Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 16973 gånger)

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1065
  • Affärsomdömen: 60
SV: Corona, inte ölen
« Svar #45 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 21:04:34 »
Viruset skapar kaos i ekonomin.
Till exempel kommer många med bostadslån kanske inte att kunna gå på jobbet.
Eller så får man tvingad ledighet utan ersättning som t.ex Luftahansa i Tyskland nu erbjuder sina anställda.
En månad utan inkomst sänker de flestas ekonomi som är tungt belånade på sin bostad.
Trots allt, de flesta klarar sig inte en månad utan inkomst.
Viruset dödar nog färre än ekonomin kommer att göra framöver, misstänker jag.
Så igen, lite extra ris och tomatsås är inte fel att ha hemma i skåpet.

Detsamma har jag sagt de sista 5åren och många kommer med "doomsday-prepper-mobbing" och andra förlöjligande kommentarer.
First they ignore you, then they laugh at you, then they want to fight you, then...maybe they will listen :)

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 132
  • Affärsomdömen: 21
« Svar #46 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 22:03:26 »
Eller så får man tvingad ledighet utan ersättning som t.ex Luftahansa i Tyskland nu erbjuder sina anställda.

Tvingad ledighet utan ersättning, vilket fantastiskt erbjudande!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #47 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 07:08:59 »
Om man tittar på antalet dödsfall per provins i Kina och land utanför Kina, och undantar Hubei som är i en klass för sig, så är nu tre av de fem första positionerna länder utanför Kina (Sydkorea, Iran och Italien).

Att vi har exponentiell tillväxt i antal fall även utanför Kina är tydligt och skillnaden mellan Kinesiska provinser och andra länder verkar mest vara en fråga om tidsförskjutning på ett antal veckor. Samt att man i andra länder inte kan ta till metoder som att svetsa igen befolkningens ytterdörrar.

Jag tror att detta är kört, i den bemärkelsen att det kommer att drabba oss alla, utom kanske de som bor extremt isolerade. Nu gäller det primärt att fördröja förloppet så mycket som möjligt. När detta kommer till Sverige i större skala så är det viktigt att myndigheterna har fått så många veckor som möjligt på sig att lära av andra länders framgångar och misstag (ffa det senare) samt att förhoppningsvis ha hunnit få fram aningen bättre diagnoskit.

Singapore: ett föredöme. Sydkorea: också ett föredöme, men svårt läge. Iran: not so much. Italien: jury is still out. Alla länder som mörkar siffror (Thailand, Indonesien, etc): uselt.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1137
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #48 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 07:24:02 »
Viruset skapar kaos i ekonomin.
Till exempel kommer många med bostadslån kanske inte att kunna gå på jobbet.
En månad utan inkomst sänker de flestas ekonomi som är tungt belånade på sin bostad.
Trots allt, de flesta klarar sig inte en månad utan inkomst.
Viruset dödar nog färre än ekonomin kommer att göra framöver, misstänker jag.
Så igen, lite extra ris och tomatsås är inte fel att ha hemma i skåpet.

Detsamma har jag sagt de sista 5åren och många kommer med "doomsday-prepper-mobbing" och andra förlöjligande kommentarer.
First they ignore you, then they laugh at you, then they want to fight you, then...maybe they will listen :)

I sverige kan man inte permittera folk utan ersättning så för individen är den ekonomiska påverkan inte så stor förrän företag går i konkurs

Aldrig fel att ha ett par veckors reserver hemma, många på detta forum håller nog med dig i detta och mitt intresse för guld är ju en del i min förberedelse för sämre tider

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 427
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #49 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 12:55:03 »
Idag fick jag ett mail från Smart Senior.
Där gör man reklam för en kryssning om 2 månader till Finland för pensionärer.
Gud vet hur situationen ser ut om 2 månader.
Heeeelt otroligt. Dom har kanske inte hört talas om Diamond Princess.

Inloggad cyber

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 536
  • Affärsomdömen: 8
« Svar #50 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 14:01:39 »
https://www.di.se/live/corona-tillverkaren-vantas-tappa-miljarder-pa-virusutbrottet/

Nä nu jävlar, har folk slutat dricka öl också? Då är det ju ett riktigt nödläge!

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #51 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 16:36:26 »
En annan sak som folk slutat med är att köpa gruvaktier när guldet går upp. Idag är ytterligare en dag då guldet stiger (just nu upp ca 12, dvs runt 0.75%) medan gruvportföljen är blodröd.

Jag tolkar detta som att det som säljs på ”vanliga börsen”  inte är direkt korrelerat till Coronaviruset utan är en generell likvidering och risk-off. Vid en allmän likvidering så säljer man allting, inklusive husdjur, släktingar och gruvaktier (trots att de underliggande gruvorna går som tåget).

Jag tror att detta är ett övergående fenomen.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #52 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 20:47:51 »
Citat från posten ovan:
"Vid en allmän likvidering så säljer man allting, inklusive husdjur, släktingar och gruvaktier"

släktingar = svärmor?

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 71
  • Affärsomdömen: 27
« Svar #53 skrivet: torsdag 27, februari 2020, 23:01:56 »
Ifrån att press har under-rapporterat så ökar nu mängden artiklar och live-chatter lavinartat i bla Aftonbladet. Hoppas vi (läs regeringen) inte har varit naiva eller för upptagna med nåt slags kring-lallande så vi (läs även här regeringen) inte sett det komma och därför är för sena på även denna boll.
OT o ickerelevant: Vet inte om Nyamko Sabuni ännu har åkt på sin sportlovsvecka till Norra Italien (källa p4). Hon skulle överlägga med kompis Peter Eriksson, MP först. Väl tillbaka i Sverige kan hon ju alltid rapportera om det var en lyckad utflykt.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1271
  • Affärsomdömen: 42
« Svar #54 skrivet: fredag 28, februari 2020, 00:35:22 »
Citat från posten ovan:
"Vid en allmän likvidering så säljer man allting, inklusive husdjur, släktingar och gruvaktier"

släktingar = svärmor?
Svärmor räknas som närmast i släktledet och bör avyttras först :D

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1137
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #55 skrivet: fredag 28, februari 2020, 08:28:03 »
Ifrån att press har under-rapporterat så ökar nu mängden artiklar och live-chatter lavinartat i bla Aftonbladet. Hoppas vi (läs regeringen) inte har varit naiva eller för upptagna med nåt slags kring-lallande så vi (läs även här regeringen) inte sett det komma och därför är för sena på även denna boll.
OT o ickerelevant: Vet inte om Nyamko Sabuni ännu har åkt på sin sportlovsvecka till Norra Italien (källa p4). Hon skulle överlägga med kompis Peter Eriksson, MP först. Väl tillbaka i Sverige kan hon ju alltid rapportera om det var en lyckad utflykt.

Det är omöjligt att i sista minuten börja förbereda sjukvården för stora flöden av sjuka människor, visst kan man göra småjusteringar men vi har sett sjukvården trimmas i flera år nu och de som har slutat är inte nödvändigtvis tillgängliga på en femöring igen, det tar år att bygga upp den beredskap som man hade önskat i detta läge och det är inget regeringen kan lösa så då är det lättare att prata ned det hela

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #56 skrivet: fredag 28, februari 2020, 09:34:40 »
Att sjukvården i Sverige inte har haft någon hög prioritet de senaste åren är ingen nyhet; det ska slimmas till de som arbetar där själva fullständigt går in i väggen o blir sjuka. Panikjusteringar som nu görs är att varslad personal "tack vare" situationen får behålla sina jobb.
Det som retat mig är saker som "frivillig karantän", " Det är inget vi tvingar någon till" (p4). Tala klarspråk! Ge mig inte tips som "tvätta händerna" eller (jo, följande var ett av tipsen) "ha is i magen. Ska jag svälja isbitarna i whiskyn eller vad menar experten?
Inreseförbud, utreseförbud kanske vore mer handfasta åtgärder.
OT: Att man i dessa dagar som partiledare har planer på att okynnesflyga till norra Italien kanske inte heller är helt lyckat.

« Senast ändrad: fredag 28, februari 2020, 09:46:23 av Silver_999 »

Utloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 351
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #57 skrivet: fredag 28, februari 2020, 11:16:29 »
Och jag som har en karibienkryssning inbokad... :o ajajaj jag visste att nåt skulle ske >:(

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
« Svar #58 skrivet: fredag 28, februari 2020, 12:38:34 »
Det går nog bra Silverhamstern; ha en trevlig resa; man ska inte måla den röda djävulen på väggen bara för att man kan...
Mina ovärdiga tråkningar av ledaren för 1,8%-partiet är här lite försiktigt utspydda för att hon verkar vara så aningslös om det hela. Norra Italien är mest drabbat i hela Europa. Företag meddelar att de inte gärna ville sända ut anställda på resor på grund av smittorisk. Man bryr sig alltså. Men, men är man en stor europavän så ska väl inte ett litet virus sätta stopp för några härliga dagar i Italien. Det jag vill säga till henne är: Se bara till att ha is i magen o passa på att samtidigt avnjuta någon öl av valfritt märke.
« Senast ändrad: fredag 28, februari 2020, 16:40:51 av Silver_999 »

Inloggad hasse_A

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 427
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #59 skrivet: fredag 28, februari 2020, 14:01:52 »
Nu har sjukvården brist på en så basal sak som andningsskydd.
Enligt svt vädjar man till allmänheten att inte bunkra andningsskydd.
Så var det med det den goda beredskapen.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Tyr
Igår kl. 21:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 17:54

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 17:03

Säljes Guldtacka 10gram 3st by sff123
Igår kl. 17:00

1 kilo silvertacka säljes by Sarek
Igår kl. 11:24