realiteterna för en stor del av befolkningen blir att realisera allt som realiseras kan. Bilar och båtar realiseras först, den fasta egendomen sist, varav den egna bostaden blir Svarte Petter, eftersom dess värde kommer att vara mindre än det lån som bostaden står som säkerhet för. Och hus/lägenheter är trots allt bara brädor o betong, spik o skruv. Inget varaktigt värde i det. Men marken som kåken står på, den tillverkas som bekant inte mer, enligt Mark Twain.

Jag är inte överdrivet intresserad av att göra "klipp", eller utnyttja "drömläge". I sådana lägen så kommer ändå våra pengaförvaltare att intressera sig i ännu högre grad än hittills. Och skicka en inbetalningsavi på x procent av vinsten. Och den offentliga skattkistan kommer att vara än mer bottenlös framöver, så x procent på eventuella vinster kommer att vara ett imponerande x.

Så, i all korthet. Håll låg profil, storebror är intresserad, men säkra din familjs ekonomiska stabilitet på ett längre tidsperspektiv. Investera i skog och mark. Och försök hålla nere de fasta kostnaderna.

Det där med att hålla nere fasta kostnader är en väl värd poäng!
Jag har sparat till hus nu i flera år och i det sista rätt så aggressivt vilket lett till att jag och min sambo har lyckats hålla nere våra kostnader väldigt bra trots att vi har fortsatt unna oss resor, restaurangbesök och upplevelser om än dragit ner framförallt på restaurangbesök.
Beroende på när vi bokar en resa så ligger vi mellan 50-70% i sparkvot och skulle om det krisade sig säkert kunna spara pengar om så vi båda gick på a-kassa

Har man inte så stora utgifter så står man sig bra genom en kris.

Shoppa gör man i guld och aktier ;)

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #67 skrivet: fredag 27, mars 2020, 19:13:54 »

High yield som OP och SAS är en helt annan grej. De förtjänar en enorm spread mot investment grade och rör sig mycket mer som aktier... SAS kommer säkert räddas av staten också, men det är förstås inte omöjligt att obligationsägarna måste vara med och ta en nedskrivning...

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #68 skrivet: fredag 27, mars 2020, 21:26:55 »

High yield som OP och SAS är en helt annan grej. De förtjänar en enorm spread mot investment grade och rör sig mycket mer som aktier... SAS kommer säkert räddas av staten också, men det är förstås inte omöjligt att obligationsägarna måste vara med och ta en nedskrivning...

Det låter som att du har koll på vad du köper men tittar man tex på spiltan högräntefond så är ett av de större innehaven just SAS.

Nedan är deras största innehav, skulle inte direkt säga att de passar riskprofilen förutom någon enstaka. Jag tror att dom blev tvungna att stänga fonden för att den hade tappat massor annars och alla ursäkter är bättre än att faktiskt visa hur riskabel en räntefond kan vara. Knappast en 2a på skalan som den redovisas vara

KLÖVERN 5,00%
INTRUM 4,73%
HEIMSTADEN 4,66%
KLARNA 4,07%
M2 FASTIGHETER 3,40%
SAS 2,70%
RESURS BANK 2,28%
SBB 2,01%
COREM 1,99%
OFFENTLIGA HUS 1,77%
SSAB 1,75%
VERISURE 1,53%
AKELIUS 1,47%
AMBEA 1,47%
HOIST FINANCE 1,47%
SVENSK HYPOTEKSPENSION 1,46%
NYFOSA 1,41%
TRANSCOM 1,37%
STENDÖRREN 1,34%
HEIMSTADEN BOSTAD 1,32%
COLLECTOR BANK 1,29%
NP3 FASTIGHETER 1,26%
STILLFRONT 1,22%
BALDER 1,18%
HEDIN BIL 1,17%
SBAB 1,16%
BANK NORWEGIAN 1,15%

Inloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #69 skrivet: fredag 27, mars 2020, 23:21:42 »
Helt rätt Mine, knappast värdig en tvåa i risk! Men att en fond som heter ”hög ränta” investerar i ”high yield” borde väl inte komma som en jätteförvåning? Värre är att även deras ”vanliga” fond verkar ha tagit stora risker.

Riskklasserna är ett skämt. Ytterligare ett fall där politikerna (eller är det branschen?) försökt förenkla/förtydliga men istället bara missleder. Överallt skriver de att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning men sen presenterar de riskmått som helt bygger på historisk volatilitet. Det är så dumt att bara finansmänniskor kan ha hittat på det...
« Senast ändrad: lördag 28, mars 2020, 10:37:56 av cyber »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #70 skrivet: lördag 28, mars 2020, 10:30:32 »
Helt rätt Mine, knappast värdig en tvåa i risk! Men att en fond som heter ”hög ränta” investerar ”high yield” borde väl inte komma som en jätteförvåning? Värre är att även deras ”vanliga” fond verkar ha tagit stora risker.

Riskklasserna är ett skämt. Ytterligare ett fall där politikerna (eller är branschen?) försökt förenkla/förtydliga men istället bara missleder. Överallt skriver de att historisk avkastning inte är en garanti för framtida avkastning men sen presenterar de riskmått som helt bygger på historisk volatilitet. Det är så dumt att bara finansmänniskor kan ha hittat på det...

Som allt annat så gäller det bara tills det inte gäller längre, bankerna tar inget eget ansvar för sina riskvärderingar.

Ta som exempel Avansas superlån, man får låna räntefritt 10% av det belopp man har i vissa godkända värdepapper.

Nu under nedgången som var så omvärderades många av dessa värdepapper och var inte längre godkända för dessa lånevilkor vilket gjorde att de som hade belånat dessa papper helt plötsligt fick en ränta på ca 5% och tvingades paniksälja med förlust.

Nu anser ju jag att man själv har ett ansvar att veta vad man ger sig in på med aktiebelåning så detta var bara ett exempel på hur bankerna ändrar sig när marken skiftar under dom

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 106
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #71 skrivet: lördag 28, mars 2020, 13:48:31 »
Kom att tänka på denna fina visuella representation - en bild av alla världens finansiella tillgångar och hur de förhåller sig till varandra. Från 2017 men fortfarande väsentligen relevant.

http://money.visualcapitalist.com/worlds-money-markets-one-visualization-2017/

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1071
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #72 skrivet: lördag 28, mars 2020, 13:54:08 »
Igår investerade jag i 5kilo med Himalaya-salt och 4-5kilo med olika kryddor.
Packade om allt till glasburkar för att hållbarheten ska dubbla sig samt att det är lättare att lagra  det så.
Jag köpte också resten av vad øl-säljaren hade på lager av alkohol eftersom man inte vet när gränsen och handeln med Tyskland öppnar igen :)
Inte för att jag dricker så mycket men tradeable goods är tradable goods :)

Berättade för en kompis och visade samtidigt vad jag hade i bagaget på min gamla slitna Volvo.
Han blev helt grön av avundsjuka och skrek; -JAG VILL HA! -Ge mig ett par burkar öl!
Snäll som jag är så kunde jag inte säga nej och gav bort några burkar med öl.
Har man mycket så ska andra ha gratis. Det är något märkligt med det där.
Tur att han inte vet vart jag bor.....

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #73 skrivet: lördag 28, mars 2020, 14:04:23 »
Packade om allt till glasburkar för att hållbarheten ska dubbla sig samt att det är lättare att lagra  det så.
Jag köpte också resten av vad øl-säljaren hade på lager av alkohol eftersom man inte vet när gränsen och handeln med Tyskland öppnar igen :)

Berättade för en kompis och visade samtidigt vad jag hade i bagaget på min gamla slitna Volvo.
Han blev helt grön av avundsjuka och skrek; -JAG VILL HA! -Ge mig ett par burkar öl!

Jag kommer förmodligen köra genom Tyskland och Danmark på väg hem från jobb, veckan efter nästa, om inte flygen har börjat gå igen. Jag dricker inte så mycket själv men jag har några kompisar som lider nu när smugglarna inte kommer ut ur landet så lite öl får det bli
« Senast ändrad: lördag 28, mars 2020, 14:07:40 av I_am_mine »

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1071
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #74 skrivet: lördag 28, mars 2020, 14:08:59 »

Jag kommer förmodligen köra genom Tyskland och Danmark på väg hem får jobb veckan efter nästa om inte flygen har börjat gå igen. Jag dricker inte så mycket själv men jag har några kompisar som lider nu när smugglarna inte kommer ut ur landet så lite öl får det bli
Om jag lägger ut på förhand så kommer ni inom med 10liter whisky och 20flak med öl.
Ni får lite vinst, en natt med gratis boende, fiske, jakt eller bara gå i skogen och gratis mat.
Ok?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Mike Maloney by cyber
Idag kl. 21:25

[KÖPES] Porto, postfriska frimärken. by Jukka
Idag kl. 20:57

Ny by Guldräven
Idag kl. 20:43

GLAD PÅSK! by Tyr
Idag kl. 20:09

Oseriösa säljare på Tradera. by JL_GBG