Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 219543 gånger)

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 709
  • Affärsomdömen: 6
« Senast ändrad: söndag 08, mars 2020, 19:50:39 av hasse_A »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
SV: Corona, inte ölen
« Svar #121 skrivet: måndag 09, mars 2020, 00:31:20 »
Ännu en bra intervju med Jim Willie på SGTReport på youtube.com
The 2020 BLACK SWAN EVENT.

Inget för känsliga öron ::)

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 188
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #122 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 15:58:08 »
Jahapp. Då blir det kanske karantän ett litet tag om några veckor på vissa ställen i Sverige, eller vad tror ni? Med tanke på allmän smittspridning. Bunkra upp med goda böcker gott folk.
« Senast ändrad: tisdag 10, mars 2020, 16:02:48 av Carambola »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #123 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 17:24:26 »
Tja. Blir det en allmän spridning i Sverige alla Italien blir det garanterat karantän även här.

Ett litet räkneexempel för Sverige.

Vi antar :
Population = 10 miljoner.
Virusets R0 = 2,2.
Dödligheten = 1 %.

Ok, here we go.

R0 = 2,2 medför att smittan kommer att smitta 100 - 100/R0 = 55 % av befolkningen.
Alltså 5,5 miljoner kommer att smittas innan viruset inte längre har tillräckligt med ickesmittade att ge sig på och klingar av.
En dödlighet på 1 % av de smittade medför då att 55 000 kommer att dö.

Förmodligen kan man påverka R0 i viss mån genom karantän, inte tillåta folksamlingar och hålla god hygien.
Å andra sidan kan dödligheten mycket väl öka p.g.a. överbelastad sjukvård som inte klarar att vårda de svåra fallen.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #124 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 18:46:00 »
Tja. Blir det en allmän spridning i Sverige alla Italien blir det garanterat karantän även här.

Ett litet räkneexempel för Sverige.

Vi antar :
Population = 10 miljoner.
Virusets R0 = 2,2.
Dödligheten = 1 %.

Ok, here we go.

R0 = 2,2 medför att smittan kommer att smitta 100 - 100/R0 = 55 % av befolkningen.
Alltså 5,5 miljoner kommer att smittas innan viruset inte längre har tillräckligt med ickesmittade att ge sig på och klingar av.
En dödlighet på 1 % av de smittade medför då att 55 000 kommer att dö.

Förmodligen kan man påverka R0 i viss mån genom karantän, inte tillåta folksamlingar och hålla god hygien.
Å andra sidan kan dödligheten mycket väl öka p.g.a. överbelastad sjukvård som inte klarar att vårda de svåra fallen.

Kan man räkna på hur lång tid det kommer ta innan vi har t ex 1 miljon smittade? Jag kan ju matte, men jag är lat :) (och det måste ju förstås till en siffra för hur lång tid en smitt-cykel är)
« Senast ändrad: tisdag 10, mars 2020, 18:50:05 av cyber »

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 417
  • Affärsomdömen: 87
« Svar #125 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 20:42:23 »
Chris Martensson tror att antal smittade fördubblas varje 6,5 dagar. Men det är svårt att räkna ut för i Sverige har dom nästan bara testat dom som har varit i riskländer, man vet ju inte hur utbrett det är bland den vanliga befolkningen. (Man vet inte vilken siffra man ska utgå ifrån).

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #126 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 20:44:17 »
Kan man räkna på hur lång tid det kommer ta innan vi har t ex 1 miljon smittade? Jag kan ju matte, men jag är lat :) (och det måste ju förstås till en siffra för hur lång tid en smitt-cykel är)

Jo, man måste ju veta hur lång tid efter att man blivit smittad det tar innan man smittat "sina" 2,2 personer.

Antalet personer smittade blir ju R0^(Antalet smitt-cykler).
Om vi "vill" att 1 miljon människor skall bli smittade och antar att smitt-cykeln är 1 vecka och att
R0 är som tidigare = 2,2 så blir det ca 17 smitt-cykler = 17*7 dagar =119 dagar eller ungefär 4 månader.
Då är inte hänsyn taget till att R0 kommer att minska vartefter antalet smittade ökar.
Det går ju att ta hänsyn till det genom att minska R0 för varje iteration men jag är för trött för det just ni och dessutom kollar jag på hockey.  ;D
« Senast ändrad: onsdag 11, mars 2020, 08:59:17 av hasse_A »

Inloggad hasse_A

• Guldmedlem
« Svar #127 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 20:49:02 »
Chris Martensson tror att antal smittade fördubblas varje 6,5 dagar.

Ok, då blir det 114 dagar i stället.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2261
  • Affärsomdömen: 50
« Svar #128 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 20:55:42 »
Internationellt verkar antalet smittade dubblas ungefär var fjärde dag (baserat på uppskattningar i en av Chris Martensons coronavideos för några dagar sedan. Mitt intryck är att det ökat betydligt snabbare än så i Sverige (vi var på 15 fall förra måndagen och nu är vi på 346). Men det kan vara en anomali pga återvändande från Italien, etc, så låt oss gå på dubblering var 4 dag.

346 * 2’x = 10’6 (med min påhittade notation att använda ’ för exponenten)

ln(346*2’x) = ln(10’6)

ln(346) + x*ln(2) = 6*ln(10)

x = (6*ln(10) - ln(346)) / ln(2) = 11.49 (st 4 dagars iterationer).

46 dagar, dvs ca 6 veckor.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #129 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 21:00:11 »
Ser nu att ni andra räknat med en längre dubbleringscykel. Det spelar inte så himla stor roll vilken vi använder eftersom det ändå inte kommer att bli mer än approximativt. Det verkar rimligt att anta att det blir någonstans mellan slutet på april och slutet på juli.

Utloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 866
  • Affärsomdömen: 10
« Svar #130 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 21:41:56 »
Ser nu att ni andra räknat med en längre dubbleringscykel. Det spelar inte så himla stor roll vilken vi använder eftersom det ändå inte kommer att bli mer än approximativt. Det verkar rimligt att anta att det blir någonstans mellan slutet på april och slutet på juli.

Slutet på april blir ett rejält problem. Slutet på juli borde inte vara lika illa (spridningen avtar normalt med temperaturen/luftfuktighet, så håller vi ut tills dess kanske sommaren kan rädda oss). Satans Folkhälsomyndigheten som inte drog i nödbromsen tidigare...

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #131 skrivet: tisdag 10, mars 2020, 23:22:39 »
Slutet på april blir ett rejält problem. Slutet på juli borde inte vara lika illa (spridningen avtar normalt med temperaturen/luftfuktighet, så håller vi ut tills dess kanske sommaren kan rädda oss). Satans Folkhälsomyndigheten som inte drog i nödbromsen tidigare...
”Håller ut”: Först tänkte jag att ”nu har cyber inte riktigt fattat detta, det tar ju inte slut då, det var ju bara tiden till 1M smittade”.

Sedan trillade poletten ner på min egen tallrik och det slog mig givetvis att med ett R0=2.2 (om det stämmer) så är tidsfördröjningen från 1M till 5.5M smittade bara drygt 2 dubbleringar. Dvs ca 2 veckor, give or take. Så det blir slutet på juli i vilket fall.

Men vad det gäller detta med att hålla ut så är ju den egentliga frågan behov av intensivvård vs tillgång på intensivvårdsplatser.

Jag läste någonstans att hela Sverige har ca 650 ivplatser. Låt oss anta att det går att möblera om och fixa lite så att det blir 1000 platser (med tillräckligt med personal runt). Om 10% av 5.5M smittade behöver intensivvård i två veckor i genomsnitt så är det totala behovet 550.000 * 14 = 7.7M patientdygn. Med 1000 sängar så måste man sprida ut detta behov över 7.7M/1000 dagar. Det är ca 20 år...

Det funkar givetvis inte så i praktiken betyder det (givet att våra antaganden stämmer) att många kommer att dö pga överlast av sjukvården. Dvs exakt vad som sker i Italien nu.

Hoppet för de som befinner sig i någon av riskgrupperna är uppenbart att undvika att smittas så länge som överhuvudtaget är möjligt och hoppas på att ett vaccin blir klart i höst någon gång. Ansvaret för de som inte befinner sig i någon riskgrupp är givetvis också att undvika att smittas så länge som möjligt för att därmed inte smitta andra och inte själv belasta sjukvården.

Därför gör det mig så oerhört frustrerad att höra från kollegor och bekanta (som är rimligt unga) att de inte är särskilt bekymrade eftersom dödligheten för dem är så låg. Det är inte det som är problemet, det handlar inte om er, det handlar om konsekvensen för andra om ni skulle bli smittade.

Suck.

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1312
  • Affärsomdömen: 36
« Svar #132 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 00:28:54 »
Jag har följt utvecklingen i Sverige noga och ökningen har legat mellan 25-50% ökning per dag med de högre siffrorna i tidigt skede så var 4e dag låter inte orimligt men att det går långsammare i % om än inte i absoluta tal med tiden.

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 238
  • Affärsomdömen: 41
« Svar #133 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 00:47:51 »

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #134 skrivet: onsdag 11, mars 2020, 12:30:07 »
Jag killgissar o säger att vi tyvärr passerar 1000 st fall i Sverige i helgen.
Regering säger att de inte sitter på sina händer. Statsministern upprepade 3-4 ggr i en kort intervju att om experterna, experterna o experterna gör utlåtande så ska han trycka knappen/knapparna. Å han sitter, för att upprepa, inte på sina händer, och då kan det alltså i detta redan katastrofala läge minsann snabbt hända grejer. Men som det ser ut så verkar regering avsäga sig totalt ansvar i allt vad som heter Corona.
Det var förvisso en pressträff igår kväll där han förklarade att läget var extraordinärt. Han sa också att det var väldigt viktigt att tvätta händerna. "Vi är i ett maratonlopp". Jo, vi har iochmed tröghet hamnat där vi är o det känns som om många i det här maratonloppet har varit ute o cyklat alldeles för länge.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

[Säljes]: 10 kr Oscar II från 1874 by Mange
Idag kl. 18:50

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående silverspot by Guld24K
Idag kl. 16:48

Irankriget by gbz
Idag kl. 13:54

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by mega_n