Författare Ämne: Skicka med Postnords Rek Extra  (läst 2310 gånger)

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1549
  • Affärsomdömen: 24
  • Medlem #100
Skicka med Postnords Rek Extra
« skrivet: söndag 16, februari 2020, 12:43:50 »
Jag fick frågan huruvida guldmynt präglat med nominellt värde på mynten skall betraktas som betalningsmedel och därmed begränsas till max 5000:- när det skickas som Rek.

Så här står det i PostNords Tjänstevillkor Rek Extra: Innehållet i ett Rek Extra får dock inte överstiga ett marknadsvärde om 25 000 SEK. Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Frågan är alltså om guldmynt är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Från skatteverkets sida så anser de inte att bullionmynt är betalningsmedel, så posten borde inte heller göra det.

I lagen 3 kap. 23 § 1 pt. framgår att följande är undantagen moms: "sedlar och mynt som är lagligt betalningsmedel, med undantag av samlarföremål, det vill säga guld-, silver- eller andra metallmynt eller sedlar som normalt inte används som lagligt betalningsmedel eller som är av numismatiskt intresse".

Liberty Silver AB har i samarbete Guldcentralen överprövat detta i Högsta förvaltningsdomstolen för att pröva frågan om huruvida bullionmynt, som är lagligt betalningsmedel, skall vara momsbelagda. Regeringsrätten fastslog Skatterättsnämndens beslut att bullionmynt är momsbelagda.

Då skall alltså bullionmynt även om de är lagligt betalningsmedel behandlas på samma sätt som mynt som inte är lagligt betalningsmedel.

Guldmynt skall då med det här resonemanget inte anses som betalningsmedel när man skickar det med Postnords rekommenderade försändelser och därmed vara försäkrade till 10.000:- vid Rek och till 25.000 vid Rek Extra.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1137
  • Affärsomdömen: 25
SV: Skicka med Postnords Rek Extra
« Svar #1 skrivet: söndag 16, februari 2020, 15:43:06 »
Bäst är väl att ställa den frågan direkt till postnord då det alltid finns en risk att deras tolkning skiljer sig från skattemaffians

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #2 skrivet: söndag 16, februari 2020, 18:29:28 »
Jag skall mejla PostNord i morgon och fråga om de kan ge ett definitivt svar på hur de ser på ett guldmynt som är ett lagligt betalningsmedel, men som normalt inte används som lagligt betalningsmedel, och hur det försäkras i deras Rek.

Jag mejlade dem vid ett tidigare tillfälle och frågade om de hade någon prislista för Rek Extra. Jag fick svar efter två dagar att det hade de inte, och att det var de enskilda PostNord kontoren som själva bestämde priserna. Då frågade jag där och för ett 150 gram paket så kostar Rek Extra 215:-

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2468
  • Affärsomdömen: 80
« Svar #3 skrivet: söndag 16, februari 2020, 19:49:43 »
Frågan är om man kan lita på vad en tjänsteman på PN säger om det skulle bli skarpt läge. Kanske bättre att leta efter ett domstolsutfall i något liknande ärende.

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #4 skrivet: söndag 16, februari 2020, 20:49:31 »
Det händer ibland att man får olika svar beroende på vem man frågar på sådna här ställen. Kan bli spänande...

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #5 skrivet: måndag 17, februari 2020, 19:16:41 »
Jag mejlade PostNords kundservice och fick svar idag.
Så här frågade jag:

"I PostNords Tjänstevillkor Rek Extra står det: Om innehållet är betalningsmedel begränsas marknadsvärdet till 5 000 SEK. Med betalningsmedel avses kontanter och annat som är allmänt accepterat som betalningsmedel.

Hur ser ni på ett guldmynt som t.ex. en 1 oz Gold Maple som är ett lagligt betalningsmedel, men som normalt inte används som lagligt betalningsmedel, och hur försäkras det i ett Rek. Kan jag få ett konkret svar på den frågan."

Tack för ditt mejl.
Dessa mynt som betraktas som lagliga betalningsmedel anses i våra villkor som betalningsmedel därav något som inte kan skickas med vilken tjänst som helst. REK extra täcker försäkring på ett innehålls värde upp till max 5000SEK. Om värdet på de betalningsmedel som skickas överskrider med ens en kr är försändelsen inte längre försäkrad. 
När man skickar betalningsmedel rekommenderar vi att man skickar med tjänst Värde.

Det var som f*n, va? Först och främst så ifrågasätter jag att ett 1 oz Gold Maple som jag tog som exempel betraktas som lagligt betalningsmedel. Ingen betalar någonting med ett sådant guldmynt, alltså används som betalningsmedel.

Jag får allt återvända till PostNord och fråga igen hur försäkras en 1 oz guldtacka som innehåller samma mängd guld som ett 1 oz Gold Maple. Guldtackan är inte lagligt betalningsmedel men betingar samma pris på marknaden som en 1 oz Gold Maple. Om nu den kan försäkras för sitt värde på 15.000 SEK då bör en 1 oz Gold Maple också försäkras på samma sätt. De bägge är ju i princip samma saker, och med samma värde.
Som någon skrev här, ifall man frågar någon annan på P.N. så får man kanske ett annat svar.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #6 skrivet: måndag 17, februari 2020, 19:54:26 »
Tyvärr kan man inte skicka myntet som "Värde" heller.

Utdrag från PN websida:

"Innehållets värde
Innehållet i värdeförsändelsen får ha ett marknadsvärde på max 50 000 kronor. Ska du skicka kontanter eller andra betalningsmedel får värdet vara max 10 000."

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #7 skrivet: måndag 17, februari 2020, 20:08:41 »
Postnord är ett minerat träsk.  >:(

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #8 skrivet: måndag 17, februari 2020, 20:28:09 »
PostNord betraktar alltså en Gold Maple som betalningsmedel när samtidigt Regeringsrätten har fastslagit att bullionmynt är momsbelagda då de inte normalt används som lagligt betalningsmedel. Skevar det inte här någonstans?

Nä, jag får pressa PostNord med fler följdfrågor i morgon...

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
« Svar #9 skrivet: måndag 17, februari 2020, 20:36:29 »
Tydligen kan man inte skicka något legal tender guld, över 10k, försäkrat över huvud taget. Man kan ju lika gärna tejpa upp dem på ett vykort.

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #10 skrivet: måndag 17, februari 2020, 21:10:23 »
Såklart är det tråkigt, men det är väl den som försäkrar något som får säga vad och hur försäkringar gäller. Hade vi haft kvar posten som ett statligt verk så hade jag köpt parallellen till momsreglerna.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #11 skrivet: måndag 17, februari 2020, 22:18:01 »
Nä, jag får pressa PostNord med fler följdfrågor i morgon...
Vad jag tycker om Postnord är fullständigt otryckbart. Där har jag gett upp allt hopp. Men även om det inte alltid är ett alternativ så undrar jag om någon vet hur det är med speditionsfirmor som Fedex, DHL, etc.

Inloggad Smaug

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 105
  • Affärsomdömen: 14
« Svar #12 skrivet: måndag 17, februari 2020, 22:28:09 »
Petitio principii;

Om en 1 oz gold maple betraktas som lagligt betalningsmedel av Postnord, kan det inte då försäkras inom rek extra om face value är mindre än motsvarande 5000 SEK? En 1 oz guld maple har 50 CAD face value, vilket idag motsvarar 366 SEK. Gott om marginal?

Tänker så här, i Sverige kan du skicka in minnesmynt till Riksbanken och då få betalt face value till ditt bankkonto. Om du skickar tex ett 2000-kronorsmynt (finvikt 10,8g guld) till Riksbanken med rek extra så är guldvärdet idag 5324kr. Men det står 2000kr på myntet och det är 2000kr du får betalt till ditt konto. Myntet har således ett marknadsvärde över 5000kr men det figurerar ingenstans inom denna transaktion. Är försändelsen försäkrad?

Finns flera lustigheter som kan lyftas i sammanhanget. Vad gäller för Krugerrand och Mexikanska Libertads tex? De är lagliga betalningsmedel utan specificerat face value.

Samt att guld, silver, platina och palladium har valutakoder inom ISO 4217: XAU, XAG, XPT, XPD. Om valutakod implicerar att de är valutor får vi problem att försäkra även tackor. Tackor utan face value är rimligtvis inte kontanter, men kanske valuta = pengar = betalningsmedel?

Skulle inte tro att face value spelar in, Postnord väljer säkert att hävda värdet enl guldspot om försändelsen försvinner. Tror vi kan spekulera i detta fram och tillbaka och få besked åt bägge håll av olika tjänstemän på Postnord. Om forumet vill få klarhet i frågan tror jag vi helt enkelt får pröva den i rätten. Vi skickar en 1 oz guld maple --> den förloras av Postnord --> vi begär utbetalning enligt försäkringen --> Postnord utbetalar antingen 15326kr, 366kr eller 0kr --> vid 366kr eller 0kr utbetalning startar vi en rättsprocess och överklagar till högsta instans för att få en prejudicerande dom.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1065
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #13 skrivet: tisdag 18, februari 2020, 00:38:06 »
En bullion mynt är en mynt som är stapelbar och/eller man kan ha i rull/tub som har varit eller är giltig valuta i utgivarlandet.
Ett mynt är "legal tender", gammalt som nytt. Det kan man bara förändra på genom att smällta den.
Om det är giltigt så javisst, alla mynt kan man ju faktiskt handla med. Alla mynt har ett värde per vikt, metall-innehåll och metallvärdet samt det numismatiska(årstalet ) värdet.

Krugerrand är ju som vanligt ett mycket intressant mynt.
Jag hörde faktiskt, bara för en vecka sen, att man kan gå in på vilken bank som helst och få valuta-kursen på en Krugerrand direkt in på kontot.
Alltså gällande marknadspris aka spot aka guldpriset på 1Ozt med rent(24karat ) guld.
Jag har glömt att fråga på banken.
Någon som vill testa sin bank? Observera, det var bara snack om Krugerrand, inte andra bullion-mynt.
Krugerrand äger alla situationer verkar det som  :P

Utloggad Sarek

• Platinamedlem
  • *
  • Medlem #100
« Svar #14 skrivet: tisdag 18, februari 2020, 19:52:35 »
Citat från Tyr tidigare i den här tråden:
” Det händer ibland att man får olika svar beroende på vem man frågar på sådana här ställen. Kan bli spännande...”

Det var så sant som det var skrivet. Men vi tar det från början. Efter gårdagens otillfredsställande svar så svarade jag tillbaka på mejlet jag fick från PostNord, och skrev en lång utläggning ungefär som det i den här trådens första post, och ville ha full klarhet. Det svar jag fick är följande:

"Tack för ditt mail.
 Detta är de villkor som vi kan erbjuda hos oss.

För att skicka försändelse med tjänsten Värde är det högst 10 000 SEK om
 innehållet är betalningsmedel och 50 000 SEK vid övrigt innehåll.
 Endast styrkt förlust ersätts och det värde som ersätts är det lägsta av
 följande:

• Det angivna marknadsvärdet.
 • Det högsta tillåtna marknadsvärdet.
 • Det styrkta marknadsvärdet.

Om Innehållet i ett Värde överstiger det tillåtna marknadsvärdet utgår
 ingen ersättning vid förlust eller skada.

För tjänsten Rek ersätter PostNord förkommet eller skadat Rek med högst 10
 000 SEK (5000 SEK om betalningsmedel). Ersättning beräknas på det styrkta
 marknadsvärdet.
Önskar dig en trevlig dag!"

På underskriften såg jag senare att det var en annan person som svarade mig detta. Jag mejlade tillbaka följande då jag inte fick någon som helst klarhet från PostNords håll i det svaret.

Hej igen!
Du skriver som svar på min förfrågan: "För tjänsten Rek ersätter PostNord förkommet eller skadat Rek med högst 10 000 SEK (5000 SEK om betalningsmedel). Ersättning beräknas på det styrkta marknadsvärdet."

Ja, det vet vi vid det här laget. Men frågan är betraktar ni bullionmynt i guld eller silver som betalningsmedel. Jag skrev tidigare att Regeringsrätten har fastslagit att bullionmynt är momsbelagda då de normalt inte används som lagligt betalningsmedel.
DEN STORA FRÅGAN är betraktar PostNord bullionmynt som betalningsmedel?
Konkret: Är ett 1 kg Australisk Kookaburra Silvermynt i edra ögon
betalningsmedel och kan inte försäkras hos PostNord då värdet överstiger 5.000 SEK.
Tacksam för svar

Jag fick svar igen, och då från en tredje person från PostNord, som svarade följande helt kort:

Hej,
Då guldmynt ej betraktas som betalningsmedel utan mer som en värdefull vara. Om du ska skicka det inrikes så rekommenderar jag dig att använda dig av tjänsten värde som täcker upp till 50 tusen på varor.

Så då har vi svar från tre personer. Den första svarade att bullionmynt, som en 1 oz Gold Mple, var att betrakta som betalningsmedel.
Den andra personen svarade inte alls på mina frågor.
Och slutligen så svarade den tredje personen att Citat: guldmynt ej betraktas som betalningsmedel.

Så där har vi det. Vilket alternativt svar skall man våga luta sig mot i framtiden. Jag orkar då inte korrespondera mera med PostNord.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Tyr
Igår kl. 21:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 17:54

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 17:03

Säljes Guldtacka 10gram 3st by sff123
Igår kl. 17:00

1 kilo silvertacka säljes by Sarek
Igår kl. 11:24