Hur ser ni på att räntorna verkar vara påväg uppåt?
Citat från: Silvernewb skrivet torsdag 19, mars 2020, 15:36:17Hur ser ni på att räntorna verkar vara påväg uppåt?Hmmm, är de verkligen det ?USA har paniksänkt räntan 2 ggr de senaste två veckorna.Med dessa usla ekonomier världen över så är det sänkt ränta framöver som kommer gälla.Allt för att stimulera ekonomierna.Minusränta fur alle !
Eric Strand menar att marknaden kommer att repa sig denna gång, efter diverse stimulanser, och att den riktiga nedgången kommer om 1-2 år.Är själv av samma åsikt. https://www.youtube.com/watch?v=ShUEUuhq8ok&feature=emb_title
Citat från: snus skrivet fredag 20, mars 2020, 08:12:16Eric Strand menar att marknaden kommer att repa sig denna gång, efter diverse stimulanser, och att den riktiga nedgången kommer om 1-2 år.Är själv av samma åsikt. https://www.youtube.com/watch?v=ShUEUuhq8ok&feature=emb_titleHar inte tittat på klippet än, men vad ska driva återhämtningen? Siffror från USA, retail sales bl.a., indikerade att man redan var på väg in i en recession innan Corona slog till. Nu står i princip hela världens produktion stilla, vinstvarningarna kommer på löpande band och utdelningar slopas. Ska regeringarna rädda alla bolag som går dåligt pga. Corona? Kommer folk verkligen glömma det här på en månad och gå tillbaka till sina vanliga konsumtionsmönster? NYSE uppgångar under decenniet har drivits på mycket av aktieåterköp av bolagen som nu slopar dessa.Jag tror att vi får ställa in oss på dystra tider, sedan om börserna imploderar under sin egna tyngd återstår att se, finns ju siffror som indikerar det också.
Eric Strand menar att marknaden kommer att repa sig denna gång, efter diverse stimulanser, och att den riktiga nedgången kommer om 1-2 år.Är själv av samma åsikt.
So listen up ruling elites: either go big or go home. Either accept that it's going to take several trillion dollars in helicopter money to insure the most vulnerable households and real-world enterprises remain solvent, or quit and go home.The pandemic crisis isn't going to end in April or May, though the urge to indulge in such magical thinking is powerful. It might still be expanding in August and September.
Jag tror att vi får ställa in oss på dystra tider, sedan om börserna imploderar under sin egna tyngd återstår att se, finns ju siffror som indikerar det också.
Låt mig börja med att säg att jag är i Stackers läger. Jag tror att många (de flesta?) fortfarande lever i förnekelse över vad konsekvenserna, och ffa långvarigheten i konsekvenserna, av coronakrisen kommer att vara.Men det sagt, och angående trådens tema, så går det inte att ta ut alla pengar ur banken. Vilket leder mig till min nuvarande grubbling. Om ni tittar på Tyrs inlägg i Sverige-tråden om utvecklingen på Spiltans korträntefond så ser ni problemets kärna. Jag har sålt av väldigt mycket, och stora delar var i aktier i USA och Kanada. Nu har de pengarna hamnat i SEK på lite olika konton och där förlorar de stort mot USD. Jag hör till dem som tror att alla fiatvalutor kommer att fortsätta förlora stort mot USD, så jag skulle vilja flytta kapital till ”USD”. Men samtidigt vill jag inte ge mig in i obligationträsket, av exakt de skäl som vi ser på utvecklingen av Spiltanfonden.Så vad gör man? Om någon har en bra plan här vore det intressant.