Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 27075 gånger)

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 437
  • Affärsomdömen: 6
SV: Corona, inte ölen
« Svar #255 skrivet: torsdag 02, april 2020, 11:10:15 »
Edit: Fast nu kanske vi börjar komma lite långt från ämnet i tråden.

Precis. Jag noterar att Anders Tegnell nu är inne på åtminstone på sin tredje spådom om när "peaken" skall vara här.
Den 5/3 sa han att epidemin kan ha nått sin topp. 2 dagar efter har antalet smittade fall ökat kraftigt. Så, den 8/3 säger han att nedgången börjar på måndag 9/3 eller tisdag 10/3.
Nu idag på morgonen säger han att "peaken" bör komma om 2-3 veckor.
Det är ungefär som med de som hela tiden säger att den ekonomiska kraschen kommer snart och att guldet når astronomiska nivåer.
Någon gång kommer de att få rätt men man tappar ju förtroendet för dessa förståsigpåare. 

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #256 skrivet: torsdag 02, april 2020, 11:32:08 »
Han säger ju också att det är svårt att säga exakt när, men alla frågar ju hela tiden om när, så han måste ju försöka att uppskatta toppen utifrån det man vet just för stunden. Skulle han i stället säga "Nej, tänker inte säga vad jag tror" så skulle han ju få skit för det också.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
« Svar #257 skrivet: torsdag 02, april 2020, 13:02:10 »
Skulle han i stället säga "Nej, tänker inte säga vad jag tror" så skulle han ju få skit för det också.

Hade karln sagt typ : "Ja du, det är väldigt svårt att säga eftersom vi bestämt oss för att testa så lite har vi ingen koll på hur smittspridningen ser ut där ute. Det enda vi kan gå på är antalet dödsfall men inte heller detta kan i nuläget ge något svar på när toppen kommer att inträffa. Vi får helt enkelt ge oss till tåls och jag får återkomma senare när vi har mer information."

Hade han sagt något i stil med ovan hade jag i alla fall haft kvar lite förtroende för honom då det låter som en vettigt förklaring.
Följdfrågan hade säkert varit varför vi inte testar mer. I stället för att hävda att det inte ger något i nuläget är det väl bara att erkänna att vi inte har tillräckligt med testkit och de vi har måste vi använda inom vården för att inte sprida smittan där.

Att gång på gång uttala sig om saker som hela tiden visar sig felaktiga ger inget förtroende.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
« Svar #258 skrivet: torsdag 02, april 2020, 13:32:08 »
Dr. John Campbell visar att Thailand tagit fram en teststicka som kan påvisa både om man är infekterad och om man har antikroppar. 15:30 in i klippet.

Vi får hoppas att det inte är ett aprilskämt.
https://www.youtube.com/watch?v=Kt55EU1T0j8&t=924s

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1175
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #259 skrivet: torsdag 02, april 2020, 14:13:03 »
Edit: Fast nu kanske vi börjar komma lite långt från ämnet i tråden.

Precis. Jag noterar att Anders Tegnell nu är inne på åtminstone på sin tredje spådom om när "peaken" skall vara här.
Den 5/3 sa han att epidemin kan ha nått sin topp. 2 dagar efter har antalet smittade fall ökat kraftigt. Så, den 8/3 säger han att nedgången börjar på måndag 9/3 eller tisdag 10/3.
Nu idag på morgonen säger han att "peaken" bör komma om 2-3 veckor.
Det är ungefär som med de som hela tiden säger att den ekonomiska kraschen kommer snart och att guldet når astronomiska nivåer.
Någon gång kommer de att få rätt men man tappar ju förtroendet för dessa förståsigpåare.

Tror det helt enkelt handlar om att begränsa paniken
Kommer ihåg hur mins sambo och hennes systrar var precis i början, hade dom inte högt blodtryck innan så fick dom det då.

Nu har de flesta blivit avtrubbade så mission accomplished?

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 396
« Svar #260 skrivet: torsdag 02, april 2020, 14:51:52 »
Dr. John Campbell visar att Thailand tagit fram en teststicka som kan påvisa både om man är infekterad och om man har antikroppar. 15:30 in i klippet.
Dr. John Campbell har också en videogenomgång där han uteslutande tar upp vikten av att ha en bra nivå av D-vitamin i allmänhet och dessutom i Coronasammanhang.
Vitaminintag har ju ifrågasatts av "Science-oriented person" här på forument. För att inte medlemmar på Äf skall bliva missledda angående detta så postar jag

Dr. John Campbells videogenomgång om D-vitamin

« Senast ändrad: torsdag 02, april 2020, 14:53:31 av Tyr »

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
« Svar #261 skrivet: torsdag 02, april 2020, 16:06:48 »
Jag tror den vilseledande "science-orienter person" sa någonting i stil med att det nog är bra att äta vitamin D så här efter en lång mörk vinter. Inte särskilt vilseledande väl?

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1622
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #262 skrivet: söndag 05, april 2020, 16:11:07 »
Copernicus satelliten Sentinel-5P har med avancerade instrument kunnat kartlägga de globala kvävedioxidutsläppen, de som främst orsakas av trafik och förbränning av fossila ämnen i industrier.
Man har gjort det med den mest avancerade teknologin som finns – Tropomi, som har en optisk upplösning på 3,5 x 7 km, vilket är högre än någonsin tidigare. Eftersom Tropomi kan känna av unika avtryck av atmosfärisk gas, ger det en tydlig bild av var de största problemen av luftföroreningar sker.

Efter strikta karantänsregler i Europa visar nya observationer från Copernicus Sentinel-5P-satelliten på kraftiga minskningar av kvävedioxidkoncentrationer över flera större städer i hela Europa, som Paris, Madrid och Rom.

Satellitbilderna visar koncentrationer av kvävedioxid från 14 till 25 mars 2020, jämfört med det månatliga genomsnittet av koncentrationer från 2019.

Coronavirus lockdown leading to drop in pollution across Europe

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1622
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #263 skrivet: söndag 05, april 2020, 18:36:28 »
I dessa tider av social distansering, karantän och självisolering kan man drabbas av såväl psykiska som fysiska symtom.

Med anledning av detta skickade Presidenten of the Royal College of Psychiatrists ut ett PM som kan läsas nedan.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2563
  • Affärsomdömen: 85
« Svar #264 skrivet: måndag 06, april 2020, 14:36:29 »
Smittad på jobbet? Nähh!

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1150
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #265 skrivet: söndag 19, april 2020, 21:49:58 »
Cov-id-19.
Får mig att leka med ord som cover(up) identification 2019.
Undrar om propagandan nästa år kommer att låta som viruset har muterat, nu heter det Covid-20?
Sverige har helt öppna gränser, främlingar släpps in och vi slipper inte ut.
Sverige har öppna butiker och restauranter, skolor och arbetsplatser.
Viruset verkar inte påverka människor under 70år utan övervikt, diabetes eller andra underliggande sjukdomar.
Dagar och veckor passerar och dödsantalen får mig att undra hur staten verkligen kan veta om alla dessa människor har dött av ålder eller andra sjukdomar.
111=666 dog idag. Lustiga siffror?
Hur vet dem verkligen om folk har dött av Corona?
Det är ju lätt att bara kalla alla döda för Corona-döda.
Och fortfarande, även om vi har nordens högsta statistik, undrar jag om statistiken verkligen stämmer.
Jag är skepetisk som vanligt  8)
C-lear your mind!
H-eal!
Q!
Heal with Hydroxychloroquine?

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 107
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #266 skrivet: söndag 19, april 2020, 22:33:20 »
Det enda vi vet säkert är att alla kommer att smittas av Covid-19 förr eller senare. Om vi är i riskgrupperna för att bli allvarligt sjuka, vill vi inte smittas när sjukhusen är fulla av liknande patienter.

Medierna är fyllda med massor av spekulationer eftersom ingen verkligen vet något mer än vad vetenskapen säger oss, och det är mycket begränsat för tillfället. Njut av att du bor i ett land där människor är vana vid frivillig social distansering och där utrymme finns i överflöd.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1591
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #267 skrivet: måndag 20, april 2020, 00:15:40 »
Läsvärt om hur man skulle gjort och varför det gått så fel:

https://www.theautomaticearth.com/2020/04/the-only-man-who-has-a-clue/

Det är väldigt intressant hur det uppstått närmast en kult kring dessa epidemiologer och deras modeller, och detta används som indata för beslut inom helt andra områden, som epidemiologerna har väldigt begränsad kompetens att bedöma.

Jag har inte dragit rätt slutsats själv förrän jag läste detta (om jag ens gjort det nu vill säga), men jag har tydligt känt att det är någonstans som i princip alla länder envisas med att dra fel slutsatser. Jag håller helt med artikeln om att det till stor del nog beror på att man konsekvent valt fel rådgivare (epidemiologer istället för professionella riskanalytiker).

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1150
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #268 skrivet: måndag 20, april 2020, 08:53:48 »
Det var en hel hög med friska, sunda, vältränade och sportiga svenskar som fick smittan i Åre på afterski.
Hur gick det?
Ingen som dog vad jag har hört.
Att inte media rapporterar om after-afterskin? Är inte det konstigt?
Eller blir det fel story om hela gänget överlevde och ingen blev speciellt sjuk?

Skönt att guldpriset stiger igen så här i början på veckan :)

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #269 skrivet: måndag 20, april 2020, 10:19:28 »
Det var en hel hög med friska, sunda, vältränade och sportiga svenskar som fick smittan i Åre på afterski.
Hur gick det?
Ingen som dog vad jag har hört.
Att inte media rapporterar om after-afterskin? Är inte det konstigt?
Eller blir det fel story om hela gänget överlevde och ingen blev speciellt sjuk?

Vet inte hur det gick för dem men här är lite historier om symtom långt efter "tillfrisknande"...
https://www.zerohedge.com/health/young-covid-positive-redditors-describe-agony-symptoms-lasting-nearly-two-months-after

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Guld och silver på youtube by glimbert
Idag kl. 05:02

Lunar 2 year of the snake 1 oz 310:- st + 10 kr porto by dmannen74
Igår kl. 21:53

Falsk silvertacka? by Coltrane
Igår kl. 18:46

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
Igår kl. 17:59

Att köpa hus som anställd i Sverige by cyber