Författare Ämne: Corona, inte ölen  (läst 177442 gånger)

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2081
  • Affärsomdömen: 50
Corona, inte ölen
« skrivet: söndag 16, februari 2020, 22:56:18 »
Det förvånar mig lite att inte hitta någon tråd om detta.

Vad tror församlingen:

Svart svan stor som 747 vilken snart störtar eller en upphaussad variant på influensa? Siffrorna Från Kina stämmer och när det blir varmare så kommer det att ordna sig eller största farsoten sedan spanska sjukan? Tvärstopp i en bräcklig världsekonomi och strax sticker guldet uppåt som ett spjut eller bump-on-the-road och börsen fortsätter uppåt ett år till?

Jag vet lika lite som någon annan, men att detta är den viktigaste förändringen I förutsättningar just nu verkar ganska klart.

Utloggad hasse_A

• Guldmedlem
  • Antal inlägg: 645
  • Affärsomdömen: 6
SV: Corona, inte ölen
« Svar #1 skrivet: söndag 16, februari 2020, 23:37:28 »
Vad som förvånar mig är att vi inte ser fler fall i Thailand.
Där finns 20 000 strandsatta kineser varav 85% kommer från Wuhan.
https://www.reddit.com/r/China_Flu/comments/ev73fe/20000_chinese_tourists_stranded_in_thailand_with/
Antingen har dessa människor åkt på semester innan epidemin bredde ut sig eller så är antalet fall kraftigt underrapporterat.
Skulle det vara det senare kan man bli bekymrad då Thailand är en sådan populär destination för oss här i Sverige.
Speciellt som svenska myndigheter tar så lätt på virusutbrottet.
Min son och hans fru kom hem från Kina för 2 veckor sedan och har hållit sig i frivillig karantän under dessa veckor.
Dom har inte gått utanför dörren utan vi har inhandlat matvaror till dom och lämnat den på behörigt avstånd.
Dom kunde berätta att i Kina är insatserna för att få bukt med spridningen monumentala.
Dom hade förväntat sig att bli omhändertagna av personal på flygplatsen när dom anlände till Sverige men ingen intresserade sig.
Svenska myndigheter har ju inte ens koll på vilka flyg som har direktförbindelse med Kina.

Inloggad sff123

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1804
  • Affärsomdömen: 84
« Svar #2 skrivet: söndag 16, februari 2020, 23:48:15 »
Kanske Moder Jord trycker på Reboot kommer att ske förr eller senare!

Bra eller dåligt är kanske en inte helt orelevant frågeställning

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #3 skrivet: måndag 17, februari 2020, 09:27:26 »
Jag tror definitivt att detta är 'underrapporterat'

Det är ju egentligen två olika frågor :
A)  Själva sjukdomen i sig i form av antal sjuka, antal dödsoffer, belastning på sjukvårdssystemen o.s.v.
B) Påverkan på världsekonomin beroende på avbrott i leverantörsleden, minskat resande m.m.

Jag är otroligt förvånad att börserna är helt opåverkade av det som nu sker i Kina, börserna i USA sätter hela tiden nya ATH !

Intrycket man fick från Kina var att myndigheterna där tog detta virus på mycket stort allvar, genom att tidigt isolera städer och tvinga folk att hålla sig hemma. Det är inga åtgärder man gör för en vanlig influensa.

Känns som att detta virus också smittar mycket lätt, tänk bara på hur många som blivit sjuka på kryssningsfartyget.
Det är väl tyvärr bara en tidsfråga innan viruset får fäste i ett tättbefolkat land som inte har lika stora möjligheter som Kina att med militärt hot isolera städer och tvinga folk att hålla sig inomhus.
Tänk på länder som Indien, Indonesien, Fillipinerna samt hela Afrika.
Där blir det direkt en exponentiell tillväxt på antal smittade.

Jag sticker ut hakan och gissar att detta ÄR den svarta svanen som kommer skapa en finansiell kris modell större.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #4 skrivet: måndag 17, februari 2020, 13:48:36 »
Jag tror definitivt att detta är 'underrapporterat'

Det är ju egentligen två olika frågor :
A)  Själva sjukdomen i sig i form av antal sjuka, antal dödsoffer, belastning på sjukvårdssystemen o.s.v.
B) Påverkan på världsekonomin beroende på avbrott i leverantörsleden, minskat resande m.m.

Jag är otroligt förvånad att... börserna i USA sätter hela tiden nya ATH !

Intrycket man fick från Kina var att myndigheterna där tog detta virus på mycket stort allvar...

Känns som att detta virus också smittar mycket lätt...

Jag sticker ut hakan och gissar att detta ÄR den svarta svanen som kommer skapa en finansiell kris modell större.
Belastning på sjukvårdssystemet: detta håller jag med om att det är otäckt. Dels för länder med ett svagt system från start (som t ex Afrika och Indonesien som du nämnde), men även för länder med god sjukvård så är ju hela systemet byggt på antagandet att det inte är särskilt många som har samma sjukdom (som kräver läkarvård) samtidigt. En av de saker som händer i svårare fall av COVID19 är att kroppen inte klarar av att på egen hand syrsätta blodet (dvs svårt att andas) och patienten får då syrgas. Jag hyser inga illusioner om att sjukvården i t ex Stockholms län skulle ha tusentals eller ens hundratals syrgasapparater tillgängliga.

Börserna ATH: i Kina har man dels inför särskilda lättnader (extra likviditetstillskott), dels temporärt förbjudit att gå kort marknaden. I USA är min uppfattning att dressyrkursen är avslutad redan i höstas. Marknaden är numera, åtminstone tillsvidare, helt fokuserad på vad Fed gör i form av QE, repos, etc. Fundamenta är irrelevant. Detta kommer givetvis inte att vara för evigt, men just nu är marknaden en väldresserad ledhund i Feds koppel. Det verkar även som om Fed har valt (tvingats?) ytterligare öka volymen på de repos man satte i gång med i september.

Smittsamhet: detta mäts med någonting kallat R0, vilket är ett mått på hur många nya personer som i genomsnitt smittas av en redan smittad. Med R0 < 1 så kommer en sjukdom att ”dö ut” av sig själv. Enligt en rapport från Los Alamos där man försökt uppskatta R0 från tillgängligt data skulle R0 vara någonstans mellan 4.7 och 6.6, vilket är extremt högt. Värre ändå är att även med alla kinesiskta tvångsåtgärder så bedömer man att de ändå inte får ner R0 under 2.5-3.0, vilket alltså betyder lite inbromsning men fortfarande obegränsad tillväxt (i antal smittade).

Vad som också är otäckt är att så många avfärdar riskerna med hänvisning till att ”det är så få smittade och även döda utanför Kina”. För mig är det ett tecken på att inte klara av att tolka siffrorna. Om det hela startade i början av december i Kina och började ta fart i slutet av januari så ser jag det som att ROW (Rest Of World) verkar följa ungefär samma kurva som Kina, men tidsförskjutet 6-8 veckor.

Detta ger ROW vissa fördelar (man vet mer vid motsvarande tidpunkt än Kina visste och kan undvika att begå samma misstag). Men ROW har även en massa nackdelar (metoder som går att genomföra i ett auktoritärt samhälle som Kina är i många fall omöjliga i andra länder, sämre sjukvårdssystem i delar av världen, etc).

Så jag håller med dig, jag tror också att detta är den stora svarta svanen. I bästa fall (för oss) så begränsar den sig i första hand till Kina och med lite tur så klingar den av pga varmare väder innan den tagit fart utanför Kinas gränser och påverkan på oss blir i första hand ekonomisk (recession, kanske börskrasch, etc).

I värsta fall så blir det en global pandemi och då potentiellt med miljontals döda och en sannolikt helt kollapsad samhällsinfrastruktur i åtminstone delar av världen.

Idag går det inte att sia om vilket, men rimligen vet vi inom sådär sex till åtta veckor.
« Senast ändrad: måndag 17, februari 2020, 13:50:35 av august »

Utloggad JL_GBG

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 420
  • Affärsomdömen: 38
« Svar #5 skrivet: måndag 17, februari 2020, 14:30:38 »
Det här med att viruset inte skulle trivas i varmare väder.

Hur förklarar man då att så många människor smittats ombord på kryssningsfartyget ?

Utloggad Silver_999

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 83
  • Affärsomdömen: 28
« Svar #6 skrivet: måndag 17, februari 2020, 14:35:04 »
Att det är underrapporterat är nog inget understatement. När började den sprida sig? December? Nja, vissa länder är inte helt öppna o transparanta.  Det finns uppgifter om långt tidigare än så:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7405836

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2182
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
« Svar #7 skrivet: måndag 17, februari 2020, 15:43:36 »
På nedanstående länk kan ni följa Coronaviruset framfart globalt med karta, och specifika siffror för enskilt drabbade länder. Som synes så är det endast Egypten som har 1 rapporterat fall för Afrika.

Coronavirus COVID-19 Global Cases by Johns Hopkin

Utloggad grinne

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #8 skrivet: måndag 17, februari 2020, 20:11:44 »
Vi har haft en ekonomisk expansion i 10 år, och skulderna i samhället är historiskt höga.
Det finns mycket som talar för att COVID-19 kommer blir det som utlöser den kommande kreditkontraktionen.

Jag har intresserat mig för viruset sedan en tid, och när man läser information från många olika källor blir det uppenbart hur svenska medier inte ens försöker ge en rättvisande bild av det som sker, utan istället gör allt för att ge sken av att allt är som det ska.

Målet är att få befolkningen att fortsätta konsumera så tillväxten kan bibehållas. Om det dör lite kineser på vägen dit spelar mindre roll.

Sommarvärme kommer inte påverka spridningen nämnvärt, det syns tydligt på Singapore som är ett av de länder utanför Kina som är värst drabbade. Singapore har tropiskt klimat, inte långt från ekvatorn.

Det är planerat att ha sommar-OS i Japan denna sommar.
Men det kommer med stor sannolikhet inte bli något OS, det finns inga som helst tecken på att detta kommer vara över till augusti.

Svenska medier? Inte ett ord om OS, trots att det vore vansinne att ha OS just nu exempelvis. Och vad talar för att augusti blir bättre?

Vill man ha information om viruset är Chris Martenson/Peak Prosperity en bra källa, Chris har doktorerat inom patologi, så han vet vad han pratar om.

Här är några exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=01L-SktgzXc

https://www.youtube.com/watch?v=ir79nIFbobA

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 17, februari 2020, 22:05:42 »
Vi har haft en ekonomisk expansion i 10 år, och skulderna i samhället är historiskt höga.
Det finns mycket som talar för att COVID-19 kommer blir det som utlöser den kommande kreditkontraktionen.

Jag har intresserat mig för viruset sedan en tid, och när man läser information från många olika källor blir det uppenbart hur svenska medier inte ens försöker ge en rättvisande bild av det som sker, utan istället gör allt för att ge sken av att allt är som det ska.

Vill man ha information om viruset är Chris Martenson/Peak Prosperity en bra källa, Chris har doktorerat inom patologi, så han vet vad han pratar om.
Chris Martenson är mycket bra, och det inte bara när det gäller COVID-19. En annan bra källa till ffa prognoser och analys av siffror är Biancoresearch.

Vad gäller detta med värme och influensasäsong (och jämförelsen med att det var varmt på fartyget där hundratals personer smittades) så har jag förstått det som att orsaken till att flunsan kommer (dvs sprids) i januari-februari och inte i maj-juni mycket beror på att vi i Sverige och många andra länder är mer utomhus, öppnar fönstren och vädrar ur när det blir lite varmare. Det handlar inte alls om att virus skulle självdö om temperaturen når 20 grader. Alltså dåligt att vara instängd på kryssningsfartyg, oavsett temperatur, och likaså inte konstigt att Singapore är besvärligt eftersom man där stänger för att hålla värmen ute istället för att som vi hålla den inne.

Jag håller med om att rapporteringen i svenska medier är urusel.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1155
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #10 skrivet: måndag 17, februari 2020, 23:43:45 »
Intrycket man fick från Kina var att myndigheterna där tog detta virus på mycket stort allvar, genom att tidigt isolera städer och tvinga folk att hålla sig hemma. Det är inga åtgärder man gör för en vanlig influensa.
Man sätter inte 400miljoner människor, 1/3:e del av befolkingen i karantän utan att det är något,
Man stoppar inte upp så mycket industri i dagar/veckor bara för att....
Något skumt är det på gång. Vår regim visslar och tittar i luften med himlande ögon.

Glöm aldrig att vi här på forumet har förberett på oss på det värsta.
En dag kanske man måste lyfta på arslet och bara sticka.
Kan vara bra med saker och ting man kan bära med sig  med två ben i livet. Och kanske man får chansen på en god start på något nytt.
-Window of opportunity is now!
Har man ädelt metall i handen så sitter man tryggare än med en fågel och en tom Corona.

Aldrig fel att ha gott om mat hemma så att man klarar sig.
Man borde ha för några månader utan att man svälter ihjäl.
Om bara strömmen och vattnet funkar så.....

Wu-ha!
« Senast ändrad: tisdag 18, februari 2020, 00:00:10 av Krugerangel »

Utloggad LeGo

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 233
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #11 skrivet: tisdag 18, februari 2020, 11:26:58 »
Ser man tillbaka hur andra kriser har hantetats så blir man lite smått orolig. Och som ovanstående säger så skärmar man inte av så många människor utan anledning. Jag börjar också fundera på den svarta svanen.
« Senast ändrad: tisdag 18, februari 2020, 11:40:27 av LeGo »

Utloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1295
  • Affärsomdömen: 32
« Svar #12 skrivet: tisdag 18, februari 2020, 14:51:09 »
https://www.privataaffarer.se/pictet-overviktar-guld/

Som länken säger så övervintra man säkra tillgångar trots att den ekonomiska konsekvensen av corona spås bli liten.

Vän av ordning undrar såklart om man tror sig själv då..

Lyssna inte på vad folk säger, gör som folk gör

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: tisdag 18, februari 2020, 18:29:38 »

Utloggad Carambola

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 178
  • Affärsomdömen: 34
« Svar #14 skrivet: tisdag 18, februari 2020, 18:46:56 »
Reflektion: När det pratas om recession, menas det mild lågkonjuktur (?), vilket ändå många menat ska ske i det närmsta även innan viruset var känt, inte sant?

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Avdelningen för byråkrati rapporterar by zodiac
Igår kl. 16:49

Oseriösa säljare på Tradera. by august
Igår kl. 10:18

Silvermynt 15st 1oz Maple Leaf by Spade
fredag 06, december 2024, 16:47:46

Bilder på silver. by mega_n
fredag 06, december 2024, 15:13:47

Libertad 1oz silver olika årtal by mega_n
torsdag 05, december 2024, 06:38:13

wold money fair 2025 by lordsinner
onsdag 04, december 2024, 17:11:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by hasse_A
tisdag 03, december 2024, 19:16:28

Skattefritt ISK by gbz
måndag 02, december 2024, 17:50:08

Bad jokes. by Philip
lördag 30, november 2024, 13:49:29

Pressar HSBC silverpriset på Comex men samtidigt köper på världsmarknaden? by JohanB
lördag 30, november 2024, 01:58:38

Rekordstor guldfyndighet upptäckt i Kina by Philip
fredag 29, november 2024, 22:06:11

Bilder på guld. by zodiac
onsdag 27, november 2024, 18:41:42

Hur stora guld mynt och tackor har ni i era stackar? by august
lördag 23, november 2024, 15:26:24

Sovereigns… by 9darter
fredag 22, november 2024, 12:17:23

Den STORA tråden för aktier i gruvbranschen by JL_GBG
fredag 22, november 2024, 11:06:36