Författare Ämne: Köpa och sälja guld  (läst 2699 gånger)

Utloggad Sarek

• Rhodiummedlem
  • **
  • Antal inlägg: 2198
  • Affärsomdömen: 27
  • Medlem #100
Köpa och sälja guld
« skrivet: onsdag 25, mars 2020, 12:13:05 »
Jag tycker att det är svårt med köp och sälj i dessa här tider. Jag har en del som jag skulle kunna sälja, men priserna på exempelvis en 100 gram guldtacka ligger nu på Tradera på runt 55.000 SEK. Bra priser för en säljare, men för mig tar det emot att sälja så dyrt. Det skulle kännas tråkigt för mig som säljare om guldpriset efter en sådan "dyr" affär efteråt helt enkelt skulle kollapsa.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Rhodiummedlem
  • *
  • Antal inlägg: 2111
  • Affärsomdömen: 50
SV: Köpa och sälja guld
« Svar #1 skrivet: onsdag 25, mars 2020, 12:54:23 »
Jag tycker att det är svårt med köp och sälj i dessa här tider. Jag har en del som jag skulle kunna sälja, men priserna på exempelvis en 100 gram guldtacka ligger nu på Tradera på runt 55.000 SEK. Bra priser för en säljare, men för mig tar det emot att sälja så dyrt. Det skulle kännas tråkigt för mig som säljare om guldpriset efter en sådan "dyr" affär efteråt helt enkelt skulle kollapsa.
Vad som är dyrt och vad som är billigt är dels en personlig fråga. Du tycker att 550 kr/g är dyrt medan jag kanske tycker att det är billigt. Då känns det som att det finns en god grund för en affär. Och det gäller även om priset senare skulle sjunka, eftersom det jag behöver kanske är en hedge.

Men sedan är dyrt eller billigt även någonting som bara går att rationellt avgöra i efterhand. Om priset vid det kommande årsskiftet har nått 600 kr/g är det ju lätt att tycka att 550 kr var ”billigt”. Och samma sak i andra riktningen, naturligtvis. Poängen är att, som i alla affärer,  så vet man utfallet först senare.

Den större frågan ur mitt perspektiv är detta med hur vi skall uppnå ett mer spritt ägande. Den största faran som PM-nörd om priserna skulle stiga kraftigt är att klubben är för liten. Det bästa vore om priset steg långsamt och att allt fler fick upp ögonen och hann med tåget. Men oavsett om priset går upp eller ner så är den enda vägen till ett mer spritt ägande att det görs affärer så att metall som tidigare var hos en part sprids över flera.

Men det är ju du som sätter priset. Om du inte vill ta 55.000 för en tacka kan du ju be budgivarna att skicka in foton. Sedan säljer du till den som har vackrast ögon :-)

Det är ju helt upp till dig att välja både köpare och pris.

mrSju

• Gäst
« Svar #2 skrivet: onsdag 25, mars 2020, 13:44:51 »
Jag köpte nyligen några krugerrands för spot +10%. Otänkbart för en månad sen. Men i dessa tider känns det helt okej.

Sen ser jag inte något som indikerar ett ras på fysiskt guld. Det är köparen som avgör om affären ska genomföras till rådande prislapp. Så du tvingar ju inte direkt på någon ditt guld. Och alla är medvetna om riskerna.

Sälj du ditt guld för marknadspris på den fysiska varan, med gott samvete. Det gör resten av oss.

Utloggad Coltrane

• Silvermedlem
  • Antal inlägg: 176
  • Affärsomdömen: 37
« Svar #3 skrivet: onsdag 25, mars 2020, 13:45:09 »

Jag förutsätter att alla är införstådda med att priset kan gå upp och ner, ingen är tvingad att köpa eller sälja (förutom investerare med pappersguld).

Utloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 45
  • Affärsomdömen: 12
« Svar #4 skrivet: onsdag 25, mars 2020, 15:21:21 »
Det var inte många veckor sedan det var omöjligt att sälja en 100g tacka här på forumen för under spot, har för mig att det slutade med att säljaren skickade in den till en butik... Kallas tillgång och efterfrågan. Köpte på mig en större mängd guldmynt från olika källor för flera procent under spot så sent som i januari. Så om någon är villig att betala 55 papp för din är det bara att tuta och köra.

Utloggad RuttenFisk

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 47
  • Affärsomdömen: 0
« Svar #5 skrivet: onsdag 25, mars 2020, 15:26:00 »

Om man utgår från att guld/silver priserna är manipulerade, vilket de är, dvs undertryckta så kommer det att explodera och bli så dyrt att ingen kan köpa och ingen vill sälja och allting brakar således samman och staten går in och expropierar guldet och sätter ett  temporärt fix pris så att industrin som använder guld för sina egenskaper, inte sitt värde, skall kunna fortsätta.

Eller nåt i den stilen så då borde du rimligtvis inte sälja nu men just innan staten går in och expropierar! ::)

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Swedbank krasch by pennypacker
Idag kl. 00:46

USA - hur har dom det by zodiac
Igår kl. 17:32

Hej på er alla fina! – En nygammal här som har hittat hem igen! by zodiac
Igår kl. 14:26

Hej, ny här (Koppar) by Silvernewb
onsdag 23, april 2025, 14:05:55

AUKTION: 1 st. 1-uns Gold Australian Kangaroo mynt. by RickyB
onsdag 23, april 2025, 11:28:35