Författare Ämne: Rengöring av silvermynt  (läst 31602 gånger)

Utloggad tranquillity

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
Rengöring av silvermynt
« skrivet: söndag 19, augusti 2012, 18:56:29 »
Hej,

Jag har haft mina Somalian elephants från 2011 i plasttuber. kollade igenom samlingen idag och upptäckte till min förtvivlan att mynten har börjat få en ful brun/gul beläggning.  :o

Min fråga är om man kan rengöra myntet på något praktiskt sätt. Samt hur man skall förvara silvret lufttätt i fortsättningen.  ???

Vänligen,
Tranquillity
 8)

Utloggad Ebenezer

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 359
  • Affärsomdömen: 18
SV: Rengöring av silvermynt
« Svar #1 skrivet: söndag 19, augusti 2012, 19:23:52 »
Där finns rätt bra videos på youtube hur man kan gå tillväga. Kommer inte ihåg exakt men man använder folie för att svavelföreningarna ska lämna silvret. Du hittar säkert det på youtube.

Det viktiga med silver är att försöka förvara det lufttät så svavlet inte kan missfärga det. Kapslar är bra, eller rören silvret kommer i.

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #2 skrivet: söndag 19, augusti 2012, 19:31:45 »
Lägg mynten i vatten tillsammans med en oädel metall och hjälp till lite med en elektrolyt och kanske lite värme så går beläggningen snabbt bort. Aluminiumfolie utan plastbeläggning samt bikarbonat eller bordssalt brukar fungera bra.

Utloggad nickricci

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 51
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #3 skrivet: söndag 19, augusti 2012, 19:39:37 »
Hej!

Jag använder en duk som jag handlade hos någon guldsmed som man skulle rengöra silver med. Har använt den en gång på en tacka jag köpte på Tradera och det blev bra. Vet ej om detta är ett bra sätt att rengöra silver.

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2255
  • Affärsomdömen: 29
  • Medlem #100
« Svar #4 skrivet: söndag 19, augusti 2012, 20:03:09 »
Silver som legat länge tar åt sig svavel från den omgivande luften och sulfiderar silvret.
 Ag + H2S + O2 = Ag2S  eller Silver + Svavelväte + Syre = Silversulfid

Det kan emellertid lätt reduceras igen med aluminiummetoden. Med den blir silvret helt opåverkat, då med hjälp av bikarbonaten svavlet i stället förenar sig med aluminiumet.

Gör så här:
Lägg aluminiumfolie i diskhon eller ett stort rostfritt kärl eller en plastbalja. Det senare alternativet har jag använt mig av med framgång.
Häll upp till en 0,5 dl bakpulver (=bikarbonat) över folien och placera sedan ut mynten. Koka upp vatten och häll över grejorna.
Gör inte så att du sist häller i bikarbonaten, som då lägger sig på mynten. För även om man sköljer dem efteråt så brukar det ligga kvar av det i kanterna vid upphöjningar.
Efter en 10 minuter brukar det vara klart. Men låt det gärna stå lite längre så det heta vattnet hinner svalna lite.

Man börjar med aluminiummetoden då med den som sagt silvret blir helt opåverkat. Med putsduk så får man mer eller mindre spår efter en behandling.
Men fungerar inte aluminiummetoden p.g.a. till exempel för hård sulfidering,  eller det är annan dynga med i spelet, så är en putsduk ett bra alternativ.
Tillägg till ovan beskriven metod. Riv av lite fler aluminiumfolie och lägg löst över mynten. Ju mer folie ju större aluminiumyta kan det reducerade svavlet förena sig med.

Utloggad tranquillity

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: söndag 19, augusti 2012, 22:07:31 »
Tack för de snabba svaren! Jag skall dokumentera mitt experimenterande. Kan lägga upp bilder här när det är genomfört  :)

Utloggad iznogood

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Guldtest.se
« Svar #6 skrivet: måndag 20, augusti 2012, 00:00:13 »
Har kört några av mina mynt i silver dip rengöring. Blev rent på 10sec. Är troligen liknande de vätskorna man kan göra själv.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
Rengöring av silvermynt
« Svar #7 skrivet: måndag 20, augusti 2012, 10:15:31 »
Har kört några av mina mynt i silver dip rengöring. Blev rent på 10sec. Är troligen liknande de vätskorna man kan göra själv.

Biter detta enbart på patina, eller tar det fett också? Jag har några mynt med fingeravtryck, vilket alla metoder hittills tyvärr har gått bet på.

Utloggad iznogood

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Guldtest.se
« Svar #8 skrivet: måndag 20, augusti 2012, 17:07:46 »
Biter detta enbart på patina, eller tar det fett också? Jag har några mynt med fingeravtryck, vilket alla metoder hittills tyvärr har gått bet på.

Ska gå på båda men fingeravtryck kan vara svåra då de "fräter" in i mynten. Har tyvär inga mynt med fingeravtrycka att testa på.

Utloggad vonGold

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 80
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #9 skrivet: måndag 20, augusti 2012, 17:33:50 »

Utloggad Crassus

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 88
  • Affärsomdömen: 5
« Svar #10 skrivet: måndag 20, augusti 2012, 18:35:36 »
Citera
Men fungerar inte aluminiummetoden p.g.a. till exempel för hård sulfidering

Har några mynt som blivit hårt sulfiderade (svarta fläckar), funkar det på dem månne?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #11 skrivet: måndag 20, augusti 2012, 18:44:34 »
Det är tämligen viktigt att man häller på kokhett vatten särskilt om de nu är ordentligt sulfiderade.

Give it a try!

Bikarbonat och aluminiumfolie är billiga verktyg.

Utloggad Silverräven

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 3101
  • Affärsomdömen: 37
  • Kontakta mig via PM om du har frågor
    • Ädelmetallforum
« Svar #12 skrivet: onsdag 22, augusti 2012, 13:21:02 »
Kemisk ren bensin enligt följande tråd.

http://www.adelmetallforum.se/index.php?topic=329.msg9836#msg9836

Jag har testat med kemiskt ren bensin på ingrodda fingeravtryck, men f-nskapen sitter stenhårt och vägrar försvinna  :( Det är väl priset man får betala för att man var oförsiktig som nybörjare och inte använde bomullsvantar...

Utloggad johan_ua

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 181
  • Affärsomdömen: 9
« Svar #13 skrivet: onsdag 22, augusti 2012, 13:27:52 »
Är det inte så att fettet från fingrarna skapat en lokalt avvikande kemisk miljö, när myntet sen med tiden oxiderar så sker det olika där fingeravtryck finns jämtemot där det inte finns. Därav får man ett oxidering i form av ett fingeravtryck. Detta har iallafall varit min teori.
Iofs borde det ju rimligen gå att först tvätta med bensin och sedan använda aluminium och bikarbonat i sådant fall. Någon som testat detta?

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Medlem #100
« Svar #14 skrivet: onsdag 22, augusti 2012, 15:05:51 »
Jag har testat med kemiskt ren bensin på ingrodda fingeravtryck, men f-nskapen sitter stenhårt och vägrar försvinna  :( Det är väl priset man får betala för att man var oförsiktig som nybörjare och inte använde bomullsvantar...
Så är det! Tar man inte bort fingeravtryck direkt så hinner de påbörja en kemisk reaktion med silvret. Svavel är inte inblandat på något sätt, och aluminiummetoden är inte tillämplig i detta fall.

Jag vet inte av andra metoder som man kan prova vilket som är bäst. En putsduk, silver dip eller annat som har varit uppe här. Min bedömning är att i vilket fall som helst så kommer det att finnas spår kvar.

Sponsorer

Opulence by LKL
Exklusiva Samlarmynt

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by gbz
Idag kl. 20:08

Irankriget by gbz
söndag 07, juni 2026, 22:33:02

Guld säljes. Sovereigner till spotpris. by Birka
söndag 07, juni 2026, 21:15:53

Egon von Greyerz by gbz