Författare Ämne: Vart testa guld elektroniskt?  (läst 14232 gånger)

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Affärsomdömen: 0
Vart testa guld elektroniskt?
« skrivet: tisdag 25, februari 2020, 00:12:09 »
Hej mitt första inlägg här på forumet , admin får gärna flytta om jag råkat lägga det fel .

Min fråga är, vet någon vart i landet man kan testa guld elektroniskt?  Har utomlands sett guldsmeder/guldköpare som har någon form av elektronisk maskin som direkt får fram exakt karathalt / procent guld på ett smycke eller mynt tex.. vet någon här vart de skulle kunna ha en liknande maskin där man ( mot betalning såklart ) kan testa guld/ smycken och få exakt karathalt? Pantbanker testar ju oftast med syra som antingen ger 14k - 18k - 21k osv , och för guldtackor vill de oftast borra i tackan tex .

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
SV: Vart testa guld elektroniskt?
« Svar #1 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 00:29:19 »
Vart i landet bor du? :)
Välkommen till forumet

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
« Svar #2 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 03:27:41 »
Välkommen till forumet

Tack. Det mesta söder om Uppsala funkar faktiskt , även Danmark .

Utloggad Nils

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 391
  • Affärsomdömen: 53
« Svar #3 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 07:30:13 »
Välkommen till forumet!

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #4 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 07:43:15 »
Hej mitt första inlägg här på forumet , admin får gärna flytta om jag råkat lägga det fel .

Min fråga är, vet någon vart i landet man kan testa guld elektroniskt?  Har utomlands sett guldsmeder/guldköpare som har någon form av elektronisk maskin som direkt får fram exakt karathalt / procent guld på ett smycke eller mynt tex.. vet någon här vart de skulle kunna ha en liknande maskin där man ( mot betalning såklart ) kan testa guld/ smycken och få exakt karathalt? Pantbanker testar ju oftast med syra som antingen ger 14k - 18k - 21k osv , och för guldtackor vill de oftast borra i tackan tex .

Hej och välkommen till forumet!

Jag vet ingen pantbank eller liknande som har kostat på sig sån utrustning däremot är vi ett par på forumet som själva köpt en sådan här, den är inte så avancerad att den ger renheten i karat då den mäter resistivitet och det beror helt enkelt på att olika legeringar ger olika utslag även vid samma renhet (koppar/silver legering) men den har ett visst antal olika renheter/legeringar man kan välja.

Jag bor i Malmö och skulle kunna vara behjälplig inom stan

Error 404 (Not Found)!!1

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3347
  • Affärsomdömen: 142
« Svar #5 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 08:31:53 »
Välkommen i gänget!

Inloggad sff123

• Administratör
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1912
  • Affärsomdömen: 92
« Svar #6 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 09:40:40 »
Välkommen till forumet

Tack. Det mesta söder om Uppsala funkar faktiskt , även Danmark .
Finns i Stockholm om du eller någon annan skulle behöva testa något :)
Har även Syrakit  :)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #7 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 11:16:15 »
Välkommen till forumet.

Finns det verkligen inte en enda handlare eller pantbank i Sverige som har riktig utrustning för att testa guld med laser???
Vad med Tavex?
Något företag här i landet borde ha en riktig maskin med laser.
Kommer inte ihåg vad maskinen heter.
Det kommer ut en liten pappers-remsa med exakt metall-innehåll.
Väldigt snabb och effektiv maskin som kostar strax över hundra tusen eller mer.
« Senast ändrad: tisdag 25, februari 2020, 11:18:42 av Krugerangel »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #8 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 12:03:01 »
Välkommen till forumet.

Finns det verkligen inte en enda handlare eller pantbank i Sverige som har riktig utrustning för att testa guld med laser???
Vad med Tavex?
Något företag här i landet borde ha en riktig maskin med laser.
Kommer inte ihåg vad maskinen heter.
Det kommer ut en liten pappers-remsa med exakt metall-innehåll.
Väldigt snabb och effektiv maskin som kostar strax över hundra tusen eller mer.

Tänker du kanske på röntgenfluorescens, XRF?
Dessa verkar användbara: Exempel
och kan köpas på ebay för som du säger styvt hundratusen: Exempel
Borde gå att hitta inom EU också för den som inte vill betala extra moms och tull: t.ex. här.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #9 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 12:32:32 »
Ja precis, fast inte exakt :)
Där jag går och handlar, mest  i utlandet, har nästan alla handlare en ungefär likadan lasermaskin.
Jag har nästan ingen erfarenhet alls med handlare i Sverige. Märkligt att inte en enda mynthandel eller pantbank har en sådan maskin.
Nästan ett måste om man driver handel på större basis som handlare gör, tycker jag.
Det kanske inte finns underlag i deras omsättning att investera i en maskin som sparar både tid och pengar.
Man kan inte sitta och syretesta allt guld då det tar för lång tid om någon kommer med en påse med 18karat smycken som dem har ärvt, tex en halvkilo med ringar, örhängen, manschett knappar, kedjor m.m.

Dessutom finns det större och grova länkar som kanske inte varje länk är guld i......
Ska man testa 40-50 små länkar i en kedja på 300-400gram 18k med en fil och syre.....ja det tar lång tid.
Tackor slipper man borra och smycken slipper man fila ett stort sår på som gör att man inte kan sälja vidare smycket för över spot och slipper då smällta för under spot.
Javisst fick jag chock när jag hörde om att en pantbank syretestade en 2 Oz Tiger från 2010. Det kan man kalla pantat gjort.
Tipsa en mynthandlare i Stockholms-området så får han fort många kunder :)
« Senast ändrad: tisdag 25, februari 2020, 12:45:17 av Krugerangel »

Inloggad 9darter

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 737
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #10 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 16:18:13 »
Ja precis, fast inte exakt :)
Där jag går och handlar, mest  i utlandet, har nästan alla handlare en ungefär likadan lasermaskin.

Intressant! Har du lust att kolla upp fabrikat och modell nästa gång du är utomlands och ser en?

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
« Svar #11 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 16:24:05 »
Tack för alla svar , och vilket härligt gäng det verkar vara här , tack så mycket till er som erbjöd sig ställa upp , verkligen. Trevligare forum än detta verkar svårt att hitta.

Jag skulle dock inte vilja slösa privatpersoners tid med att testa mitt guld , tänkte mer om det fanns någon affärsverksamhet ja tex likt tavex eller någon specifik pantbank som har just den här lasern/röntgen/xrf någon tidigare nämnde... den testar exakt karathalt/ procent av guld och får fram det på mindre än
20 sekunder ... med syra har du alltid risken att du skrapar på områden som är tex 18k medans andra områden bara är tex 16 karat osv, och framförallt med tackor blir du ju tvungen att öppna tackan och liknande .

Jag har kollat runt en del, det enda jag blivit hänvisad till var något som hette något i stil med ”statens laboratorium test” något något något ( minns inte exakta namnet dessvärre ) är det kanske någon här som vet vad jag menar?

Vissa svenska auktionshus brukar skicka in smycken och liknande just dit för test .

Utloggad gyb191

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 16:33:04 »

Jag vet ingen pantbank eller liknande som har kostat på sig sån utrustning däremot är vi ett par på forumet som själva köpt en sådan här, den är inte så avancerad att den ger renheten i karat då den mäter resistivitet och det beror helt enkelt på att olika legeringar ger olika utslag även vid samma renhet (koppar/silver legering) men den har ett visst antal olika renheter/legeringar man kan välja.

Error 404 (Not Found)!!1

Tack så mycket för ditt svar Iammine , har du kanske lust att länka till maskinen du köpt?  Hur funkar den maskinen om ett smycke tex är 16-17 karat ?

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #13 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 19:12:30 »

Error 404 (Not Found)!!1

Tack så mycket för ditt svar Iammine , har du kanske lust att länka till maskinen du köpt?  Hur funkar den maskinen om ett smycke tex är 16-17 karat ?

Jag köpte samtidigt som sff123, han har bättre koll tror jag.

Nä den funkar dåligt på det sättet du önskar den är i princip bara användbar till de vanligaste investerings mynten och tackorna

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #14 skrivet: tisdag 25, februari 2020, 20:47:06 »
I en tråd från juli 2018 finns mer att läsa:

Recension av Sigma Metalytics Precious Metal Verifier 

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt