Jag läste just en intressant artikel hos AOTH (Ahead of the Herd), som jag för övrigt rekommenderar rent allmänt som oftast läsvärd.
Artikeln handlar om ett möjligt ”Minsky Moment” för fiatvalutor relativt guld. Ett Minsky moment (efter Hyman Minsky) är när det plötsligt blir uppenbart att någonting är extremt övervärderat och att det inte kan fortsätta utan att en kraftig omvärdering/förändring är nödvändig.
Vi har många gånger pratat om hur svårt det är att få folk att släppa tron på pappersvalutor, det har liksom ingen betydelse att de inte är uppbackade av någonting, så länge ”alla” (utom några foliehattar) ”tror” på pappersvalutan så fungerar den. För att bryta denna situation krävs det någon sorts rejäl trigger.
En sådan trigger är detta med helikopterpengar som nu skall införas i Hongkong om jag förstår det rätt. Jag håller helt med grinne om att det är ett stort steg (i fel riktning) som sannolikt på lite sikt kommer att få stora konsekvenser, och inte bara i Hongkong.
Ett annat stort steg (också i fel riktning) är USAs införande av den s.k. ”currency rule” som gör att DOC (Department of Commerce) ges rätt att lägga på en strafftull på lite vad som helst som man anser orättvist konkurrerar med amerikanska leveratörer via en för låg valuta (relativt USD). Det är ju inte svårt att inse hur attraktivt det kommer att vara för amerikanska leverantörer att klaga till DOC om att de utländska konkurrenternas produkter är billigare pga valutan snarare än att amerikanerna är mindre effektiva i sin tillverkning. Risken för ett eskalerat handelskrig och därmed uppsnabbad de-dollarisering är uppenbar.
Se
https://aheadoftheherd.com/Newsletter/2020/Paper-money-rejection-is-golds-Minsky-Moment.htm