Författare Ämne: Hur investerar ni efter corona?  (läst 59992 gånger)

Utloggad Silvernewb

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 1
SV: Hur investerar ni efter corona?
« Svar #30 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 15:36:17 »
Hur ser ni på att räntorna verkar vara påväg uppåt?

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 467
  • Affärsomdömen: 40
« Svar #31 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 16:06:10 »

Hmmm, är de verkligen det ?
USA har paniksänkt räntan 2 ggr de senaste två veckorna.
Med dessa usla ekonomier världen över så är det sänkt ränta framöver som kommer gälla.
Allt för att stimulera ekonomierna.

Minusränta fur alle !

Utloggad Silvernewb

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #32 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 16:56:27 »

Hmmm, är de verkligen det ?
USA har paniksänkt räntan 2 ggr de senaste två veckorna.
Med dessa usla ekonomier världen över så är det sänkt ränta framöver som kommer gälla.
Allt för att stimulera ekonomierna.

Minusränta fur alle !

Exakt! men marknadsräntorna har gått upp efter det och är högre än de var precis innan den första sänkningen.
https://www.cnbc.com/quotes/?symbol=US10Y

Kolla även svenska räntorna, påväg upp.

Artikel idag på cornucopia om företagsobligationsmarknaden: https://cornucopia.cornubot.se/2020/03/krismote-hos-finansinspektionen.html

Riskbanken, med flera centralbanker, har gjort deals med FED om tillskott av dollars, tror det var 30 miljarder i Sveriges fall.

Som ett par har sagt, coronaviruset kan vara det som spräcker the "all bubble", eller bond-bubblan.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #33 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 21:45:03 »
Vad gäller obligationsmarknaden så har jag nyligen gett min synpunkt om denna i denna eller annan tråd på detta forum :
Det är det farligaste tillgångsslaget av alla !
'Alla' tror att en investering i en fond som handlar med obligationer är 'trygg men lite tråkig'.
Detta är verkligen inte sant, finns en enorm fallhöjd i dessa 'säkra' obligationsfonder.
Samtidigt är sammanlagda marknadsvärdet av alla obligationer ENORMT
Tänk på alla pensionspengar världen över som ligger tunga i 'trygga' obligationer.

Jag har ändå svårt att koppla ihop en kollaps på obligationsmarknaden till att det skulle leda till stigande räntor.
Senast idag sänkte t.ex. Bank Of England sin styrränta.

Utloggad snus

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 158
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #34 skrivet: fredag 20, mars 2020, 08:12:16 »
Eric Strand menar att marknaden kommer att repa sig denna gång, efter diverse stimulanser, och att den riktiga nedgången kommer om 1-2 år.
Är själv av samma åsikt.

https://www.youtube.com/watch?v=ShUEUuhq8ok&feature=emb_title

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #35 skrivet: fredag 20, mars 2020, 09:16:15 »
Eric Strand menar att marknaden kommer att repa sig denna gång, efter diverse stimulanser, och att den riktiga nedgången kommer om 1-2 år.
Är själv av samma åsikt.

Har inte tittat på klippet än, men vad ska driva återhämtningen? Siffror från USA, retail sales bl.a., indikerade att man redan var på väg in i en recession innan Corona slog till. Nu står i princip hela världens produktion stilla, vinstvarningarna kommer på löpande band och utdelningar slopas. Ska regeringarna rädda alla bolag som går dåligt pga. Corona? Kommer folk verkligen glömma det här på en månad och gå tillbaka till sina vanliga konsumtionsmönster? NYSE uppgångar under decenniet har drivits på mycket av aktieåterköp av bolagen som nu slopar dessa.

Jag tror att vi får ställa in oss på dystra tider, sedan om börserna imploderar under sin egna tyngd återstår att se, finns ju siffror som indikerar det också.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #36 skrivet: fredag 20, mars 2020, 12:51:10 »
Är själv av samma åsikt.

Har inte tittat på klippet än, men vad ska driva återhämtningen? Siffror från USA, retail sales bl.a., indikerade att man redan var på väg in i en recession innan Corona slog till. Nu står i princip hela världens produktion stilla, vinstvarningarna kommer på löpande band och utdelningar slopas. Ska regeringarna rädda alla bolag som går dåligt pga. Corona? Kommer folk verkligen glömma det här på en månad och gå tillbaka till sina vanliga konsumtionsmönster? NYSE uppgångar under decenniet har drivits på mycket av aktieåterköp av bolagen som nu slopar dessa.

Jag tror att vi får ställa in oss på dystra tider, sedan om börserna imploderar under sin egna tyngd återstår att se, finns ju siffror som indikerar det också.

Börsen kan mycket väl hämta sig om man fortsätter stimulera. Inte så mycket för att bolagen plötsligt börjar tjäna en massa pengar, men om framtida vinster börjar se något bättre ut (även om det är två-tre år bort) så ko bolagsvärderingarna gå upp. En av få saker vi faktiskt kan vara säkra på vad gäller corona är att själva epidemin kommer vara över om ett par år (frågan är bara hur många som kommer ha dött och vilket ekonomisk skada som hunnit ske)

Om så bara inflationen börjar ta fart så går bolagsvärderingarna upp (eftersom de kan förväntas tjäna fler kronor i framtiden, och alternativet är att sitta med pengar på banken som garanterat krymper i värde varje år)

Som Peter Schiff sa i någon video nyligen "There are no atheists in foxholes and there are no free-market economists in a crisis". Allt hänger förstås på hur mycket pengar staten kommer injicera, men allt indikerar ju att det kommer bli "whatever it takes" den här gången också.

Obs att jag inte menar att börsen kommer gå upp, bara att den mycket väl kan göra det, även om sättningen i konsumtionen håller i sig ett tag.
« Senast ändrad: lördag 21, mars 2020, 08:56:40 av cyber »

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #37 skrivet: fredag 20, mars 2020, 21:58:16 »
Fast börsen var kraftigt övervärderad innan raset och många hävdar att den fortfarande är övervärderad, så även om bolagens framtida utsikter kan förbättras kommer de ju förlora pengar en tid framöver. Personligen tror jag det kommer bli betydligt värre innan man ser någon ljusning.

Inloggad Stacker

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 268
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #38 skrivet: lördag 21, mars 2020, 00:07:37 »
Är själv av samma åsikt.

Tycker att han bara pratar om marknaderna och den finansiella ekonomin. Som om allt bara handlar om att trycka ut tillräckligt med likviditet i maskineriet så ordnar sig allt. "Återställt till midsommar", jojo... Det är för sjutton tidernas depression på gång! Varje dag förlorar miljontals människor sina jobb eller blir varslade. I stort sett all efterfrågan är utraderad globalt utom på mat, toalettpapper och handsprit. Panik och oro bland hela befolkningar är en självförstärkande loop som bara går snabbare och snabbare. Det här är inte över i höst.

Jag är utan tvekan forumets största ärkepessimist men detta överträffar mina vildaste farhågor. Vaccin är på gång vid årsskiftet, i bästa fall. Imponerande snabbt och bra, men då finns det ju knappt några företag kvar här i världen?

Tror att Eric kraftigt underskattar människans psykologi och de långsiktiga konsekvenserna av detta. Vem kommer våga att återigen dra på sig spenderbyxorna och shoppa som vanligt eller skuldsätta sig för att resa eller köpa dyra kapitalvaror framöver - som bilar, den senaste elektroniken och allt annat som tills alldeles nyss forsade ut ur fabrikerna och såldes på avbetalning över hela världen?

Jag drog åt svångremmen för 10 år sedan, skippade kreditshoppingen av onödiga prylar och leksaker och började lägga allt som blev över från den lilla lönen varje månad på ädelmetall. Har för länge sedan helt slutat köpa saker som inte är nödvändigt för vardagslivet och om jag köper så blir det i första hand begagnat. Tror väldigt många andra världen över nu börjar agera likadant eftersom framtiden är så oviss. "Hoppsan! När kommer nästa sån här kris?" Massor av unga människor (de viktigaste konsumenterna) födda runt 2000 har aldrig upplevt någon finanskris som vuxna. Var ska då den efterfrågan som driver hela den globala återhämtningen komma ifrån? Man håller i sina grejer, behöver inte ha nytt hela tiden och köper begagnat om det går.

Å andra sidan verkar det vara ett djupt rotat mänskligt behov att konsumera en massa skräp och onödiga prylar om möjligheten finns så jag kan ha fel...

Alla dessa mångmiljardstöd och -krediter som regeringarna nu trycker ut ska ju betalas tillbaka någon gång. Räkna med radikalt försämrad ekonomi för svenska staten (och alla andra stater) och kommunerna. Rejäla nedskärningar överallt för många år framöver. Kraftigt höjda skatter och avgifter och sänkt levnadsstandard för de flesta, vilket ytterligare minskar konsumtionsutrymmet. Inledande deflationsfas nu och närmsta tiden, sedan kraftig inflation.

USA ska vi inte prata om. Massarbetslöshet med just inga sociala skyddsnät förutom kanske lite food stamps. Tror det kommer att explodera därborta senast under sommaren och stora delar av landet förvandlas till en rykande krigszon när maten tryter, samhället bryter samman och i stort sett varje invånare är beväpnad, ofta med automatvapen. Det blir Mad Max med folket mot makten i form av armén, polisen och national guard.

EDIT: Det händer redan nu: "Earlier this week, the Military Times confirmed that some 2,000 national guard soldiers had been called up across 23 states, with more on the way." https://www.zerohedge.com/geopolitical/hong-kong-reports-largest-surge-infections-yet-experts-warn-were-edge-all-out-war

Att följa Zerohedge är inget för den med svaga nerver. Informationen som där förmedlas indikerar att vi står inför Västerlandets undergång. Kanske är det lika bra? Vi levde ändå på övertid...

Oljepriskriget slår ut hela frackingindustrin som har skulder på hundratals miljarder dollar. Ska Fed baila ut alla dessa bolag också?

Go big now or go home! https://www.oftwominds.com/blogmar20/pandemic-money3-20.html

Citera
So listen up ruling elites: either go big or go home. Either accept that it's going to take several trillion dollars in helicopter money to insure the most vulnerable households and real-world enterprises remain solvent, or quit and go home.

The pandemic crisis isn't going to end in April or May, though the urge to indulge in such magical thinking is powerful. It might still be expanding in August and September.

Läs Charles Hugh Smith. Det är en klok man.

Jag läste en intressant text av nån näringslivshöjdare som spådde att när detta elände är över så kommer samhället och ekonomin vara i grunden förändrat. Han och resten av världens arbetande människor har nu upptäckt att det går alldeles utmärkt att hålla möten online med Skype, Teams och en massa andra smarta, välfungerande tjänster med videolänkar, delning av skärmar och programvaror etc med folk över hela världen.

Detta kan komma att radikalt förändra resandemönstret och alla slags persontransportbolag (mark/luft/sjö), konferens, hotell, event, ja hela hospitality-branschen (som globalt sysselsätter väldigt många människor) kommer att få det tufft och se en permanent kraftigt minskad efterfrågan på sina tjänster. Företagen vill nog gärna spara pengar på alla håll under den tuffa återhämtningen och drar förmodligen gärna in på dyra resor, mat, traktamenten och hotellnotor om alla mötesdeltagare istället kan vara kvar på kontoret och ses över videolänk med bra kvalitet och funktionalitet.

Elller.....så gillar affärsfolk att träffas i verkligheten och allt blir som vanligt igen!

Jag var hursomhelst in på banken idag och tog ut den lilla slant jag har som buffert för oförutsedda utgifter. Just in case..... Uttagslappar saknades vid kunddiskarna (hur kan det komma sig?) så jag fick en av kassörskan. Hon log tappert när hon lämnade över sedlarna men ansiktsuttrycket sade något annat. Hon var spänd och nervös. Undrar hur mycket cash hon lämnat ut den här veckan? 

Jag spår en bankrusning den närmaste tiden. Först hamstra mat, sen säkra sina pengar...

Ett massivt antal mindre verksamheter (vilka inte får ta del av statens hjälp eftersom den går till storföretagen) som hyr sina lokaler står nu i stort sett helt utan intäkter -->kan inte betala hyran-->fastighetsbolagen kraschar-->bankerna kraschar.

Vi får se hur detta inlägg åldras. Har jag tokfel ska jag aldrig mer komma med spådomar om framtiden, det lovar jag.

Jag tänker att på samma sätt som smittspridningen och sjukdomsutbrotten vid en pandemi sker exponentiellt så är också samhällssönderfallet exponentiellt. Först en liten ökning över längre tid. Allmänna reaktionen: "det ser bra ut, det här grejar vi!" Sedan - BOOOM! Plötsligt hundratals nya dödsfall per dygn på bara ett par veckor. Likadant med samhället/ekonomin: det blir lite sämre, lite sämre, lite sämre och så....BOOOM! - det mesta faller sönder mer eller mindre på en gång. Då gäller det att ha en bra exit strategy. Min exit strategy kommer att vara att sitta hemma och spela tv-spel. Så internet får inte gå sönder! Har en rejäl backlog med ospelat, plus att Doom Eternal släpps.....IDAG ju! Herreguud, varför sitter jag och skriver här?!

(Tv-spelsutrustning och spel ingår i posten "nödvändigt för vardagslivet" så ni behöver inte raljera om det. Tack på förhand.)

« Senast ändrad: lördag 21, mars 2020, 03:29:08 av Stacker »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #39 skrivet: lördag 21, mars 2020, 00:24:56 »
Stacker, aka ärkepessimist.

Jag förstår helt dina tankar.
På vilket annat forum som helst skulle du betraktats som en foliehatt.
Men här har vi förståelse för dina tankar.
Jag tror, liksom du, att vi har mycket bistra tider framför oss.

Men, där ändå vi som stackat ädelmetaller kommer klara oss bättre än stora merparten.
Utan att det för den skull gör att man känner sig bättre till mods.

För väldigt många kommer närmaste åren att bli extremt tuffa.
Jag är också mycket orolig för 'social unrest'
Hur kommer t.ex. de svenskar som inte varit speciellt mot bidragsinvandring att reagera när de själva mister sina jobb.
Samtidigt som bidragstagarna lever sina liv precis som vanligt...

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
« Svar #40 skrivet: lördag 21, mars 2020, 00:43:44 »
Citera

Angående likviditetskrisen i marknaderna... hur är det tänkt att mer dollar i systemet kommer lösa detta? När centralbankerna pumpat ut pengarna ska de väl få tillbaka dessa någon gång också? Skapar inte detta en ännu större efterfrågan efter dollarn? Ska man trycka in mer pengar då? Som skapar ännu större efterfrågan?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3330
  • Affärsomdömen: 133
« Svar #41 skrivet: lördag 21, mars 2020, 10:01:49 »
Om det blir hyperinflation plus att man inte längre kan få tag på guld är det då smart att övervintra sitt kapital på börsen i stora gamla industriföretag?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2115
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #42 skrivet: lördag 21, mars 2020, 10:03:03 »
Låt mig börja med att säg att jag är i Stackers läger. Jag tror att många (de flesta?) fortfarande lever i förnekelse över vad konsekvenserna, och ffa långvarigheten i konsekvenserna, av coronakrisen kommer att vara.

Men det sagt, och angående trådens tema, så går det inte att ta ut alla pengar ur banken. Vilket leder mig till min nuvarande grubbling. Om ni tittar på Tyrs inlägg i Sverige-tråden om utvecklingen på Spiltans korträntefond så ser ni problemets kärna. Jag har sålt av väldigt mycket, och stora delar var i aktier i USA och Kanada. Nu har de pengarna hamnat i SEK på lite olika konton och där förlorar de stort mot USD. Jag hör till dem som tror att alla fiatvalutor kommer att fortsätta förlora stort mot USD, så jag skulle vilja flytta kapital till ”USD”. Men samtidigt vill jag inte ge mig in i obligationträsket, av exakt de skäl som vi ser på utvecklingen av Spiltanfonden.

Så vad gör man? Om någon har en bra plan här vore det intressant.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #43 skrivet: lördag 21, mars 2020, 10:34:43 »
Låt mig börja med att säg att jag är i Stackers läger. Jag tror att många (de flesta?) fortfarande lever i förnekelse över vad konsekvenserna, och ffa långvarigheten i konsekvenserna, av coronakrisen kommer att vara.

Men det sagt, och angående trådens tema, så går det inte att ta ut alla pengar ur banken. Vilket leder mig till min nuvarande grubbling. Om ni tittar på Tyrs inlägg i Sverige-tråden om utvecklingen på Spiltans korträntefond så ser ni problemets kärna. Jag har sålt av väldigt mycket, och stora delar var i aktier i USA och Kanada. Nu har de pengarna hamnat i SEK på lite olika konton och där förlorar de stort mot USD. Jag hör till dem som tror att alla fiatvalutor kommer att fortsätta förlora stort mot USD, så jag skulle vilja flytta kapital till ”USD”. Men samtidigt vill jag inte ge mig in i obligationträsket, av exakt de skäl som vi ser på utvecklingen av Spiltanfonden.

Så vad gör man? Om någon har en bra plan här vore det intressant.

Det är enkelt, guld. Får man inte tag i fysiskt hos återförsäljare så får man nog ställa sig frågan om man litar på fysiskt allokerat guld

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #44 skrivet: lördag 21, mars 2020, 10:44:48 »
Jag tror det är förtidigt att säga att marknaden kommer krascha pga det här.

Visst vi ser problem med likviditet på obligationsmarknaderna men centralbankernas stimulationer kan bli i princip obegränsade och de stödpaket som ges nu kommer i stor utsträckning från centralbanker och når aldrig den verkliga ekonomin likt det vi sett sen 2008.

Det som kommer påverka är permitteringar och välfärdskostnader i övrigt och det beror på hur långdraget detta blir.

Så best case scenario, detta blåser över till sommaren som Erik säger, ett par kvartals förlorade inkomster är diskonterat och marknaden börjar fokusera på vad som händer efter och vi får ett härligt börsrally i sommar.

Worst case scenario, värmen biter inte på corona och det tar 100 dagar innan vi når toppen likt artikeln som delades nyss i corona tråden https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-the-hammer-and-the-dance-be9337092b56

Då är inte detta under kontroll på länge än och det finns en risk att det blir slutet på denna 100 åriga kreditcykel.

Vem har rätt, vem har fel? Kanske ligger sanningen någonstans mittemellan.
Oavsett vilka beslut man tar så får man fel, kanske bäst att förbereda sig på båda?

Jag har redan guld och silver fysiskt, mat, vatten och en liten mängd kontanter (kanske ska ha lite till)

Då återstår börsen, jag kommer köpa in mig över tid de närmaste månaderna för att vara med om en potentiell uppgång, inga fantasisummor men det kan räcka för att boosta kontot för husspar och ha ett bättre utgångsläge än innan. Annars blir guldet det som ger ett bättre utgångsläge

Se mitt guld och börsinnehav som hedge mot varandra för de olika scenariona.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Sälja 250 g tacka smart? by Philip
Igår kl. 23:51

Hur mycket PM är tillräckligt? by gbz
Igår kl. 21:25

KINA by Cash Is King
måndag 28, april 2025, 22:20:13

2x Niue Island Ares 2017 - God of war 2 oz High Relief by Saiifo
lördag 26, april 2025, 18:16:00

32 stk postfriska frimärken by zodiac
fredag 25, april 2025, 18:05:08