Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 69342 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 551
  • Affärsomdömen: 6
SV: Corona, inte ölen
« Svar #420 skrivet: söndag 17, januari 2021, 13:43:27 »
Själv tycker jag att om man vill ha vaccinet ska man ta det (speciellt om man är riskgrupp)
men om man inte vill så ska man inte behöva ta det. Min familj har haft corona (har barn i skolan
där det har cirkulerat) och nu känner vi inte att vi vill ha något vaccin som läget är nu.

Jag tycker som du att man skall inte tvingas att ta vaccin om man känner oro för det.
Det finns heller ingen som kan tvinga dig till det. Däremot kan det ju om du vägrar medföra
att du blir begränsad i vissa avseenden. Det är inte säkert att du kan resa in i alla länder.
Att länder kommer att kräva vaccinering är inget konstigt. T.ex. när vi besökte Brasilien för några år sedan fanns det krav på att vi skulle vara vaccinerade mot Gula Febern. Utan att kunna visa upp intyg om att vi var vaccinerade hade vi inte blivit insläppta i landet.
Det snackas från myndigheterna att man skall ta fram ett digitalt intyg för vaccinering av SARS-COV-19. Detta har man kommit på nu när det gått ett år sedan pandemin startade. Lite senfärdigt kan man tycka.
Varför krångla till det nu ? För in en rad i gula häftet med stämpel och signatur. Det funkar för gula febern.

Vi har lyssnat på Dr. John Cambells råd och började äta d3 vitaminer i våras. Har läst mycket
positivt om D3 vitaminer ända sen dess. Den har en skyddande effekt för lungorna. Det jobbigaste
med Corona verkar ju vara när den går ner i lungorna, det slapp vi, kanske tack vare
Dr. John Campbell.

I Sverige rekommenderas max 20 ug D-vitamin om dagen för personer med dålig solexponering.
Detta sägs då skydda mot urkalkning av skelettet.
Man har då inte tagit hänsyn till vad man behöver för att immunförsvaret skall fungera bra.
För det krävs det mer. I vart fall i Sverige under vintertid.
Jag liksom Dr. John Campbell tar 50 ug (2000 IE)/dag. Mer än 100 ug/dag rekommenderas inte.

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #421 skrivet: söndag 17, januari 2021, 14:58:52 »
Jag är minst sagt tveksam till vad som skrivs på Offguardian.
I Juli 2020 påstår man exempelvis att ingen dött av SARS-COV-2.
Man kan ju tro att det är sant men det gör inte jag.

Ja det där var ju inte så värst trovärdigt. Men att döma ut en hel nyhetsplatform pga något eller några inlägg som är felaktiga känns lite drastiskt. Det är som med Zerohedge, de lägger ut en del stolligheter men man får ju sila lite, vara källkritisk och kolla på flera ställen om det är något som verkar för bra, eller dåligt, för att vara sant.

Pfizer säger att effektiviteten är 95%. Eh, det var visst 0,84%, men vad gör väl en decimal hit eller dit? DET ÄR JU ETT NÖDLÄGE!

Vad är det för mumbo jumbo ?
Det är klart att man kan redefiniera hur man mäter efficacy och få till en annan siffra men varför inte hålla sig till det vedertagna sättet att ange saken ?

Jag är ingen forskare och vet inte hur efficacy brukar mätas och definieras men det är givetvis så att Pfizer använder den metod som är fördelaktigast för dem och inte för oss som ska bli injicerade med eländet.

2,8 proc av de som får vaccinet drabbas av så svåra biverkningar att de inte kan jobba eller fungera normalt i vardagen och kräver vård. Med miljoner vaccinerade blir det ganska många individer....

Var finns evidensen för detta ?

Här till exempel. CDC bör vara en tillräckligt seriös källa: https://www.cdc.gov/vaccines/acip/meetings/downloads/slides-2020-12/slides-12-19/05-COVID-CLARK.pdf

Ja, det är ett problem när man buntar ihop flera olika slags ohälsa i samma grupp. Det blir trubbigt och svårt att dra några korrekta slutsatser. T ex alla som avlider och är Covidpositiva. Dog de av eller med Covid? Vem vet...

I sådana här diskussioner blir det tydligt att vi allihop har väldigt olika syn på hur världen egentligen fungerar och vad som s.a.s. sker i det fördolda. Det handlar väl till syvende og sist om om man tror på det officiella narrativ som prånglas ut av näringsliv, makthavare och media. Om man som jag och många andra (på goda grunder) inte alls gör det så blir hela ens världsbild väldigt annorlunda. På gott och ont....

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #422 skrivet: söndag 17, januari 2021, 16:29:17 »
Jag är ingen forskare och vet inte hur efficacy brukar mätas och definieras men det är givetvis så att Pfizer använder den metod som är fördelaktigast för dem och inte för oss som ska bli injicerade med eländet.

Jag är inte heller någon forskare men för att räkna ut efficacy skapar man 2 grupper där båda grupperna injiceras. Den ena med verksamt vaccin och den andra med placebo. I det enskilda fallet vet varken "patienten" eller sköterskan som gett vaccinet om sprutan innehåller verksamt vaccin eller ej. Jag tycker Oxford/AZ var verkligt smarta när dom gav säsongsinfluensavaccin som placebo. Detta medförde att "patienten" även i detta fall kanske fick en reaktion av sprutan. Annars kunde man kanske avgöra på utebliven sådan att man fått just placebo.
Efter vaccinering väntar man på att individer i de båda grupperna skall bli infekterade.
För enkelhets skull antar vi att båda grupperna är lika stora. Annars får man räkna med proportionell andel.
1) Antag att vi har 10 000 personer i vardera gruppen.
Efter ett tag när man fått tillräckligt många insjuknade kan man börja analysera resultat.
2) Vi har fått 293 infekterade personer i placebo-gruppen.
3) Vi får  15 infekterade personer i gruppen med aktivt vaccin.
Vi kan då anta att 293-15=278 personer som vaccinerats varit skyddade av vaccinet.
Efficacy=278/293=0,95=95%
Man förlitar sig på att sannolikheten att risken för infektion är lika stor inom de båda grupperna. För att nå detta krävs det att man har stora grupper som ingår i testet.
 Det går också att räkna ut osäkerheten av utsagan. Man kan exempelvis säga att med viss  sannolikheten ligger resultatet inom 93-97% sannolikhet med si och så många %.
Testet kan fortgå och man får då bättre konfidens efterhand.

Här till exempel. CDC bör vara en tillräckligt seriös källa: https://www.cdc.gov/vaccines/acip/meetings/downloads/slides-2020-12/slides-12-19/05-COVID-CLARK.pdf

Ok här berättar man att 2,8% drabbats av:
"*unable to perform normal daily activities, unable to work, required care from doctor or health care professional"
men man anger inte vilken andel av dessa som"required care from doctor or health care professional"

Ja, det är ett problem när man buntar ihop flera olika slags ohälsa i samma grupp. Det blir trubbigt och svårt att dra några korrekta slutsatser. T ex alla som avlider och är Covidpositiva. Dog de av eller med Covid? Vem vet...

Enig. Det finns också personer som i verkligheten avlidit av av Covid-19 men som har angivits döda av något annat.

I sådana här diskussioner blir det tydligt att vi allihop har väldigt olika syn på hur världen egentligen fungerar och vad som s.a.s. sker i det fördolda. Det handlar väl till syvende og sist om om man tror på det officiella narrativ som prånglas ut av näringsliv, makthavare och media. Om man som jag och många andra (på goda grunder) inte alls gör det så blir hela ens världsbild väldigt annorlunda. På gott och ont....

Men visst är det härligt att vi inte har samma åsikter om allting. Det är ju detta som är bränslet för att ha en intressant diskussion och vända och vrida på argument, Det är ju en fantastisk möjlighet att kunna ifrågasätta sina egna uppfattningar och också lära sig något nytt.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 320
  • Affärsomdömen: 22
« Svar #423 skrivet: måndag 18, januari 2021, 11:50:05 »
Trigger Warning !!

Hängivna vaccinförespråkare kan uppleva bifogad bild som stötande !

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 102
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #424 skrivet: tisdag 26, januari 2021, 18:02:52 »
Hörde lite hastigast på TV idag talas om en muterad variant från Sydafrika. Någon som vet något om denna?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2780
  • Affärsomdömen: 93
« Svar #425 skrivet: tisdag 26, januari 2021, 18:20:45 »
Hörde lite hastigast på TV idag talas om en muterad variant från Sydafrika. Någon som vet något om denna?

Smittar mer effektivt. Jag är mer oroad för varianten från Brasilien. Mot den hjälper varken vaccin eller antikroppar.

Utloggad Canvas

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 102
« Svar #426 skrivet: tisdag 26, januari 2021, 18:25:07 »

Smittar mer effektivt. Jag är mer oroad för varianten från Brasilien. Mot den hjälper varken vaccin eller antikroppar.

Den från Brasilien hade jag inte ens hört talas om. Hur är den i smittsamhet och dödlighet?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #427 skrivet: tisdag 26, januari 2021, 18:30:06 »

Den från Brasilien hade jag inte ens hört talas om. Hur är den i smittsamhet och dödlighet?

Ingen aning. Har bara hört lite flyktiga reportage sista veckan. De går väl inte ut så brett med det för att undvika att skrämma livet ur folk.
« Senast ändrad: tisdag 26, januari 2021, 18:32:27 av Birka »

Utloggad Tyr

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 543
« Svar #428 skrivet: tisdag 26, januari 2021, 19:02:51 »
De första fallen av den muterad variant från Sydafrika upptäcktes där i oktober 2020, och uppskattas vara runt 50 procent mer smittsam än ursprungsviruset. Men den verkar inte leda till någon svårare sjukdom.  Två fall har upptäckts i Sverige, och båda är kopplade till personer som har rest in i Sverige från Sydafrika.
Pfizer säger att deras vaccin är effektivt även mot den här mutationen.

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #429 skrivet: tisdag 26, januari 2021, 19:43:58 »
Det finns nu 3 st. muterade varianter av covid-19 som man är orolig för.
1) Den Brittiska som nu är helt dominerade i Storbritannien.
2) Den Sydafrikanska som spridits i mindre omfattning i Europa.
3) Den Brasilianska som också spridits i mindre omfattning i Europa. Dock mer än den Sydafrikanska och framför allt i Portugal där situationen är mycket alvarlig.
Beläggningen på sjukhusen där är nu 300%.
Portugal har starka band med Brasilien och den vägen har varianten kommit till Europa.
Ingen av dom 3 varianterna är resistenta mot Pfeizer's vaccin utan vaccinet biter på dem. Troligen fungerar också Modernas vaccin också då de är väldigt lika.
Vad betyder det för Sverige ?
Jag tror att den Brittiska varianten redan är såpas spridd att den inte kommer att kunna stoppas. Vi testar lite och vi har nu 95 funna fall varav 29 inte kan knytas till inresta personer. Vi sekvenserar ca. 1 % av alla positiva fall. Rimligtvis har vi då runt 2900 smittade av den Brittiska varianten ute i samhället. Det klarar vi inte att begränsa. Speciellt inte då den är så mycket mer smittsam.
Skulle vi ge oss på att stoppa den skulle det krävas helt andra tag än vad vi sett hitintills.
Typ, köp på er mat för 3 veckor och lås in er. Ungefär som man gjorde i Kina i början av pandemin när man svetsade igen ytterdörrar för att folk inte skulle kunna komma ut.
Möjligen kan vi klara att stoppa Sydafrikavarianten där man hittat 3 fall, alla med resekoppling om FHM sätter till alla klutar.
Jag tror också att vi kommer att få se den Brasilianska varianten i Sverige. Flygen går fortfarande till/från Portugal. Står det någon på flygplatsen och kollar ankommande passagerare från Portugal ? Har någon hört talas om det ? Nej!
När den Brittiska varianten tar fart kan det bli en mycket snabb tillväxt. Fördubbling var tionde dag. Det kan bli så illa att myndigheterna inte hinner med att vidtaga åtgärder. Från halv belagt på sjukhusen till fullt tar det alltså 10 dar. 10 dar senare har vi dubbelt belagt.
Jag har tagit siffrorna ur minnet så de kan vara felaktiga. Påpeka gärna detta i så fall.
« Senast ändrad: tisdag 26, januari 2021, 20:03:28 av hasse_A »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #430 skrivet: lördag 27, februari 2021, 17:38:24 »
Hjälp mig att förstå syftet med denna nya restriktion som gäller från 1/3 :

För serveringsställen som utgör en del av en handelsplats gäller att antalet besökare i ett sällskap endast får uppgå till 1 person, om inte serveringsstället kan nås genom egna entréer.

Så om jag vill äta lunch med en kollega så kan vi utan problem gå till en lunchrestaurang om den har egen ingång från gatan.
Däremot får vi inte äta tillsammans om vi vill äta på lunchrestaurangen som ligger inne i shoppinggallerian.

Jag har försökt förstå syftet med denna nya restriktion, men lyckas inte...
Kan någon hjälpa mig ?

Börjar kännas lite parodi över detta....

Inloggad Stacker

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
« Svar #431 skrivet: lördag 27, februari 2021, 20:11:25 »
Börjar kännas lite parodi över detta....

Ja verkligen. Det är nya motsägelsefulla påbud hela tiden. Med just detta misstänker jag att man riktar in sig på food courts och liknande anläggningar. De finns i större köpcenter och är ofta stora som halva fotbollsplaner och har hundratals sittplatser. Man köper sin mat från en av de många restauranger/caféer som är belägna i en cirkel kring borden och sätter sig sedan där det finns plats. Är det bra drag på "courten" kan det bli väldigt mycket folk och trångt. En enskild mindre restaurang har lättare att styra antalet besökare och hur tätt de ska sitta.

Så tänker väl FHM iaf. Jag besöker ett stort sånt här mat-torg kvällstid ganska ofta och inte är det speciellt trångt. Har oftast ett bord för mig själv. Är ju många som självmant stannar hemma även utan rekommendationer.

Tycker den här hysterin börjar gå för långt nu. Arma krögare och restaurangägare. De har ju i stort sett näringsförbud nu. Knappt några besökare tillåtna och ingen alkohol efter 20.30. Vad ska de leva av egentligen, allmosor från staten?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #432 skrivet: lördag 27, februari 2021, 20:55:12 »
Sverige har börjat stänga ner på allvar i väntan på att den fruktansvärda Brasilienmutationen P1 ska börja spridas.

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
« Svar #433 skrivet: lördag 27, februari 2021, 22:31:23 »
Med just detta misstänker jag att man riktar in sig på food courts och liknande anläggningar. De finns i större köpcenter och är ofta stora som halva fotbollsplaner och har hundratals sittplatser. Man köper sin mat från en av de många restauranger/caféer som är belägna i en cirkel kring borden och sätter sig sedan där det finns plats. Är det bra drag på "courten" kan det bli väldigt mycket folk och trångt. En enskild mindre restaurang har lättare att styra antalet besökare och hur tätt de ska sitta.

Svårt att tro att detta är anledningen.
Då är det ju bara att ta bort ett antal bord, så är problemet löst.
Och vad spelar det för roll om man kommer ensam eller två tillsammans ?
Jag frågar åter igen : vad är skillnaden på om restaurangen har egen ingång mot gatan, eller endast ingång från köpcentret ?
Vad är detta för hittepå regler, effekten av detta är ju endast på marginalen.
När ska folket vakna upp och säga ifrån ?

Sverige har börjat stänga ner på allvar i väntan på att den fruktansvärda Brasilienmutationen P1 ska börja spridas.

Den fruktansvärda Brasilienmutationen  ;D
Låter som något som Krösa-Maja skulle sagt i något avsnitt av Emil i Lönneberga.

Utloggad TraderRoark

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 41
« Svar #434 skrivet: söndag 28, februari 2021, 01:53:53 »
Med just detta misstänker jag att man riktar in sig på food courts och liknande anläggningar. De finns i större köpcenter och är ofta stora som halva fotbollsplaner och har hundratals sittplatser. Man köper sin mat från en av de många restauranger/caféer som är belägna i en cirkel kring borden och sätter sig sedan där det finns plats. Är det bra drag på "courten" kan det bli väldigt mycket folk och trångt. En enskild mindre restaurang har lättare att styra antalet besökare och hur tätt de ska sitta.

Svårt att tro att detta är anledningen.
Då är det ju bara att ta bort ett antal bord, så är problemet löst.
Och vad spelar det för roll om man kommer ensam eller två tillsammans ?
Jag frågar åter igen : vad är skillnaden på om restaurangen har egen ingång mot gatan, eller endast ingång från köpcentret ?
Vad är detta för hittepå regler, effekten av detta är ju endast på marginalen.
När ska folket vakna upp och säga ifrån ?

Den fruktansvärda Brasilienmutationen  ;D
Låter som något som Krösa-Maja skulle sagt i något avsnitt av Emil i Lönneberga.

Idiotregler för nyttiga idioter, inte svårare än så.

Sverige var inne på en någorlunda sund väg ganska länge. Nu var ju drivkraften bakom vår väg om personligt ansvar inte riktigt vad det låter som, och eftersom man saknar en förmåga att förklara en strategi byggd på personligt ansvar och de protokoll som redan fanns för en pandemi av detta slaget, så har man nu börjat ge vika och efterapa andras strategier. Det är lättare så eftersom dessa strategierna tilltalar de som tror att människans enda mål är att minimera antal döda i Covid 19. Strategier som inte har något gemensamt med de strategier som förespråkades för en pandemi av detta slaget innan mars 2020. Strategier som det rådde stor konsensus kring inom WHO och vetenskapen i stort. De har lagts åt sidan helt och hållet.

Personligen har jag haft de bästa 12 månaderna i mitt liv på de flesta planen, men det är en bisarr situation vi befinner oss i som kommer att leda till enormt mänskligt lidande.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Oseriösa säljare på Tradera. by Chrille
Idag kl. 17:52

Svajigt forum. by MrLibertad
Idag kl. 17:07

Corona, inte ölen by laban77
Idag kl. 15:11

Nybliven medlem by Canvas
Idag kl. 12:35

Bad jokes. by Carambola
Igår kl. 20:18

Svenska Silvermynt by Tsilver
Igår kl. 09:35

Sålt by Grimi
Igår kl. 06:56

Venezuela by cyber
lördag 06, mars 2021, 23:34:27

Förvaring av mynt by august
lördag 06, mars 2021, 17:40:55

[Säljes] Komplett samling Perth mint Lunar 2 silver. 12x 2 oz mynt. SÄNKT PRIS! by Birka
fredag 05, mars 2021, 08:59:23

#silversqueeze by mega_n
fredag 05, mars 2021, 08:53:26

Lösa in minnesmynt? by agave
fredag 05, mars 2021, 08:15:30

*NYTT PRIS* 1kg silver 30 dollar kookaburra 1993 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 14:10:40

Svenska Silvermynt 3 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 13:52:59

Svenska Silvermynt 2 by Tsilver
torsdag 04, mars 2021, 13:38:57