Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 219538 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
SV: Corona, inte ölen
« Svar #135 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 12:31:52 »
En intressant artikel som beskriver de 2 olika coronavarianterna S och L.
Man kan ju undra vilken som florerar i Italien.
https://www.timesnownews.com/health/article/coronavirus-has-two-strains-l-type-more-aggressive-and-contagious-than-s-type-says-study/561144

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #136 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 14:41:32 »
Slutet på april blir ett rejält problem. Slutet på juli borde inte vara lika illa (spridningen avtar normalt med temperaturen/luftfuktighet, så håller vi ut tills dess kanske sommaren kan rädda oss). Satans Folkhälsomyndigheten som inte drog i nödbromsen tidigare...
”Håller ut”: Först tänkte jag att ”nu har cyber inte riktigt fattat detta, det tar ju inte slut då, det var ju bara tiden till 1M smittade”.

Sedan trillade poletten ner på min egen tallrik och det slog mig givetvis att med ett R0=2.2 (om det stämmer) så är tidsfördröjningen från 1M till 5.5M smittade bara drygt 2 dubbleringar. Dvs ca 2 veckor, give or take. Så det blir slutet på juli i vilket fall.

Men vad det gäller detta med att hålla ut så är ju den egentliga frågan behov av intensivvård vs tillgång på intensivvårdsplatser.

Det var mest det andra jag syftade på, men det första är också sant :)

1M är förstås bara en siffra jag tog ur luften för att om så många blir sjuka så kommer hälsovården garanterat packat ihop och inte ens de sjukaste kommer få vård i något nämnvärd utsträckning (för att inte tala om respiratorvård, det räcker säkert med 2-3 000 smittade för det). Men tiden till 1M är kanske inte lika intressant som tiden till, säg, 50k.

R0 kommer sjunka drastiskt när skiten verkligen träffat fläkten (inte bara pga att så många redan har sjukdomen, utan mest för att folk kommer sitta hemma och inte vilja gå ut). Frågan är iofs om det räcker...

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #137 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 15:08:13 »
R0 kommer sjunka drastiskt när skiten verkligen träffat fläkten (inte bara pga att så många redan har sjukdomen, utan mest för att folk kommer sitta hemma och inte vilja gå ut). Frågan är iofs om det räcker...

Väldigt sant. Det gäller att få ner R0<1 och att få alla att sitta på sin kammare i 2-3 veckor är nog
ett bra sätt att åstadkomma detta. Sedan gäller det ju att inte importera fler smittade.

Är det inte märkligt att det är så förbannat viktigt att åka på den där skidsemestern till Norra Italien.
Jag har en bekant som nyss kom hem därifrån och då ordnade födelsekalas för sin 85-åriga far.
Kanske ville hen få ut sitt arv.
Dan efter var det besök på hockeyarenan.......

Själv är jag i den beundransvärda situationen att jag inte behöver gå till ett arbete utan kan helt
isolera mig och inte träffa några andra människor.

Man hör att unga människor resonerar som så att eftersom dom inte är till åldern komna så är
det inte så stor risk för dom så dom kan fortsätt med sina liv som vanligt.
Detta är ett ganska själviskt ställningstagande eftersom man då utsätter de äldre för större risker.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #138 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 16:18:17 »
Skrattade när jag såg den här, måste bara lägga upp den. :)

Utloggad Tyr

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1092
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #139 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 18:30:03 »
Laddat och klart med nya varor

Utloggad Bosse68

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1233
  • Affärsomdömen: 98
« Svar #140 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 18:54:02 »
man kan aldrig skydda sig nog

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #141 skrivet: torsdag 12, mars 2020, 00:12:17 »
Hasse, var fick du den här formeln "100 - 100/R0" ifrån?

Det känns ju orimligt att man skulle kunna räkna fram peaken bara baserat på smittsamheten? Om inte folk blir friska så trendar väl snarare antalet smittade mot 100%, så länge R0 > 1?

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #142 skrivet: torsdag 12, mars 2020, 09:24:15 »

Den är hemmasnickrad.
Den utgår ju ifrån att man inte sätter sig i karantän utan R0 förutsätts var oförändrad medans smittan breder ut sig.
Vidare gäller den för 1 < R0 <= oändligheten

Kollar man på olika R0 ser vi :
R0 = 1 => Antalet smittade =0 D.v.s. Vi har nått max redan vid ingen smittad. Verkar rimligt.
R0 = 2 => Antalet smittade kommer att bli halva befolkningen. Verkar rimligt.
R0 = 4 => Antalet smittade kommer att bli 3/4 av befolkningen. Verkar rimligt.
R0 = oändligheten => Alla blir smittade. Verkar rimligt.

/Hasse

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #143 skrivet: torsdag 12, mars 2020, 10:53:52 »

Den är hemmasnickrad.
Den utgår ju ifrån att man inte sätter sig i karantän utan R0 förutsätts var oförändrad medans smittan breder ut sig.
Vidare gäller den för 1 < R0 <= oändligheten

Kollar man på olika R0 ser vi :
R0 = 1 => Antalet smittade =0 D.v.s. Vi har nått max redan vid ingen smittad. Verkar rimligt.
R0 = 2 => Antalet smittade kommer att bli halva befolkningen. Verkar rimligt.
R0 = 4 => Antalet smittade kommer att bli 3/4 av befolkningen. Verkar rimligt.
R0 = oändligheten => Alla blir smittade. Verkar rimligt.

/Hasse

Hmm, ok. Jag trodde den var mer genomtänkt än "verkar rimligt", men då vet jag :)

För den är ju tyvärr helt fel...

Om R0 > 1 och folk aldrig tillfrisknar så blir alla till slut sjuka (eftersom folk tillfrisknar och sen är immuna så kommer det förstås inte bli så, men alla formler som inte tar hänsyn till det är garanterat fel)

Det är farligt att blanda vetenskapliga termer och hemkokt, jag trodde du hade läst formeln nånstans och började sprida den till andra utan att tänka efter :)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #144 skrivet: torsdag 12, mars 2020, 11:23:28 »
Om R0 > 1 och folk aldrig tillfrisknar så blir alla till slut sjuka (eftersom folk tillfrisknar och sen är immuna så kommer det förstås inte bli så, men alla formler som inte tar hänsyn till det är garanterat fel)

Naturligtvis kommer smittbarheten att reduceras vartefter människor blir immuna. R0 är den smittbarhet du har vid start.
När smittbarheten går under 1 klingar epidemin av.
Vad min formel ger dig är den andel av befolkningen som kommer att vara smittad när smittbarten bllr =1.
Antalet smittade kommer att asymptotiskt närma sig detta värde.
Exempel R0=2. Antag 1 smittad person, Denna person kommer att smitta 2 andra. När hälften av befolkningen blivit smittad faller smittbarheten under 1
och epidemin klingar av.
Samma räkneexempel kan göras för R0=3,4,5 os.v.

Som jag skrev tidigare kommer ju folk att ändra sitt beteende när man börjar inse att man kanske skall var lite försiktig.
Detta medför ju att smittbarheten minskar och färre blir smittade. Om var och en låste in sig i var sin garderob i 3 veckor.
avstannar ju smitbarheten helt.

/Hasse
« Senast ändrad: torsdag 12, mars 2020, 11:36:52 av hasse_A »

Utloggad cyber

• Guldmedlem
« Svar #145 skrivet: torsdag 12, mars 2020, 18:26:29 »

Naturligtvis kommer smittbarheten att reduceras vartefter människor blir immuna. R0 är den smittbarhet du har vid start.
När smittbarheten går under 1 klingar epidemin av.
Vad min formel ger dig är den andel av befolkningen som kommer att vara smittad när smittbarten bllr =1.
Antalet smittade kommer att asymptotiskt närma sig detta värde.
Exempel R0=2. Antag 1 smittad person, Denna person kommer att smitta 2 andra. När hälften av befolkningen blivit smittad faller smittbarheten under 1
och epidemin klingar av.
Samma räkneexempel kan göras för R0=3,4,5 os.v.

Som jag skrev tidigare kommer ju folk att ändra sitt beteende när man börjar inse att man kanske skall var lite försiktig.
Detta medför ju att smittbarheten minskar och färre blir smittade. Om var och en låste in sig i var sin garderob i 3 veckor.
avstannar ju smitbarheten helt.

/Hasse

Ah, ja det var ju rätt genomtänkt ändå! Tack för tydliggörandet!

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #146 skrivet: torsdag 12, mars 2020, 22:44:35 »
Alla borde läsa och förstå denna.

https://medium.com/@tomaspueyo/coronavirus-act-today-or-people-will-die-f4d3d9cd99ca

Har man gjort det begriper man att våra makthavare är ute och cyklar.
Vad håller man på med ? I Stockholm skall man inte längre testa folk som känner symptom som kan vara tecken på coronainfektion såvida dom inte redan är inlagda på sjukhus.
Detta kommer naturligtvis innebära att mörkertalet ökar och någon smittspårning kan det ju inte bli tal om.

Jag gissar att vi har 10 000 rapporterade smittade fredag kväll den 20/3, om ca. en vecka. Jag hoppas att jag har fel och med det menar jag att det är betydligt färre.
Vad det verkliga antalet smittade är kan man ju spekulera i men skulle kunna vara ett antal multiplar av det rapporterade.

/Hasse

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #147 skrivet: torsdag 12, mars 2020, 23:26:59 »
Blir också orolig av att inga åtgärder görs.
Bor i Stockholm, har en son i skolan, skulle bli glad om dom kunde stänga ett tag, alternativt ha distanslektioner, tekniken finns. Vi ligger verkligen efter i åtgärder om man jämför med många andra länder.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2100
  • Affärsomdömen: 232
« Svar #148 skrivet: fredag 13, mars 2020, 08:18:38 »

Vad håller man på med ? I Stockholm skall man inte längre testa folk som känner symptom som kan vara tecken på coronainfektion såvida dom inte redan är inlagda på sjukhus.
Jag hörde att en av anledningarna att de inte har tillräckligt med tester eller nödvändiga ingredienser så det räcker...

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #149 skrivet: fredag 13, mars 2020, 08:34:02 »

Jag hörde att en av anledningarna att de inte har tillräckligt med tester eller nödvändiga ingredienser så det räcker...

Är det inte bara för att få ner siffrorna och motarbeta rikspanik så mycket som möjligt?

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Idag kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n