Författare Ämne: Hur investerar ni efter corona?  (läst 58667 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 50
SV: Hur investerar ni efter corona?
« Svar #15 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 11:51:37 »
Vad gäller investeringar ”efter corona” så tycker jag att det är väldigt klart att vi inte är ”efter corona” än på ett bra tag. Dvs jag håller med SilverSven och övriga om det.

Det jag undrar över just nu är när vi kommer att nå ”Peak Panik”. Att det inte skett i Sverige än tycker jag är uppenbart. Vissa andra länder har kommit längre, men vad gäller investeringar är det ju främst Sverige, USA och Kanada som räknas (åtminstone för mina investeringar).

Bortsett från när Peak Panik inträffar så är det också viktigt att skilja på orsaker till att börsen faller. En del är akut likviditetskris vilket leder till att man säljer allt. Det har vi redan sett en del av, även om det kan komma mer. Men en annan del är när finansmarknaderna börjar att mer klarsynt analysera konsekvenserna av coronakrisen och placera om därefter. Det kommer att vara brancher som inte längre är så attraktiva om man säger så. En tredje del är anpassning till nya förväntningar pga alla de finansiella lättnader som nu införs i hög takt (vilket redan sker).

Tulipanarosen är att lista ut när i kalendern dessa olika effekter kommer samt hur starka de är relativt varandra. Och vilka som är positiva för börsen och vilka som är negativa.

Min tro är att (3) kommer att vara närmast momentan. Finansmarknaderna är redan närmast perfekta i sin tolkning av hur de skall agera på varje nytt utspel från Fed och andra CBs respektive myndigheter.

(2) tror jag kommer att släpa en del, eftersom den till viss del är en funktion av (1), dvs ”peak panik”.

(1) tror jag ligger max några veckor bort här i Sverige. Kanske bara en vecka. Det kommer att komma när alla inser att rapporteringen från Italien är en tidsmaskin som beskriver vår framtid.

Just nu stoppar jag inte in några pengar på börsen, eftersom jag är orolig för vad som händer vid (1). Igår gick t ex TSX upp enormt. Jag hade fem olika aktier i min PM-portfölj som steg mer än 20% (den som steg mest steg 38%). Ytterligare ett antal steg mer än 10%. Efter stor vånda beslöt jag mig för att se det som en bulltrap och valde därför att sälja av ytterligare.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1311
  • Affärsomdömen: 35
« Svar #16 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 12:41:23 »
Jag håller med om att det är tidigt men jag tror också att mycket av effekterna är inräknat och om man väljer sina branscher väl så blir inte påverkan så stor i det längre perspektivet

Att pricka botten är väldigt svårt, jag köpte idag för ca 7% av vad jag allokerat för aktieköp iom denna "krasch" medveten om att det går ner mer och att jag inte ens försöker hitta botten.

Får se nästa vecka hur jag känner för mer köp

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #17 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 13:06:34 »
Inflationsjusterar man bottnar vid tidigare krascher så ligger börsen fortfarande rätt högt. Den kan antagligen falla ända ner till 700-800 punkter innan vi är tillbaka på lägstanivåerna efter IT-bubblan.
Man får tänka på att börsen i åratal blåsts upp av låga räntor och massiva återköp av börsnoterade företag för att öka efterfrågan/höja kursen på sina egna aktier.

Vill gärna se betydligt lägre nivåer på börsen innan jag är beredd att gå öka på mitt innehav på börsen med några större summor.
Att gå lång på olja känns som en "idiotsäker" investering då priset nu är lägre än produktionskostnaden vilket inte är hållbart på sikt. Men samtidigt så kommer efterfrågan att sjunka framöver och lagermängden just nu verkar vara enorm så jag håller mig utanför.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #18 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 13:39:47 »
Inflationsjusterar man bottnar vid tidigare krascher så ligger börsen fortfarande rätt högt. Den kan antagligen falla ända ner till 700-800 punkter innan vi är tillbaka på lägstanivåerna efter IT-bubblan.
Man får tänka på att börsen i åratal blåsts upp av låga räntor och massiva återköp av börsnoterade företag för att öka efterfrågan/höja kursen på sina egna aktier.

Vill gärna se betydligt lägre nivåer på börsen innan jag är beredd att gå öka på mitt innehav på börsen med några större summor.
Att gå lång på olja känns som en "idiotsäker" investering då priset nu är lägre än produktionskostnaden vilket inte är hållbart på sikt. Men samtidigt så kommer efterfrågan att sjunka framöver och lagermängden just nu verkar vara enorm så jag håller mig utanför.

Det är framförallt i olja jag lägger mitt krut, hälften av dagens köp gick in i Lundin petroleum

*edit
Vi pratar väldigt små summor med avsikt att börja månadsspara när det allokerade beloppet är upphandlat för att sprida risken för dyra köp
« Senast ändrad: onsdag 18, mars 2020, 13:42:19 av I_am_mine »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #19 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 13:54:29 »
Jag sparar normalt inte mycket i aktier men jag skulle gärna vilja köpa Tesla för den känns som en framtidsaktie.
Vet dock inte när det är dags att köpa. Tänkte vänta ett tag till.

Utloggad Hodja

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 86
  • Affärsomdömen: 23
« Svar #20 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 15:36:54 »
Jag sparar normalt inte mycket i aktier men jag skulle gärna vilja köpa Tesla för den känns som en framtidsaktie.
Vet dock inte när det är dags att köpa. Tänkte vänta ett tag till.

bra bilar, dåligt företag. den har nog en bra bit att falla om de ens överlever.

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #21 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 23:50:49 »
Efter Corona eller mitt under så investerar ja så här:

Har fysiskt guld o silver i madrassen och dessutom ett ISK konto (Avanza)
Där jag förutom några mindre innehav har::
I storleksordning:

Lundin Petroleum, olja (142)Sek (underbar direktavkastning)
Semafo , guld(16,50)Sek Noterat i både Stockholm och Canada
Maya , Silver (0,86) Cad
ELY, guld streaming (typ Franco Nevada), 0,57) Cad
Ascot guld junior (0,49) Cad
Petrotal olja norra Sydamerika (0,13) Cad

De flesta bolagen är som ni ser noterade i Canada (Cad)

Så detta har jag obs!!! det är ingen rekommendation att köpa eller sälja utan bara mitt innehav

Tar gärna emot synpunkter på mitt innehav och tips på nåt ja missat

Min horisont är ca. 7 år (är då 75)

så kom gärna med era synpunkter är öppen för allt

Med vänlig hälsning kristensson

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #22 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 09:52:19 »

I storleksordning:

Maya , Silver (0,86) Cad

Så detta har jag obs!!! det är ingen rekommendation att köpa eller sälja utan bara mitt innehav

Tar gärna emot synpunkter på mitt innehav och tips på nåt ja missat

Min horisont är ca. 7 år (är då 75)

så kom gärna med era synpunkter är öppen för allt

Med vänlig hälsning kristensson

Är det där majoriteten av av dina aktieinnehav? Jag skulle åtminstone komplettera det där med lite tråkiga globalfonder. Indexfonder om du känner att du redan är tillräckligt rolig som person, aktivt förvaltade fonder (kanske med värde-fokus) om du känner att du behöver skoja till det. Annars blir du lite väl tiltad mot energi och miners. Håller sig oljepriset på de här nivåerna kommer vi få se en rejäl sänkning av LUPE:s utdelningar.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #23 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 10:25:31 »
Nu blir det här mer en diskussion om investering under corona än efter. Hoppas det är ok.

Jag är lite villrådig. Just nu har jag den här fördelningen:

2/5 sparkonto (SEK)
1/5 breda indexfonder med vikt mot Europa och Sverige
2/5 silvergruvor (AuAg Silver Bullet)

Vad skulle ni ha gjort för ändringar i mitt läge? Nu när kronan faller borde man ju förstås ha mindre på sparkonto. Jag har ovanligt mycket där eftersom jag sålde av en del indexfonder när det började dyka. Silvergruvorna har hittills inte varit så bra men jag hoppas att det vänder om nu världen ropar efter mer fysiskt silver.

Tillägg. Jag har förstås en del fysiska ädelmetaller också.
« Senast ändrad: torsdag 19, mars 2020, 10:50:09 av laban77 »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #24 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 12:50:39 »
Jag upprepar min åsikt om potentialen i Lundin Petroleum som blivit helt krossad av oljepriskriget. De tjänar pengar i USD så där har du också en spridning från SEK

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 82
« Svar #25 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 13:25:10 »
Tack för tipset, jag kanske köper. Brukar inte köpa så mycket aktier så det är bra att höra vilka aktier andra här tycker är bra.  :)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #26 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 14:20:04 »

Maya , Silver (0,86) Cad

Jag skulle ta bort det mindre oljebolaget och guldjunioren. Jag gillar ELY (har den själv). Även om ELY är ett streamingbolag så skulle jag inte jämföra det med FNV eftersom ELY är relativt nytt och en bråkdel av FNVs storlek. Dessutom ligger mycket av intresset för ELY i kommande tillväxt i form av streams från fyndigheter som är på väg att öppna upp snarare än redan rullande streams från etablerade fyndigheter.

Jag har sålt av merparten av mina ELY, men faktiskt behållit mina FNV (och Wheaton och Sandstorm). Jag vill absolut köpa tillbaka ELY, men oroar mig för att det skall gå ner en bit till.

Några andra innehav som jag behållit delar av (men sålt merparten) är PAAS, KL, CDE och givetvis AG (dvs First Majestic som vi diskuterade i januari).

Jag vet att jag tidigare kollat på Maya, men valde att inte köpa. Jag kommer dock inte ihåg orsaken. Semafo har jag ägt till och från i många år, men äger inte just nu.

Caveat: mitt track record senaste tre veckorna borde få vem som helst att skrikande hålla för öronen och vägra lyssna på vad jag säger.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #27 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 14:28:07 »
Jag är lite villrådig. Just nu har jag den här fördelningen:

2/5 sparkonto (SEK)
1/5 breda indexfonder med vikt mot Europa och Sverige
2/5 silvergruvor (AuAg Silver Bullet)

Vad skulle ni ha gjort för ändringar i mitt läge? Nu när kronan faller borde man ju förstås ha mindre på sparkonto. Jag har ovanligt mycket där eftersom jag sålde av en del indexfonder när det började dyka. Silvergruvorna har hittills inte varit så bra men jag hoppas att det vänder om nu världen ropar efter mer fysiskt silver.
Nu blir det känsligt. Att ge rekommendationer är normalt en dålig idé, det är mycket bättre att hålla sig till att säga lite om hur man själv gör. Så med det sagt skulle jag ändå dra ner på AgAu-fonden rejält. Jag var skeptisk till den redan innan corona och är fortsatt skeptisk nu. Och 40% är tokmycket exponering mot silver.

”Om nu världen ropar efter fysiskt silver”. Tja, det är väl just det som är frågan, gör den det? Du kan absolut inte använda slutförsäljning i lite retailbutiker som grund för en sådan slutsats.

Caveat: se ovan.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #28 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 14:43:27 »
Jag gillar också Lundin Petroleum & Semafo (även om jag inte klivit på ännu).

Men jag skulle säga att det är väldigt riskfyllt att tilta sig alltför hårt mot en/ett par branscher, eller ännu värre bygga en portfölj helt baserat på vad man läst i nåt forum på internet :)

Det är kul att försöka hitta rätt aktier/branscher, men är man inte proffs så är det dumt att lägga mer än max 25% av sina "risk"-pengar i sånt.

Inloggad laban77

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 529
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #29 skrivet: torsdag 19, mars 2020, 14:55:30 »
Nu blir det känsligt. Att ge rekommendationer är normalt en dålig idé, det är mycket bättre att hålla sig till att säga lite om hur man själv gör. Så med det sagt skulle jag ändå dra ner på AgAu-fonden rejält. Jag var skeptisk till den redan innan corona och är fortsatt skeptisk nu. Och 40% är tokmycket exponering mot silver.

”Om nu världen ropar efter fysiskt silver”. Tja, det är väl just det som är frågan, gör den det? Du kan absolut inte använda slutförsäljning i lite retailbutiker som grund för en sådan slutsats.

Caveat: se ovan.

Jag tvivlar inte på att Silver Bullet återhämtar sig, och troligen går bättre än börsen på sikt. Frågan är väl bara hur mycket mer den kommer att falla, och hur länge det dröjer innan den återhämtar sig igen. Tack för tipsen... eh, jag menar redogörelsen för hur du själv gör.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Ny medlem : Stackollector by zodiac
Igår kl. 23:34

5 stycken 1/4 Guldmynt säljes - Australisk Guld Kangaroo by sputnik
Igår kl. 23:12

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by zodiac
Igår kl. 22:55

Svårvärderat Bob Marley 1995 silvermynt by Nyberg
Igår kl. 20:03

1 oz Guld MS70 Libertad 2016 by Smaug
söndag 16, mars 2025, 10:15:08