Författare Ämne: Fejk 1925 sovereign?  (läst 1984 gånger)

Inloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 15
  • Affärsomdömen: 4
Fejk 1925 sovereign?
« skrivet: tisdag 21, januari 2020, 17:24:17 »
Köpte denna av en äldre herre på Tradera som verkade legit. Han sålde mig även ett annat mynt som är 100% äkta. Denna sovereign klarade inte av ett pingtest @91,7% guld, men verkar ändå bestå av mellan 86-90% guld. Fejk från mellanöstern som består av äkta guld brukar väl ha någon form av märkning?

Tycker myntet ser gjutet ut, speciellt när man tittar över George V:s huvud och skärpan på kanterna. Skickar med en kantbild från en annan sovereign, dock inte samma år, som jämförelse. Vill dock vara 100% säker på att det är fejk innan jag börjar anklaga någon.

Erfarenheter? Just 1925 ska visst ha restrikes.

Konstigt ovanför huvudet: https://i.imgur.com/OiVpRE4.jpg
Oskarp kant: https://i.imgur.com/Abs4ubA.jpg
Skarp kant på annat mynt: https://i.imgur.com/KQW5ZXu.jpg
En till oskarp: https://i.imgur.com/gLOTqfB.jpg

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 48
SV: Fejk 1925 sovereign?
« Svar #1 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 18:17:54 »
Köpte denna av en äldre herre på Tradera som verkade legit. Han sålde mig även ett annat mynt som är 100% äkta. Denna sovereign klarade inte av ett pingtest @91,7% guld, men verkar ändå bestå av mellan 86-90% guld. Fejk från mellanöstern som består av äkta guld brukar väl ha någon form av märkning?

Tycker myntet ser gjutet ut, speciellt när man tittar över George V:s huvud och skärpan på kanterna. Skickar med en kantbild från en annan sovereign, dock inte samma år, som jämförelse. Vill dock vara 100% säker på att det är fejk innan jag börjar anklaga någon.

Erfarenheter? Just 1925 ska visst ha restrikes.

Konstigt ovanför huvudet: https://i.imgur.com/OiVpRE4.jpg
Oskarp kant: https://i.imgur.com/Abs4ubA.jpg
Skarp kant på annat mynt: https://i.imgur.com/KQW5ZXu.jpg
En till oskarp: https://i.imgur.com/gLOTqfB.jpg
Det finns alltid en viss osäkerhet när man bara sett olika hörn av ett mynt och inte hela. Men håligheten ovanför huvudet skulle aldrig accepterats på en äkta sov. Och jag håller med om dina kommentarer om otydlig kant. Så min röst, FWIW, går på att det är en fake.

Vad gäller restrikes så stämmer det för 1925, men bara från London Mint. På den sista bilden ser det ut som om det finns ett ”A” ovanför årtalet. Om det stämmer så gissar jag att det står ”SA” för ”South Africa”, vilket betyder Pretoria Mint och inte London.

Inloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #2 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 19:27:32 »
Jag såg annonsen på tradera (avslutades 19/1 15.23) och var ganska tveksam. Bildkvaliteten lämnade en del att önska. Tycker att myntet på dina bilder har en del oskarpa kanter som svårligen kan förklaras med slitage. Ser som sagt lite gjutet ut. Hur är vikt/mått?

Inloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
« Svar #3 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 19:35:20 »
Mått och vikt är konstigt nog korrekt, väger exakt som andra äkta sovereigns jag har. Dock klarade den inte pingtestet, så då kollade jag närmare på myntet.

Mer regel än undantag att bilderna är totalt värdelösa, har aldrig varit några problem hittills. Budade hem en 20 mark från samma säljare, var klockrent.

jumu

• Gäst
« Svar #4 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 19:45:47 »
Detta har ju diskuterats flitigt här på forumet. Vanligtvis ej "förfalskning för att lura köparen" utan kopia på sovereign gjord för att ges som gåva, vanligt i gamla kolonialländer plus lite på andra håll. Guldhalt vanligen 21 eller 22 som det skall vara men ingen äkta sovereign.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1065
  • Affärsomdömen: 60
« Svar #5 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 20:40:52 »
I mellanöstern så tillverkade man sådana mynt på flera platser under myntets storhets-tid.
Samma vikt, samma storlek, samma karat.
Det var liksom en guldstandard då.
Det var ej heller någon som klagade på det då eftersom dem var lika mycket värda - guldpriset.
Så ditt mynt är värt guldpriset, som en vanlig sovereign :)

Inloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
« Svar #6 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 22:51:56 »
I mellanöstern så tillverkade man sådana mynt på flera platser under myntets storhets-tid.
Det var ej heller någon som klagade på det då eftersom dem var lika mycket värda - guldpriset.

Skulle du betala lika mycket för en fejk som en äkta? Jag skulle då inte göra det.

Inloggad Jukka

• Medlem
  • *
  • Antal inlägg: 38
« Svar #7 skrivet: tisdag 21, januari 2020, 23:34:40 »
Låter som att det kanske är en affär på gång snart.

Inloggad august

• Global Moderator
  • Platinamedlem
  • *
  • Antal inlägg: 1539
  • Affärsomdömen: 48
« Svar #8 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 08:46:24 »
Skulle du betala lika mycket för en fejk som en äkta? Jag skulle då inte göra det.
Det här med pris och värde är saker som det alltid kommer att finnas olika åsikter om. Men jag håller med om att en fake sov för mig är värd mindre än en äkta. Den är i princip ”skrotguld”.

Det är även så att om man vill sälja ett mynt och går till en handlare så kommer han att erbjuda ett pris för en äkta sov som är baserat på vad han tror att han kommer att kunna sälja den vidare för. Dvs han kommer att erbjuda ”bedömt marknadsvärde - egen marginal”.

För en fake sov kan han inte erbjuda detta, eftersom han enligt reglerna är förbjuden att sälja ett falskt mynt vidare. Det enda han kan göra är att skicka det till smält. Dvs han kommer att erbjuda ”smält - egen marginal”.

Att senare är mindre än det förra är rätt uppenbart. Så med all respekt för Krugern så har han fel här.

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #9 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 10:07:03 »
Jag talar av egen erfarenhet.
För drygt ett år sedan köpte jag två sovvisar på auktion hos en handlare och med på köpet var det någon stämpel, typ bokstaver.
Jag kommer inte ihåg exakt vad det stod på mynten, bilderna var dåliga och jag chansade.

Mynten såg konstiga ut och när jag fick dem gick jag raka vägen til först en handlare, sedan en annan för att förhöra mig.
Handlare nummer två sa heller inget speciellt och jag fick betalt för dem som vilket guld som helst jag brukar komma inom med.
Som august skriver så är det smält-värde på dem.
Och det var smältvärdet jag fick. Samma belopp och prosent som om det hade varit svenskt riksbanksguld, os-guld eller danska 20:or.
Guld är guld sa handlaren.
Det finns gott om dem och han berättade om att dessa tillverkades på flera platser runtom i mellanöstern på den tiden.
Dem var så många och så bra gjorda så att dem blev "accepterade" som betalningsmedel.
Inget märkligt, bara ovanligt för mig eftersom jag fortfarande var och är något oerfaren med udda mynt.
Uttrycket "smält-pris" brukar vara handlares fackspråk för deras inköps-pris.
« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2020, 20:02:14 av Krugerangel »

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #10 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 10:22:48 »
Jo det kan jag göra.
All coins(metal ) will eventually fall back to its intrinsic value - the metal value :)
« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2020, 17:00:33 av Krugerangel »

Utloggad Tyr

• Palladiummedlem
  • Antal inlägg: 340
  • Affärsomdömen: 2
« Svar #11 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 14:02:07 »
Jo det kan jag göra.
All coins will always eventually fall back to its intrinsic value :)
[/quote]

Det Krugerangel skriver om guldpengar (med numismatiskt värde) är inget axiom, och ingenting som jag skriver under på. Det är snarare en parafras på det citat som Voltaire, rätt eller fel, tillskrivs nämligen:

“Paper money eventually returns to its intrinsic value -- zero.”

Och det kan man mer tro på...

Inloggad figure4

• Kopparmedlem
  • **
  • Antal inlägg: 61
  • Affärsomdömen: 7
« Svar #12 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 17:21:15 »
Svårare att sälja fejkmynt. Blir än värre med sovereigns som är legal tender. Min bedömning är att det är brottsligt att sälja falska mynt som är legal tender, se BrB 14:10

”10 §   Den som åberopar falsk urkund, bjuder ut eller saluför verk med falsk signatur, prånglar ut falsk sedel eller falskt mynt, använder falskt värde- eller kontrollmärke, åberopar falskt fast märke eller annars brukar något som förfalskats på ett sätt som anges i detta kapitel (jmfr 14:6), döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av det förfalskade som om han eller hon själv hade gjort förfalskningen.”

Utloggad Krugerangel

• Platinamedlem
  • *
« Svar #13 skrivet: onsdag 22, januari 2020, 20:03:59 »
Svårare att sälja fejkmynt. Blir än värre med sovereigns som är legal tender. Min bedömning är att det är brottsligt att sälja falska mynt som är legal tender, se BrB 14:10

”10 §   Den som åberopar falsk urkund, bjuder ut eller saluför verk med falsk signatur, prånglar ut falsk sedel eller falskt mynt, använder falskt värde- eller kontrollmärke, åberopar falskt fast märke eller annars brukar något som förfalskats på ett sätt som anges i detta kapitel (jmfr 14:6), döms, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för brukande av det förfalskade som om han eller hon själv hade gjort förfalskningen.”
Jösses!
Jag läste texten och trodde först hänvisningen var mot staten som "bjuder ut och saluför verk(SEDLAR ) med falsk(!) signatur och sen kan/får man inte använda dem hur som helst :)
« Senast ändrad: onsdag 22, januari 2020, 20:06:22 av Krugerangel »

Inloggad Guldfeber

• Medlem
  • *
« Svar #14 skrivet: torsdag 20, februari 2020, 20:53:58 »
Ber om ursäkt för sen uppdatering  :P Det slutade med att säljaren accepterade läget och skickade tillbaka pengarna inkl. för returfrakten, så det finns ärliga människor där ute.

Guld & Silverpriser

Senaste Inlägg

Billigaste sättet att skicka ~1500g silver med PostNord? by Tyr
Igår kl. 21:13

Den STORA (enda) tråden för kommentarer angående guldspot. by JL_GBG
Igår kl. 17:54

Diverse Guld säljes by sff123
Igår kl. 17:03

Säljes Guldtacka 10gram 3st by sff123
Igår kl. 17:00

1 kilo silvertacka säljes by Sarek
Igår kl. 11:24