Citat från: august skrivet lördag 21, mars 2020, 10:03:03Låt mig börja med att säg att jag är i Stackers läger. Jag tror att många (de flesta?) fortfarande lever i förnekelse över vad konsekvenserna, och ffa långvarigheten i konsekvenserna, av coronakrisen kommer att vara.Men det sagt, och angående trådens tema, så går det inte att ta ut alla pengar ur banken. Vilket leder mig till min nuvarande grubbling. Om ni tittar på Tyrs inlägg i Sverige-tråden om utvecklingen på Spiltans korträntefond så ser ni problemets kärna. Jag har sålt av väldigt mycket, och stora delar var i aktier i USA och Kanada. Nu har de pengarna hamnat i SEK på lite olika konton och där förlorar de stort mot USD. Jag hör till dem som tror att alla fiatvalutor kommer att fortsätta förlora stort mot USD, så jag skulle vilja flytta kapital till ”USD”. Men samtidigt vill jag inte ge mig in i obligationträsket, av exakt de skäl som vi ser på utvecklingen av Spiltanfonden.Så vad gör man? Om någon har en bra plan här vore det intressant.Det är enkelt, guld. Får man inte tag i fysiskt hos återförsäljare så får man nog ställa sig frågan om man litar på fysiskt allokerat guld
Låt mig börja med att säg att jag är i Stackers läger. Jag tror att många (de flesta?) fortfarande lever i förnekelse över vad konsekvenserna, och ffa långvarigheten i konsekvenserna, av coronakrisen kommer att vara.Men det sagt, och angående trådens tema, så går det inte att ta ut alla pengar ur banken. Vilket leder mig till min nuvarande grubbling. Om ni tittar på Tyrs inlägg i Sverige-tråden om utvecklingen på Spiltans korträntefond så ser ni problemets kärna. Jag har sålt av väldigt mycket, och stora delar var i aktier i USA och Kanada. Nu har de pengarna hamnat i SEK på lite olika konton och där förlorar de stort mot USD. Jag hör till dem som tror att alla fiatvalutor kommer att fortsätta förlora stort mot USD, så jag skulle vilja flytta kapital till ”USD”. Men samtidigt vill jag inte ge mig in i obligationträsket, av exakt de skäl som vi ser på utvecklingen av Spiltanfonden.Så vad gör man? Om någon har en bra plan här vore det intressant.
Jag tror det är förtidigt att säga att marknaden kommer krascha pga det här.Visst vi ser problem med likviditet på obligationsmarknaderna men centralbankernas stimulationer kan bli i princip obegränsade och de stödpaket som ges nu kommer i stor utsträckning från centralbanker och når aldrig den verkliga ekonomin likt det vi sett sen 2008.
Jag var nog lite otydlig i min fråga. Jag är här inte ute efter att öka min exponering mot guld eller silver. Inte heller andra sorters illikvida tillgångar. Det enda jag letar efter är var jag skall parkera kapital (som just nu ligger i SEK) för att vid ett senare tillfälle flytta tillbaka till börsen. Det innebär att krav #1 är att det måste vara en likvid parkering som är enkel och billig att ta sig ur. Krav #2 är då mer ett önskemål och det är att den skall vara kopplad till dollar. Hade inte knäppskalen i Bryssel förbjudit i princip alla amerikanska ETFer hade detta varit enkelt (då hade jag nog valt en ETF som placerar i US Treasuries). Men nu är det, i avsaknad av amerikanskt bankkonto, svårare.Så Aurum_Argentum har kanske rätt och det minst dåliga är att ligga kvar i SEK och ta smällen tills vidare.
Har sedan drygt 15 år tilllbaka valutakonto hos NordNet kopplat till aktiedepå vilket har fungerat mycket bra genom åren.
Citat från: Cash Is King skrivet lördag 21, mars 2020, 16:47:08Har sedan drygt 15 år tilllbaka valutakonto hos NordNet kopplat till aktiedepå vilket har fungerat mycket bra genom åren.Problemet med dessa är att de är kopplade till just depåer med de skattemässiga konsekvenser det innebär. Det går såvitt jag vet inte att koppla till ISK/KF.