Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 15319 gånger)

Inloggad JL_GBG

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 122
  • Affärsomdömen: 17
SV: Corona, inte ölen
« Svar #30 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 16:38:11 »
Nu läser jag att Iran plötsligt rapporterar 9 avlidna.
Då kan man ju börja ana om hur många som går omkring smittade i landet i detta nu.
Alltså i ett land där inga som helst försök har gjorts att hålla folk hemma isolerade.

Detta blir massivt, tror jag tyvärr  :'(

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 129
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #31 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 18:20:44 »
..

håller med dig till stor del. anledningen till att jag väljer att vara lite nervös över corona (utöver kroniskt nedsatt lungfunktion) är att staten verkar vilja tysta ner och förminska problemet.

Hade de målat fan på vägen i svt's rapport hade jag vart mkt lugnare

Ja detta är också det som får mig att intuitivt bli lite betänksam. Tänker på svininfluensan och hur den tvärt emot var något som alla myndigheter och media tog på sånt extremt stort allvar. Varför är det ganska mycket tvärt om gällande Corona? Hur dessa två situationer har rapporterats har varit väldigt olika - kan någon förklara vad som var så mycket mer oroväckande gällande svininfluensan?

Edit: minns hur de som valde att inte vaccinera sig under svininfluensan blev mer eller mindre betraktade som någon sorts antivaxxer-galningar som utsatte andra för risk, alla experter på tv som uttalade sig i dramatiska termer etc.
« Senast ändrad: torsdag 20, februari 2020, 18:40:39 av Carambola »

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #32 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 19:17:39 »
Ps. Ser nu att ursprungliga artikeln är flyttad samt rubriken är annorlunda.
Kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen men tanken var att ett svenskt par på kryssaren Westerdam var överlyckliga pga coroniaviruset för det innebar bl.a. fri mat...

=============
Flera svenskar var ombord kryssningsfartyget M/S Westerdam, där en passagerare senare testats positivt för coronaviruset.

Men ombord på fartyget var det aldrig oro eller kris.

– Det ställdes fram krabbor och var gratis bar, säger två av de svenska passagerarna.
=============

Svensk media när den är som bäst ;)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nGX6X/svenskt-pensionarspar-i-corona-karantan-efter-lyxkryssning

Inloggad JohanB

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 57
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #33 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 19:34:39 »
Skrev inte Aftonbladet om den här kryssningen?
https://www.cbsnews.com/live-updates/coronavirus-china-outbreak-death-toll-infections-latest-updates-2020-02-19/
Totalt 621 corona-smittade och hitintills 2 döda i karantän i mardrömskryssningen på Diamond Princess i Yokohama. Skeppet utryms nu och de friska flygs hem och sjuka tas om hand på sjukhus....

Inloggad Blåkrona

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 237
  • Affärsomdömen: 19
« Svar #34 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 20:04:28 »
Skrev inte Aftonbladet om den här kryssningen?
https://www.cbsnews.com/live-updates/coronavirus-china-outbreak-death-toll-infections-latest-updates-2020-02-19/
Totalt 621 corona-smittade och hitintills 2 döda i karantän i mardrömskryssningen på Diamond Princess i Yokohama. Skeppet utryms nu och de friska flygs hem och sjuka tas om hand på sjukhus....

Jag kanske missförstår dig, men det är frågan om två olika skepp. Diamond Princess och Westerdam.
Jag syftar på artikeln om Westerdam och rubriksättningen var ursprungligen typ "svenskt par överlyckliga av coronaviruset" (jag kommer inte ihåg exakt).
Sen i artikeln stod det absolut inte så. Jag störde mig på Aftonbladets rubriksättning som inte var korrekt samt  med tanke på alla offer.
Aftonbladet har sedan ändrat rubriceringen.
Mvh
« Senast ändrad: torsdag 20, februari 2020, 20:07:07 av Blåkrona »

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1531
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #35 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 21:09:08 »
Citat från: august
Umm, så funkar inte statistik. Det är inte så att även om du blivit smittad så är du trygg så länge ni inte är minst 50 st smittade i ett land.
Hmmm, nu vet jag inte riktigt hur du tolkade mig.
Vad jag menar är att det är helt självklart att det finns hundratals smittade i Iran, eftersom man redan kommit upp till 2 avlidna i landet.

Men på de olika siter som visar grafer och statistik över viruset står det att Iran har haft 2 människor som smittats.
Båda dessa har avlidit.

Detta är helt galna uppgifter, förmodligen baserat på att de enda som överhuvudtaget testats är de två som avlidit.
Undrar hur många fler länder som har det på detta sätt.
D.v.s. man rapporterar noll kända fall av smittade ända fram till dess att någon avlider.
Jag förstår det, och jag menar fortfarande att du tolkar in information i siffrorna som inte finns där.

Om dödligheten skulle vara ca 2% så innebär det att i en population av 100 personer så skulle vilket antal som helst mellan 0 och 10 kunna avlida. Om du däremot har en population på 10000 personer så är det sannolikt att någonstans mellan, säg, 190 och 210 avlider.

Har du då slutligen en population av två personer så vet du absolut ingenting. Om de tillfrisknar så vet du fortfarande ingenting. Om de avlider så vet du ingenting. Därför att populationen är på tok för liten för att vara statistiskt signifikant.

Så du har kanske rätt och det finns hundratals smittade i Iran. Eller så har du fel. Men oavsett vilket det är så är det inte en slutsats du kan dra från två dödsfall. För allt vad vi vet så kan det vara två pensionärer från Wuhan som dödsjuka släpade sig iland från en roddbåt och dog på stranden, en kilometer från närmaste människa.

Med ditt resonemang så måste du skriva upp antalet smittade rejält i alla länder med minst ett dödsfall men få registrerade smittade, vilket inkluderar Frankrike, Filippinerna och Taiwan.

Du skriver även:
Citera
Undrar hur många fler länder som har det på detta sätt.
D.v.s. man rapporterar noll kända fall av smittade ända fram till dess att någon avlider.
Återigen, du saknar underlag för ett sådant påstående. Eller, menar du att bara för att det handlar om Iran så vet vi minsann hur det går till där när de räknar smittade medan t ex i Frankrike så är alla siffror korrekta (12 smittade, 4 tillfrisknade, 1 död).

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1546
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #36 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 21:58:56 »
Nu läser jag att Iran plötsligt rapporterar 9 avlidna.
Då kan man ju börja ana om hur många som går omkring smittade i landet i detta nu.
Alltså i ett land där inga som helst försök har gjorts att hålla folk hemma isolerade.
Nu undrar jag var du har läst
Citat igen: att Iran plötsligt rapporterar 9 avlidna.
Jag hittar ingenting om det med en Google sökning, vare sig med svensk eller engelsk sökning.

Det jag hittar på nätet om Coronavirus och Iran är

För 8 timmar sedan: An adviser to Iran's health minister, said on Wednesday a total of five cases have been confirmed in Iran so far.

Iran confirms three more coronavirus cases

Detta stämmer helt överens med visningen på
Coronavirus COVID-19 Global Cases by Johns Hopkins

Den visar 5 fall i Iran med 2 döda.

Utloggad PennyLane

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 276
  • Affärsomdömen: 71
« Svar #37 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 23:18:13 »
..

håller med dig till stor del. anledningen till att jag väljer att vara lite nervös över corona (utöver kroniskt nedsatt lungfunktion) är att staten verkar vilja tysta ner och förminska problemet.

Ja detta är också det som får mig att intuitivt bli lite betänksam. Tänker på svininfluensan och hur den tvärt emot var något som alla myndigheter och media tog på sånt extremt stort allvar. Varför är det ganska mycket tvärt om gällande Corona? Hur dessa två situationer har rapporterats har varit väldigt olika - kan någon förklara vad som var så mycket mer oroväckande gällande svininfluensan?

Edit: minns hur de som valde att inte vaccinera sig under svininfluensan blev mer eller mindre betraktade som någon sorts antivaxxer-galningar som utsatte andra för risk, alla experter på tv som uttalade sig i dramatiska termer etc.

Håller också med alla om att det är konstigt att myndigheter inte verkar tycka att det är så allvarligt, då blir man mer orolig.

Anledningen till att det var stor uppståndelse med svininfluensan var kanske att läkemedelsbolagen ville sälja sitt vaccin. Vår familj fick svininfluensan men det var inte så farligt, vi hostade mycket i en vecka. Vi fick den tidigt, det hade inte ens kommit något vaccin än. Vi har varit mer sjuka när vi har drabbats av den vanliga influensan (än av svininfluensan). Men man kan aldrig vara säker på vilka som kommer att drabbas värst av en sjukdom, alla är ju olika.

Nu köper jag vissa varor man behöver ha hemma om man blir sjuk. Om Kina inte får igång sin vanliga produktion ordentligt kan det bli brist på många varor i hela världen. Någon skrev om magnesium och körvelolja vilket låter som bra inköp, vanliga b och c vitaminer kan också vara bra att ha. Hörde också att chaga kan vara bra om man får jobbiga sjukdomar. Egentligen borde man alltid ha sånt hemma.

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1062
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #38 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 23:39:24 »
..

Håller också med alla om att det är konstigt att myndigheter inte verkar tycka att det är så allvarligt, då blir man mer orolig.
Om Kina inte får igång sin vanliga produktion ordentligt kan det bli brist på många varor i hela världen. Någon skrev om magnesium och körvelolja vilket låter som bra inköp, vanliga b och c vitaminer kan också vara bra att ha. Hörde också att chaga kan vara bra om man får jobbiga sjukdomar. Egentligen borde man alltid ha sånt hemma.
Jag drog igång en gryta med chaga idag faktiskt :)
Första satsen går i frysen som isbitar. Perfekt att krydda andra te:er med lite chaga ibland.
Tänderna blir bruna, en stund och det får man stå ut med för fantasisk sömn och drömmar som i himlen på moln.

Apropå stacka mat....Någon berättade för mig att Kina hade köpt en massa proteiner bara veckor/dagar innan detta med viruset såg dagsljuset. Bl.a gris ifrån danerna nere i Danmark.

Spännande :)

Inloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1062
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #39 skrivet: lördag 22, februari 2020, 09:46:37 »
https://www.rt.com/news/481442-italy-coronavirus-death-lockdown/

The coronavirus (Covid-19) has infected around 77,000 people and killed over 2,360 worldwide since December.

Fortfarande bara några droppar i havet.
Inget att oroa sig för.
Värre blir det med världs-ekonomin....

Inloggad laban77

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 273
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #40 skrivet: söndag 23, februari 2020, 06:22:14 »
Befinner mig just nu i Singapore som såg ut att drabbas hårt för någon vecka sedan. Men antalet smittade här kryper bara sakta upp med några få fall om dagen samtidigt som myndigheterna spårar upp anhöriga och närstående noga. Man redovisar tydligt hur varje nytt fall är kopplat till tidigare fall och tar det hela på stort allvar. Man har verkligen lyckats bara med att begränsa spridningen, speciellt jämfört med det som händer just nu i Sydkorea och Japan.

Måste erkänna att jag är mer orolig för hur det går hemma i Sverige när det väl börjat sprida sig där. Det känns som att man tar ganska lätt på det hela, och jag tror inte att man har planerat för samma noggranna spårning av närstående. Vi har nog inte heller samma muskler att sätta in vad gäller att ta hand om de sjuka.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1130
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #41 skrivet: söndag 23, februari 2020, 08:36:45 »
Singapore har fördelen att det är ett pyttelitet land och till skillnad från resten av asien så har dom levnadsstandard som västvärlden.

Sverige får det nog tufft men inte alls som i tex kina

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 0

Inloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 129
  • Affärsomdömen: 20
« Svar #43 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 20:21:41 »

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1546
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #44 skrivet: onsdag 26, februari 2020, 20:39:03 »
Första fallet i Göteborg.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/bekraftat-coronafall-i-goteborg-person-vardas-pa-sahlgrenska

Blir ju "spännande" detta.

Coronavirus COVID-19 Global Cases by Johns Hopkins

Den är uppdaterad med det nya fallet i Sverige, så den sajten är nog tämligen tillförlitlig för att följa utvecklingen globalt.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

USA - hur har dom det by sff123
Igår kl. 23:16

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by JL_GBG
Igår kl. 22:55

Goldsilver.be by Future
Igår kl. 22:54

Bad jokes. by Smaug
Igår kl. 20:16

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 19:17