Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 27212 gånger)

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 295
  • Affärsomdömen: 2
SV: Corona, inte ölen
« Svar #240 skrivet: måndag 30, mars 2020, 13:24:28 »
PÅ vad sätt skulle folk som intar D- och liposomalt C-vitamin uppta sjukvårdsresurser i Sverige. Menar du att vi som intar dessa vitaminer skulle klara oss bättre mot en Coronainfektion om vi slutade med det, eller vad menar du att vi skall göra?

Dr. Andrew G. Weber said vitamin C levels in coronavirus patients drop dramatically when they suffer sepsis, an inflammatory response that occurs when their bodies overreact to the infection.
“It makes all the sense in the world to try and maintain this level of vitamin C,” he said.

March 24, 2020 _ New York hospitals treating coronavirus patients with vitamin C

Jag syftade nog främst på kollodialt silver, men även på att man kan inbilla sig vara skyddad av en C-vitamin-boost och därmed utsätta sig och andra för onödig smitta. I förebyggande syfte kan väl både C och D ha en viss effekt, men det räcker ju med att ha normala nivåer. Lite D-tillskott är säkert inte fel så här efter en lång mörk vinter, men att proppa i sig en massa vitaminer vid symptom och tro att man stoppar COVID-19 är en annan sak.

Å andra sidan.. det är ett nytt virus och jag kan visa mig ha helt fel om några veckor. Jag menar bara att man inte ska lita på att det funkar.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1768
  • Affärsomdömen: 179
« Svar #241 skrivet: måndag 30, mars 2020, 13:32:13 »
Mycket gissningar här om lipsomalt C-vitamin och kollodialt silver i kampen mot virus. Man kan få gissa och tycka hur mycket man vill, men borde vi inte hålla oss till vetenskapliga belägg som säger att det ena är giftigt och inte funkar medan det andra bara inte funkar? Prova på ni, men ta inte upp ytterligare sjukvårdsresurser när det visar sig att vetenskap återigen klår myten.

Om det finns högkvalitativa studier som säger att något funkar. Bra så. Om det inte finns högkvalitativa studier som säger att något funkar är inte det något bevis för att det inte funkar. Bara att man inte provat så noga än.

Om sjukvården använder tex C-vitamin i bekämpningen av Covid redan idag och eftersom man inte kan överdosera C-vitamin. Varför inte...

/H

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1622
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #242 skrivet: tisdag 31, mars 2020, 14:18:52 »
Efter att ha återvänt från stormarknaden så skall man tvättas med tvål och vatten, hela dig.

Så här skall det gå till!

Utloggad Guldräven

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #243 skrivet: onsdag 01, april 2020, 00:01:38 »
Riksföreningen för metabol hälsa skriver mycket om just C - vitaminens effekt på virus. Även kokosolja skulle vara väldigt hälsofrämjande. Jag intar både vitamin C samt kokosolja dagligen. Det kan ju aldrig skada så att säga.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1152
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #244 skrivet: onsdag 01, april 2020, 08:51:34 »
Riksföreningen för metabol hälsa skriver mycket om just C - vitaminens effekt på virus. Även kokosolja skulle vara väldigt hälsofrämjande. Jag intar både vitamin C samt kokosolja dagligen. Det kan ju aldrig skada så att säga.
Cocos är en av väldigt få frukter/nötter som växer på moder jord som man faktiskt kan leva på i t.ex 5år utan att dö av närings-brist.
Innehåller alltså det mesta av vitaminer och mineraler som kroppen behöver.
Mangel på just magnesium i kroppen är den största orsaken till att sjukdommar utvecklas.
Så en tesked med cocos-olja till frukost och en till kvällsmat är inte fel.
Har använt den oljan i över tio år, varje dag.
En förkylning kan man åka på ändå.
Annars en tipp topp olja att använda till att ta bort bil/cykel-olja på händerna, smörja huden, på sår, stekning, soppor, till sommarens brunbränna osv osv osv....
Tipsar ofta om denna fantastiska olja.
« Senast ändrad: onsdag 01, april 2020, 13:54:24 av Krugerangel »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1592
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #245 skrivet: onsdag 01, april 2020, 09:26:53 »
Jag kan ingenting om kokosolja eller dess för- och nackdelar. Så jag tittade i Wikipedia. Där står det bl a såhär:
Citera
Due to its high levels of saturated fat, the World Health Organization, the United States Department of Health and Human Services, United States Food and Drug Administration, American Heart Association, American Dietetic Association, British National Health Service, British Nutrition Foundation, and Dietitians of Canada advise that coconut oil consumption should be limited or avoided.
Nu är min poäng inte att racka ner på kokosoljan, inte heller att öppna en debatt om allt som är bra eller dåligt med Wikipedia. Jag ville bara kommentera din syn att ”det kan ju aldrig skada”. Kanske är det så. Eller så är det inte så bra i längden (och här misstänker jag att Krugern kommer att ha motsatt åsikt, vilket givetvis är helt ok).

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #246 skrivet: onsdag 01, april 2020, 12:45:35 »
Hahahaha!
Jag diggar dig August!
Långsamt men säkert så lär vi känna varandra.
Tyvärr så har jag inte så mycket till övers för wikifelia!

Det finns ungefär 104 kända mineraler ovh vitaminer i världen.
Cocos-vatten/mjölk/olja/kött saknar någonstans runt 4-6 av dessa.
Just därför kan en människo-kropp överleva på enbart just cocosnöt på t.ex en öde ö.
Jag tror Cacao(från naturen ) är ungefär likadan.
Det enda från växtriket som en människa kan överleva på(+ vatten ) i flera år.
Fråga gärna i en hälsokostbutik, eller någon "expert" inom området.
Naturligtvis vill ju inte stat(wikifelia/WHO/FHM ++++++++ ) eller andra myndigheter att vi ska konsumera det som håller oss friska och borta från läkaren.

I dont learn from those who agree, I learn from those who disagree :)
With love from coconut boy!
« Senast ändrad: onsdag 01, april 2020, 12:53:42 av Krugerangel »

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #247 skrivet: onsdag 01, april 2020, 12:56:38 »
Här skulle jag kunna komma dragande med ännu en "vad vetenskapen säger...", men jag har för torra händer, så jag avstår :)

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1176
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #248 skrivet: onsdag 01, april 2020, 12:58:06 »
Jag kan ingenting om kokosolja eller dess för- och nackdelar. Så jag tittade i Wikipedia. Där står det bl a såhär:
Citera
Due to its high levels of saturated fat, the World Health Organization, the United States Department of Health and Human Services, United States Food and Drug Administration, American Heart Association, American Dietetic Association, British National Health Service, British Nutrition Foundation, and Dietitians of Canada advise that coconut oil consumption should be limited or avoided.
Nu är min poäng inte att racka ner på kokosoljan, inte heller att öppna en debatt om allt som är bra eller dåligt med Wikipedia. Jag ville bara kommentera din syn att ”det kan ju aldrig skada”. Kanske är det så. Eller så är det inte så bra i längden (och här misstänker jag att Krugern kommer att ha motsatt åsikt, vilket givetvis är helt ok).

Här gäller det att hålla tungan rätt i mun och inte alltid gå på linjen som stakades ut under 60 och 70 talet som sa att fett är dåligt men missade sockrets betydelse på hälsan.

I princip så används detta i många hälsofarliga margaringprodukters marknadsföring tex becel som helt otroligt får lov att kalla sig hjärt och kärlvänlig fast det är precis raka motsatsen.

Smör är bättre för kolesterolet än margarin

Omega 6 är fleromättat men farligt om det inte balanseras upp av omega 3

korta och medellånga mättade fettsyror tas inte upp i blodet och därför är det inte dåligt
Kokosfett är just korta och medellånga

https://foodpharmacy.se/2018/11/vi-fragar-bertil-wosk-hur-ligger-det-egentligen-till-med-kokosoljans-halsosamma-egenskaper/

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1176
  • Affärsomdömen: 26
« Svar #249 skrivet: onsdag 01, april 2020, 13:23:24 »
Här är en intressant avhandling som borde få livsmedelsverket att skämmas

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/95870.pdf

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #250 skrivet: onsdag 01, april 2020, 20:27:33 »
Här är en intressant avhandling som borde få livsmedelsverket att skämmas
http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/95870.pdf

Skummade igenom artikeln och är för det mesta enig om det som forskaren och vetenskaps mannen har klurat ut.
Jag har hållt på med hälsokost i 12år och brukar säga;
-En människas kosthållning är starkare än en människas religion.
Alltså mer än ett mycket känsligt ämne att prata om.
Folk kan bli så arga om man säger till dem att sluta äta korv 3ggr per vecka eller ÄT korv 3ggr per vecka så mår man bättre.
Det är som att tipsa folk om guld och sluta med kap-ital varer, ta en paus och äg lite guld och silver en stund istället för pengar på banken.
Samma sak, folk flest blir bara sura.

Till er som är glada så tipsar jag om Carola Häggquist svängande hit, Säg mig var du står.
Med tanke på sanningen, gemenskapen och kärleken.
Här på forumet har vi guld och silver som gemenskap, sanning och kärlek :)
Resten kan det sias om.
« Senast ändrad: onsdag 01, april 2020, 21:44:58 av Krugerangel »

Utloggad Guldräven

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 24
  • Affärsomdömen: 1
« Svar #251 skrivet: onsdag 01, april 2020, 21:26:50 »
Kan varmt tipsa om Lars Bern och riksföreningen för metabol hälsa. Där finns många kloka råd att hämta.  :)

Inloggad Condor2ooo

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 703
  • Affärsomdömen: 79
« Svar #252 skrivet: onsdag 01, april 2020, 22:19:15 »

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 161
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #253 skrivet: onsdag 01, april 2020, 22:50:37 »
Till er som är glada så tipsar jag om Carola Häggquist svängande hit, Säg mig var du står.
Med tanke på sanningen, gemenskapen och kärleken.
Här på forumet har vi guld och silver som gemenskap, sanning och kärlek :)

Jag har svårt för Carola, minst sagt.
Däremot tycker jag mycket om Little Jinder's version av samma låt.
Den är såååååå mycket bättre !

https://www.youtube.com/watch?v=hUbC9VKFp_I

Utloggad laban77

• Palladiummedlem
« Svar #254 skrivet: torsdag 02, april 2020, 08:42:16 »
Åter igen, titta på vad den samlade forskningen säger om kolesterol. Det är ju mer troligt nära sanningen än en mindre grupp skeptiker. Sen finns det så klart anledning att lyssna på vad skeptikerna säger också.

Edit: Fast nu kanske vi börjar komma lite långt från ämnet i tråden.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Krugerangel
Igår kl. 07:29

Guld och silver på youtube by glimbert
fredag 05, juni 2020, 05:02:38

Lunar 2 year of the snake 1 oz 310:- st + 10 kr porto ag by dmannen74
torsdag 04, juni 2020, 21:53:48

Falsk silvertacka? by Coltrane
torsdag 04, juni 2020, 18:46:15

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Sarek
torsdag 04, juni 2020, 17:59:34