Författare Ämne: Frågor om goldsilver.be  (läst 1485 gånger)

Inloggad Moventia

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Affärsomdömen: 0
Frågor om goldsilver.be
« skrivet: lördag 08, februari 2020, 11:47:47 »
Jag planerar nu att göra mitt första köp hos Goldsilver.be och skulle behöva hjälp av forumets kunniga panel för följande frågor:

1. Ska köpa flera tuber med olika typer av silvermynt. Undrar om de som levereras är ocirkulerade eller om jag riskerar att få cirkulerade, som har fläckar?

2. Leveransen sker enligt Goldsilver´s hemsida via UPS eller Fed. Båda fungerar uruselt där jag bor (i Stockholmsområdet) Går det i stället att få via PostNord? Eller hur har ni andra gjort?

3. Det går inte att få fram "shipping costs" för Sverige i förväg utan man får vänta tills man ser slutsumman. Finns det enligt er erfarenhet någon minimisumma man måste ha för att få så låg fraktkostnad som möjligt?

4. På forumet rekommenderas att använda banköverföring. Varför? Mastercard och Paypal är ju avgiftsfria för köparen och smidigare att använda?

Tacksam för svar och synpunkter
Moventia

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
SV: Frågor om goldsilver.be
« Svar #1 skrivet: lördag 08, februari 2020, 13:06:06 »
Jag avråder från att köpa från dom.
Dom är extremt känsliga för kritik och frågor.
Dom raderade faktiskt mitt konto efter en fråga om leverantidi!
Då var jag ändå inte otrevlig....så nu kan jag inte se mitt konto och tidigare inköp. :-[
Helt sjukt faktiskt.

Utloggad Brageson

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 453
  • Affärsomdömen: 6
« Svar #2 skrivet: lördag 08, februari 2020, 13:17:35 »
4. På forumet rekommenderas att använda banköverföring. Varför? Mastercard och Paypal är ju avgiftsfria för köparen och smidigare att använda?
Från deras sida:
Paypal & Credit card
Credit card and Paypal payments are possible through the Paypal system.
A 4% credit card/Paypal fee will be charged. ( paypal charge )

Inloggad glimbert

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 279
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #3 skrivet: lördag 08, februari 2020, 16:02:57 »
1. Det är i regel ocirkulerade mynt, speciellt om det handlar om senaste årgången. Köper du tuber är de fortfarande plomberade. Är det cirkulerade brukar det finnas angivet eller att det står att det är en tub med "olika årtal".
2. Nej, det går inte att få leverans via Postnord från dem.
3. Det finns nog ingen minimisumma, det handlar mer om att det är olönsamt att ta hem en beställning om man inte köper tillräckligt så det går ihop sig med fraktkostnaden.
4. Som Bragesson skrev så är det ett rejält påslag om man inte använder banköverföring.

Även jag har haft lite problem med dem då de vägrar svara på både mail och kontaktformulär. Har inte riktigt vågat ringa, eftersom det liksom känns som sista livlinan och fungerar inte det så är det "kört". Skulle jag efter mycket om och men lyckas få min vault levererad kommer jag aldrig göra affärer med dem mer p.g.a. all ovisshet och kontaktsvårigheter. Misstänker även att jag kommer få "böta" med retroaktiv tilläggsfrakt på grund av att de höjt fraktkostnaden i efterhand.
Jag bör dock tillägga att åsikterna kring denna återförsäljare går isär på forumet, det var forumets stora gullegris för ett par år sedan. En del användare upplever fortfarande att de är det bästa sedan skivat bröd och att det är helt problemfritt att vara kund till dem.

Inloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #4 skrivet: lördag 08, februari 2020, 16:49:47 »
Jag beställde från dem för ett år sedan. Jag strulade och fick för mig att lägga till fler mynt till min beställning, trots att den första redan var på väg. Men jag fick tag på dem på telefon och de löste allt utan problem, när vi väl kommit över språkförbistringen.

De slängde också med en extra tub (köpte 10st Britannia som de skickade i en tub för 25) och en monsterbox (bara boxen alltså).

Summa summarum är jag väldigt nöjd med goldsilver.be.

Inloggad I_am_mine

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1066
  • Affärsomdömen: 25
« Svar #5 skrivet: lördag 08, februari 2020, 19:35:29 »
Angående fläckar eller något kantstött mynt så bryr dom sig föga om det är bullion du köpt det får man räkna med när man inte köper samlar silver. Det är i regel inga problem med detta men är du missnöjd av någon anledning så kommer du få kalla handen

Utloggad JL_GBG

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 73
  • Affärsomdömen: 17
« Svar #6 skrivet: söndag 09, februari 2020, 18:40:31 »
Jag brukar använda Kettner Edelmetalle.
Har alltid varit supernöjd med deras service.
Frakt kostar 24.90 Euro, ibland har det varit FedEx och ibland UPS som levererar hem till dörren.

Kettner kanske inte är billigast, men har ett stort sortiment och känns väldigt seriösa.
Jag har intrycket att de har väldigt bra kontakter med leverantörerna.
Exempelvis hade de Silver Krugerrands i sitt sortiment långt före någon annan leverantör.

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2370
  • Affärsomdömen: 77
« Svar #7 skrivet: söndag 09, februari 2020, 20:41:27 »
Min rekommendation är https://auragentum.de
om man inte vill handla och lagra hos GS.be.
Fraktkostnad 19€ vid köp upp till 1000€.

Inloggad Silvold

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 4
« Svar #8 skrivet: måndag 10, februari 2020, 09:04:32 »
2. Fedex gäller, vilket hanteras av TNT i Sverige som orsakat en del problem. Jag har dock alltid fått paketet i slutändan (2 paket). Frågade gs angående alternativa fraktbolag men de har haft mer problem med andra, Fedex har fungerat bäst.

3. Fast fraktkostnad, 35 euro.

4. Jag använder transferwise, fungerar väldigt smidigt (https://transferwise.com/).

Vid mitt första köp från goldsilver.be fick jag inget bekräftelsemail. Skickade mail till gs på kvällen dagen efter och fick svar efter ytterligare en dag. Det visade sig att deras bekräftelsemail hade fastnat i ett spamfilter på vägen. Så får du inget bekräftelsemail inom 30 minuter kan det vara en idé att kolla upp.

Har bara handlat därifrån 2 gånger, men har alltid fått svar via mail och har inte upplevt några problem med gs (enbart fraktbolaget TNT).

Jag kommer handla från gs igen då de verkar ha bäst priser. Om det gällde samlarmynt eller något med hög premium skulle jag nog handla från annat ställe baserat på foruminlägg här (har inte haft några problem med mynten jag beställt).

Inloggad Moventia

• Medlem
  • *
« Svar #9 skrivet: måndag 10, februari 2020, 21:29:56 »
Från deras sida:
Paypal & Credit card
Credit card and Paypal payments are possible through the Paypal system.
A 4% credit card/Paypal fee will be charged. ( paypal charge )

Är det ens tillåtet av credit card companies and paypal att lägga kostnaden på kunden?

Inloggad Birka

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2370
  • Affärsomdömen: 77
« Svar #10 skrivet: måndag 10, februari 2020, 21:33:26 »
Använd transferwise om du vill betala med kort.

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 32
  • Affärsomdömen: 3
« Svar #11 skrivet: måndag 10, februari 2020, 22:44:23 »
Är det ens tillåtet av credit card companies and paypal att lägga kostnaden på kunden?

Enligt den här sidan från en belgisk myndighet får man inte ta ut avgift för kortbetalning: https://news.economie.fgov.be/167725-fin-des-supplements-en-cas-de-paiement-par-carte

Längst ner finns det en länk där man kan anmäla handlare som inte följer detta.

Dock så tar PayPal ca 3% av överföringen, så om de skulle tillämpa samma pris på alla transaktioner skulle de antingen ta bort alternativet med paypal eller höja alla priserna, är min gissning.

Jag har lite svårt med din fråga, alla kostnader belastar ju i slutändan oss kunder på ett eller annat sätt, men i det här fallet är det handlaren gs.be som lägger på prispåslaget på 4%. Huruvida en betaltjänst har rätt att lägga på en avgift för enskilda transaktioner är ju en fråga mellan dig som kund och bolaget bakom tjänsten, jag tänker på exempelvis uttagsavgifter i bankomat och valutapåslag för köp i utländsk valuta.

Inloggad Moventia

• Medlem
  • *
« Svar #12 skrivet: tisdag 11, februari 2020, 00:44:22 »

Enligt den här sidan från en belgisk myndighet får man inte ta ut avgift för kortbetalning: https://news.economie.fgov.be/167725-fin-des-supplements-en-cas-de-paiement-par-carte

Längst ner finns det en länk där man kan anmäla handlare som inte följer detta.

Dock så tar PayPal ca 3% av överföringen, så om de skulle tillämpa samma pris på alla transaktioner skulle de antingen ta bort alternativet med paypal eller höja alla priserna, är min gissning.

Jag har lite svårt med din fråga, alla kostnader belastar ju i slutändan oss kunder på ett eller annat sätt, men i det här fallet är det handlaren gs.be som lägger på prispåslaget på 4%. Huruvida en betaltjänst har rätt att lägga på en avgift för enskilda transaktioner är ju en fråga mellan dig som kund och bolaget bakom tjänsten, jag tänker på exempelvis uttagsavgifter i bankomat och valutapåslag för köp i utländsk valuta.

Ja det är klart att det ytterst är en uppgörelse mellan kund och bolag. Men att frångå bestämmelser visar på en viss slarvighet från bolaget enligt min uppfattning.

Inloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
  • Affärsomdömen: 4
« Svar #13 skrivet: tisdag 11, februari 2020, 13:06:46 »
Man får nog se det som en möjlighet att betala utan avgifter. Alternativet är att de smetar ut kostnaden på alla kunder, vilket bara är i kortföretagens intresse.

Inloggad silverhamstern

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 329
  • Affärsomdömen: 18
« Svar #14 skrivet: Idag kl. 09:12 »
Jag har handlat där många gånger och har överlag varit nöjd, dock har det hänt att dom missar om man köper ett mynt av dom flesta 1oz mynten  och 2 mynt av någon enstaka men dom har ordnat till det i efterhand.
Tyvärr har frakten blivit hutlöst dyr där nu.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Skicka med Postnords Rek Extra by Sarek
Idag kl. 19:52

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by Tyr
Idag kl. 19:37

Corona, inte ölen by Carambola
Idag kl. 18:46

Valcambi 100x1g Silver Combibar by Krugerangel
Idag kl. 11:07

5 oz Lunar 2 silvermynt säljes. SÄNKT PRIS! by Birka
Idag kl. 09:51