Författare Ämne: Hur investerar ni efter corona?  (läst 60498 gånger)

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 862
  • Affärsomdömen: 10
Hur investerar ni efter corona?
« skrivet: måndag 09, mars 2020, 16:43:35 »
Just nu har jag till en liten del gått ur marknaden (från att tidigare legat typ 50% bostad, 40% aktier/aktiefonder, 5% räntekonto, 5% PM har jag väl gått till 35% aktier och 10% cash/ränta. Wow, vilken förändring :) ), men jag är ändå sugen på att tänka på investeringsmöjligheter framåt.

Mina tankar: Corona kommer inte försvinna snabbt. Även vi som antingen lyckas undvika smittan eller överlever för vi är unga friska & krya från början kommer också påverkas för samhället blivit förändrat. Supply chains kommer behöva läggas upp annorlunda om man måste vara beredd på att världen inte alltid kommer vara fullt integrerad. Charterresor & dyl kommer vara big no-no länge framöver, kanske flera år.

Så rese/flygbolag etc går bort, men vad kommer vi lägga våra pengar på istället, när röken väl lagt sig? Vilka branscher gynnas, vilka missgynnas?

Det förutsätter förstås att det finns en ekonomi kvar och att kraschen inte blivit så total att vi behöver all vår fiat & PM till mat (eller så kanske det är så det blir, och man ska satsa allt på ICA?)

Anyways, hur tänker ni?
« Senast ändrad: måndag 09, mars 2020, 16:45:38 av cyber »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2118
  • Affärsomdömen: 50
SV: Hur investerar ni efter corona?
« Svar #1 skrivet: måndag 09, mars 2020, 21:36:44 »
Mina tankar: Corona kommer inte försvinna snabbt. Även vi som antingen lyckas undvika smittan eller överlever för vi är unga friska & krya från början kommer också påverkas för samhället blivit förändrat. Supply chains kommer behöva läggas upp annorlunda om man måste vara beredd på att världen inte alltid kommer vara fullt integrerad. Charterresor & dyl kommer vara big no-no länge framöver, kanske flera år.

Så rese/flygbolag etc går bort, men vad kommer vi lägga våra pengar på istället, när röken väl lagt sig? Vilka branscher gynnas, vilka missgynnas?

Det förutsätter förstås att det finns en ekonomi kvar och att kraschen inte blivit så total att vi behöver all vår fiat & PM till mat (eller så kanske det är så det blir, och man ska satsa allt på ICA?)

Anyways, hur tänker ni?
Jag erkänner att jag har bränt mig rätt hårt i min gruvportfölj den senaste veckan. Det spelar ingen roll hur mycket man mentalt förbereder sig på en framtida krasch, när den väl kommer så går det för snabbt och man är naturligtvis just då tokupptagen med konferens och jobbaktiviteter in på kvällarna. Jaja.

Problemet nu, om jag försöker titta framåt till efter en kommande botten är att jag tycker att det är väldigt, väldigt suddigt. Visst, det är väl sannolikt att det kommer en punkt där oljebolag är väldigt attraktiva, men med ett priskrig mellan Ryssland och Saudi känns det inte direkt som att man skall hålla andan.

Vissa råvaror kommer att vara fantastiska om man timar det rätt. Jag tror absolut på koppar. Även zink. Uran kanske senareläggs något år eller två jämfört med annars pga att oljeförbrukningen (och -priset) rasat, men förr eller då kanske senare så blir det dags för uran. Igen. Men inte direkt.

Nu förstår jag absolut att din fråga är vidare än PM men jag kan ändå inte låta bli att reflektera över att 2008 så rasade allt: aktier, guld&silver, andra råvaror och även alla gruvor. Sedan hämtade sig PM snabbare än börsen i övrigt och fick som bekant en blow-off top 2011. Vad är annorlunda nu?

Tja det som sticker ut är ju att denna gång (åtminstone hittills) så rasar allt utom en enda sak och det är guldet. Det som gör detta så extra intressant är att olja är en dominerande kostnad för de flesta gruvor, så ett högt guldpris i kombination med ett rasande oljepris är en ren licens att trycka pengar (och det var exakt här jag brände mig, jag trodde att oljan skulle rasa pga Corona och att gruvorna därmed skulle klara sig mycket bättre än de gjorde).

Så jag kan helt enkelt inte låta bli att tro att när kaoset ebbar ut och dimmorna skingras så kommer de producerande guldgruvorna rätt snabbt att få sig ett rejält uppsving. Juniorerna är mer osäkert, dvs kan ta längre tid.

Men bortsett från den uppenbara saken tycker jag att det är mycket enklare att peka på ”don’ts” än ”dos”. Mycket går bort: allting med resor och turism, mycket nöjesindustri, restauranger, konserter, etc. Mycket i transportsektorn. Jag kan absolut tänka mig att det kommer att ta lång tid innan det blir inne att trängas med massor med okända människor med gemensam ventilation. Så utöver uppenbara saker som kryssningsfartyg kanske även tåg och bussar tappar i popularitet och privatbilism får ett uppsving till miljörörelsens frustration. Finansbranschen tror jag kommer att vara ett bottenlöst träsk medan världen gör unwind på all malinvestment (givet att man gör det, vilket jag hoppas).

Om Corona blir en start på en ny de-globaliseringstrend är givetvis för tidigt att säga men om det skulle bli så så tror jag på matproduktion i olika former.

Jag önskar att kristallkulan var mindre grumlig, men så är det med svarta svanar: de trillar inte ned enligt tidtabell på en förberedd landningsbana utan de dimper givetvis ner rakt i en lerpöl så att det mesta av planer och prognoser blir alldeles kladdiga och inte längre lika tydliga som man trodde att de var.

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 466
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #2 skrivet: måndag 09, mars 2020, 21:37:54 »
Netflix och liknande bör väl gynnas gissar jag... :-X

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #3 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 10:11:04 »
Håller med dig August, det är lättare att se vilka förlorarna är än att hitta vinnarna.

Netflix är säkert en av dem, men det är ju en rätt nischad grej (och netflix värdering är ju nåt i hästväg, även om det inte går att ifrågasätta att de är marknadsledande både på kvalite och kundbas). Överlag kan ju de som fokuserar på kommunikation över nätet gynnas (typ Slack, Microsoft & Google).

Läkemedelsbolagen kan vara en vinnare, om hela samhället börjar fokusera mer på hälsa.

Jag tror inte supermycket på en större de-globaliseringstrend, mer att folk kommer sätta upp tillverkning på olika ställen & hålla större lager etc.

Man hade ju kunnat tro att säkerhetsföretagen skulle gynnas, men i själva verket verkar det vara tvärt om (det behövs inga ordningsvakter för alla som ska gå och se konserter etc).

Marknadsmässigt kan jag tänka mig att Kina kommer vara först ur krisen, eftersom de var först med att ta krafttag mot spridningen. Men där finns det också risk för politiska påfrestningar, om folk tycker att regimen misskött sig.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #4 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 09:10:34 »
Angående Netflix, det första man gör för att spara pengar är väl att säga upp diverse månadsprenumerationer?

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #5 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 10:21:26 »
Angående Netflix, det första man gör för att spara pengar är väl att säga upp diverse månadsprenumerationer?

Ja, men än så länge är det ju inte en ekonomisk kris (möjligen för vissa företag, men inte för privatpersoner).

Och sitter du hemma hela dagarna så är 99kr/månad rätt billigt för att inte begränsas till att kolla gamla repriser av Hasse & Tage på SVT Play...
« Senast ändrad: onsdag 11, mars 2020, 10:25:20 av cyber »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #6 skrivet: söndag 15, mars 2020, 12:53:32 »
Försöker speja lite framåt.

Börskollapsen i sig är massivt deflationärt, lika så fallet i konsumtion och investeringar (fallande velocity of money).

Stimulanser kommer komma som ett brev på posten. Eftersom räntan redan är så låg (tack för det riksbanken...) så finns inte mycket för dem att göra (de kan ju teoretiskt sänka till -0,75 men nånstans där går gränsen, tror inte man är villig att gå så långt att man faktiskt betalar för att bankerna ska låna - och räntan bankerna betalar för att låna är reporäntan + 0,75)

Jag tror dock det finns politisk konsensus för att öppna dammluckorna i form av skattesänkningar & ofinansierade statliga investeringar. USA visar vägen. Detta borde driva inflation, på lång sikt mer än de ovanstående deflationära trycken.

Värdet av hela världens ekonomi har helt enkelt sjunkit pga corona, så det är inte orimligt att alla tillgångar faller i värde (cash faller inte nominellt, men realt). Den här gången verkar det inte riktigt finnas någonstans att gömma sig, även om cash visat sig vara det minst dåliga. Långa statspapper verkar iofs ha varit ännu bättre.

Jag tror att guld-fallet (särskilt de senaste dagarna) beror på att det här inte utvecklat sig till en finanskris (ännu i alla fall). Jag ger inte mycket för kursmanipulations-teorier eller att fysiskt guld skulle blivit frånkopplat pappersguld. Det finns alldeles för många smarta människor där ute som skulle kunna kapitalisera på ett sånt skeende genom att gå i motsatt riktning för att det skulle funka. Guldpriset är lite ett självspelande piano i kristider. Går det upp så vill folk köpa mer och det går upp ytterligare. Visar det sig att guldpriset är skakigt så sitter folk hellre i cash. Man kan också tänka sig att kineserna suttit hemma och inte köpt guld, och därmed har en stor nettoköpare försvunnit. Långsiktigt borde priset dock ta fart, i o m att vi går från något negativa till starkt negativa realräntor.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 467
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #7 skrivet: söndag 15, mars 2020, 13:12:39 »
Jag ger inte mycket för kursmanipulations-teorier eller att fysiskt guld skulle blivit frånkopplat pappersguld. Det finns alldeles för många smarta människor där ute som skulle kunna kapitalisera på ett sånt skeende genom att gå i motsatt riktning för att det skulle funka.

Jag är helt övertygad om att prismanipulationer på Comex marknaden förekommer.
Ett flertal av de stora bankerna har t.o.m. blivit fällda för detta och tvingats betala enorma belopp i skadestånd.
Det är just de smarta människorna där ute som du nämner som vet hur man ska göra för att få priset dit man vill.

Jag hörde precis på en intervju där man kom fram till att de senaste dagarnas prisras på futuresmarknaderna kan vara ett sätt för de som sitter på 'fel' sida att lyckas komma ur sina positioner. D.v.s. om man sedan länge sitter på kontrakt som spekulerar i sjunkande priser så är det just sjunkande priser som du behöver för att komma ur dessa utan förluster.
Det är först när dessa stora institutioner kommit ur sina dåliga innehav som vi kan få en fungerande prissättning igen.
Jag tror mycket på denna teori, tiden får utvisa om den är rätt.
Tror inte vi ska behöva vänta speciellt länge, faktiskt

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #8 skrivet: måndag 16, mars 2020, 10:51:30 »
Jag har nu funderat lite på detta och bestämt mig för följande aktier/fonder

Notera att i aktieväg köper jag inga superstora bolag utan jag tar en bredare approach i fondväg

Cibus Nordic Real Estate
Nytt tillväxtbolag som köper matvarubutiker och hyr ut till stora kedjor i Sverige och Finnland. Matvarubutiker verkar inte ta så stor smäll på detta även om deras aktiekurser gjort det. Deras utdelningspolicy är att höja utdelningen 5% samt att de delar ut kvartalsvis.

Infrea
Nytt infrastruktur tillväxt/investment bolag, har ägt denna ett tag och gillar deras strategi och den börjar bli väldigt attraktiv nu sett till aktiekursen

Lundin Petroleum
Stabilt oljebolag som tappat 50% pga krisen och oljepriskraschen. räknar med inställd utdelning för 2020 men att dom kommer tillbaka med normaliserat oljepris

Fonder
xact högutdelande, en fond som satsar på högutdelande aktier och som själv delar ut

Spiltan investmentbolag

Och sist men inte minst

Avanza global

Troligtvis lägger jag mig lite tyngre i Lundin petroleum än de övriga, risken är högre men chansen till 100% upp är lockande

Utloggad kristensson

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2658
  • Affärsomdömen: 47
« Svar #9 skrivet: måndag 16, mars 2020, 11:12:15 »
Lundin Petroleums Vd uttalade i fredags att man inte planerade någon sänkning av aktieutdelningen för 2020, men det var då det vem vet vad som händer framledes.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #10 skrivet: måndag 16, mars 2020, 13:25:48 »
Lundin Petroleums Vd uttalade i fredags att man inte planerade någon sänkning av aktieutdelningen för 2020, men det var då det vem vet vad som händer framledes.

Ja får han rätt så är det ett plus

Jag är den typen som planerar för det värsta och blir hellre positivt överraskad än besviken

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #11 skrivet: måndag 16, mars 2020, 19:23:24 »
Jag har fullt frysen och köks-skåp med mat.
Det gick åt ett antal tusen kronor och så slipper jag tänka på det fram till sommaren.
Jag äger inga värdepapper då jag slutade med aktier och fonder samt sparpengar på banken för många år sedan.
Ädelmetaller är grejjen.....
Tandläkaren var jag hos förra veckan för en tandputsning eftersom jag förstog att dem antagligen måste stänga.
Annars investerar jag i hälsa och har idag dubblat mina push- och sit-ups eftersom tränings-studion stängde förra veckan.
Extra skönt med frisk luft och sol i ansiktet mitt på dagen då kroppen behöver lite extra d-vitaminer.
Har också investerat i tid med grannar, på avstånd, om säkerhet och omtanke för de gamla som inte kan/bör gå ut och handla själva.
« Senast ändrad: måndag 16, mars 2020, 22:44:15 av Krugerangel »

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #12 skrivet: tisdag 17, mars 2020, 23:18:52 »
Jag är rätt kluven just nu eftersom hela ekonomin krymper. Man kan se deflation överallt samtidigt som stimulanser i alla dess former utlovas.
USA utlovade just helikopterpengar.

Valde att kliva av börsen med mycket av mitt kapital under senhösten och blankade OMX för merparten av summan.
Har nu sålt av lite av min blankning och återinvesterat i indexfonder på "rea", men det känns som att vi fortfarande har lång väg att gå.

Just nu vill jag inte utöka mitt innehav på börsen och heller inte sälja min kvarvarande blankning. Anledningen till det är att känns som att börsen fortfarande har stor fallhöjd kvar. De värsta effekterna av Corona ligger fortfarande i framtiden då viruset sprids exponentiellt. Även om viruset inte är särskilt farligt i sig så är ekonomin och systemet det bygger på med nuvarande skuldsättning mycket skör.

Men deflation är en gåva från gud så jag överväger att utnyttja detta och gå in i råvaror, crypto och annat innan köpkraften faller.
Överväger möjligheten att ta ett mindre lån för att ha möjlighet att göra investeringar innan deflationen och alla dessa stimulanspengar vänder till inflation.
Med mindre menar jag förstås en mindre del av min ekonomi som jag har råd att förlora. Har väldigt många uppbundna tillgångar som hindrar mig från att handla om tillfälle ges.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #13 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 00:09:57 »
Jag är rätt kluven just nu eftersom hela ekonomin krymper. Man kan se deflation överallt samtidigt som stimulanser i alla dess former utlovas.
USA utlovade just helikopterpengar.

Valde att kliva av börsen med mycket av mitt kapital under senhösten och blankade OMX för merparten av summan.
Har nu sålt av lite av min blankning och återinvesterat i indexfonder på "rea", men det känns som att vi fortfarande har lång väg att gå.

Just nu vill jag inte utöka mitt innehav på börsen och heller inte sälja min kvarvarande blankning. Anledningen till det är att känns som att börsen fortfarande har stor fallhöjd kvar. De värsta effekterna av Corona ligger fortfarande i framtiden då viruset sprids exponentiellt. Även om viruset inte är särskilt farligt i sig så är ekonomin och systemet det bygger på med nuvarande skuldsättning mycket skör.

Men deflation är en gåva från gud så jag överväger att utnyttja detta och gå in i råvaror, crypto och annat innan köpkraften faller.
Överväger möjligheten att ta ett mindre lån för att ha möjlighet att göra investeringar innan deflationen och alla dessa stimulanspengar vänder till inflation.
Med mindre menar jag förstås en mindre del av min ekonomi som jag har råd att förlora. Har väldigt många uppbundna tillgångar som hindrar mig från att handla om tillfälle ges.
Mycket bra skrivet SilverSven!!!
Intelligenta människor anpassar sig till framtiden!

Utloggad SilverSven

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 69
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #14 skrivet: onsdag 18, mars 2020, 06:30:40 »
Den privata skuldsättningen är i dagsläget så hög att man inte "kan" låta räntorna stiga för mycket eftersom det skulle resultera i fullständig katastrof för alla som lånat miljonbelopp till sina villor.
Det är därför "bättre" att inflatera ekonomin och dessa lån än att alla villor hamna på Hemnet.
Av den anledningen har jag svårt att tro att vi kommer att se så höga räntor.

Ska bli väldigt intressant att följa utvecklingen resten av veckan.
Om ekonomin fortsätter krympa i den här takten kan det bli läge för mig att agera.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Tyr
Idag kl. 11:21

Tja tja ,Ny här. by JohanB
Idag kl. 01:48

Bad jokes. by Tyr
Igår kl. 18:43

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Igår kl. 18:30

Boliden silvertackor numrerings mysterium? by mega_n
tisdag 13, maj 2025, 18:32:14