Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 17702 gånger)

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 21
SV: Corona, inte ölen
« Svar #60 skrivet: fredag 28, februari 2020, 14:18:13 »
Nu har sjukvården brist på en så basal sak som andningsskydd.
Enligt svt vädjar man till allmänheten att inte bunkra andningsskydd.
Så var det med det den goda beredskapen.

Vet inte vad man ska säga ....

Är det därför de från första början snackat ner användningen av "munskydd" för allmänheten och sagt att det tvärt om kan öka risken utan att specificera i vilka lägen och att det är skillnad på munskydd och andningsskydd. Först nu man börjar se artiklar om det. Härom dan pratade nån läkare om det och nämnde i slutet just att det fanns en skillnad gällande munskydd och ansiktsmasker … men nämnde snabbt att "det är ju inget allmänheten kan gå omkring med på stan". Men really, finns det inget scenario då det kan vara klokt för en privatperson att bära en andningsmask, t.ex. om en anhörig utvecklar symtom och behöver hjälp?

« Senast ändrad: fredag 28, februari 2020, 14:29:09 av Carambola »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1139
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #61 skrivet: fredag 28, februari 2020, 17:03:30 »

Är det därför de från första början snackat ner användningen av "munskydd" för allmänheten och sagt att det tvärt om kan öka risken utan att specificera i vilka lägen och att det är skillnad på munskydd och andningsskydd. Först nu man börjar se artiklar om det. Härom dan pratade nån läkare om det och nämnde i slutet just att det fanns en skillnad gällande munskydd och ansiktsmasker … men nämnde snabbt att "det är ju inget allmänheten kan gå omkring med på stan". Men really, finns det inget scenario då det kan vara klokt för en privatperson att bära en andningsmask, t.ex. om en anhörig utvecklar symtom och behöver hjälp?

Det var ett helt gäng sjukhus som höll på att bli utan nödvändig sjukvårdsutrustning för typ 3-4 månader sen när dom upphandlat om ny leverantör som inte klarade jobbet och det visade sig redan då att det inte fanns någon som helst förberedelse bland sjukhusen att ha ett eget lager av nödvändiga grejer så varför skulle det vara bättre nu?

Jag som reser mycket funderade på det där med ansiktsmask men man behöver en lite seriösare variant för att skydda mot virus och i slutändan är det handhygienen och pet i ögon, näsa, mun som troligast smittar en om man inte blir hostad i ansiktet så klart

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #62 skrivet: fredag 28, februari 2020, 17:41:50 »

Det var ett helt gäng sjukhus som höll på att bli utan nödvändig sjukvårdsutrustning för typ 3-4 månader sen när dom upphandlat om ny leverantör som inte klarade jobbet och det visade sig redan då att det inte fanns någon som helst förberedelse bland sjukhusen att ha ett eget lager av nödvändiga grejer så varför skulle det vara bättre nu?

Jag som reser mycket funderade på det där med ansiktsmask men man behöver en lite seriösare variant för att skydda mot virus och i slutändan är det handhygienen och pet i ögon, näsa, mun som troligast smittar en om man inte blir hostad i ansiktet så klart

Ja, gick innan att beställa FFP3-masker, som filtrerar bort viruspartiklar, 10 st för 200 kr, men nu ligger en enda mask på 500 kr på tradera.

Inloggad Otto

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #63 skrivet: fredag 28, februari 2020, 18:25:20 »
Citera

Ja, gick innan att beställa FFP3-masker, som filtrerar bort viruspartiklar, 10 st för 200 kr, men nu ligger en enda mask på 500 kr på tradera.

Tänker bara tanken att den som säljer masken på Tradera för 500:- har hostat i/ på masken också...

Inloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 72
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #64 skrivet: fredag 28, februari 2020, 18:50:41 »

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #65 skrivet: lördag 29, februari 2020, 08:36:05 »
Error 404 (Not Found)!!1

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1545
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #66 skrivet: lördag 29, februari 2020, 09:43:21 »
Watch out for people trying to take advantage of the impact of coronavirus on the market by touting the benefits of gold or other precious metals. Brush up on the red flags of precious metals fraud here:

https://twitter.com/cftc/status/1233128146305789952?s=21

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 134
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #67 skrivet: lördag 29, februari 2020, 11:54:18 »
Watch out for people trying to take advantage of the impact of coronavirus on the market by touting the benefits of gold or other precious metals. Brush up on the red flags of precious metals fraud here:

https://twitter.com/cftc/status/1233128146305789952?s=21

Herregud,
och detta ska komma från någon slags myndighet, eller ?
Vilket lågvattenmärke !
Rent pinsamt, faktiskt.

Detta är ju det bästa exemplet på hur livrädda 'dom' är för att vanligt folk ska tappa förtroendet för ekonomin och dollarn, och istället söka sig till guld.

Om man har det minsta uns av kritiskt tänkande i sig, bara MÅSTE man ju inse att man faktiskt ska agera tvärtom mot vad denna myndighet basunerar ut.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 276
  • Affärsomdömen: 71

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 429
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #69 skrivet: lördag 29, februari 2020, 12:20:43 »
Att bekämpa Covid-19 kan väl likställas med en väpnad konflikt.

Man kan se det som en försvarsstrid.
Då handlar det om att i ett första skede hålla ställningarna med inrättande av  1,2 eller 3 försvarslinjer.
När fienden lyckats nedkämpa dessa övergår man till fördröjningsstrid med de medel som finns till hands.
När all samordning fallit samman övergår man till fria kriget.

Hur ser då försvarsstriden ut när det gäller Covid-19. Vilken strategi har våra myndigheter ?
Det är inte så lätt att genomskåda hur de tänker lägga upp spelet.

Vi kan konstatera att några försvarslinjer hade man inte tänkt inrätta. Nu är det alldeles för sent att införa några
sådana. Detta måste göras innan fienden beträder vårt territorium. Ingen General hade kommit på tanken att upprätta
försvarslinjer bakom fiendens linjer.

Nu befinner vi oss alltså redan i fas 2, fördröjningsstriden. Det betyder att vi måste uppträda defensivt och att det
är fienden som har initiativet och vi är tvingade till en händelsestyrt strid. Vi måste agera på vad fienden hittar på.
Vi kan visserligen försöka inringa delar av fiendegrupper, s.k. belägring (karantän i vårt fall) och låta dom svältas
ut eller ge upp striden men eftersom det nu inte finns någon tydlig avgränsning mellan fienden och oss försvarare kan
fienden i sin tur omringa oss och nedkämpa oss från all håll.

När fördröjningsstriden är förlorad kommer oåterkalleligen resultatet bli att vi hamnar i den sista fasen, det fria kriget
(every man for himself). Fördröjningsstriden bryter samman när det inte längre finns någon styrning eller support från
de institutioner som är upprättade för att hjälpa befolkningen. I värt fall gäller det sjukvård, medicin, skyddsmaterial, mat,
våldsbekämpning, kommunikation o.s.v.

Nu måste var och en själv strida mot fienden. Då gäller det att upprätta bästa försvar med de medel som man själv har
lyckats tillförsäkra sig. D.v.s. man måste fundera över var någonstans man kan förskansa sig och hur man kan få
tillgång till nödvändig material/försörjning utan att utsätta sig för fiendens angrepp. Det är ju då inte fel att ha reserver
som tidigare införskaffats. Det gäller också att försvara sina resurser från andra fria grupper.

Sverige hade i ett tidigt skede kunnat upprätta en mycket svårforcerad första försvarslinje genom att stänga alla
internationella flygförbindelser, färjetrafik till kontinenten och Öresundsbron. Båttransporter med export/import hade
förmodligen kunnat upprätthållas med en minutiös kontroll så att inte besättningen interakterar med någon iland.
D.v.s. ingen från fartyget går iland och ingen iland beträder fartyget.

Att man inte kan göra så motiveras med att detta skulle ta död på turismen och i hög grad påverka affärsförbindelser och
därmed förorsaka stora ekonomiska konsekvenser. Här är det frågan om en alternativkostnad. Jag är inte helt säker på att det
valda alternativet kommer visa sig var det rätta när vi skall summera detta i slutänden.

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 429
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #70 skrivet: lördag 29, februari 2020, 15:43:41 »
Hur är det med kvinnan som bekräftades smittad den 31 januari ? Det har nu gått 4 veckor sedan dess.
Har hon avlidit ? Har hon blivit frisk ? Är hon fortfarande sjuk ?
Är det så att hon ännu inte tillfrisknat betyder det att när antalet fall växer kommer sjukvårdsresurserna
att bli mycket hårt ansträngda.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
« Svar #71 skrivet: lördag 29, februari 2020, 15:54:12 »
Det här är bra för nu har jag fått tummen ur att gå igenom och organisera min nödmat som till stor del består av sånt som jag ändå äter.

Enkla och billiga grejer att ha hemma:
1 karta med krossade tomater
1 karta med tomatpure
ett par flaskor soja, sweet chilli sås och ketchup
ett antal kg mjöl och socker samt ett extra paket salt

Allt detta använder jag till vardags så det går åt innan det går ut i datum, bara se till att det ovan är minimum man har hemma

Med detta kan jag tillaga, pasta, bönor, linser, kikärtor mm som jag har ett gott förråd av då det aldrig blir dåligt.

Hygienprylar efter behov, extra dasspapper är att rekommendera

Idag har jag också kompletterat med UHT mjölk som håller i rumstemp till juni och imorgon ska jag ta mig ned i förrådet och byta ut mitt dunkvatten samt åka till biltema och köpa på mig gas till mitt friluftskök.

Skulle det bli strömlöst och svinkallt så får jag som bor i lägenhet inkvartera mig hos en släkting med vedspis.

Förbereder ni er något för corona eller har ni redan likt mig tillräckligt för att klara er om maten i butiken tar slut och det blir strömlöst?
strömlöst=inget vatten i kranen

Kontanter!!!

MSB informerar, längst ner finns en liten video
https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/forbered-dig-for-kris/din-krisberedskap/

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
« Svar #72 skrivet: lördag 29, februari 2020, 16:08:26 »

Förbereder ni er något för corona eller har ni redan likt mig tillräckligt för att klara er om maten i butiken tar slut och det blir strömlöst?
strömlöst=inget vatten i kranen

Kontanter!!!

MSB informerar, längst ner finns en liten video
https://www.dinsakerhet.se/kris-och-krig/forbered-dig-for-kris/din-krisberedskap/

Vackert fylld hylla där! Tänker liknande. Historiskt så är ju att vara någorlunda förberedd för tuffare tider det normala tänket, vilket vi har frångått från senare decennier. Tror kanske inte det är så troligt att elen slutar funka, men har fyllt på några vattendunkar och funderar på att fylla upp 30 l bensin i 2 dunkar, för som jag förstått det så slutar också pumparna på mackarna funka om elen går. 

EDIT: ser att du också är förberedd för att kunna äta popcorn medans systemet rämnar utanför
« Senast ändrad: lördag 29, februari 2020, 17:20:03 av Carambola »

Utloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 134
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #73 skrivet: lördag 29, februari 2020, 18:19:36 »
Visst, jag kan förstå tanken med att bunkra mat och nödvändigheter.
Problemet är bara att det i längden inte funkar att isolera sig för att undvika smitta.

Förmodligen får vi leva med Corona viruset i månader.
Kanske kommer det till och med att gå i vågor, just när man trodde att man lyckats stoppa spridningen så tar det ny fart igen.
Hur många av oss har möjlighet att bunkra upp varor för så lång tid ?

Vi som har barn i skolåldern, hur ska vi göra ?
Låta barnen avstå skolan och stanna hemma istället ?
Och jobbet, ska man skippa att gå dit och "jobba hemifrån" i några månader ?

Att isolera sig i syfte att undvika att bli smittad är mer eller mindre kört.
Funkar möjligtvis för ett fåtal människor, men det stora flertalet av oss måste helt enkelt ut i verkligheten.

Det man får hoppas på är att det tas fram något läkemedel som åtminstone lyckas stoppa de värsta problemen med kollapsade lungor.
Jag har svårt att tänka mig ett värre öde än att drabbas av detta samtidigt som alla lungmaskiner på sjukhusen är upptagna av redan smittade patienter med samma problem.

Att drabbas av en jobbig influensa, det kan jag ta.
Det känner jag att det inte är värt allt jobb med att isolera sig, för att undvika.

Inloggad mega_n

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1751
  • Affärsomdömen: 178
« Svar #74 skrivet: lördag 29, februari 2020, 18:25:31 »
Målet är snarare att bromsa utvecklingen så den blir mer utspridd över tiden så sjukvården klarar av att hantera belastningen...
Det är just den belastningen som kan göra att denna sjukdom blir mycket dödlig om många blir utan vård ...

/H

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Silver_999
Idag kl. 08:31

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by mega_n
Idag kl. 06:56

[Säljes] 4 st 1 oz Maple leaf 2019 silvermynt. by Birka
Igår kl. 23:27

Bullionvault by Birka
Igår kl. 22:44

Bad jokes. by Birka