Författare Ämne: Skicka med Postnords Rek Extra  (läst 5097 gånger)

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2573
  • Affärsomdömen: 85
SV: Skicka med Postnords Rek Extra
« Svar #15 skrivet: tisdag 18, februari 2020, 20:09:50 »
Många utländska pm-handlare brukar ju skicka fullförsäkrat med DHL när man köper pm. De (DHL) borde väl även ha en lösning för inrikes privata paket. Kanske värt att slå dem en pling och höra efter.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1628
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #16 skrivet: fredag 21, februari 2020, 14:09:59 »
Med anledning av att en 100 grams guldtacka idag kostar över 50.000 SEK så mejlade jag följande till PostNord idag:

"Amerikanska dollarn har på 3 år gått upp över 10% gentemot den svenska kronan. Priset på guld har under samma tid stigit med över 50%. Idag får man betalt med över 50.000 SEK om man säljer en 100 grams guldtacka.

Då innehållet i en värdeförsändelsen får ha ett marknadsvärde på max 50 000 kronor så kan man inte längre skicka en 100 grams guldtacka med PostNords "Värde" och ha den försäkrad. Är det då inte på tiden att PostNord höjer gränsen för maxvärdet på vad man får skicka som "Värde"? Höja åtminstone med 10% det vill säga lika mycket som kronan har tappat i värde på 3 år.

Följande svar fick jag tillbaka:

Tack för ditt mejl,
Om du har en synpunkt angående våra tjänster kan du gärna lämna din synpunkt via länken nedan.

https://www.postnord.se/kontakta-oss/lamna-en-synpunkt

Önskar dig en underbar dag!

Jag skickade med nedanstående bild till dem också. Men jag glömde samtidigt fråga dem i mejlet till PostNord hur de tycker att man skall skicka en 100 grams guldtacka försäkrat idag.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1601
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #17 skrivet: fredag 21, februari 2020, 14:32:49 »
Som jag sagt tidigare så har jag totalt givit upp på Postnord. En av orsakerna till detta är att de i juli/augusti förra året slarvade bort två rek till samma mottagare för mig. Jag skickade det första, det kom aldrig fram, försökte reklamera den försändelsen, men misslyckades upprepade gånger, valde att skicka allting en gång till (det var dokument, inte PM). Även denna försändelse kom bort.

Jag lackade ur rejält och läste lagen för den. Hjälpte föga, det tog fem veckor innan jag ens fick dem att acceptera min reklamation av dessa två försändelser. Till slut så lyckades det. Sedan gick det ytterligare fem veckor innan jag fick en bekräftelse från en person att de inlett arbete med att reda ut vad som hänt med den ena. Den ena? Men va f*n hände med den andra? Den hade de tappat bort reklamationen av. ”Laga!” sade jag, så här kan ni ju inte hålla på.

Det var i november. Sedan dess har jag inte hört i från dem.

Givet detta så är min fråga: även om jag till 100% håller med om det orimliga i att Postnord inte ens kan ge ett entydigt besked om vilka regler som gäller så undrar jag vilka odds ni tror att ni har i händelse av att ett paket kommer bort har att få ersättning från detta träskmonster av oduglighet som kallas Postnord. Givet allmän inkompetens, olika, inbördes motstridiga besked samt att Postnord kommer att ge sig själva tolkningsföreträde vid tvist så är min bedömning att oddsen är sämre än jag är beredd att acceptera.

Av detta skäl gör jag i Sverige numera endast affärer f2f, dock ibland via proxy, när det är för opraktiskt att sammanträffa själv med motparten. Jag föreslår att andra tar sig en rejäl funderare över den risk ni tar om ni skickar PM via postnord och någonting kommer bort. Tro inte att allt är lugnt ens om ni lyckas få ett tydligt besked om vad som gäller.

PS. Det vore lätt att här växla över till en diskussion om att en av fördelarna med valvguld är att man kan köpa eller sälja på tio sekunder utan att någonsin behöva involvera Postnord. Men det är ett ämne för helt andra trådar.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2573
  • Affärsomdömen: 85
« Svar #18 skrivet: fredag 21, februari 2020, 15:11:47 »
TACK SAREK för att vi äntligen fått denna fråga utredd.
Jag kommer nog att skicka mitt pm endast som skicka lätt i fortsättningen oavsett värde. Rekpaket skriker ju stöldbegärligt.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1156
  • Affärsomdömen: 63
« Svar #19 skrivet: fredag 21, februari 2020, 22:59:34 »
Jag misstänkte ett liknande svar som Sarek har fått.....alltså inget svar alls.
Folk flest som inte äger guld får normalcy bias av guld.

Måste ha varit en chock för den stackarn som fick det mailet.
Han eller hon tänkte;
-Guld guld guld, åh nej, jag mår dåligt, jag vet inte om jag behöver sjukskriva mig och gå hem nu.....
Guld oooohhhh hjälp mig. Någon!
Jag mår så dåligt. Jag får skicka frågan vidare till någon annan eller varför inte kasta bollen tillbaka till avsändaren.
Min dag(och helg ) är förstörd.
Vad var det för kriminell tokstolle som skickar frågor om sånt. Det är så svårt.
Guld...jag vet inget,jag kan inget, jag vill inte veta, jag vill inte förstå.

Politiskt korrekt företag med politiskt korrekt personal = politiskt korrekt svar.

Om alla tänker lika, tänker ingen alls :(
« Senast ändrad: fredag 21, februari 2020, 23:10:07 av Krugerangel »

Inloggad Saiifo

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 290
« Svar #20 skrivet: onsdag 03, juni 2020, 21:54:54 »
Någon som vet om man kan lämna in REK extra hos ombud eller om det är via postnords företagscenter?
Försökt googla men postnords hemsida gör det inte lätt för en  ::)

Inloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 102
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #21 skrivet: onsdag 03, juni 2020, 22:54:41 »
Någon som vet om man kan lämna in REK extra hos ombud eller om det är via postnords företagscenter?
Försökt googla men postnords hemsida gör det inte lätt för en  ::)

Det går bra hos ett vanligt ombud!

Utloggad geopli

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #22 skrivet: måndag 08, juni 2020, 16:53:22 »
-Om du fick välja vilket är Sveriges sämsta företag, vilket skulle du välja? Och, varför just Postnord?

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #23 skrivet: torsdag 11, juni 2020, 12:54:47 »
Av en ren händelse så tittade jag på Tavex hemsida och noterade att de numera har färdiga "investeringspaket" i guld. Det största paketet består av 2 st 100g tackor + 6 st 1oz bullionmynt för totalt lite drygt 200 KSEK. "Snabb och fullt försäkrad leverans via Postnord".

Eftersom en värdeförsändelse hos Postnord inte får ha ett marknadsvärde över 50 KSEK så undrar jag hur Tavex löser detta. Fraktkostnaden för dessa ca 386g guld anges till 499 SEK, så det går ju inte heller rent ekonomiskt att splittra det i fem separata försändelser (som då ligger på ca 50KSEK st, om än lite över för tackorna).

Min gissning är att Tavex chansar. Men jag vet inte.

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1628
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
« Svar #24 skrivet: torsdag 11, juni 2020, 14:18:15 »
2 st 100g tackor + 6 st 1oz bullionmynt för totalt lite drygt 200 KSEK. "Snabb och fullt försäkrad leverans via Postnord".

Fraktkostnaden för dessa ca 386g guld anges till 499 SEK, så det går ju inte heller rent ekonomiskt att splittra det i fem separata försändelser (som då ligger på ca 50KSEK st, om än lite över för tackorna).

Min gissning är att Tavex chansar. Men jag vet inte.
Inte chansar Tavex med försäkringarna på sina försändelser. Kan aldrig tänka mig det.
När man vill sälja och skickar varor till dem i deras "Guldkuvert" så är innehållet försäkrat upp till 100 k SEK. Så de har egna försäkringar.

Samma är det helt säkert med försändelser som de själva skickar - försäkringar som täcker värdet på innehållet helt och fullt.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
« Svar #25 skrivet: torsdag 11, juni 2020, 16:56:39 »
Inte chansar Tavex med försäkringarna på sina försändelser. Kan aldrig tänka mig det.
När man vill sälja och skickar varor till dem i deras "Guldkuvert" så är innehållet försäkrat upp till 100 k SEK. Så de har egna försäkringar.
Ah, självklart. Det borde jag insett själv. Tack.

Utloggad haberdasher

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 120
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #26 skrivet: söndag 14, juni 2020, 23:28:46 »
Det finns en enorm skillnad i vilka produkter PostNord erbjuder till privatkunder och företagskunder. Det finns också en stor skillnad i deras strategi för kundservice till privatkunder och företagskunder. PostNord har omdanat sin kundservice för att fungera som en försäljningsavdelning, där vissa produkter drivs och andra lämnas i glömska. De flesta som arbetar på PostNord kundservice har ingen heltäckande uppfattning om hela produktsortimentet.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

SÄNKT PRIS! [Säljes] Silver. Lunar 2. Orm 5 oz och get 5 oz. by Birka
Igår kl. 14:46

Gigantisk guld förfalsknings skandal China. by maggan
Igår kl. 13:11

Corbettreport och Technocracy News och SolariReport. by RuttenFisk
onsdag 01, juli 2020, 23:53:53

[Köpes] 10 gram Guldtackor by Fantom
onsdag 01, juli 2020, 22:40:45

COMEX leveranser by JL_GBG
onsdag 01, juli 2020, 18:34:45

Avslutad. [Säljes] Silver. Samlarmynt från Perth Mint. Svanar. SÄNKT PRIS! by Birka
onsdag 01, juli 2020, 18:21:25

Sverige - Hur mår vi ekonomiskt? by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:32:18

Peter Schiff by Unmanipulatable
onsdag 01, juli 2020, 17:08:30

Säljes för Spot, 20 Franc - Marianne och Tuppen - 5,8g Guld by Cyberdyne
onsdag 01, juli 2020, 16:35:04

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by august
onsdag 01, juli 2020, 15:26:58

Dragon bar 2020 dubbel dragon 1 oz ag by dmannen74
onsdag 01, juli 2020, 13:19:11

Säljes Blandade Silvermynt. Tillagt samt prisändringar. by T