Författare Ämne: Premipension  (läst 9066 gånger)

Utloggad Guldfirren

  • Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Affärsomdömen: 0
Premipension
« skrivet: torsdag 16, april 2020, 22:20:00 »
Har min premiepension placerad i 305003 - Amundi Funds CPR Global Gold Mines A och 338590 - BlackRock - World Gold A2.
Dom går bra med tanke på omständigheterna, men valutan är i US dollar.
Schiff och Maloney pratar om en dollarcrash, är då fonder i SEK eller Euro att föredra? Dom kanske crashar också.
Vad ska man placera i?
Känns lite som pest, kolera eller covid.  :-\

 

Utloggad cyber

  • Guldmedlem
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
SV: Premipension
« Svar #1 skrivet: torsdag 16, april 2020, 22:38:01 »
Kraschar dollarn (och guldet behåller sitt värde) så kommer de där bolagen att rusa även räknat i SEK, eftersom bolagen ofta har kostnader i USD (och därmed går upp mer än dollarn går ner).

Det som möjligen är dåligt för miners är om de amerikanska räntorna sticker iväg uppåt (om bolagen är skuldsatta)

Och bara för att tydliggöra: Fondens basvaluta spelar ingen roll för din avkastning (så länge den inte är valutasäkrad, men det tror jag aldrig aktiefonder är), det är bara fondens innehav som spelar roll. I slutändan ska du ju ändå växla tillbaka till SEK, och huruvida det görs efter att du sålt eller när fondens kurs räknas ut (dvs innan du säljer) spelar ingen roll.

 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Köpes: Guldtacka upp till 50gram. by Berlusconi
Igår kl. 19:30

Irankriget by gbz
söndag 14, juni 2026, 13:51:12

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by gbz
lördag 13, juni 2026, 23:09:43

Spotpris, silver kilomynt Lunar Tupp 2017 by Coltrane
lördag 13, juni 2026, 15:00:47

Oseriösa säljare på Tradera. by zodiac
fredag 12, juni 2026, 19:03:03

Centralbankernas guldhandel by gbz
torsdag 11, juni 2026, 23:21:53

Guld säljes. 10 g guldtacka. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:33:32

Pausad. Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
torsdag 11, juni 2026, 21:32:51

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
tisdag 09, juni 2026, 23:45:23

Egon von Greyerz by gbz
lördag 06, juni 2026, 12:50:17

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by gbz
fredag 05, juni 2026, 20:47:15

Stigande marknadsräntor pressar priset på guld. by gbz
onsdag 03, juni 2026, 22:58:41

Avslutad Guld säljes. 5 g tackor. by Birka
onsdag 03, juni 2026, 10:55:50

Hästen, Apan och Tuppen Lunar II serien by Kulkuri
tisdag 02, juni 2026, 21:30:12

Aktier en förlustaffär de senaste 100 åren - Dagens Industri by fåtöljpanda
söndag 31, maj 2026, 19:40:28