Författare Ämne: Hur investerar ni efter corona?  (läst 59985 gånger)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
  • Affärsomdömen: 0
SV: Hur investerar ni efter corona?
« Svar #45 skrivet: lördag 21, mars 2020, 11:01:58 »
Konto i amerikansk bank. Jag vet, jag vet - så dags nu om man inte har det redan. Och man måste i princip vara där för att kunna öppna ett. Men har man ett så är det bara att tuta och köra. Sedan kan man ju ha valutakonto i en svensk bank också. Men då skall man klart för sig att sosseriet betraktar valutainnehav som osolidariskt och vill ha 30% reavinstskatt den dagen du ev. växlar in de stålarna igen. Det innebär att det alternativet bara skyddar mot 70% av kronfallet, vilket iofs är bättre än ingenting. Obs att dessa konton INTE omfattas av den statliga bankgarantin heller. Normalt är USD-nominerade penningmarknadsfonder det lättaste och skatteförmånligaste sättet att som vanlig svensk hedga kronan, men just i dessa dagar när vi fått svart på vitt vad som händer med fonder när alla vill ut samtidigt känns det förstås lite dubiöst.

Ärligt talat undrar jag om inte det näst bästa i det här läget för den som inte sitter på ett amerikanskt konto är sitta på stålarna och vänta in att alla margin calls:en har blött igenom. När det globala inflödet av valutor till USA så småningom lägger sig och det blir uppenbart att USD inte heller är något att ty sig till ser jag i dagsläget få alternativ till guld - det skulle vara produktiv mark i så fall, men den skall också ner en bra bit först innan det vänder. Timingen i allt detta är förstås inte trivial.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #46 skrivet: lördag 21, mars 2020, 11:24:37 »
Låt mig börja med att säg att jag är i Stackers läger. Jag tror att många (de flesta?) fortfarande lever i förnekelse över vad konsekvenserna, och ffa långvarigheten i konsekvenserna, av coronakrisen kommer att vara.

Men det sagt, och angående trådens tema, så går det inte att ta ut alla pengar ur banken. Vilket leder mig till min nuvarande grubbling. Om ni tittar på Tyrs inlägg i Sverige-tråden om utvecklingen på Spiltans korträntefond så ser ni problemets kärna. Jag har sålt av väldigt mycket, och stora delar var i aktier i USA och Kanada. Nu har de pengarna hamnat i SEK på lite olika konton och där förlorar de stort mot USD. Jag hör till dem som tror att alla fiatvalutor kommer att fortsätta förlora stort mot USD, så jag skulle vilja flytta kapital till ”USD”. Men samtidigt vill jag inte ge mig in i obligationträsket, av exakt de skäl som vi ser på utvecklingen av Spiltanfonden.

Så vad gör man? Om någon har en bra plan här vore det intressant.

Det är enkelt, guld. Får man inte tag i fysiskt hos återförsäljare så får man nog ställa sig frågan om man litar på fysiskt allokerat guld

Ett alternativ, som är långt sämre än guld dock, är väl att köpa t.ex. konst, klockor eller till och med klassiska bilar om man har plats för det. Risken är väl att marknaden för dessa produkter försvinner till stor del om vi går in i en riktigt svår recession.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #47 skrivet: lördag 21, mars 2020, 11:37:26 »
Jag tror det är förtidigt att säga att marknaden kommer krascha pga det här.

Visst vi ser problem med likviditet på obligationsmarknaderna men centralbankernas stimulationer kan bli i princip obegränsade och de stödpaket som ges nu kommer i stor utsträckning från centralbanker och når aldrig den verkliga ekonomin likt det vi sett sen 2008.

Alla beslut ger ringar på vattnet, ingen vet vad konsekvenserna blir när centralbankerna pumpar in obegränsat med likviditet i marknaderna. Jag ser det som ett enormt svaghetstecken för marknaderna snarare än en lättnad.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2115
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #48 skrivet: lördag 21, mars 2020, 15:22:19 »
Jag var nog lite otydlig i min fråga. Jag är här inte ute efter att öka min exponering mot guld eller silver. Inte heller andra sorters illikvida tillgångar. Det enda jag letar efter är var jag skall parkera kapital (som just nu ligger i SEK) för att vid ett senare tillfälle flytta tillbaka till börsen. Det innebär att krav #1 är att det måste vara en likvid parkering som är enkel och billig att ta sig ur. Krav #2 är då mer ett önskemål och det är att den skall vara kopplad till dollar.

Hade inte knäppskalen i Bryssel förbjudit i princip alla amerikanska ETFer hade detta varit enkelt (då hade jag nog valt en ETF som placerar i US Treasuries). Men nu är det, i avsaknad av amerikanskt bankkonto, svårare.

Så Aurum_Argentum har kanske rätt och det minst dåliga är att ligga kvar i SEK och ta smällen tills vidare.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #49 skrivet: lördag 21, mars 2020, 16:21:57 »
Jag var nog lite otydlig i min fråga. Jag är här inte ute efter att öka min exponering mot guld eller silver. Inte heller andra sorters illikvida tillgångar. Det enda jag letar efter är var jag skall parkera kapital (som just nu ligger i SEK) för att vid ett senare tillfälle flytta tillbaka till börsen. Det innebär att krav #1 är att det måste vara en likvid parkering som är enkel och billig att ta sig ur. Krav #2 är då mer ett önskemål och det är att den skall vara kopplad till dollar.

Hade inte knäppskalen i Bryssel förbjudit i princip alla amerikanska ETFer hade detta varit enkelt (då hade jag nog valt en ETF som placerar i US Treasuries). Men nu är det, i avsaknad av amerikanskt bankkonto, svårare.

Så Aurum_Argentum har kanske rätt och det minst dåliga är att ligga kvar i SEK och ta smällen tills vidare.

Här finns väl någon US Treasuries? Även kort löptid.

https://www.nordnet.se/marknaden/etf-listor?sortField=name&sortOrder=asc&fundType=INTEREST&fundRegionCategories=NORTH_AMERICA

Utloggad Cash Is King

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 710
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #50 skrivet: lördag 21, mars 2020, 16:47:08 »

Har sedan drygt 15 år tilllbaka valutakonto hos NordNet kopplat till aktiedepå vilket har fungerat mycket bra genom åren. Vid försäljning av amerikanska aktier eller vid utdelning erhålls likvid i USD och man väljer själv när man vill växla till någon annan valuta som är kopplad till valutakontot. Har utöver SEK kopplat USD, EUR och NOK till valutakontot. Notera att på den typ av valutakonto som jag har sker EJ automatisk växling till aktuell valuta vid köp av tex aktier utan man måste själv se till att det finns tillräckligt med kapital i aktuell valuta och eventuellt växla från övriga valutor på kontot. Det kostar inget extra att ha valutakonto kopplat till aktiedepå hos NordNet men det kostar 0,075% att växla mot den kurs NordNet får hos sin underleverantör vilket är billigare jämfört med att ha automatisk valutaväxling där motsvarande kostnad vid växling är 0,25%. För likvider som jag vill behålla på lite längre sikt väljer jag dock EJ någon fiat-valuta utan ädelmetaller och för snabb tillgång till dessa har jag valt nedanstående börshandlade fonder (handlas på tyska börsen Xetra i EUR) som har fysisk backning så de känns hyffsat trygga även om det innebär en motpartrisk att handla via fond.

WisdomTree Physical Swiss Gold (GZUR)
WisdomTree Physical Silver (VZLC)
WisdomTree Physical Platinum (VZLA)

Utloggad Aurum_Argentum

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 68
« Svar #51 skrivet: lördag 21, mars 2020, 19:51:28 »
Har sedan drygt 15 år tilllbaka valutakonto hos NordNet kopplat till aktiedepå vilket har fungerat mycket bra genom åren.
Problemet med dessa är att de är kopplade till just depåer med de skattemässiga konsekvenser det innebär. Det går såvitt jag vet inte att koppla till ISK/KF.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2115
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #52 skrivet: lördag 21, mars 2020, 21:27:17 »
Har sedan drygt 15 år tilllbaka valutakonto hos NordNet kopplat till aktiedepå vilket har fungerat mycket bra genom åren.
Problemet med dessa är att de är kopplade till just depåer med de skattemässiga konsekvenser det innebär. Det går såvitt jag vet inte att koppla till ISK/KF.
Det stämmer med min uppfattning. Jag har tidigare diskuterat detta med valutakonton med Nordnet (som jag också använder), men eftersom jag handlar via KF så har det inte varit möjligt.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #53 skrivet: måndag 23, mars 2020, 13:22:59 »
Tja, Semafo skulle man ha köpt när vi pratade om det: https://www.di.se/live/semafo-och-endeavour-gar-samman-premie-pa-27-procent/

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #54 skrivet: torsdag 26, mars 2020, 12:04:46 »
Jag ligger fortfarande tungt i aktier/aktiefonder, men euroländernas accelererande statsskulder har börjat oroa mig nu, så jag tänker trappa ner.

Corona-krisen är av naturen övergående (men det kan förstås vara väldigt olika hur många som dör...)

Men vad händer när Italien & diverse andra dragit på sig skulder upp över öronen? Det blir ju Greklandskris x10! Eller så bara fortsätter ECB bara trycka pengar i oändligheten och lånar ut till krisländerna.

Jag tror att när krisen väl är över så kommer tyskarna bli sura om de upplever att de (genom ECB) betalar för Italienarnas dåliga finanser.
« Senast ändrad: torsdag 26, mars 2020, 14:19:24 av cyber »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 467
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #55 skrivet: torsdag 26, mars 2020, 15:56:57 »
Jag har sedan länge bestämt mig för att inte missa nästa bull run i mining stocks.
Ligger därför tungt i denna sektor.
Kändes tokfel för någon vecka sedan när sektorn slaktades värre än vanliga aktier.
Men i nuläget känns det ljusare.

Antingen kör man via fonder typ BlackRock World Gold, eller köper enstaka bolag.
Jag kör båda varianterna på mina olika tjänstepensioner.
BlackRock WG i det fall jag tvingas välja enbart fonder.
Enskilda bolag i det fall min tjänstepensionsleverantör tillåter handel i enskilda bolag.

Det är en riskfylld sektor som man nog inte ska rekommendera andra att investera i.
Men själv har jag som sagt bestämt mig för att ligga tung här.
Helt på egen risk.
Om man, som jag, tror på stigande guldpriser så bara MÅSTE de underliggande bolagen gå bra.
Gäller 'bara' att så gott det går välja rätt bolag i sektorn.
Royalty bolagen är nog säkra kort.
Även producerande bolag med lågt AISC samt bra management i 'säkra' länder bör vara säkra kort.
Detta kryddas med explorers som kanske egentligen är den roligaste delen av det hela.
Det är här man kan hitta multibaggers om man har tur.
Själv hade jag tur och köpte Great Bear Resources för 0.48 CAD/st.
Dessa gick som högst till drygt 9 CAD innan krisen slog till, d.v.s. drygt 20 ggr pengarna !!

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 397
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #56 skrivet: fredag 27, mars 2020, 03:06:14 »
Jag har satsat en slant på själva råoljan istället för att krångla med olika oljebolag som jag inte har någon koll på. Skulle det dippa över 10% under mitt inköpspris blir det ytterligare några andelar.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #57 skrivet: fredag 27, mars 2020, 07:57:51 »
Jag köpte ju som bekant för en liten slant härom veckan redan i ett första mindre av många kommande köp.

Jag funderar på om det inte är en tjurfälla vi ser byggas upp nu och överväger att sälja det lilla jag köpte igen med motiveringen att det vände för fort.

Hur tror ni börsen utvecklas de närmaste månaderna?
Återgång till det normala eller ska vi bilda en lägre topp för vidare nedgång?

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
« Svar #58 skrivet: fredag 27, mars 2020, 08:05:55 »
Månadssparar i svenska investmentbolag och globalfond.
Köper extra vid dipparna.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #59 skrivet: fredag 27, mars 2020, 09:40:49 »
Ädelmetallforum börjar gå mot ett börsforum :o. Eller ska man kalla det investerings forum.
Flera trådar som handlar om samma saker nu.
Börsen, aktier och fonder med andra snart värdelösa värdepapper  :-\

Igår fick jag tag på 50 Oz med silver som ska gömmas undan för framtiden, utanför hemmet.
Kan vara bra i dessa corona-tider då jag inte tror på, eller ser på, annat än det jag håller i handen och "vet" att jag har.
« Senast ändrad: onsdag 27, maj 2020, 11:44:53 av Krugerangel »

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sälja 250 g tacka smart? by Philip
Igår kl. 23:51

Hur mycket PM är tillräckligt? by gbz
Igår kl. 21:25

KINA by Cash Is King
måndag 28, april 2025, 22:20:13

2x Niue Island Ares 2017 - God of war 2 oz High Relief by Saiifo
lördag 26, april 2025, 18:16:00

32 stk postfriska frimärken by zodiac